Bij deze de bronnen.
Het nieuwsblad op
http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/PrintArticle.aspx?ArticleID=nbna13012004_001:
Agent heeft geen conditie meer - 13/01/2004
De conditie van onze politieagenten is bedroevend, vindt de politievakbond NSPV. De bond is voorstander van de herinvoering van de wekelijkse verplichte sporttraining. ,,Men heeft geopteerd voor meer blauw op straat. Daarvoor zijn de verplichte uren sportbeoefening gesneuveld. En omdat de nood aan nieuw personeel groot is, is de sportieve selectieproef van een bedroevend niveau.''
In Nederland vreest het politiepersoneel dat vijfduizend agenten hun wapen zullen moeten inleveren omdat zij niet zullen slagen voor de verplichte fysieke trainingstests. Vooral de oudere agenten zouden niet fit genoeg meer zijn om de nieuwe aanhoudings- en zelfverdedigingsoefeningen met vrucht af te leggen. Belgische politiemensen hoeven zich daar geen zorgen over te maken, want dergelijke fysieke tests op regelmatige basis bestaan hier niet eens.
Filip Van Hamme van het Nationaal Syndicaat van het Politie- en Veiligheidspersoneel (NSPV) ziet nog andere redenen voor de belabberde conditie van de doorsnee agent. ,,Men heeft ook de sportieve proeven versoepeld die een kandidaat moet afleggen om te worden aangeworven. Men heeft dat gedaan om de job vrouwvriendelijker te maken en omdat er een tekort was aan kandidaten. Bovendien is de wekelijkse sportbeoefening afgeschaft. Dit alles leidt ertoe dat sommige politiemannen een hartaanval riskeren als zij op straat een boef moeten achtervolgen.''
,,De politiehervorming volgt een andere logica'', zegt Fernand Koekelberg, adviseur van minister Dewael. ,,Vroeger moest je eerst slagen voor strengere fysieke proeven alvorens je een rijkswachtopleiding kon volgen. Met als gevolg dat sommige universitairen uit de boot vielen omdat zij jarenlang tijdens hun studies hun conditie hadden verwaarloosd. Nu krijgt iedereen de kans te beginnen aan een politieopleiding. Pas op het einde daarvan moet hij of zij slagen voor de sportieve proeven.''
,,De overheid rekent er ook op dat de agenten op eigen houtje aan hun conditie blijven werken. Sommige cursussen die zij buiten hun uren volgen, kunnen zij zelfs aanrekenen als dienstprestaties.''
Wat hier staat is verontrustend.
De feitelijke vereisten op de potentailiteitstest (niet mijn verzinsel, dit vreemde woord
):
A. Evenwichtsproef op zo'n turnbalk.
Evenwichtsbalk van 4 meter lang, 10 cm breed en 150 cm boven de grond.
De kandidaat moet voorwaarts het evenwicht bewaren zonder enige steun op de balk vooraleer hij of zij de balk mag overschrijden eveneens zonder steun. Daarna moet de kandidaat achterwaarts het evenwicht bewaren zonder enige steun op de balk vooraleer hij of zij de balk mag overschrijden eveneens zonder steun.
Resultaten:
Voorwaarts
Tijd : 30 sec
Eerste poging : goed
Tweede poging : middelmatig
Derde poging : slecht
Achterwaarts
Tijd : 1 min
Eerste poging : goed
Tweede poging : middelmatig
Derde poging : slecht
Dit is vrij makkelijk als je een normaal evenwicht hebt. Ik heb het maanden geleden al eens geprobeerd omdat ik er toevallig van hoorde.
B. 2.Shuttle-run
a. Beschrijving van de proef
De kandidaat vertrekt achter een lijn, in buiklig steunend op de ellebogen.
Op het signaal loopt de kandidaat naar een andere lijn 10 meter verder en neemt daar een voorwerp. Met dit voorwerp loopt hij terug naar de eerste lijn en legt het daar neer. Daarna zal de kandidaat een tweede voorwerp halen en terugkeren.
De tijd stopt op het moment dat de kandidaat de vertreklijn overschrijdt. De beste van twee pogingen zal als resultaat gelden.
Resultaat voor man die jonger dan 40 is:
11.3" of minder : goed
11.4" - 12.3" : middelmatig
12.4" of meer : slecht
Resultaat voor vrouw die jonger is dan 40, beduidend soepeler terwijl ze toch dezelfde job moeten doen:
13" of minder : goed
13.1" - 14" : middelmatig
14.1" of meer : slecht
C. De cooper-test
a. Beschrijving van de proef
Tijdens deze test loopt de kandidaat gedurende 12 minuten en probeert zo veel mogelijk afstand af te leggen. Deze test evalueert het maximale zuurstofgebruik of de VO2-max.
Een man van onder de 30 hoeft slechts 2200 m te lopen.
Een vrouw van onder de 30 hoeft slechts 1900 te lopen.
Iedereen die aan sport doet zal beseffen dat je geen goed uithoudingsvermogen nodig hebt om dit te lopen in 12 minuten.
Een professioneel scheidsrechter moet 3 km lopen in 12 minuten. Ik zelf loop ook zoiets.
Ik ben er vrij zeker van dat iedereen die jong en gezond is en 6 maanden 4 keer per week 30 - 60 minuten traint makkelijk zo'n 2600 m moet kunnen lopen. Dat lijkt mij dan ook een goede minimumvereiste.
Bedenk dat een coopertest maar een middenafstand is. Je kan 12 minuten lang sterk anaeroob lopen tegen zo'n 90-95% van de maximale hartslag en je kan de laatste 3 ronden sprinten met een optimale snelheid (iets boven de 1m20 na die afstand bij mij, 1m30 - 1m36 bij de 2 ronden daarvoor) in de laatste ronde.
Het feit dat oom agent niet verplicht moet sporten zolang hij op straat werkt dat vind ik onbegrijpelijk. Het feit dat ze geen periodieke fysieke evaluatie moeten ondergaan dat vind ik schokkend.