Tuesday, 16 July 2019
15:19
https://www.xandernieuws.net/algemeen/tu-professor-elektrische-autos-zijn-grote-zwendel-en-waardeloos-voor-het-klimaat/Elektrische auto's zijn grote zwendel en waardeloos voor het klimaat, of zo staat het toch in dit slecht geschreven flutartikel.
Deze uitspraken zouden komen van een zekere Jörg Wellnitz. Het is misschien nuttig om eerst eens op te zoeken wie die man is. Google gebruiken is niet zo moeilijk!
https://www.thi.de/maschinenbau/personen/prof-dr-ing-prof-hc-joerg-wellnitz/Als je Ingolstadt ziet staan denk je natuurlijk onmiddellijk aan het Duitse merk Audi. De links tussen deze professor en Audi staan duidelijk op de website, maar ook met BMW. Er zijn verder links met Magna-Steyr, een auto-assembleur die bijvoorbeeld werkt voor BMW en Mercedes. Ook Linde en Airliquide zijn deze man niet vreemd, beide bedrijven zijn actief in waterstofproductie.
Verder kan je zien dat hij onderzoek heeft gedaan naar waterstofopslag voor interne verbrandingsmotoren. Dit is zowat het minst efficiënte dat je kan doen met waterstof. Waterstof omzetten in een brandstofcel naar elektriciteit is minstens dubbel zo efficiënt. Ook daar is er weer een link met Audi, want voor hen ontwikkelde hij een waterstof aangedreven Audi TT racewagen.
Het is dus duidelijk uit welke hand deze man eet!
Dan is er nog de inhoud van het artikel, daar schort ook wel het één en ander aan. De journalist heeft geen enkel feit nagekeken en op een bepaald moment wordt het gewoon wetenschappelijke onzin.
Even de meest markante leugens en onwaarheden:
- Het verhaal van de CO2-uitstoot bij de productie van de batterij is moeilijk dood te slaan, het wordt steeds herhaald maar klopt niet volledig. In de oorspronkelijke Zweedse studie ging men uit van batterijen geproduceerd in China met elektriciteit uit oude kolencentrales en geen recyclage. De werkelijke uitstoot is dus een pak lager, zeker als er duurzame energie wordt gebruikt voor de productie!
- Hij stelt dat een elektrisch voertuig maar 8 jaar meegaat. Onzin natuurlijk! Er zijn meerdere Tesla's meer dan 400 000 km ver geraakt, zelfs een aantal meer dan 500 000 km. Een gemiddelde Belg rijdt 20 000 km per jaar, een EV zou dus minstens 20 jaar meegaan. De batterijen zijn dan nog steeds niet klaar voor recyclage. De degradatie bedraagt dan minder dan 10%, dikwijls zelfs veel minder. Deze zijn dan perfect te gebruiken voor ander doeleinden (bijvoorbeeld Powerwalls).
- Het was te denken dat hij de kindjes in Congo erbij moet halen. Een aanzienlijk gedeelte van het kobalt dat ter wereld wordt geproduceerd komt uit Congo en een gedeelte hiervan wordt ontgonnen door kinderen. Trouwens datzelfde kobalt zit ook in de smartphone, pads en laptops die we gebruiken! Wat hij vergeet te vermelden is dat de meeste producenten het gehalte aan kobalt drastisch aan het verminderen zijn tot zelfs helemaal geen kobalt meer in een batterij.
- Dan is er de pseudo-wetenschappelijke onzin rond de efficiëntie. Er wordt met eenheden gegoocheld maar de auteur weet duidelijk niet waarover hij het heeft. Men begint al direct met een fout. De energie-dichtheid van een lihtium-ion batterij is niet 100 Wh/kg, maar meer dan 200 Wh/kg. De 2170 batterij van Tesla heeft een energiedichtheid van ongeveer 250 Wh/kg en men spreekt over 330 Wh/kg in de nabije toekomst. Dat is natuurlijk veel minder dan de energiedichtheid van diesel. Maar eigenlijk is dat niet belangrijk. Een elektrische wagen van de middenklasse verbruikt ongeveer 16 kWh/100 km. Een zuinige diesel uit de middenklasse gemiddeld 5 l diesel/100 km, de energie-inhoud van een liter diesel is 36 MJ/l, of 10 kWh/l. De diesel heeft dus 50 kWh/100 km of meer dan 3x meer vergeleken met de elektrische auto. Een waterstofauto verbruikt 1 kg waterstof per 100 km (bij gebruik van een brandstofcel), dat is 140 MJ of 39 kWh, nog altijd meer dan het dubbele!
- Elektrische auto's zouden regelmatig in brand vliegen of zelfs ontploffen? Wel, diesel en benzine wagens doen dat ook 'regelmatig'. Alleen blijkt dat bij een benzine en een diesel wel regelmatiger te zijn. Het kan zelfs zo erg zijn bij diesels dat ze duidelijk niet meer mogen rijden in bepaalde landen omdat het risico te hoog is (BMW 5 in Z-Korea).
- Tesla heeft/had een probleem met de beschikbaarheid van onderdelen, maar om dit te gebruiken als argument tegen alle elektrische voertuigen is gewoonweg niet correct!
Een flutartikel dus. De argumenten komen van een man die duidelijk gelinkt is aan de auto-industrie en de waterstofindustrie. Zijn argumenten zijn meestal gewoon fout en werden neergeschreven door iemand die zelfs niet begrijpt wat hij schrijft. Ik probeer het hier vakkundig dood te slaan, maar ik vrees dat we dit stukje riooljournalistiek de komende jaren nog dikwijls zien opduiken.