Ik vraag me toch af hoe je je sneller zou kunnen verplaatsen als je zuiniger wil rijden.
Als je een (diesel)wagen hebt met boordcomputer die je verbruik registreerd (gemiddeld en momenteel) zal je dit snel kunnen testen.
Veel mensen denken helaas dat het op snel schakelen en lage toeren aankomt.... maar versnel maar eens als je rond 1000-1500tmp hangt en kijk wat je vrbruikt. Doe nu hetzelfde in een versnelling lager bij een 2500-3000 toeren...
Duidelijk?
De dieselmotor is het zuinigst rond die laatste toeren. Raar? niet echt, het is op die toeren dat de turbo zijn werk doet en de verbranding het meest ideaal zal verlopen. Gevolg: efficiente pk's die je wagen voortduwen op een vlotte mannier!
Dus continu 60 rijden in 4e verbruikt mogelijk niet minder of meer zelfs dan pakweg 70-80.
Verder komt het er inderdaad op aan om juiste techniek te hebben qua uitbollen, volgen, remmen.
Vaak zie ik op de snelweg bij een beetje vertragen de remlichten van mijn voorganger, terwijl ik enkel van het gas moet gaan, misschien kom ik een beetje dichter op hem (nog steeds veilig) maar remmen moet ik niet doen, en ook geen gas geven erna. Mijn voorganger moet de 2 doen, en dat is "verspilling" helaas.
Toch even duiden dat het niet de bedoeling is om reeds 500 meter voor een kruispunt alles te laten "uitbollen".... Werkt echt irritant!