Auteur Topic: Nieuwste diesels reinigen de lucht  (gelezen 2522 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Nieuwste diesels reinigen de lucht
« Gepost op: woensdag 28 augustus 2019 - 08:22:59 »
https://autonieuws.be/uitlaat/4756-nieuwste-diesels-reinigen-de-lucht

Als je één van de diesels in het artikel in vuilere lucht laat rijden dan dat hij zelf uitstoot reinigt die de lucht, anders niet. Als je die auto in schone lucht laat rijden vervuilt die nog altijd!

Bovendien vermeldt men in het artikel ook de VW Tiguan. Het is net bij deze auto dat men sjoemsoftware heeft vastgesteld in de patch van de sjoemelsoftware! De uitlaatgassen worden niet gereinigd onder de 10°C en boven de 32°C.

Nu zegt Jan met de pet natuurlijk, ik koop een diesel, dan geraak ik 1000 km ver op een tank en zuiver ik nog eens de lucht. Bovendien is die goedkoper dan een elektrisch equivalent dat de lucht niet zuivert!

De kwaliteit van onze pers is bedroevend laag!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwste diesels reinigen de lucht
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 28 augustus 2019 - 12:26:59 »
Bovendien vermeldt men in het artikel ook de VW Tiguan. Het is net bij deze auto dat men sjoemsoftware heeft vastgesteld in de patch van de sjoemelsoftware! De uitlaatgassen worden niet gereinigd onder de 10°C en boven de 32°C.

Er staan ook een BMW, een Citroën en een Kia bij. Wat je over de Tiguan schrijft, is trouwens niet correct: ook buiten die temperatuurrange reinigt hij de uitlaatgassen, zij het in mindere mate.

Op dagen met een hoge concentratie aan fijn stof zuiveren deze diesels de lucht zowat altijd. Ik ken geen elektrische auto die dat doet.


Zoals bekend, wordt er bijna elke week wel een andere energiebron tot zuiverste uitgeroepen, meestal meer met politieke en financiële dan met technische motieven. Voor wie de soap graag volgt: kort geleden was het nog waterstof, nu is het aardgas.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwste diesels reinigen de lucht
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 28 augustus 2019 - 13:15:13 »
Bovendien vermeldt men in het artikel ook de VW Tiguan. Het is net bij deze auto dat men sjoemsoftware heeft vastgesteld in de patch van de sjoemelsoftware! De uitlaatgassen worden niet gereinigd onder de 10°C en boven de 32°C.
Op dagen met een hoge concentratie aan fijn stof zuiveren deze diesels de lucht zowat altijd. Ik ken geen elektrische auto die dat doet.

Ik ken een elektrisch voertuig dat dit doet.

https://www.forbes.com/sites/aarongold1/2016/05/03/tesla-puts-their-bioweapon-defense-mode-to-the-test-did-it-work/#466a53057771

Die diesel kan de vuile lucht dan wel minder vuil maken, hij stoot nog steeds fijn stof uit en NOx.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwste diesels reinigen de lucht
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 29 augustus 2019 - 13:37:19 »
Ik ken een elektrisch voertuig dat dit doet.
https://www.forbes.com/sites/aarongold1/2016/05/03/tesla-puts-their-bioweapon-defense-mode-to-the-test-did-it-work/#466a53057771

Leuk... een poging tot bescherming bij een biologische aanval, die dan toch maar gedeeltelijke bescherming lijkt te bieden.

Citaat
Die diesel kan de vuile lucht dan wel minder vuil maken, hij stoot nog steeds fijn stof uit en NOx.

Dat doet niet alleen de Diesel, doch alle verbrandingsmotoren onvermijdelijk.

En wat stoten de elektriciteitscentrales met fossiele brandstoffen uit? Of rijdt een Tesla enkel met elektriciteit die niet afkomstig is van dergelijke centrales?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwste diesels reinigen de lucht
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2019 - 22:23:05 »
Elektriciteitscentrales hebben al tientallen jaren een reiniging op hun uitlaatgassen. Bovendien draaien die zowat altijd onder ideale omstandigheden. Bijna 20 jaar geleden werkte ik bij een firma die dergelijke rookgasreiniging kon toepassen. Toen al kon men vrijwel alle poluenten uit de rook halen. Bovendien gaat het hier over één schoorsteen. Dat is veel makkelijker dan miljoenen uitlaatpijpen. Bovendien kan ik kiezen voor een groene energie-leverancier.
Wat betreft CO2 stoot een Tesla die geladen wordt met elektriciteit uit een steenkoolcentrale minder CO2 uit vergeleken met een ICE. Dit heeft alles te maken met het hoge rendement van een moderne elektriciteitscentrale (>50%) en het beroerde rendement van een diesel in een auto (<25%)
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwste diesels reinigen de lucht
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 31 augustus 2019 - 14:21:09 »
het beroerde rendement van een diesel in een auto (<25%)

 ;D ;D ;D

In het Antwerps zegt men dan: "Zwanst na ni hé".

Het rendement van een Dieselmotor bedraagt 35 à 50% (tegenover 25 à 35% voor een Ottomotor).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."