Auteur Topic: Na een jaar rijopleiding met begeleiders  (gelezen 5630 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Gepost op: maandag 01 oktober 2007 - 15:43:15 »
NA EEN JAAR RIJOPLEIDING MET BEGELEIDERS

(Onderzoek van www.gratisrijbewijsonline.be met medewerking van 145 rijscholen in Vlaanderen)

Sinds 1 september 2006 zijn jongeren niet langer verplicht praktijklessen in een erkende rijschool te volgen. Minister Landuyt heeft voor jonge bestuurders de mogelijkheid voorzien om te kiezen voor een voorlopig rijbewijs van 36 maanden, waarbij zij onder het toeziende oog van één of meerdere begeleiders leren rijden.

Op financieel vlak is dit voor de jongeren misschien de goedkoopste oplossing, maar krijgen zij van pa of ma, buurman, nonkel of tante, van een vriend of oppervlakkige kennis, of in het slechtste geval van een wildvreemde de juiste rijtechnieken aangeleerd?

Gratis Rijbewijs Online stelde zich deze vraag, omdat het voorbije jaar op het forum van deze site honderden jongeren bijkomende uitleg kwamen vragen. “Mijn ene begeleider zegt dat ik iets ‘zo’ moet doen terwijl mijn andere net het tegenovergestelde beweert”.

Daarenboven ondervinden wij dat heel wat jongeren informatie vragen over de trajecten die tijdens het praktijkexamen aan bod komen, alsof het kunnen rijden op andere plaatsen in het land onbelangrijk is.


Omdat veel jongeren toch op veilig willen spelen en voor hun praktijkexamen nog snel in een rijschool een evaluatieles gaan volgen, vroegen we aan de vertegenwoordigers van een honderdtal rijscholen in Vlaanderen welke de grootste probleempunten zijn die de instructeurs dan ondervinden.


De topvijf

1.   Totaal verkeerde remtechniek. (100% van de antwoorden)
- In eerste instantie tijdens het remmen wordt de koppeling bij 9/10 leerlingen die thuis leren rijden ingedrukt alvorens te remmen i.p.v. op  het einde van het remtraject.
- In tweede instantie wordt de koppeling te pas en te onpas ingedrukt, o.a. bij het nemen van bochten.

2.   Schakeltechniek is onvoldoende gekend.
- Bij een foutief toerental schakelen.
- Te pas en te onpas schakelen.
- Verkeerd gebruik van de motorrem.

3.   Voorrangsregels.
- Ontbrekende kennis van de naderingstechniek van kruispunten, verkeerslichten en van oversteekplaatsen van voetgangers en (brom)fietsers.
- Negeren van stopverplichting aan een stopbord.
- Voorrang van rechts.

4.   Richtingsveranderingen
1.   Foutief of niet gebruiken van de richtingsaanwijzer.
2.   Foutief voorsorteren en foutieve opstelling aan een kruispunt.
3.   Te vroeg insturen bij links afslaan.
4.   Niet aangepaste (lees te hoge) snelheid.
5.   Vergeten kijken in de spiegels en geen rekening houden met de dode hoek.

5.   Nonchalant rijden
1.   Verkeerde kijktechniek.
- Voor sommige jongeren zijn spiegels een overbodige luxe.
- Verkeerd inschatten van afstanden gecombineerd met snelheid.
2.   Onvoldoende rekening houden met andere (zwakke) weggebruikers.
3.   Niet letten op de verkeersborden.
4.   Verkeerde zithouding en vasthouden van het stuur.
5.   Te weinig of geen inzicht in het verkeer.


Ook punten, zoals ‘zuinig rijden’, ‘defensief rijden’, of ‘hoffelijk rijgedrag’, waaraan men tijdens het praktijkexamen misschien wat minder aandacht zal schenken, lijken voor jonge bestuurders een ver-van-mijn-bedshow.


Daarnaast was een algemene reactie dat instructeurs de indruk hebben dat jongeren de wegcode onvoldoende kennen. Belangrijke regels die ze tijdens het afleggen van het theorie-examen nog kenden, zijn intussen vervaagd of al vergeten. Ook een correcte interpretatie van wat de theorie zegt en de toepassing in de praktijk is vaak ver zoek.


