Via de pers hebben we kunnen lezen dat Minister-President Peeters een proefproject opstart om de files te beperken. Hierbij zou vrachtvervoer uit de ochtendspits geweerd worden en verplaatst worden naar de latere ochtend. Een van de bedrijven die hier in eerste instantie aan meewerkt is Bekaert. Dit bedrijf is gevestigd in Zwevegem langs het kanaal Kortrijk-Bossuyt. De keuze van dit bedrijf is toch wel ongelukkig.
Indertijd was het kanaal van Kortrijk-Bossuyt, wat een verbinding vormt tussen de Schelde en de Leie een idyllische vaarroute. Gekend was de lange kanaaltunnel aan de kant van Bossuyt. Het kanaal kende slechts zeer weinig trafiek omdat de max. tonnage slechts 350 ton was. O.a. op vraag van Bekaert werd de kanaaltunnel uitgegraven, werden nieuwe sluizen aangelegd en werd de max. tonnage op 1350 ton gebracht, behalve het laatste stukje naar Kortrijk. T.h.v. Bekaert werden grote portaalkranen geïnstalleerd en werden kademuren aangelegd. Zij zouden via het kanaal hun staal aanvoeren en ook hun afgewerkte producten afvoeren. Bij voltooiing van deze omvangrijke - en zeer dure - werken bedankte Bekaert echter voor het kanaal en blijf de transporten per vrachtwagen uitvoeren.
Het kanaal was gemoderniseerd en kende lange tijd een trafiek van ongeveer 1 schip per maand ! Ondertussen heeft het kanaal een nevenfunctie als drinkwaterwinning. In Bossuyt wordt immers Scheldewater opgepompt om water in het kanaal te houden. Na enkele weken in het kanaal is het meeste vuil gesedimenteerd en wordt het afgetapt voor drinkwaterwinning. Trafiek zit er echter nog steeds niet op dit kanaal.
Net nu wordt dit bedrijf uitgekozen om zijn vrachtwagens op een ander moment te laten rijden. Had men niet beter dit bedrijf benaderd om het vervoer over het water te organiseren, waardoor zij hun oude engagementen zouden nakomen en deze dure infrastructuur eindelijk wordt gebruikt ? De route van Zwevegem naar Zeebrugge is perfect mogelijk over het water. I.p.v. vrachtwagens die later rijden heeft men helemaal geen vrachtwagens meer. Het transport via het water is veel milieuvriendelijker wat nog een bijkomend voordeel is.
Weten onze beleidsmensen dit echt niet meer of hoopt men dat deze blunders weerom vergeten worden ?