Spijtig genoeg heb ik al dikwijls kunnen vaststellen dat de doeltreffendste manier om een linksklever van de linker rijstrook te krijgen, erin bestaat om tegen 180 km/h of meer aangereden te komen met de linker richtingsaanwijzers aan en enkele grootlichtsignalen. Ongelooflijk hoe snel ze dan de piste vrijmaken! Verleden week zag ik er zo één, die zo snel zijn stuurwiel naar rechts draaide, dat het een wonder mag heten dat hij de controle over de wagen niet kwijtgeraakt is. Ik zou immers niet in de schoenen van Turbo Rolf willen staan ...
Voor wie "Turbo Rolf" niet kent:
Het gaat om een voormalige testrijder van Daimler-Benz. Enkele jaren geleden reed hij met een Mercedes 600 S-klasse tegen slechts ongeveer 220 km/h op de linker rijstrook van een autosnelweg. Hij naderde er met een noodstop tot op enkele centimeters een wagen die tegen 130 km/h onnodig links bleef rijden. Toen de dame die deze wagen bestuurde hem opmerkte, heeft ze veel te bruusk het stuurwiel naar rechts gedraaid, waardoor ze na een slippartij uiteindelijk rechts van de autosnelweg tegen een boom geknald is. Zij en haar 2-jarig kindje overleefden het ongeval niet.
Turbo-Rolf werd door Daimler-Benz onmiddellijk ontslagen en werd nadien onder meer tot één jaar effectieve gevangenisstraf veroordeeld.
Het gaat om een zeer controversieel vonnis, dat wellicht beïnvloed werd door de massale aandacht die door de media besteed werd aan de problemen met het "razen" over de autosnelwegen, en het feit dat het een jonge moeder en haar kindje betrof.
Persoonlijk kan ik de gevolgen voor Turbo-Rolf niet aanvaarden.
Enerzijds is het niet onbekend dat Daimler-Benz officieel de testrijders vraagt om de maximum toegelaten snelheid met niet meer dan 20 km/h te overschrijden, maar hen in de praktijk opdraagt om in alle omstandigheden de testwagens tot het uiterste te drijven. Op het trajekt tussen de Daimler-Benz vestiging in Stuttgart en haar testterrein in Sindelfingen moet de Polizei zelfs met Porsches niet zelden de achtervolging van een testrijder van Daimler-Benz staken (de testwagens zijn nog niet beperkt tot 250 km/h).
Anderzijds heeft de wagen van Turbo Rolf die van het slachtoffer niet geraakt (zij het zeer nipt), en diende het slachtoffer, als houdster van een rijbewijs, over de nodige vaardigheden te beschikken om ook in extreme situaties correcte beslissingen te nemen. Had zij het ongeval overleefd, dan vind ik dat ook zij had moeten gestraft worden, namelijk voor het overlijden van haar kind door haar onverantwoord rijgedrag.
Turbo Rolf was een buitengewoon bekwame testrijder. Niemand van zijn collega's durfde met hem meerijden, en zelfs met een zeer snel prioriair voertuig is de Polizei er tijdens het onderzoek telkens om 5 uur 's morgens op geen enkel moment in geslaagd om het trajekt Stuttgart-Sinderlfingen zo snel af te leggen als Turbo Rolf.
Je mag twee keren raden welk bedrijf er inmiddels véél geld voor overgehad heeft om Turbo-Rolf aan te werven ... juist, BMW.