Is het de fout van de begeleiders?


De wetgever eist dat een begeleider ten minste 8 jaar een geldig rijbewijs heeft voor de categorie van voertuig en geen vervallenverklaring van het recht tot sturen heeft opgelopen binnen de drie laatste jaren. Andere voorwaarden worden helaas niet opgelegd.

“Ik rijd al 25 jaar met een auto, ik zal het dus wel weten zeker,” denkt een begeleider. Maar de lange periode dat hij al bestuurder is, speelt eigenlijk geen rol.

Volgende vragen zou een begeleider zich vooraf moeten stellen:

•   Ken en gebruik ikzelf de juiste rijtechniek of heb ik in de loop der jaren mijn eigen rijstijl ontwikkeld, waarvan ik nu veronderstel dat het de juiste is?
•   Ben ik voldoende op de hoogte van alle wijzigingen aan de wegcode die de laatste jaren zijn doorgevoerd?
•   Weet ik wel wat er wordt bedoeld met defensief rijden of hoffelijk rijgedrag?
•   Gebruik ikzelf de juiste technieken om zuinig te rijden?
•   En (als hij op al deze punten positief kan antwoorden): heb ik het geduld en de nodige didactische vaardigheden om mijn kennis en ervaring aan de jonge bestuurder over te brengen?

Op geen enkele wijze controleert de overheid of die begeleider bekwaam is om deze taak op zich te nemen. En men kan moeilijk van een jongere zelf verwachten dat hij oordeelkundig kan beslissen wie voor hem de meest geschikte begeleider is. Of is "ik vind dat die persoon goed kan autorijden" een objectief criterium? Volgens een enquête van Scania vindt 90% van de Belgische chauffeurs zichzelf een "goede chauffeur"! De ongevalstatistieken bewijzen echter het tegendeel!


Het resultaat is dat veel van deze jongeren, van bij de start, foutieve of tegenstrijdige informatie krijgen. Zich totaal verkeerde rijtechnieken eigen maken. Op het forum van Gratis Rijbewijs Online noodkreten slaan, omdat ze het niet meer zien zitten en uiteindelijk, tijdens een laatste evaluatieles in een rijschool vernemen dat hun begeleider tal van zaken foutief heeft aangeleerd of niet eens ter sprake heeft gebracht.



Voorstel

Tijdens ons onderzoek stelde Gratis Rijbewijs Online aan de rijscholen ook de vraag wat volgens hen de nieuwe minister van Mobiliteit dringend moet veranderen.

a/ theorie

Een aantal rijscholen staan positief ten opzichte van het voorstel van minister Van Brempt om een theorieopleiding, gegeven door professionele instructeurs, al aan te vatten tijden het middelbaar onderwijs.

Jongeren die via zelfstudie (internet, handboek) de leerstof doornemen en tweemaal onvoldoende halen op het theorie-examen moeten zoals vroeger opnieuw verplicht worden een theorieopleiding in een rijschool te volgen.

b/ praktijk

Voor instructeurs is het een onmogelijke opgave om een foutieve rijtechniek, die jongeren zich tijdens de eerste maanden van het leerproces eigen hebben gemaakt, tijdens een of twee uur evaluatieles af te leren en te corrigeren. Iets afleren en corrigeren is nu eenmaal moeilijker dan iets aan de basis correct aanleren.


Een unanieme vraag is dan ook dat heel dringend een rijopleiding aanvat met een verplichte basisopleiding van minimum 8 uur.

•   In de eerste plaats gaat het dan over professionele lesgevers, die niet alleen ervaring hebben als bestuurder, maar ook de nodige didactische vaardigheden bezitten, een grondige kennis hebben van de wegcode en duidelijk het verband kunnen leggen tussen wat de theorie vertelt en de toepassing ervan in de praktijk.

•   Dankzij de dubbele bediening in de rijschoolauto’s is er het belangrijke aspect van veiligheid. Zelfs bij onoverzichtelijke en moeilijke situaties kan men kalm en probleemloos tussenkomen, zonder dat er paniek ontstaat, zowel bij de leerling als bij de lesgever.

