Ik ben met Rafael mee deze keer. De bewering dat je XP moet "tunen" na installatie is even belachelijk als busjes speciale motorproducten in je auto kappen net nadat je de wagen bij de dealer hebt opgehaald.
Ik bedoel niet dat het onontbeerlijk is om XP te tunen. Maar na de installatie moet je toch een aantal instellingen uitvoeren: schermresolutie (standaard 800 x 600), internetverbinding, firewall (staat default uit), e-mail en news accounts, analoge modem en fax, enz.
Jozef, leuk dat je Unix verder onderzoekt. Je zal snel merken dat Windows zoals een videorecorder is, terwijl Unix een doos met Meccano-stukjes is. Je kán er véél meer mee dan met een videorecorder, maar als je enkel videobanden wil afspelen ben je wel even aan de slag om je eerste band af te kunnen spelen .
Zo had ik het ook begrepen. Daar staat tegenover dat je met Windows op een bepaald ogenblik nog maar zeer moeilijk of niet meer kunt doen wat je wil, terwijl je met Unix, eens je het beheerst, de tools telkens weer kunt combineren om te bereiken wat je wil. Ik denk bijvoorbeeld nog maar aan de mogelijkheden die Windows biedt voor batch processing versus de mogelijkheden met shell scripting in Unix.