Auteur Topic: zware overtredingen, vlak voor agenten  (gelezen 10353 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
zware overtredingen, vlak voor agenten
« Gepost op: donderdag 11 oktober 2007 - 10:40:57 »
Als er iets is waar ik mij echt aan erger in het verkeer dan zijn het wel (zware) overtredingen die gemaakt worden flagrant in het gezicht van de politie en dan vooral dat de politie hier niet tegen optreedt.
Deze morgend was het weer zover. Op de Leien in Antwerpen zijn er een aantal voetgangers- en fietsoversteekplaatsen met verkeerslichten. Deze morgend werden deze gebruikt door enkele voetgangers, ze drukten keurig op het knopje en staken over. De lichten voor voetgangers en fietsers stonden al enkele seconden op rood wanneer een fietser besliste toch nog over te steken. Hij deed dit in het gezicht van 6 (jawel 6 !!!!) motoragenten. Zij keken nog niet om. De fietser geraakt met de hakken over de sloot over voor het groen werd voor de auto's, maar dit mag geen reden zijn om op zijn minst even een praatje met hem te maken. Natuurlijk reageerden de motoragenten niet, in tegendeel ze hadden het grootste plezier wat de spelen met hun moto's.
Het is nu al de tweede keer dat ik dit zo openlijk zie gebeuren. Als zwakke weggebruikers zich al zware verkeersovertredingen permitteren wanneer de politie er op staat te kijken stel ik mij echt vragen bij het verkeersbeleid in dit land. Of moet mijn discussie vanaf nu zijn, ik rijd door het rood met de auto, want ik zal er nog wel net geraken. Ik doe dit bij voorkeur aan verkeerslichten die zijn uitgerust met nestkastjes, ik wordt hier toch niet voor beboet !?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: zware overtredingen, vlak voor agenten
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 oktober 2007 - 14:22:18 »
Ik heb dergelijke situaties ook al dikwijls meegemaakt, en vraag me af waarom de betrokken politieambtenaren niet optreden.

Wettelijk is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht: politieambtenaren beschikken over een zogenaamd appreciatierecht, dat hen onder meer toelaat om uit te maken tegen welke overtredingen ze wel of niet optreden.

Wordt hen in die gevallen dan misschien gevraagd zich te beperken tot één bepaalde opdracht?

Misschien kan onze vriend Patte bij gelegenheid hier wat licht in de duisternis brengen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 oktober 2007 - 17:21:41 »
Deze morgend was het weer zover. Op de Leien in Antwerpen zijn er een aantal voetgangers- en fietsoversteekplaatsen met verkeerslichten. Deze morgend werden deze gebruikt door enkele voetgangers, ze drukten keurig op het knopje en staken over. De lichten voor voetgangers en fietsers stonden al enkele seconden op rood wanneer een fietser besliste toch nog over te steken. Hij deed dit in het gezicht van 6 (jawel 6 !!!!) motoragenten. Zij keken nog niet om. De fietser geraakt met de hakken over de sloot over voor het groen werd voor de auto's, maar dit mag geen reden zijn om op zijn minst even een praatje met hem te maken. Natuurlijk reageerden de motoragenten niet, in tegendeel ze hadden het grootste plezier wat de spelen met hun moto's.

Regelmatig reeds meegemaakt en inderdaad ergerlijk wanneer je zelf dan nog gehinderd word terwijl je perfekt de regels aan het naleven bent.

Wat ik ook regelmatig tegenkom met dergelijke verkeerslichten is dat voethangers of fietsers netjes op het knopje drukken en oversteken ...letterlijk.
M.a.w. tegen dat het rood is zijn ze reeds lang over de baan (door het rood) en uit het zicht verdwenen.
Als ze dan toch van plan zijn om door het rood te lopen, dat ze dan met hun fikken van die knop afblijven want dan sta jij daar voor rood (en dat duurd lang op dat moment) voor piet snot.

Het is nu al de tweede keer dat ik dit zo openlijk zie gebeuren. Als zwakke weggebruikers zich al zware verkeersovertredingen permitteren wanneer de politie er op staat te kijken stel ik mij echt vragen bij het verkeersbeleid in dit land. Of moet mijn discussie vanaf nu zijn, ik rijd door het rood met de auto, want ik zal er nog wel net geraken. Ik doe dit bij voorkeur aan verkeerslichten die zijn uitgerust met nestkastjes, ik wordt hier toch niet voor beboet !?