Het geroep van pa, die tijdens de eerste ritten vreest dat zoon of dochter zijn auto in de vernieling zal rijden en zelf niet kan ingrijpen, valt weg. Dat zenuwachtig gedoe van een begeleider bezorgt een leerling uiteindelijk meer stress dan nodig en kan zelfs oorzaak zijn van een paniekreactie bij de kandidaat waardoor zijn eigen veiligheid en die van de nadere weggebruikers in het gedrag komt.   

•   De correcte technieken worden onmiddellijk aangeleerd. Een correcte remtechniek brengt het voertuig op een veilige manier sneller tot stilstand. Hetzelfde is geldig voor de kijktechniek, stuurtechniek, enz… Als hierdoor slechts een keer in een gans leven een aanrijding kan vermeden worden, is de investering in de opleiding al terugverdiend.

•   Onmiddellijk aanleren van de juiste en defensieve rijtechnieken en attitudes Aanleren van methodisch onderbouwde technieken (eco-driving, …)


Vaak wordt teveel over de kostprijs gediscussieerd en wordt te weinig de nadruk gelegd op het aspect van de veiligheid.

Hier zou de politieke moed er moeten zijn om de professionele rijopleiding, die geen luxeproduct, maar vanuit verkeersveiligheidstandpunt bittere noodzaak is, deels te subsidiëren door middel van opleidingscheques of eventueel met geld uit het verkeersveiligheidfonds, en vooral de BTW van 21% afschaffen of minstens terugbrengen tot een aanvaardbaar niveau van 6%.


Deelnemende rijscholen aan het onderzoek
(Rijscholen aangesloten bij Federgon)
(Het getal tussen haakjes geeft het aantal filialen aan)

Autorijschool Goossens (1)
Rijschool VTI Roeselare (1)
Rijschool VTI Kortrijk (1)
Rijschool Fury (1)
Rijschool Lust (14)
TAR rijschool
Rijschool Lefever (1)
Rijschool VTI St. Lucas (1)
Rijschool VTI Ieper (1)
Rijschool Kara (2)
Verkeersschool – Emmo (6)
Rijschool De Demer (2)
Rijschool Eureka (2)
Rijschool Dirk (1)
Rijschool Vlaamse Ardennen (1)
Rijschool Sanderus (18)
Rijschool Topper (5)
Ardooise rijschool (2)
A.H. Rijschool (4)
Autorijschool Van De Vyver (2)
Dirk Dupon (1)
Rijschool Dijle & Nete (1)
Geelse autorijschool (1)
Goossens Jean (1)
Rijschool Moderna (1)
Rijschool Secura (9)
Rijschool De Schepper (4)
Rijschool Eeman (1)
Touring Rijscholen (60)

Totaal:  145 rijscholen in Vlaanderen

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #1 Gepost op: maandag 01 oktober 2007 - 16:42:19 »
NA EEN JAAR RIJOPLEIDING MET BEGELEIDERS

(Onderzoek van www.gratisrijbewijsonline.be met medewerking van 145 rijscholen in Vlaanderen)


Dit is een uiterst suggestieve titel. De rijopleiding met begeleider bestaat immers al zeer lang. Er zijn enkel aanpassingen aan gebeurd.

Een onderzoek dat enkel de rijscholen bevraagd is in mijn ogen niets waard. Men geeft immers iemand de kans om zijn 'vijand' even de beoordelen. De resultaten kan men dan wel verwachten.

Citaat


Sinds 1 september 2006 zijn jongeren niet langer verplicht praktijklessen in een erkende rijschool te volgen. Minister Landuyt heeft voor jonge bestuurders de mogelijkheid voorzien om te kiezen voor een voorlopig rijbewijs van 36 maanden, waarbij zij onder het toeziende oog van één of meerdere begeleiders leren rijden.


Zoals al gesteld, dat kan voor 01/09/2006 ook al.

Citaat


Op financieel vlak is dit voor de jongeren misschien de goedkoopste oplossing, maar krijgen zij van pa of ma, buurman, nonkel of tante, van een vriend of oppervlakkige kennis, of in het slechtste geval van een wildvreemde de juiste rijtechnieken aangeleerd?

