Beste Joeri,
Het verheugt me ten zeerste dat je nu beschikt over een BMW 530d, een prachtwagen.
Je beschikt nu over een wagen van een merk dat echt wel toonaangevend is, en de soepelheid en geruisloosheid van een 3-liter 6-cilinder motor. Met een vermogen van 230 PK en een maximum koppel van 500 Nm, heb je nu echt wel een wagen waarmee je je op ieder ogenblik probleemloos zult kunnen aanpassen aan de snel en sterk wisselende vereisten van het hedendaags vekeer. De soepelheid van een 6-ciilinder, die van de laagste tot de hoogste toerentallen een behoorlijk koppel levert, is ongetwijfeld een comfortfactor die aanzienlijk zal bijdragen tot je veiligheid.
De achterwielaandrijving is niet alleen een vereiste om het beschikbare koppel te kunnen overbrengen op de aandrijfwielen. Door de schijnbare gewichtsverplaatsing naar achter bij het acceleren, is een voorwielaangedreven wagen immers beperkt in de aandrijfkracht die hij kan overbrengen op de aandrijfwielen, en blijft de bestuurder, bij een eventueel te snel genomen bocht, geen andere optie meer over dan deze ruimer trachten te nemen.
Met een achtteraangedreven wagen beschik je over de mogelijkheid om, afhankelijk van het op de aandrijfwielen overgebrachte koppel, te kiezen tussen onderstuur, neutraal bochtengedrag, of overstuur. In een noodsituatie zul je nog altijd de wagen door de bocht kunnen halen met overstuur, gepaard met de nodige stuurcorrecties.
Bij extreem glad wegdek wil een belading in de kofferruimte nog wel eens helpen. Een belading van slechts 50 kg in de acheroverbouw doet, wegens haar hefboomwerking, al wonderen.
2 jaar geleden was ik er in het Berchtesgadener Land getuige van hoe een dame met een Mercedes SLK de uitrit van en supermarkt niet opgeraakte vanwege de sneeuw. Ik zei haar toen: "Versuchen Sie es etmal im 2. Gang." Ze geraakte probleemloos tot boven, wenkte nog eens om me te bedanken, en reed vervolgens verder.