Als er een kentekenplaat achter op je voertuig bevestigd is en ze hebben de kans die te lezen of er een fotoke van te nemen (nestkastje) dan heb je het wel gegarandeerd zitten want dat is stukken makkelijker.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 14:20:27 »
Als er een kentekenplaat achter op je voertuig bevestigd is en ze hebben de kans die te lezen of er een fotoke van te nemen (nestkastje) dan heb je het wel gegarandeerd zitten want dat is stukken makkelijker.

Het wordt tijd dat de voetgangers ook vooraan en achteraan een kentekenplaat moeten hebben in het verkeer!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 16:39:42 »

Het wordt tijd dat de voetgangers ook vooraan en achteraan een kentekenplaat moeten hebben in het verkeer!  :D
Wat te denken van RFID-tags? ;D
http://en.wikipedia.org/wiki/RFID

In Leuven valt het nogal mee (of tegen, afhankelijk van of je een boete moet betalen ;)). Er wordt weer hevig gecontroleerd op de fietsverlichting en ik heb laatst ook weer eens een flik zien staan bij het verkeerslicht aan de Naamsepoort, waar normaal veel door rood wordt overgestoken en waar fietsers vaak reglementair overstekende voetgangers omverrijden.
Ik heb het laatste 2 keer achter elkaar meegemaakt dat ik er als voetganger keurig reglementair overstak van stoep naar stoep en iemand mij bijna omver reed die niet in de rij wilde wachten over de stoep afsloeg naar de Naamsestraat. Hier gaat het dus om fietsers die over de verhoogde stoep afslaan naar links.
Deze week één keer bijna omvergereden doordat ik rechtdoor overstak en een fietser naar links wilde afslaan.

Gelukkig maar dat een botsing tussen een op gang komende fietser en een voetganger doorgaans weinig gevaarlijk zijn. :D

Op andere zaken controleert Leuven dan weer veel te weinig.
Zo presteert een luie kotbaas bij mij in de straat het om elke vrijdag de vuilzakken buiten te zetten terwijl ze pas op dinsdag worden opgehaald.
Dit al minstens een jaar lang. Het kan toch niet dat de flikken het in al die tijd nog niet waarnemen.
Ondertussen zit de gemeente ons lastig te vallen doordat wij studenten blijkbaar soms iets verkeerds in de PMD-zakken stoppen, dit vooral door gebrekkige communicatie.
De fietsen op de stoep waar ik vorig jaar al over klaagde (één stoep die zelfs voor een anorexiapatiënt niet meer doorgaanbaar is doordat er 3 scholen zijn gevestigd) zijn nog steeds een probleem.
De flikjes hebben vorig jaar één keer een sensibiliteitsactie gehouden en daarnaa niets meer gedaan. Beste flikjes: het effect van een sensibiliteitsactie verdwijnt met een geringe latentiefase nadat de actie is afgelopen. ;)
Ik heb nu wel mogelijk een extra oorzaak van dit probleem gevonden. Ik heb een angstig vermoeden dat Groep T, die wel een dure autoparking heeft ::) (medegefinancierd door de fietsende studenten?), geen fietsenstalling heeft.

De Vlaamse overheid heeft haar prioriteiten goed voor elkaar. Wat hinderlijk is voor de burgers wordt niet bestreden/opgelost, waar het practisch kan zorgt de overheid zelf voor een hoop hinder.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 oktober 2007 - 16:53:02 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 18:20:53 »
Citaat van: BBB
Gelukkig maar dat een botsing tussen een op gang komende fietser en een voetganger doorgaans weinig gevaarlijk zijn.

Alvast bij bejaarde voetgangers kan dat voor heel wat problemen zorgen.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007 - 20:10:11 »
Fietsers kan je makkelijk en ongemerkt tikje geven zodanig dat ze onzacht kennis maken met de straatstenen ;D ;D ;D oeps sorry  ;D
Zelfs zonder tikje.
http://www.garagetv.be/video-galerij/voorutv/de_jeugd_van_tegenwoordig_stoer_naar_huis_fietsen.aspx

auwtsch  ;D ;D ;D

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 16 oktober 2007 - 14:48:21 »
Ik heb dergelijke situaties ook al dikwijls meegemaakt, en vraag me af waarom de betrokken politieambtenaren niet optreden.