Gratis Rijbewijs Online stelde zich deze vraag, omdat het voorbije jaar op het forum van deze site honderden jongeren bijkomende uitleg kwamen vragen. “Mijn ene begeleider zegt dat ik iets ‘zo’ moet doen terwijl mijn andere net het tegenovergestelde beweert”.

Daarenboven ondervinden wij dat heel wat jongeren informatie vragen over de trajecten die tijdens het praktijkexamen aan bod komen, alsof het kunnen rijden op andere plaatsen in het land onbelangrijk is.


Het is net de rijschool die vooral in de buurt van de examencentra alle moeilijke punten verkennen. Vroeger was het trouwens niet abnormaal dat de rijscholen enkel de routes van het examencentra instudeerden. Misschien net daarom is de vraag bij de vrije begeleiders ontstaan. Ik ken mensen die via een rijschool hun rijbewijs hebben gehaald die zelfs geen snelweg hadden gereden.

Citaat


Omdat veel jongeren toch op veilig willen spelen en voor hun praktijkexamen nog snel in een rijschool een evaluatieles gaan volgen, vroegen we aan de vertegenwoordigers van een honderdtal rijscholen in Vlaanderen welke de grootste probleempunten zijn die de instructeurs dan ondervinden.


De topvijf

1.   Totaal verkeerde remtechniek. (100% van de antwoorden)
- In eerste instantie tijdens het remmen wordt de koppeling bij 9/10 leerlingen die thuis leren rijden ingedrukt alvorens te remmen i.p.v. op  het einde van het remtraject.
- In tweede instantie wordt de koppeling te pas en te onpas ingedrukt, o.a. bij het nemen van bochten.

2.   Schakeltechniek is onvoldoende gekend.
- Bij een foutief toerental schakelen.
- Te pas en te onpas schakelen.
- Verkeerd gebruik van de motorrem.

3.   Voorrangsregels.
- Ontbrekende kennis van de naderingstechniek van kruispunten, verkeerslichten en van oversteekplaatsen van voetgangers en (brom)fietsers.
- Negeren van stopverplichting aan een stopbord.
- Voorrang van rechts.

4.   Richtingsveranderingen
1.   Foutief of niet gebruiken van de richtingsaanwijzer.
2.   Foutief voorsorteren en foutieve opstelling aan een kruispunt.
3.   Te vroeg insturen bij links afslaan.
4.   Niet aangepaste (lees te hoge) snelheid.
5.   Vergeten kijken in de spiegels en geen rekening houden met de dode hoek.

5.   Nonchalant rijden
1.   Verkeerde kijktechniek.
- Voor sommige jongeren zijn spiegels een overbodige luxe.
- Verkeerd inschatten van afstanden gecombineerd met snelheid.
2.   Onvoldoende rekening houden met andere (zwakke) weggebruikers.
3.   Niet letten op de verkeersborden.
4.   Verkeerde zithouding en vasthouden van het stuur.
5.   Te weinig of geen inzicht in het verkeer.


Ook punten, zoals ‘zuinig rijden’, ‘defensief rijden’, of ‘hoffelijk rijgedrag’, waaraan men tijdens het praktijkexamen misschien wat minder aandacht zal schenken, lijken voor jonge bestuurders een ver-van-mijn-bedshow.


Men gaat hierbij uit van jongeren waarbij de vrije begeleiding is misgelopen. Ze opteren immers nog even bij de rijschool langs te gaan om één en ander af te checken. Het gaat hier dus niet om percentages die op heel de populatie van vrije begeleiders betrekking hebben. Weerom heel suggestief en de niet aandachtige lezer gaat hier besluiten uit trekken. Natuurlijk was dit de bedoeling omdat de rijscholen meer leerlingen willen en meer willen verdienen. Alle middelen, ook bedenkelijke methodes en weergave van resultaten zijn hierbij toegelaten.

