Auteur Topic: speed pedelec's, de cowboys van de baan?  (gelezen 2149 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
speed pedelec's, de cowboys van de baan?
« Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019 - 09:07:58 »
Gisterenavond reed ik van Kontich richting Edegem. Aan het kruistpunt van de Kon. Astridlaan en de Duffelsesteenweg zie ik een speed pedelec verkeerslichten ontwijken door links af te slaan en even op het linkse fietspad te rijden. Hij houdt er een stevig tempo op na. Een beetje verder steekt hij over zonder over zijn schouder te kijken.
Wat later rijd ik hem ook voorbij richting centrum, hij rijdt goed 40 km/u. Aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg rijd ik voor hem, maar niet ver. Ik moet rechts afslaan en houd er rekening mee dat hij er komt afgevlogen. Inderdaad zonder kijken en aan hoge snelheid draait hij ook rechts. Hier begint zone 30, ik rijd 30 km/u maar hij gaat gewoon op volle snelheid door. Pittig detail, het is hevig aan het regenen. In deze smalle straat met veel geparkeerde voertuigen en nogal wat voetgangers en andere fietsers lijkt me dat geen goed idee.
Uiteindelijk haal ik hem terug in op de Prins Boudewijnlaan. Daar negeert hij nog eens volkomen een rood licht, n.b. vlak voor een politiekantoor.
De fiets was zoals de meeste elektrische fietsen in orde met de verlichting, maar het helpt niet om in volledig donkere regenkledij te rijden zoals hij deed.
Op een afstand van pakweg 5 km maakt hij minstens 3 zware overtredingen. Hij is trouwens geen uitzondering, dergelijk gedrag zie ik regelmatig van speed pedelec's. Compleet associaal en roekeloos gedrag. Het is niet verwonderlijk dat we regelmatig zware ongevallen in de media zien verschijnen waarbij speed pedelec's betrokken zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: speed pedelec's, de cowboys van de baan?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019 - 12:36:33 »
Er gebeuren inderdaad al heel wat meer ongevallen met speedelecs dan met gewone fietsen. En het zal er nog niet op beteren.

Eén van de oorzaken waardoor het aantal verkeersslachtoffers in auto's relatief gedaald is, zijn de enorme investeringen van de fabrikanten in de passieve veiligheid. Maar bestuurders van een pedelec hebben uiteraard nagenoeg geen passieve veiligheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: speed pedelec's, de cowboys van de baan?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 19 augustus 2019 - 10:21:00 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: speed pedelec's, de cowboys van de baan?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 augustus 2019 - 00:28:14 »
iedereen ziet hoe zot die rijden maar niemand doet er wat aan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: speed pedelec's, de cowboys van de baan?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 september 2019 - 15:26:05 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien