Ik kan me voorstellen dat er heel wat automobilisten zijn die niet weten dat ze voorrang moeten verlenen aan de fietsers als ze een fietspad dwarsen. Vroeger was dat namelijk niet zo; voor het fietspad golden toen dezelfde voorrangsregels als voor de rijbaan van dezelfde openbare weg.
Zelfs op de plaatsen waar de voorrang duidelijk is geregeld met borden brengen automobilisten op deze wijze het leven van fietsers in gevaar.

Voor de plaatsen waar de voorrangsregeling tussen een fietspad en een weg niet duidelijk is geregeld: dat is natuurlijk in de verste verte geen legitimatie. Elke automobilist heeft de wettelijke verplichting en de morele verantwoordelijkheid om de wegcode te kennen en te begrijpen.
Dat dit lang geleden het geval was is op zichzelf al tragisch genoeg

, wanneer het zo zou zijn dat sommigen
Hoeveel fietsers heb jij al zien stoppen voor een oversteekplaats voor voetgangers als er één of meer voetgangers aanstalten maken om erop over te steken?
Dus...automobilisten en fietsers zijn in dit landje even hopeloos.
Los hiervan vind ik dit geen goede vergelijking. Een fietser neemt normaal gesproken nog geen 50 cm in beslag (het lichaam is smal bij een persoon die niet een extreem hoog gewicht heeft, de fiets isnog smaller).
Als ik dat doe, word ik voorbijgereden door fietsers die vlak vóór de voetgangers op de oversteekplaats doorrijden. Ze kunnen nog net doorrijden zonder die voetgangers aan te rijden, en dat staat voor hen gelijk met voorrang verlenen.
Langs links of langs rechts?

De kans zit er in dat ik jou zo ooit voorbij heb gereden.

Ik zal nooit de voetganger hinderen in het reglementair gebruiken van het zebrapad, maar er voor of achter langs gaan, daar zie ik geen probleem in zolang je elkaar niet kruist.
Vaak gebeurt het overigens dat de voetganger tunnelvisie krijgt zogauw hij een zebrapad ziet en gewoon oversteekt zonder te kijken ofdat de andere bestuurders nog redelijkerwijs tot stilstand kunnen komen.
Als het 's avonds volledig donker is, hoeveel auto's zie je dan zonder lichten rijden, en hoeveel fietsers?
Alleen de laatste maand? Tientallen auto's, vrijwel fietsers.
Er zijn akelig veel auto's die ofwel met een kapotte lamp rijden ofwel met de lichten op parkeerstand rijden wanneer het al duister is.
Fietsers zie ik daarentegen in Leuven vrijwel nooit zonder licht fietsen. Waarom? Wel, elke student komt er in Leuven snel genoeg achter dat de politie jaagt op fietsers die zonder licht fietsen. De meesten vernemen het van medestudenten, de enkeling die er niet op deze wijze achterkomt zal het snel aan den lijve ondervinden wanneer hij eventjes niet oplet en in de val loopt, eh, fietst.

Heel wat fietsers voelen zich trouwens volkomen ten onrechte tekort gedaan door de automobilisten.
Dat is jouw mening, geen feit.
Mijn leven is hier in Leuven al vele malen in gevaar gebracht door een automobilist, de enige reden dat ik nu nog niet in het ziekenhuis terecht ben gekomen is omdat ik anticipeer op dergelijke stommiteiten.
Ik garandeer je dat ik nog nooit het leven van een automobilist in gevaar heb gebracht.
Zoals die fietser, die ik niet tussen mijn wagen en het trottoir wou doorlaten, omdat hij uit tegengestelde richting volledig aan zijn linkerkant van de rijbaan reed.
Zoals de automobilist die precies wanneer een fietser kom aangefietst op het fietspad, een fietspad waar de borden (of het gebrek aan borden) duidelijk aangeven dat de fietser daar voorrang heeft, het fietspad kruist.
Zoals de automobilist die zijn auto op het fietspad parkeert en hierbij veelal nog een extra overtreding begaat door de pechlichten illegaal aan te doen.
Zoals de automobilist die ongeduldig is en om deze reden zich niet houdt aan de zijdelingse veiligheidsafstand wanneer hij een fietser inhaalt.
enz.
Automobilisten doen echter eveneens aan voorrangsnegatie, weliswaar minder freqeunt maar wel gepaard gaande met een beduidend hoger risico!
Het risico is hetzelfde. Of het nu de autobestuurder of de fietser is die de voorrang negeert: als het tot een aanrijding komt, staat de fietser er niet goed voor.
Nee hoor. De auto's die aan voorrangsnegatie doen doen dit gebruikelijk aan een veel hogere snelheid dan de fietsers en voetgangers. Bovendien heeft de automobilist een potentieel dodelijk projectiel van 1000-3600 kg.
Ja, ook wanneer je met jouw hoofd botst tegen een stoep of fietser kan dit potentieel dodelijk zijn maar het risico ligt wel heel wat lager.