Auteur Topic: Forumbeleid  (gelezen 5770 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Forumbeleid
« Gepost op: woensdag 21 november 2007 - 15:55:17 »
Wel jammer dat je érg offensief uit de hoek komt bij je 'disclaimer'.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumbeleid
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 november 2007 - 01:12:09 »
Beste Wooter,

Voor de goede orde heb ik jouw bovenstaand bericht uit de draad Verkeersgesteldheid van jongeren in de forumrubriek Praatcafé naar hier verplaatst.

We hebben hier, sinds de heropening van het forum in juli 2006, nog nooit eerder de gele kaart moeten opsteken, en het is iets waar ik een enorme hekel aan heb.

Er is echter een grondig verschil tussen een zakelijke objectieve mededeling van feiten die zich hebben voorgedaan, en regelrechte persoonlijke aanvallen.

Als een forumdeelnemer maandenlang mijlen te ver gaat met het overtreden van de wet (door het schenden van het briefgeheim) en de forumetiquette, en ondanks tientallen e-mails, telefoongesprekken en pogingen tot onderhandelingen door meerdere personen, voor geen enkele rede vatbaar blijkt te zijn, dan acht ik het, als moderator van dit forum, mijn plicht om hem een verwittiging te geven, ten einde de andere forumdeelnemers gerust te stellen over het feit dat ik niet langer zal dulden dat de betrokkene pogingen onderneemt die er louter op gericht zijn om de goede sfeer en de sereniteit hier te verstoren, en aldus Christophoros, zijn beheerder, zijn bezoekers  en mijzelf te schaden.

In die zin is het inderdaad jammer dat ik "erg offensief" uit de hoek diende te komen in mijn "disclaimer", hoewel ik dat "erg offensief" meen te mogen relativeren. Ik had de betrokkene immers al veel eerder heel wat flinkere oorvijgen moeten geven, zodat dit niet meer nodig geweest was.

Meer dan op welk ander forum ook, wordt hem hier desondanks nog altijd de ruimst mogelijke vrijheid van meningsuiting gewaarborgd, mits hij zich er zich, zoals iedere andere forumdeelnemer, aan de wet en aan de forumetiquette houdt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 november 2007 - 01:15:11 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Forumbeleid
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 09:04:02 »
Jozef, waar komt dit plots vandaan?

Objectief gezien heb je een grudge ontwikkeld tegenover eugeen, en het neemt belachelijke proporties aan.  Die disclaimer was niet alleen "offensief" maar ik vond ze zelfs persoonlijk aanvallend.  Vervolgens één zin uit m'n posting filteren en publiekelijk slachten ís een regelrechte persoonlijke aanval (dit in tegenstelling tot een PB, als je je dan toch zo op je fluit getrapt voelt).

Je weet dan ook goed genoeg waar je deze "gele kaart" mag steken!

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Forumbeleid
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 11:16:40 »

Je weet dan ook goed genoeg waar je deze "gele kaart" mag steken!

@ wooter

Die gele kaart had Jozef niet op jouw gericht  ;)

wooter

  • Gast
Re: Forumbeleid
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 11:20:44 »
Ik hoop het voor hem.  Ik vrees dat de rest die ook niet "mee" is, hélemáál niet weet waarover Jozef het heeft.

Bovenal vind ik dat dergelijke dingen niét op een forum moeten uitgevochten worden.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Forumbeleid
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 11:25:34 »
Ik hoop het voor hem.  Ik vrees dat de rest die ook niet "mee" is, hélemáál niet weet waarover Jozef het heeft.

Bovenal vind ik dat dergelijke dingen niét op een forum moeten uitgevochten worden.

Ik weet het zeker en wat de rest nu nog moet weten is dat er een soort vrede op komst is  ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumbeleid
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 28 november 2007 - 02:52:33 »
@ wooter:

Ik meen dat er in mijn vorige posting in deze draad meer dan voldoende elementen aanwezig zijn om om overduidelijk te maken dat mijn gele kaart geenszins naar jou gericht was, doch naar Eugeen.

Heb jij het briefgeheim geschonden, en tientallen e-mails geschreven naar en telefoongesprekken gevoerd met mij? Neen. Dus had je niet de minste reden om ervan uit te gaan dat ik mij tot jou zou gericht hebben.

Ik betreur dan ook jouw reacties en het feit dat je, tot nu toe, nog niet de moed gehad hebt om je vergissing te erkennen en je verontschuldigingen ervoor aan te bieden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Forumbeleid
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 28 november 2007 - 07:55:31 »
Sorry, Jozef, maar ik blijf bij m'n standpunt.  Als er iemand inderdaad zo met je kl- speelt, dan moet je daar gewoon korte metten mee maken (ban?) ipv er een heel drama van rond te maken.  Ik weet niet hoe de rest erover denkt, maar alleszins ik ben niet geïnteresseerd om op een verkeersforum een soap te lezen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumbeleid
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 29 november 2007 - 00:31:12 »
Als er iemand inderdaad zo met je kl- speelt, dan moet je daar gewoon korte metten mee maken (ban?) ipv er een heel drama van rond te maken.