Wettelijk is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht: politieambtenaren beschikken over een zogenaamd appreciatierecht, dat hen onder meer toelaat om uit te maken tegen welke overtredingen ze wel of niet optreden.

Wordt hen in die gevallen dan misschien gevraagd zich te beperken tot één bepaalde opdracht?

Misschien kan onze vriend Patte bij gelegenheid hier wat licht in de duisternis brengen.

Het appreciatierecht bestaat bij wet niet. Maar gezien een politieambtenaar onmogelijk alle inbreuken, overtredingen op alle wetten die hij dient te kennen ter kennis dient te brengen naar de bevoegde overheid bestaat dit weer wel. Dit is onmogelijk gezien wij niet enkel in verkeerszaken dienen tussen te komen maar er op een dag vele andere wetgevingen meespelen. (vb. arbeid, milieu, politiereglement, ... Snap je?  ;) )

Een politieambtenaar dient keuzes en prioriteiten stellen. IKzelf zou, indien ik géén andere opdracht heb, wel een babbeltje doen met de betrokken fietser / Voetganger. Meer nog, ik zou verbaliseren op het feit dat ondanks de lichten en onze aanwezigheid betrokkene nog durft over te steken. Ik spreek mij niet uit over deze collega's gezien ik niet weet wat hun aanvankelijke opdracht was. Ik kan wel begrijpen dat de burger dit frustrerend vindt...

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 17 oktober 2007 - 11:39:45 »
Vandaag weer een soortgelijk geval, zelfs met een (matige) verkeersagressie. Deze morgend zat het rondpunt voor het station in Mechelen weer muurvast. Hierdoor is er ook file in de nabijgelegen straten. Een Mondeo voor mij heeft voorrang van rechts. Een lijnbus kan hier blijkbaar niet mee leven en probeert die mondeo in de kant te rammen. De Mondeo houdt echter voet bij stuk, de lijnbus probeert hem dan over de parkeerplaatsen voorbij te rijden. Dit alles gebeurd onder het oog van een combi die slechts twee voertuigen achter de lijnbus staan, ze kunnen dus alles tot in het detail aanschouwen.
Het gevolg van de agenten in de combi was zich zo snel mogelijk uit te voeten maken. Ze maakten rechtsomkeer en gingen ervan door. Iemand die zijn voertuig als wapen gebruikt om iemands voorrang te ontnemen is blijkbaar niet belangrijk genoeg voor deze heerschappen. Bij toeval reed ik nog 1,5 km achter deze bus. De chauffeur bleef zeer agressief rijden en ramde aan het volgende kruispunt weerom bijna een auto. Er zijn daar 2 rijstroken om links af te slaan, de bus had de rechtse van die 2 rijstroken. Op het kruispunt sneed de bus echter de bocht af waardoor er weer bijna een ongeluk van kwam.
Misschien moet ik toch maar eens 'De Lijn' opbellen en de firma vanwaar deze bus kwam (firma 'De Reys' uit Zemst). Gelukkig had de bus geen dienst. Een chauffeur die met een lijnbus dergelijk gedrag etaleert moet onmiddellijk uit het verkeer gehaald worden. Niet alleen heeft hij een groot en zwaar voertuig mee, regelmatig zitten er ook nog veel reizigers in waarvoor hij ook verantwoordelijk is. Voor onze politieagenten lijkt dit echter helemaal geen prioriteit te zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 17 oktober 2007 - 12:01:46 »
Citaat
Een chauffeur die met een lijnbus dergelijk gedrag etaleert moet onmiddellijk uit het verkeer gehaald worden. Niet alleen heeft hij een groot en zwaar voertuig mee, regelmatig zitten er ook nog veel reizigers in waarvoor hij ook verantwoordelijk is. Voor onze politieagenten lijkt dit echter helemaal geen prioriteit te zijn.
Helemaal akkoord. Ik vind het wat schockend dat de politie deze buschauffeur niet aanhoudt. Dit is potverdikkie een rijdende tijdbom, vroeg of laat rijdt deze 'chauffeur' iemand het ziekenhuis in. Het lijkt me dan ook een zeer zinvolle actie wanneer de politie deze man op heterdaad aanhoudt. De kans dat de betreffende politieagenten iets belangrijkers om handen hebben is zeer klein, of ze zouden net bezig moeten zijn met moord/verkrachting/mishandeling...
Wanneer ze bijvoorbeeld gewoon aan het flitsen waren dan weet ik wel wat meer prioriteit heeft. :-\
Mijn eerste gedachte was, dat is zo'n chauffeur die naïef probeert om het 'schema' te volgen. Aangezien er geen passagiers in de bus zaten kan ook dat volgens mij moeilijk een excuus zijn.
Ik weet dat veel buschauffeurs op hun lazerus krijgen wanneer ze het wurgschema niet kunnen volgen. Wil je binnen de tijd rijden dan 'moet' je wel overtredingen begaan.
Beter zou natuurlijk zijn wanneer alle buschauffeurs strak volgens de regels rijden en op deze wijze een realistischer schema forceren.
Als passagier heb ik liever dat er 3 keer per uur een bus rijdt die stipt op tijd is (berekenbaar) dan dat er 4 keer per uur een bus rijdt en ik maar moet gokken hoe laat die aankomt. Ik ben overigens maar zelden een buspassagier omdat de trein voor de grote afstanden een beter vervoersmiddel is dan de bus en ik niet zo lui ben dat ik voor kleine afstanden de bus gebruik.
Ik zie dan ook met lede ogen aan dat 'de lijn' zo'n grotesk hoge subsidies krijgt in verhouding tot de NMBS, zeker wanneer ik hier om mij heen zie dat meer dan 50% van de passagiers de trein zou gebruiken als de bus niet gratis of goekoop zou zijn, ik heb het overigens ook wel eens aan mensen gevraagd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 oktober 2007 - 15:49:54 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 17 oktober 2007 - 15:03:11 »
De motivatie van vele politiemensen is blijkbaar niet meer wat ze ooit geweest is.