Citaat


Daarnaast was een algemene reactie dat instructeurs de indruk hebben dat jongeren de wegcode onvoldoende kennen. Belangrijke regels die ze tijdens het afleggen van het theorie-examen nog kenden, zijn intussen vervaagd of al vergeten. Ook een correcte interpretatie van wat de theorie zegt en de toepassing in de praktijk is vaak ver zoek.


Is het de fout van de begeleiders?


De wetgever eist dat een begeleider ten minste 8 jaar een geldig rijbewijs heeft voor de categorie van voertuig en geen vervallenverklaring van het recht tot sturen heeft opgelopen binnen de drie laatste jaren. Andere voorwaarden worden helaas niet opgelegd.

“Ik rijd al 25 jaar met een auto, ik zal het dus wel weten zeker,” denkt een begeleider. Maar de lange periode dat hij al bestuurder is, speelt eigenlijk geen rol.

Volgende vragen zou een begeleider zich vooraf moeten stellen:

•   Ken en gebruik ikzelf de juiste rijtechniek of heb ik in de loop der jaren mijn eigen rijstijl ontwikkeld, waarvan ik nu veronderstel dat het de juiste is?
•   Ben ik voldoende op de hoogte van alle wijzigingen aan de wegcode die de laatste jaren zijn doorgevoerd?
•   Weet ik wel wat er wordt bedoeld met defensief rijden of hoffelijk rijgedrag?
•   Gebruik ikzelf de juiste technieken om zuinig te rijden?
•   En (als hij op al deze punten positief kan antwoorden): heb ik het geduld en de nodige didactische vaardigheden om mijn kennis en ervaring aan de jonge bestuurder over te brengen?

Op geen enkele wijze controleert de overheid of die begeleider bekwaam is om deze taak op zich te nemen. En men kan moeilijk van een jongere zelf verwachten dat hij oordeelkundig kan beslissen wie voor hem de meest geschikte begeleider is. Of is "ik vind dat die persoon goed kan autorijden" een objectief criterium? Volgens een enquête van Scania vindt 90% van de Belgische chauffeurs zichzelf een "goede chauffeur"! De ongevalstatistieken bewijzen echter het tegendeel!


Het resultaat is dat veel van deze jongeren, van bij de start, foutieve of tegenstrijdige informatie krijgen. Zich totaal verkeerde rijtechnieken eigen maken. Op het forum van Gratis Rijbewijs Online noodkreten slaan, omdat ze het niet meer zien zitten en uiteindelijk, tijdens een laatste evaluatieles in een rijschool vernemen dat hun begeleider tal van zaken foutief heeft aangeleerd of niet eens ter sprake heeft gebracht.


Het feit dat een groot aantal mensen de verkeerswetgeving niet kennen of geen deugdelijke rijtechnieken hanteren wijst op een dieper liggend probleem, nl. het rijbewijs voor het leven. Wanneer mensen op geregelde tijdstippen een examen dienen af te leggen om hun rijbewijs te verleggen zou dit niet mogen optreden. Dan blijft enkel de didactische competenties van de begeleider over. Het is dan aan de leerling om uit te maken of hij/zij het ziet zitten om met ma/pa/... te leren rijden.


Citaat

Voorstel

Tijdens ons onderzoek stelde Gratis Rijbewijs Online aan de rijscholen ook de vraag wat volgens hen de nieuwe minister van Mobiliteit dringend moet veranderen.

a/ theorie

Een aantal rijscholen staan positief ten opzichte van het voorstel van minister Van Brempt om een theorieopleiding, gegeven door professionele instructeurs, al aan te vatten tijden het middelbaar onderwijs.

Jongeren die via zelfstudie (internet, handboek) de leerstof doornemen en tweemaal onvoldoende halen op het theorie-examen moeten zoals vroeger opnieuw verplicht worden een theorieopleiding in een rijschool te volgen.


Akkoord !

Men zou trouwens al gemakkelijk aan de begeleiders een dergelijk theoretisch examen kunnen verplicht stellen

Citaat


b/ praktijk

Voor instructeurs is het een onmogelijke opgave om een foutieve rijtechniek, die jongeren zich tijdens de eerste maanden van het leerproces eigen hebben gemaakt, tijdens een of twee uur evaluatieles af te leren en te corrigeren. Iets afleren en corrigeren is nu eenmaal moeilijker dan iets aan de basis correct aanleren.


