Auteur Topic: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden  (gelezen 6060 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 16:30:42 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2007 - 22:21:03 »
Ik vraag me toch af hoe je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2007 - 00:59:54 »
Ik vraag me toch af hoe je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden.

Ik niet, niet zo moeilijk hoor.
Er staan al een paar voorbeelden in zoals afstand houden, zo weinig mogelijk nutteloos remmen, vlot rijden, niet TE hoog in toeren jagen, ... Ja allemaal dingen die makkelijk gezegt zijn behalve dat ze moeilijk haalbaar zijn in België met die slechte infrastructuur en al die kiekens hier op de baan.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2007 - 06:00:00 »
Ik vraag me toch af hoe je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden.
Kijk eens naar de koppelkromme. ;)
Met 90 km/uur verbruikt een auto minder brandstof per km dan met 30 km/uur. Wanneer je harder rijdt dan neemt de weerstand toe, vooral de luchtweerstand (kwadratisch evenredig met de snelheid, geloof ik).
Echter, tot een bepaalde snelheid (ongeveer 90 km/uur?) neemt het verbruik af omdat de toename in weerstand dan nog kleiner is dan de afname door een gunstigere koppeling.

Verder moet je niet enkel naar de individuele auto kijken maar ook kijken naar wat er met een groep auto's gebeurt. Zo is het best mogelijk dat we met een hogere maximumsnelheid op een gegeven moment per auto per km meer zouden verbruiken op een vrij doorgaanbaar traject maar dat we met een lagere snelheid minder doorstroming zouden hebben waardoor er meer files zouden zijn en er meer traagrijdend verkeer zou zijn. Als iets brandstof slurpt dan is dat het stilstaan en rijden in de file (steeds weer vanuit stilstand vertrekken voor een klein stukje).

Anderen zullen deze uitleg wellicht nog wel wat aanvullen (en onverhoopt corrigeren wanneer het nodig zou zijn ;)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2007 - 11:25:20 »
Ik vraag me toch af hoe je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden.

Dat is niet zo moeilijk. Als je een auto met verbruiksmeter hebt moet je het maar eens proberen. Ik weet dat een Golfje diesel van 105 pk bij 70 km/u ongeveer hetzelfde verbruikt als bij 120 km/u. Dat kan je eenvoudig zelf vaststellen. Dat deze bevindingen ingaan tegen wat bepaalde groeperingen ons willen geloven maakt ze daarom niet onjuist. Bij deze Golf ging het verbruik pas echt goed stijgen vanaf 140 km/u. Ik schat dat de meest zuinige snelheid rond de 110 ligt voor dit type. Zo zal elk type wagen een ideale snelheid hebben en deze snelheden liggen hoog voor een moderne wagen.

Het is zelfs zo dat de zo veel geciteerde regel dat de luchtweerstand toeneemt met het kwadraat van de snelheid eigenlijk niet 100% juist is. Deze regel gaat op voor relatief éénvoudige objecten. Bij een auto is de vorm complex en zou het zelfs kunnen dat de curve die de luchtweerstand beschrijft enkele rare kronkels vertoont. Dit komt omdat er bij een wagen altijd wel ergens turbulente luchtstroming voorkomt, waar en bij welke snelheid is hier belangrijk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2007 - 14:46:41 »
Het is zelfs zo dat de zo veel geciteerde regel dat de luchtweerstand toeneemt met het kwadraat van de snelheid eigenlijk niet 100% juist is. Deze regel gaat op voor relatief éénvoudige objecten. Bij een auto is de vorm complex en zou het zelfs kunnen dat de curve die de luchtweerstand beschrijft enkele rare kronkels vertoont. Dit komt omdat er bij een wagen altijd wel ergens turbulente luchtstroming voorkomt, waar en bij welke snelheid is hier belangrijk.
Het voordeel van zweefvliegen. ;D

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 09 oktober 2007 - 23:44:51 »
Ik vraag me toch af hoe je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden.

Ik niet, niet zo moeilijk hoor.
Er staan al een paar voorbeelden in zoals afstand houden, zo weinig mogelijk nutteloos remmen, vlot rijden, niet TE hoog in toeren jagen, ... Ja allemaal dingen die makkelijk gezegt zijn behalve dat ze moeilijk haalbaar zijn in België met die slechte infrastructuur en al die kiekens hier op de baan.

Als je afstand gaat houden enzo ga je niet sneller zijn ook niet hé ;). Ik vroeg me af waarom je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden, wat JC en BBB mooi hebben uitgelegd.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 10 oktober 2007 - 22:46:02 »
Ik vraag me toch af hoe je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden.

Ik niet, niet zo moeilijk hoor.
Er staan al een paar voorbeelden in zoals afstand houden, zo weinig mogelijk nutteloos remmen, vlot rijden, niet TE hoog in toeren jagen, ... Ja allemaal dingen die makkelijk gezegt zijn behalve dat ze moeilijk haalbaar zijn in België met die slechte infrastructuur en al die kiekens hier op de baan.

Als je afstand gaat houden enzo ga je niet sneller zijn ook niet hé ;). Ik vroeg me af waarom je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden, wat JC en BBB mooi hebben uitgelegd.