Jaren geleden heb ik het meegemaakt dat een "zwaantje" het verkeer stond te regelen op een druk kruispunt op de Lambermontlaan in Brussel. Een trambestuurder vertrok nog van zijn halte en reed het kruispunt over, terwijl de politieman al een arm omhoog gestoken had. Die politieman liet prompt het kruispunt voor wat het was, sprong op zijn motorfiets, reed de tram achterna en dwong de trambestuurder te stoppen. Het vervolg laat zich wel raden.

De busbestuurder waarover JC schreef, zou eens een politievoertuig moeten hinderen zoals hij dat nu deed met andere voertuigen. Ik denk dat het niet lang zou duren voor de bus aan de kant zou staan.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 17 oktober 2007 - 17:32:04 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 oktober 2007 - 17:34:30 door Rafael »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 18 oktober 2007 - 01:10:10 »
De busbestuurder waarover JC schreef, zou eens een politievoertuig moeten hinderen zoals hij dat nu deed met andere voertuigen. Ik denk dat het niet lang zou duren voor de bus aan de kant zou staan.

Zeker als hun frieten koud worden!

Sorry, ik kon het niet laten, maar mij valt het ook vaak op dat ze liever niets doen dan wel...
Weet je Rafael, als ze beter personeel willen dan zullen ze hogere eisen moeten stellen. Stel je hogere eisen dan zal je ze meer moeten betalen. Het is een centenkwestie. Daarom zijn de toelatingseisen voor de gewone agent zeer bescheiden; geen diploma van hoger onderwijs, geen goede conditie...
Wellicht is het ook om die reden dat de politieopleiding maar 9 maanden bedraagt terwijl je voor de meeste jobs minstens 3-4 jaar hogeschool moet doen?

Natuurlijk zijn er ook bij de politie jobs waarvoor ze een hogeschool/universitair-diploma vragen maar m.i. is de functie van politieagent toch al verantwoordelijk genoeg dat het van A1-niveau zou moeten zijn, m.i. is het voor een politieagent toch erg belangrijk dat hij een goede conditie heeft. Hoe kan je anders de boefjes te voet achtervolgen?
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 oktober 2007 - 01:16:11 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 18 oktober 2007 - 18:30:56 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 18 oktober 2007 - 20:35:21 »
Weet je Rafael, als ze beter personeel willen dan zullen ze hogere eisen moeten stellen. Stel je hogere eisen dan zal je ze meer moeten betalen.