Een unanieme vraag is dan ook dat heel dringend een rijopleiding aanvat met een verplichte basisopleiding van minimum 8 uur.

•   In de eerste plaats gaat het dan over professionele lesgevers, die niet alleen ervaring hebben als bestuurder, maar ook de nodige didactische vaardigheden bezitten, een grondige kennis hebben van de wegcode en duidelijk het verband kunnen leggen tussen wat de theorie vertelt en de toepassing ervan in de praktijk.

•   Dankzij de dubbele bediening in de rijschoolauto’s is er het belangrijke aspect van veiligheid. Zelfs bij onoverzichtelijke en moeilijke situaties kan men kalm en probleemloos tussenkomen, zonder dat er paniek ontstaat, zowel bij de leerling als bij de lesgever.

Het geroep van pa, die tijdens de eerste ritten vreest dat zoon of dochter zijn auto in de vernieling zal rijden en zelf niet kan ingrijpen, valt weg. Dat zenuwachtig gedoe van een begeleider bezorgt een leerling uiteindelijk meer stress dan nodig en kan zelfs oorzaak zijn van een paniekreactie bij de kandidaat waardoor zijn eigen veiligheid en die van de nadere weggebruikers in het gedrag komt.   

•   De correcte technieken worden onmiddellijk aangeleerd. Een correcte remtechniek brengt het voertuig op een veilige manier sneller tot stilstand. Hetzelfde is geldig voor de kijktechniek, stuurtechniek, enz… Als hierdoor slechts een keer in een gans leven een aanrijding kan vermeden worden, is de investering in de opleiding al terugverdiend.

•   Onmiddellijk aanleren van de juiste en defensieve rijtechnieken en attitudes Aanleren van methodisch onderbouwde technieken (eco-driving, …)


De rijscholen zijn vooral geïnteresseerd in winst, dit is geen verwijt, het zijn dan ook commerciële organisaties. In het verleden is dit al pijnlijk duidelijk geweest. Zo leerden ze vroeger leerlingen met een automaat rijden, totdat dit een beperking opleverde in je rijbewijs. Deze leerlingen kwamen van de rijschool en konden zelfs niet vertrekken met de auto van thuis. Vele rijscholen zijn nu meer bekommerd op het laten slagen van een leerling. Het leren 'rijden' is hierbij bijzaak. Ik heb meermaals mensen die van de rijschool zwaar zien klungelen, vooral met versnellingen. Men had hen op de rijschool gemakkelijkheidshalve geleerd op een welbepaald toerental te schakelen. In de praktijk is dit wel wat ingewikkelder. Het grote aantal vragen over dit topic op gratisrijbewijsonline is hier een bewijs van.


Citaat

Vaak wordt teveel over de kostprijs gediscussieerd en wordt te weinig de nadruk gelegd op het aspect van de veiligheid.

Hier zou de politieke moed er moeten zijn om de professionele rijopleiding, die geen luxeproduct, maar vanuit verkeersveiligheidstandpunt bittere noodzaak is, deels te subsidiëren door middel van opleidingscheques of eventueel met geld uit het verkeersveiligheidfonds, en vooral de BTW van 21% afschaffen of minstens terugbrengen tot een aanvaardbaar niveau van 6%.


Deelnemende rijscholen aan het onderzoek
(Rijscholen aangesloten bij Federgon)
(Het getal tussen haakjes geeft het aantal filialen aan)

Autorijschool Goossens (1)
Rijschool VTI Roeselare (1)
Rijschool VTI Kortrijk (1)
Rijschool Fury (1)
Rijschool Lust (14)
TAR rijschool
Rijschool Lefever (1)
Rijschool VTI St. Lucas (1)
Rijschool VTI Ieper (1)
Rijschool Kara (2)
Verkeersschool – Emmo (6)
Rijschool De Demer (2)
Rijschool Eureka (2)
Rijschool Dirk (1)
Rijschool Vlaamse Ardennen (1)
Rijschool Sanderus (18)
Rijschool Topper (5)
Ardooise rijschool (2)
A.H. Rijschool (4)
Autorijschool Van De Vyver (2)
Dirk Dupon (1)
Rijschool Dijle & Nete (1)
Geelse autorijschool (1)
Goossens Jean (1)
Rijschool Moderna (1)
Rijschool Secura (9)
Rijschool De Schepper (4)
Rijschool Eeman (1)
Touring Rijscholen (60)

