Hoe kom je daar toch bij? Dat inhaalverbod maakt het voorwerp uit van artikel 17.2.6° van het verkeersreglement, en is dus een verkeersregel net zoals elke andere.
Wat wij het verkeersreglement noemen, is een koninklijk besluit genomen in uitvoering van de wet op de politie van het wegverkeer van 16 maart 1968. Het gaat hier dus wel degelijk om wetgeving. En het is zeker niet, zoals de meeste vrachtwagenbestuurders lijken te denken, een vrijblijvend advies:
17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is VERBODEN:
...
6° bij regen, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder een middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
Waar je dit gevonden hebt weet ik niet. Hier
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=42 vind ik niets daarover.
Het enige dat ik gevonden had en heb is dat het een maatregel zou zijn.
Van dat inhalen bij regen is nog zolang geen sprake en allemaal rechtstreeks of onrechtstreeks een gevolg van de invoering van die begrenzer die al veel tijdsverlies, ongevallen, onkundige chauffeurs en vooral vele doden gemaakt heeft. Bekijk de ongevalstatistieken er maar op na (als die er al zijn onbevooroordeeld).
Men raakt er blijkbaar niet aan uit hoe het komt dat het aantal (zware) ongevallen met vrachtwagens zo stijgt de laatste 10a12 jaar.
Wel de voorspelling die we als chauffeurs toen maakten (ik had er al ene 10 maanden voor het verplicht werd maar nadat ik toen van werkgever veranderd ben heb ik er meestal een mouw aangepast, gelukkig maar of ik zat hier niet meer) is gewoon uitgekomen.
Terug afschaffen zou ik niet meer doen want het kwaad is geschied en er zitten ondertussen al veel te veel knoeiers op de baan.
Ik pleit eerder voor een hogere afstelling (bvb. 100km/u) en veel meer mobiele (geen flitsers) kontrole en kontrole op de tacho of eventueel de moderne versie met kaart.
Dit zou in 1 keer een heel groot deel van de problemen rond inhalen wegwerken en die ene chauffeur die gewoon z'n job wil goed doen zou al een stuk minder geviseerd worden door de snellere voertuigen (ook de toerist die zo snel mogelijk op z'n vakantiebestemming wil zijn
)
Vrijwel iedere weggebruiker kan wel redenen bedenken om geen tijd te moeten verliezen onderweg. Dat neemt niet weg dat de wet voor iedereen geldt, ook voor de vrachtwagenbestuurders, die er toch zo graag mee uitpakken dat ze beroepschauffeurs zijn (ben ik blij dat ik maar een amateur ben). Als iedere weggebruiker, in functie van zijn eigen noden, gaat bepalen aan welke verkeersregels hij zich wel en niet houdt, dan komt het nooit goed met de verkeersveiligheid.
Als de wetten enkel en alleen maar naar eigen noden gemaakt worden dan wordt het moeilijk. Ik ken niet één minister of parlementair of eender wie van de overheid die met een 44tonner rondrijd, zelfs de koning niet.
En dan maar vloeken als er een autobestuurder ter hoogte van een afrit vlak vóór hun vrachtwagen invoegt en afremt. Ze vergeten natuurlijk hoe lang ze al die autobestuurder op zijn zenuwen gewerkt hebben met hun asociaal inhaalgedrag.
Het mes snijd hier langs 2 kanten.
Als je niet in staat ben hierop gepast te reageren dan stel ik in vraag of je je rijbewijs wel waardig bent.
De wiskundige berekeningen die hier al gemaakt zijn tonen aan dat er meer dan ruimte zat is achter het voertuig die je op die manier de weg afsnijd en die om te beginnen al NIET diegene is die aan het inhalen is waardoor je je zo "kostbare" tijd aan het verliezen was.
Daarbij is de autoweg niet gemaakt om af te remmen maar de afrit.
Ik heb daarstraks nog vol in de remmen moeten gaan voor een vrachtwagenbestuurder. Net als ik hem tegen 120 km/h wil inhalen, steekt hij zijn linker richtingsaanwijzers aan. Zoiets noem ik niet zo maar een overtreding meer, dat is ronduit verkeerscriminaliteit.
Schrik van richtingaanwijzers of voerde hij/zij onmiddelijk het maneuvre uit? Was er een derde rijstrook waar je naartoe kon? De betere vrachtwagenchauffeurs letten daar ook op maja as ze perse op die middenstrook willen blijven rijden heb je inderdaad een probleem.
Deze morgen heb ik op de snelweg aan 110km/u ook vol in de remmen mogen gaan (gelukkig was er dat moment niemand achter me) voor madammeke die van de oprit zonder richtingaanwijzers aan 40km/u rechtstreeks naar de linkerrijstrook maneuvreerde.
Haar achterbumper heeft toch ook even in volle licht gezeten.