Is het werkelijk zo moeilijk? Of vergeet men bepaalde 'factoren'te vermelden?
Ik heb altijd moeiteloos een goede verzekering gevonden hoor...
Mijn eertse eigen wagentje was een fiat Fiorino met een 1.7 'platte diesel' (geen turbo dus, laat staat intercooler en TDI-technologie). Gekregen van een bouwbedrijfje waar deze al een tijdje aan de kant stond. Zelf opgeknapt met een vriend die garagist is. Ik denk dat het bakje 50Pk had, als het zoveel was, en 140 kreeg je er wel uit na langdurig persen... Vlot verzekert gekregen op men 18 jaar
Daarna ben ik in stijgende lijn gegaan naar een nieuwe combo met 75Pk uit een 1,7 DTI. Vervolgens ook een berlingo met 90PK en nu ook een moto met 110PK (voor 170Kg

)
Die moto was aanvankelijk geen probleem maar zou me wel 450€ kosten aan verzekeringen gezien ik nog redelijk jong ben (24 toen). Toch een week later belde men agent terug met de positieve melding dat hij nog eens had overlegd met leuven, en gezien mijn 6 jaar vele kilometers zonder ongevallen, kon ik het +26 tarief genieten van een goeie 200€ !!! Schitterend.
Maar wat zie ik nu, en zie ik ook bij vrienden.... Verzekering nemen op 18 jaar is uiteraard duurder dan op naam van ouders die reeds jaren in lage bonus-malus staan. Dus lossen we dit zo op! Gevolg is dat zoon of dochterlief het huis verlaat en zelf een wagen/ verzekering neemt en plots een totaal nieuw bestuurder is voor de verzekering, want hij is nergens vermeld in een polis. Uiteraard betaal je dan meer, je had al een pak gezakt in prijs moest je als bestuurder vermeld geweest zijn op de polis van de ouders...
Eigen schuld dikke bult?
Tevens rijden 18 jarigen niet meteen rond in 50Pk aan oude slome diesels. Nu willen ze toch wel een 1.6 of 1.8 injectie met 16 kleppen, of een TDI bij voorkeur in 100+ PK versie.
En dan mogen de verzekeringen niet terrecht stellen dat er risico verbonden is?

Ik rij nu ook niet bepaald graag met een 50PK zoals toen, maar ik rij nu ook pakken vlotter dan in die tijd. Als eerste wagen kon het niet beter zijn dan dat!
leren gaan en dan pas lopen hé en starten op een dikke bak met 100+ PK is nu niet meteen verstandig. Zeg wat je wil maar je benut wat je krijgt! EN je moet kunnen rijden om dergelijk gareel paarden steeds te baas te blijven.