Totaal:  145 rijscholen in Vlaanderen

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #2 Gepost op: maandag 01 oktober 2007 - 22:32:29 »
Het zou mooi zijn wanneer ze eens een grootschalig onderzoek zouden opzetten om de beide type 'leerlingen' met elkaar te vergelijken:
  • Rijvaardigheden
  • Slaagkansen
  • Aantal ongelukken tijdens het leerproces
  • Evaluatie op de (midden)lange termijn
enz.

Hiervoor is het natuurlijk wel nodig dat de beoordeler niet weet ofdat een leerling de rijschool volgt óf dat een, met alle respect, amateur hem/haar leert rijden (de amateur kan natuurlijk best een goed chauffeur zijn en pedagogisch talent hebben maar ik ga nu even uit van gemiddelden). Het goca zou dan bijvoorbeeld de auto kunnen verzorgen zodat de proef blind kan worden uitgevoerd.

Zolang een dergelijk onderzoek niet plaatsvindt kunnen we enkel gefundeerd speculeren. Feit is in ieder geval dat politici de vrije 'opleiding' vooral in stand houden uit angst voor electoraal verlies.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 oktober 2007 - 22:36:15 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #3 Gepost op: maandag 01 oktober 2007 - 23:05:25 »
Feit is in ieder geval dat we ons niet opportunistisch, zoals Renaat Landuyt, mogen baseren op de slaagcijfers van de examencentra. Het is immers hoe langer hoe meer bekend geworden dat de meeste examinatoren voor hun eigen veiligheid gemakkelijkere routes opleggen aan kandidaten die met vrije begeleiding geleerd hebben. Dit niet alleen omwille van het niveau van de kandidaat, maar ook omdat er in de leswagen van de rijschool dubbele bediening ter beschikking staat van de instructeur, die daarmee zo nodig kan ingrijpen om een ongeval te vermijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 oktober 2007 - 17:36:41 »
Nog een bericht dat verschenen is
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 oktober 2007 - 20:50:15 door jozef »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 02 oktober 2007 - 23:33:50 »
Nog een bericht dat verschenen is
Proficiat!

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 08:33:52 »
Zeer verontrustend ! Er staan in dat artikel een aantal onwaarheden zoals ik al had aangegeven, deze worden gewoon overgenomen door de geschreven pers. Het laten verschijnen van deze totaal onwetenschappelijke en in een aantal gevallen onjuiste gegevens is zeer betreurenswaardig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 11:08:32 »
Citaat
Er staan in dat artikel een aantal onwaarheden zoals ik al had aangegeven

Het persbericht dat ik naar Belga verstuurd heb, is het resultaat van een onderzoek bij 145 rijscholen. Dat staat ook overal zeer duidelijk vermeld.
Als het het resultaat is van een onderzoek dat gevoerd is met 145 rijscholen, dan is het uiteraard een visie vanuit één richting. Niet Goca is ondervraagd, niet de begeleiders zijn ondervraagd, niet de jongeren zijn ondervraagd, niet de wetgever is ondervraagd.
Vandaar ook dat in alle artikels die hieromtrent verschenen zijn er door de journalisten steeds bijvermeld is dat het een onderzoek is dat gedaan is bij 145 rijscholen.

Jij schrijft dat er een aantal onwaarheden instaan.

a. Het onderzoek met de rijscholen.

Ik kan bevestigen dat het resultaat van dit inderzoek dat door mij naar Belga is gestuurd,  perfect de resultaten weergeeft van de antwoorden die wij ontvangen hebben van de rijscholen.
Jij kan onmogelijk stellen dat daar onwaarheden instaan, want jij hebt de voorstudie of de antwoorden van de rijscholen niet eens in handen gehad. Jij was bij het onderzoek in de verste verte niet betrokken.

b. Je bedoelt misschien algemeen gezien.