Onzin. De doorsnee agent heeft helemaal geen hoog diploma nodig.
Ik zou het fijn vinden wanneer je jouw mening minder als een voldongen feit presenteert ;).
Jij vindt het onzin en jij vindt dat een politieagent geen hoog diploma niet nodig heeft.
Dit is geen feit, dit is een mening.
Citaat
De basis aan een goede agent is mijns inziens: een goede omgang met mensen, logisch kunnen redeneren, en een redelijke gezondheid. Hierna een cursus om om te gaan met geweld, en dit te kunnen voorkomen, en klaar.
Inderdaad, een politieagent (er zijn ook nog bijvoorbeeld verzekeringsagenten) heeft het nodig dat hij goed logisch kan redeneren. Dat is één van de redenen waarom mi toch minstens een hogeschooldiploma geen overbodige luxe is. Ik spreek hier niet over een hoge opleiding, gewoon een basisopleiding van A1 of desnoods A2-niveau.
Niet alleen bevordert een betere theoretische opleiding het logisch denkvermogen, ook is het een goed selectiemiddel wat enige garantie geeft dat de persoon op zijn minst een beetje normaal kan redeneren.
Zodoende verklein je bijvoorbeeld het risico dat een politieagent een afgesneden vinger opwarmt in de micro en het slachtoffer zodoende de rest van zijn leven het met een incomplete vinger moet doen.
Zoals ik hier al eerder heb aangehaald; dit is in Nederland, waar de politieagent zeker niet slechter is opgeleid als in België (in beide landen is het niet bijster goed), gebeurd.

Nogmaals, een goede conditie is ook een vereiste. Wil je dat de agent hierover beschikt dan zal je een hoger salaris moeten bieden, economie 1 on 1.
Stel je meer eisen dan is er minder aanbod, dus is een hoger salaris vereist om voldoende mensen te werven aangezien er meer potentiële werkgevers zijn en de mensen eerder voor een even leuke job kiezen die meer betaalt. Je krijgt waar je voor betaalt.
Dit geldt in de privé-sector, dit geldt ook bij de overheid.

Citaat
Meer hoeft dat niet te zijn. Verdienen ze te weinig? Jammer, dan hadden ze maar moeten verder studeren voor een andere, of hogere functie.
Het is de overheid, en dus de samenleving, die met de gebakken peren zit aangezien ze dus óf de eisen naar beneden moeten bijstellen zoals ze reeds lang gedaan hebben ofwel een personeelstekort hebt. Een chronisch personeelstekort is overigens uitermate destructief voor een sector. De werkdruk neemt toe, mensen moeten veel meer overuren gaan draaien, er treedt meer ziekteverzuim op, minder mensen zijn bereid om de job te doen voor hetzelfde salaris enz

Citaat
Dat je voor sommige jobs, hogeschool moet volgen, heeft er puur met te maken dat je meer verantwoordelijkheid zal krijgen, en anderen hun problemen moet kunnen oplossen.
Dat je voor sommige jobs, hogeschool moet volgen, heeft er puur met te maken dat je meer verantwoordelijkheid zal krijgen, en anderen hun problemen moet kunnen oplossen.[/quote]
Ik ben het totaal niet met je eens dat je voor die andere jobs meer verantwoordelijkheid krijgt.
Een politieagent heeft het geweldsmonopolie, hij kan mensen arresteren en boetes uitschrijven, velen van hen komen veel in aanraking met mensen die een psychiatrische stoornis hebben...
Een politieagent heeft zeker niet minder verantwoordelijkheid dan bijvoorbeeld een IT-er.

Volgens mij is de opleiding vooral zo kort omdat een langere opleiding meer geld kost en het zo langer duurt voor de overheid om eventuele tekorten aan te vullen. De privésector neemt simpelweg geen genoegen met een opleiding van 9 maanden, de overheid wel.
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 oktober 2007 - 20:37:34 door BBB »