Het nadeel van de Ferrari is dan weer dat je ze per drie moet kopen. De eerste geraakt namelijk niet hersteld tegen dat de tweede al defekt is.
Mijn oom noemt ze geldvernietigingsmachines (niet alleen Ferrari's trouwens, maar ook Porsches, Lamborghini's en andere sportwagens :p)
Ja, dat zijn natuurlijk machines die veel geld kosten. Maar ik kan mij voorstellen dat, voor wie de prijs niet belangrijk is, een betrouwbare sportwagen zoals een Porsche wel enorm veel rijplezier biedt. En voor sommige mensen wegen pakweg 100.000 Euro voor de aankoop van een Porsche minder zwaar door dan 10.000 Euro voor anderen.
Ik heb ooit eens een reportage gelezen waarin een reporter een verkoper van Rolls-Royce intervieuwde. De reporter vroeg hem onder meer: "Hoe weet je dat een bezoeker al of niet van plan is om een Rolls-Royce te kopen? Zie je dat misschien aan zijn kledij?" "Neen," antwoordde de verkoper, "want ik heb al wagens verkocht aan klanten in jeans en baskets. Als de bezoeker naar de prijs van een Rolls-Royce vraagt, dan weet ik dat hij er geen gaat kopen."
Weet je, Scarface: ik heb ooit een Jaguar XJ 6 4.0 Daimler gehad. Tweedehands uiteraard.
Maandenlang heb ik het hele land afgereisd om een interessant exemplaar te vinden. Overal waar ik bij een eerste eigenaar kwam, had die nog minstens twee wagens uit dezelfde klasse (Audi A8, BMW 7-reeks, Mercedes S-klasse) op stal staan. De meesten doen de wagen weg na 3 jaar, en doordat ze er drie hebben, heeft die dan nog niet veel kilometers gereden (en heben ze er ook nog geen problemen mee gehad).
Uiteindelijk vond ik een exemplaar van 7 jaar oud, dat 70.000 werkelijke kilometers op de teller had, en eruit zag alsof hij uit de toonzaal kwam. Nieuw had hij 2.800.000 BEF gekost. Ik kon hem kopen voor 360.000 BEF. Niet duur dus.
De eerste tegenvaller was dat de klepzittingen van de motor niet geschikt waren voor LPG: langer dan 40.000 km zouden ze het niet overleven. Met benzine had de wagen een gemiddeld verbruik van 13 liter op 100 km (met mijn zuinige rijstijl kwam ik toe met 11,5 liter op 100 km).
De kosten voor verzekering en verkeersbelasting kun je vooraf te weten komen.
De grote onbekende waren de werkplaatskosten. Ik had mij wel aan wat meer verwacht dan een doorsnee wagen, maar toch. Ik had het geluk dat ik in mijn buurt een garagehouder heb die geen officiële Jaguar-dealer is (anders had ik minstens het dubbele betaald). Hij gebruikte wel originele Jaguar onderdelen, en liet aan de Jaguars enkel werken door de chef van de werkplaats, die 20 jaar ervaring opgedaan had bij een officiële Jaguar dealer. Hij heeft mij meermaals gezegd dat mijn Jaguar, voor een occasie, in beduidend betere toestand was dan de gemiddelde. Maar toen ik na 3,5 jaar en 35.000 km al meer dan 400.000 BEF werkplaatskosten had mogen ophoesten, vond ik het welletjes, en heb ik hem verkocht voor 200.000 BEF.
Ik heb de bluts met de buil genomen: 160.000 BEF waardeverlies op 3,5 jaar is weinig, maar 400.000 BEF werkplaatskosten op 35.000 km is wel heel veel. Het feit dat de auto zo onbetrouwbaar was, plaatste een domper op het plezier dat ik eraan had. Ik durfde er bijvoorbeeld niet mee naar het buitenland rijden.
Dat is een kwestie van ingesteldheid. Ik heb in die tijd gepraat met een dame die vrijwel hetzelfde model had als ik, er al veel meer kosten aan gehad had dan ik, doch er niettemin zeer tevreden over was. Ze vertrok er elk jaar mee op vakantie naar de Azurenkust, want ze vond met een Jaguar vertrekken toch wel het mooiste wat er was om een vakantie te beginnen. Nooit is zij met haar Jaguar aan de Azurenkust geraakt. De ene keer begaf hij het al in Parijs, de andere keer in Lyon, en de rest van het trajekt legde zij met de trein en de Jaguar op een takelwagen af. Tijdens haar vakantie liet ze hem dan herstellen. Op de terugkeer hetzelfde verhaal.
Nu moet ik toegeven: met je verstand koop je zo een wagen niet. Trouwens, een Jaguar XJ koop je niet: hij koopt jou. Doe nooit een proefrit met een Jaguar XJ, want je bent verloren: dat sublieme interieur in leder en notelaarhout, dat ongeëvenaard comfort, dat ongelooflijk rijplezier ... een Mercedes lijkt er wel een vrachtwagen tegen.
Toch ben ik nu gelukkiger met een eenvoudige VW Bora. Want die heeft me nog nooit in de steek gelaten, en de werkplaatskosten vallen altijd erg mee.