Daar gaat het om te beginnen niet over, want de artikels zeggen duidelijk dat het een onderzoek is gedaan bij 145 rijscholen.
Maar stel dat je het toch algemeen bedoelt, dan heb je nog geen poot om op te staan om te beweren dat er onwaaarheden instaan, want er zijn tot op heden geen studies verricht bij begeleiders, bij jongeren etc. Daarenboven geeft GOCA geen cijfers weer.

Die bewering schrijf je dus zonder je te steunen op cijfers van een onderzoek dat bij een andere groep werd uitgevoerd. Je neemt dus je eigen ideeën en veronderstellingen voor waarheid en gebruikt die om het resultaat van het onderzoek bij een deelgroep (rijscholen) af te breken.

Ik vind dat zeer verontrustend.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 11:34:06 »
Ik zal je alvast één onwaarheid geven

Citaat
Sinds 1 september 2006 zijn jongeren niet langer verplicht praktijklessen in een erkende rijschool te volgen.

Dat was voor 1 september 2006 ook niet verplicht. Dat stond zo in het bericht dat je hier hebt gepost en dat stond ook in het krantenartikel. Zoals ik al stelde is dit NIET correct. Als dergelijke onwaarheden al bovenaan vermeld worden stel ik terecht vragen bij de waarde van het onderzoek.

Waar het hier om draait is dat de rijscholen meer omzet willen halen. Alle middelen zijn goed om dit te bereiken, inclusief dit soort artikels waar wordt vertrokken van foute veronderstellingen. Wil je een correcte inschatting krijgen zoek dan heil in wetenschappelijke methodes. Het gebruik van dubbel-blind studies werd hier al voorgesteld door BBB.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Na een jaar rijopleiding met begeleiders
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 16:34:39 »
Wil je een correcte inschatting krijgen zoek dan heil in wetenschappelijke methodes. Het gebruik van dubbel-blind studies werd hier al voorgesteld door BBB.
Een kleine nuance, het kan volgens mij niet dubbelblind zijn aangezien de examenkandidaat weet ofdat hij wel of niet rijlessen heeft gevolgd. ;D *
Enkel de examinator kan niet weten ofdat de leerling wel of niet rijlessen heeft gevolgd.
Het zou prachtig zijn als ze de moed zouden hebben om dit onderzoek te doen. Ik zie in dat het practisch wat gecompliceerd zal zijn maar het is zeker mogelijk, als de goede wil er maar is.
Het GOCA zou bijvoorbeeld een merk auto kunnen kopen die vaak als lesauto wordt gebruikt (Opel Astra's bijvoorbeeld), na het onderzoek kunnen ze deze auto dan doorverkopen aan de rijscholen (van te voren kan je dat afspreken). Met goede afspraken hoeft dit buiten wat extra werkuren practisch geen extra geld te kosten.
De auto's kunnen dan ook direct worden ingericht met een 2de set pedalen.
Er blijft dan het probleem dat sommige examinatoren niet een moeilijker parcours willen rijden met een kandidaat die geen les heeft gehad maar er zullen heus ook wel examinatoren te vinden zijn die dat wel aandurven wanneer ze kunnen ingrijpen.

Voor de rest ben ik het grootendeels met JC zijn kritiek eens.
Ik heb bewondering voor Eugeen zijn ijver en enthausiasme, in ieder geval doet hij zijn best om het verkeer veiliger te maken.
Ik vind het ook zeker interessant om zulke cijfers te lezen maar ik neem ze tegelijk met een korreltje zout omwille van de door JC aangehaalde redenen (oa dat het juist de slechtere 'vrije leerlingen' zijn die alsnog bij de rijschool komen).
Om die reden heb ik er ook mijn vraagtekens bij ofdat het gepubliceerd zou moeten worden in de kranten, wat niet wegneemt dat ik het je van harte gun.


* In de geneeskunde spreekt men oa van een dubbelblind onderzoek wanneer zowel de arts als de patiënt niet weet ofdat het medicijn een placebo is.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 oktober 2007 - 16:37:21 door BBB »