Auteur Topic: Slachtoffer komt met ingenieus systeem om dodehoekongevallen te voorkomen  (gelezen 1363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Slachtoffer komt met ingenieus systeem om dodehoekongevallen te voorkomen
« Gepost op: zondag 30 juni 2019 - 11:32:41 »
Citaat van: Het Laatste Nieuws
Slachtoffer komt met ingenieus systeem om dodehoekongevallen te voorkomen

KORTRIJK Studenten van de opleiding autotechniek van de hogeschool Vives hebben een systeem uitgewerkt dat dodehoekongevallen moet voorkomen. Joeri Verbeeck uit Heule, die in 2015 ernstig gewond raakte bij een dodehoekongeval in Kuurne, stapte met het idee naar Vives. Het systeem werkt met een extra rood en groen licht op de zijspiegel.

https://www.hln.be/in-de-buurt/kortrijk/slachtoffer-komt-met-ingenieus-systeem-om-dodehoekongevallen-te-voorkomen~a7675dc8/

Primo : dergelijk systeem màg nu niet eens gebruikt worden :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/198-art29

Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel

Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.



Daarnaast, is het vooral te hopen dat dit systeem nooit ingevoerd zal worden.

In éérste instantie, omdat de chauffeur op relatief korte afstand toch een groot aantal handelingen moet uitvoeren.  De snelheid aanpassen, terugschakelen, het kruispunt overzien en de bocht voldoende ruim nemen.  Bij dat laatste, is het uiteraard opletten dat er geen tegenliggers gehinderd worden.  Of een achterligger die al bezig is met je links in te halen.  Leerlingen schrikken daar in den beginne behoorlijk van.  Het volstaat dat de leerling nét niet op tijd aan een deftige voorbereiding begint, en 'k moet hem helpen of 't gaat gegarandeerd mis.  Sinds de komst van de automaat, moet een bestuurder hier gelukkig een aardig aantal handelingen minder uitvoeren.  (in de afdeling waar ik werk, zijn het overigens nog allemaal handgeschakelde voertuigen.  Andere afdelingen hebben toch al wél automaten).  Hoe dan ook, zelfs voor een geroutineerd chauffeur, lijkt het me géén al te strak plan om hier bovenop nog een extra handeling in te bouwen.

Als de bestuurder de fietser gezien heeft, drukt hij dus op het knopje, en activeert hij die groene lamp.  Maarreuhm .... wie, oh wie .... gaat er zekerheid geven, dat de bestuurder behalve de éérste fietser, ook nog alle àndere fietsers daar achter óók gezien heeft ?  Ik heb ooit een examen voortijdig stopgezet.  Nadat hij twee fietsers voorrang verleend had, wou m'n leerling weer vertrekken om rechts af te slaan.  Oepsie, er was nog een dérde fietser ....


Als ik het eventjes bekijk van de andere kant, leer ik m'n kids om al-tijd het zekere voor onzekere te nemen.  Je rijdt op slechts 2 wielen met je fiets.  Je hebt géén beschermende kooi om je heen, géén laterale verstevigingsbalken, géén kreukelzones, géén airbags.  Je hebt .... niks.  Als je weggekatapulteerd wordt, is dat vliegen niks.  Maar dat neerkomen, is meestal nogal pijnlijk.  En kom aub nooit af met dwaze slogans als "Als jij de chauffeur kan zien, dan ziet de chauffeur jou ook".  Mijn kids, weten al dat dat levensgevaarlijke bullshit is.  De chauffeur kàn je zien, maar je hebt daarbij geen énkele garantie dat hij jou ook effectief gezien hééft.  Geen oogcontact = ga er voor alle zekerheid maar van uit, dat de bestuurder je niet gezien heeft.  En nee, niet enkel bij vrachtwagens.  Zeker ook bij een automobilist die pakweg de parking van de supermarkt komt afgereden, en het fietspad wil dwarsen.  Klinkt mss overdreven defensief.  Maar het zorgt er (hopelijk) voor, dat m'n kids niet eindigen als het zoveelste kruisje langs de weg.


Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slachtoffer komt met ingenieus systeem om dodehoekongevallen te voorkomen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 01 juli 2019 - 07:44:53 »
Dodehoekongevallen: het blijft een probleem. Enkel te vermijden als zowel de fietsers als de vrachtwagenbestuurders er rekening mee houden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."