Paste ik reeds toe voordat er sprake was van die technische snufjes  ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 11 oktober 2007 - 14:30:15 »
Gisteren stopte ik met onze Touran aan een tankstation om de bandenspanning te controleren. Ik was nog niet uitgestapt, of na mij stopte iemand anders met dezelfde bedoeling.

4 banden controleren, de slang weer netjes opbergen en de handen wat proper maken, dat duurt toch al gauw 5 minuten.

De hele tijd heeft die bestuurder achter mij zijn motor laten draaien!

Dan denk ik: alles wat ik nu aan milieuvervuiling vermeden heb door van thuis tot hier milieuvriendelijk te rijden, heeft die man hier op 5 minuten teniet gedaan. Droevige mentaliteit!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 november 2007 - 13:47:25 »
Hiermee kom je al een stuk vooruit...

http://www.hetnieuwerijden.nl/

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 november 2007 - 15:09:36 »
Tja, "het nieuwe rijden", daar hebben sommigen onder ons toch wel wat bedenkingen bij.

Op het theorie-examen voor het rijbewijs moeten de kandidaten nu antwoorden dat ze moeten opschakelen bij 2.000 tpm met een diesel en bij 2.500 tpm met een benzine. Altijd en overal, ongeacht de belading van de auto, een eventuele aanhangwagen, de hellingsgraad van de weg, de noodzaak om snel te accelereren, enz. Onzin natuurlijk. Ze gaan daardoor dikwijls in de hogere versnelling op een toerental terechtkomen dat veel te laag is voor de belasting van de motor, waarbij de motor slecht presteert, en aldus nog meer verbruikt en vervuilt, en ook vlugger slijt. Als er al geen ongevallen van komen, bijvoorbeeld door een gebrek aan acceleratievermogen bij het inhalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline vlammerke

  • Starter
  • *
  • Berichten: 31
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 08:56:31 »
Ik vraag me toch af hoe je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden.

Als je een (diesel)wagen hebt met boordcomputer die je verbruik registreerd (gemiddeld en momenteel) zal je dit snel kunnen testen.

Veel mensen denken helaas dat het op snel schakelen en lage toeren aankomt.... maar versnel maar eens als je rond 1000-1500tmp hangt en kijk wat je vrbruikt. Doe nu hetzelfde in een versnelling lager bij een 2500-3000 toeren...
Duidelijk?

De dieselmotor is het zuinigst rond die laatste toeren. Raar? niet echt, het is op die toeren dat de turbo zijn werk doet en de verbranding het meest ideaal zal verlopen. Gevolg: efficiente pk's die je wagen voortduwen op een vlotte mannier!

Dus continu 60 rijden in 4e verbruikt mogelijk niet minder of meer zelfs dan pakweg 70-80.

Verder komt het er inderdaad op aan om juiste techniek te hebben qua uitbollen, volgen, remmen.

Vaak zie ik op de snelweg bij een beetje vertragen de remlichten van mijn voorganger, terwijl ik enkel van het gas moet gaan, misschien kom ik een beetje dichter op hem (nog steeds veilig) maar remmen moet ik niet doen, en ook geen gas geven erna. Mijn voorganger moet de 2 doen, en dat is "verspilling" helaas.

Toch even duiden dat het niet de bedoeling is om reeds 500 meter voor een kruispunt alles te laten "uitbollen".... Werkt echt irritant!  :-\

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 09:50:03 »
Er is een andere hardnekkige fabel die hiermee gerelateerd is nl. het feit dat een krachtige wagen meer verbruikt dan een minder krachtige. Ik heb een tijdje met een Golf mijn dagelijkse verplaatsingen naar het werk gemaakt. Mijn verbruik kwam uit op een respectabele 4,8 l/100 km en dit met een diesel van 105 pk.
Momenteel rijd ik met een BMW530d met meer dan dubbel zoveel pk's als de Golf. Nu ik de wagen wat beter ken en de neiging om eens flink te acceleren afneemt is het verbruik afgenomen tot 5,5 l/100 km ! Ik vermoed dat dit extra verbruik te wijten is aan het extra gewicht van de BMW, deze weegt 450 kg meer dan de Golf !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 10:32:21 »
M'n vorige auto, 100pk:
M'n huidige ketel, 163pk:

Duidelijk genoeg lijkt me zo? :)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zuiniger rijden is niet altijd trager rijden
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 14:42:33 »
Citaat van: vlammerke
Vaak zie ik op de snelweg bij een beetje vertragen de remlichten van mijn voorganger, terwijl ik enkel van het gas moet gaan, misschien kom ik een beetje dichter op hem (nog steeds veilig) maar remmen moet ik niet doen, en ook geen gas geven erna.

Als je dat zo kunt doen door voldoende afstand te houden en te anticiperen, is dat ook heel gunstig voor de vlotheid van het verkeer.

Iemand die, van zodra hij stoplichten ziet aangaan, krachtig het rempedaal indrukt, veroorzaakt door het accordeoneffekt kilometers verderop files.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."