@ bibi585:
Ik denk dat we het er over eens zijn dat heel wat aanrijdingen die zogezegd te wijten waren aan overdreven snelheid, in werkelijkheid onvoldoende afstand als oorzaak hadden. Men zou veeleer diegene moeten bestraffen die tegen 120 km/h op 10 meter achter zijn voorligger rijdt dan diegene die tegen 150 km/h op 200 meter achter zijn voorligger rijdt.
Preventieve initiatieven om de bestuurders aan te zetten tot het houden van voldoende afstand halen al jarenlang niets uit. Er blijven dus enkel nog repressieve maatregelen over om deze kwaal in te dijken.
Wat mij betreft, dient men daarbij prioriteit te geven en de zwaarste sancties op te leggen aan bestuurders van zware voertuigen, omdat een dergelijk voertuig enorm veel schade en menselijk leed kan aanrichten bij een aanrijding, wijl de bestuurders beroepschauffeurs zijn, en bijgevolg mogen verondersteld worden om hun job te kennen en ze uit te voeren op een professionele manier.
Helaas zullen juist deze bestuurders, vanwege de belijning op het wegdek die voor de metingen gebruikt zal worden, het beste weten waar dergelijke metingen kunnen uitgevoerd worden, zodat er op de meeste plaatsen nog onvoldoende afstand zal gehouden worden. In dat opzicht zouden vaststellingen met een anonieme wagen inderdaad veel meer resultaat opleveren. Er is mij evenwel geen apparatuur bekend die niet stationair opgesteld dient te worden en toch nauwkeurige meetresultaten inzake afstand kan leveren.
Waarom staakt een vrachtwagenbestuurder zijn inhaalbeweging als de Politie op een brug staat met apparatuur? Wellicht niet omwille van de snelheid, want je moet al sneller dan 96 km/h op een autosnelweg rijden om geverbaliseerd te worden (correctiemarge van 6 km/h tot 100 km/h en 6% boven 100 km/h). Was het inhalen misschien, zoals meestal bij vrachtwagens, verboden (verbodsbord, regen, te weinig snelheidsverschil)? Dan moet het zwaar bestraft worden!
Tijdens mijn recente reis naar Oberbayern heb ik op ongeveer 1.600 km autosnelweg heen en terug in Duitsland geen enkele vrachtwagen met Duits kenteken een collega zien inhalen. Wel werd enkele keren de doorstroming totaal verknoeid door vrachtwagenbestuurders met een kenteken uit België, Nederland, Oostenrijk of een voormalig oostblokland. Als je dan vanuit hoge snelheid met je personenwagen plots vol in de remmen moet, is een accordeoneffect onvermijdelijk, dat kilometers eerder enorme files creëert. Dat zijn de vrachtwagenbestuurders die zich in hun thuisland beklagen over een gebrek aan integratie door de allochtonen, maar de eersten zijn om zich niet aan te passen in het buitenland waar ze te gast zijn.
Als de metingen gebeuren zoals in Duitsland, moet je 300 meter voorbij de eerste meting nog altijd onvoldoende afstand tot je voorligger hebben om geverbaliseerd te worden. Tijd genoeg dus om voor voldoende afstand te zorgen (maar dan moet je wel even iets meer dan 1 km/h trager rijden dan je voorligger).
Accordeoneffect? Waarom niet tijdig vertragen, zodat de afstand tot je voorligger nooit ontoereikend wordt?
Een auto die invoegt? Ook dan moet je weer (als de metingen gebeuren zoals in Duitsland) slechts 300 meter verder voldoende afstand hebben.