Wouter, onder meer als gewezen moderator van het Wegcode Forum, weet je minstens even goed als ik hoe delicaat het beheren van een forum wordt van zodra er deelnemers met elkaar in de clinch geraken.

Ik heb, in naam van de vrije meningsuiting, zo lang mogelijk geen "korte metten" gemaakt. Toegegeven: misschien wel té lang, omdat draden die begonnen waren met een zakelijke mededeling van objectieve feiten en een gezonde gedachtenwisseling daaromtrent, in persoonlijke aanvallen ontaard zijn.

Het probleem is: als je merkt dat een draad ontspoort, en je sluit of verwijdert hem, krijg je steevast de opmerking dat er alleen op het forum mag verschijnen wat bepaalde mensen wensen. Kijk maar naar de typische reactie van Xantingo in dit verband: "Voor mij is het nu dus helemaal duidelijk: al wie niet naar de pijpen van Jozef danst, wordt gewoon van het forum weggeveegd." Je kunt onmogelijk voor iedereen goed doen. Er zijn nu eenmaal mensen die boel maken op een forum als hobby hebben, en ze weten daar altijd wel een aanleiding voor te vinden.

Dan heb ik ingegrepen met een waarschuwing (de gele kaart). Iedere forumdeelnemer die een gele kaart krijgt, mag verondersteld worden te weten dat hij moet dimmen, want dat er anders een rode kaart zal volgen.

Die rode kaart zal, als het van mij afhangt, evenwel nooit bestaan uit een levenslange verbanning van het forum, zoals ik die op het Wegcode forum opgelopen heb. Je doet als forumbeheerder een publiek aanbod tot actieve deelname aan het forum, dat je naar mijn begrip dan ook verplicht bent na te komen zolang iemand er zich aan de wetten en de forumetiquette houdt. Doet een deelnemer dat niet, dan kun je bijvoorbeeld tijdelijk zijn postings slechts publiceren na goedkeuring, en als hij zich daarbij voortaan aan de regels blijkt te houden, dan herstel je hem in al zijn rechten.

Het is net alsof je op ImmoWeb je huis voor 250.000 Euro zou te koop zetten, en dan tegen een koper die dat bedrag wil betalen, zou zeggen: "Neen, aan jou verkoop ik het niet, want jouw toon staat me niet aan." Ik denk dat je nogal een bolwassing zult krijgen van de rechter.

Iemand levenslang de mond snoeren hoort niet thuis in een democratische rechtsstaat. Dergelijke praktijken hebben in het verleden miljoenen mensen het leven gekost. Ik wijs ze dan ook duidelijk af met een overtuigd "Nie wieder". Ik ben kandidaat voor het verwerven van de Duitse nationaliteit, en wens mijn kansen daarop dan ook niet in het gedrang te brengen met een dictatoriaal verleden in België.

Citaat
Ik weet niet hoe de rest erover denkt, maar alleszins ik ben niet geïnteresseerd om op een verkeersforum een soap te lezen.

Er is ook niets of niemand die jou ertoe noopt om de betrokken draden te lezen. Er zijn op het forum gelukkig heel wat meer draden waar op een aangename en serene wijze met elkaar van gedachten gewisseld wordt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 november 2007 - 00:33:40 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Forumbeleid
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 30 november 2007 - 08:52:39 »
Je weet goed genoeg hoeveel keren ik de confrontatie heb opgezocht met "gele kaarten", berichten verwijderen of dreigementen...

Modereren is modereren, niet confronteren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumbeleid
« Reactie #10 Gepost op: zondag 02 december 2007 - 01:14:12 »
Modereren betekent volgend de online van Dale: matigen.

Dat houdt dus in: excessen vermijden, zowel naar onder als naar boven toe.

In die zin is de term "moderator" voor onze forummedewerkers wellicht ontoereikend. Ze doen immers veel meer dan alleen maar matigen. Ze animeren het forum door topics te starten en deel te nemen aan topics, en ze zetten zich in om de gedachtenwisselingen in goede banen te leiden.

Als een confrontatie van uiteenlopende waarden, opvattingen en meningen op een forum niet gewenst zou zijn, dan vraag ik mij af wat het nut ervan nog zou zijn. Indien de deelnemers eraan getuigen van maturiteit en verantwoordelijkheidszin, kunnen dergelijke confrontaties zeer verrijkend zijn. Het gaat er daarbij niet om gelijk te halen, doch de eigen standpunten op een zakelijke en nuchtere manier degelijk te onderbouwen.

Waar het misloopt, is niet alleen wanneer er niet meer op de bal, doch op de man gespeeld wordt. Het loopt ook mis wanneer iemand moord en brand schreeuwt met de bewering dat er op de man gespeeld wordt, terwijl er in feite enkel op de bal gespeeld wordt, doch desondanks dan maar zelf op de man gaat spelen, desnoods met illegale middelen, en zich er dan ook nog over beklaagt dat deze laatste niet geduld worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."