Vandaag mijn combo binnen gedaan in de garage.
Het ding heeft 101000Km en moet zijn 5e jaar nog ingaan. Het laatste jaar en vooral half jaar heeft hij ook zo goed als stil gestaan wegens Moto, andere wagen,…
Nu goed, hij verbruikte wat water de laatste 2 weken, vandaar ook deze actie. Verder kon hij het gebruikelijke onderhoud ook wel hebben.
Ik heb de problemen gemerkt omdat mijn chaufage onregelmatig werkte. Dit wil zeggen dat wanneer ik in vrijloop draaide of van men gas af ging ik koude lucht kreeg, en pas wanneer ik weer wat toeren maakte kwam er weer warme lucht uit de blazer.
Ik vermoedde dus een probleem met de waterpomp, wat ook het waterverlies kon verklaren.
Deze middag opgebeld door de garage…
Zware kosten op til want de joint de culasse is eraan volgens hen. Ze gaven zelf toe dat dit raar is, want dat type motor (1.7DTI) heeft een metalen joint de culasse en geen soepel ding zoals enkele jaren geleden. Dit kan normaal dan ook niet kapot, en ze hebben dit nog niet tegengekomen.
Nadeel aan dat metalen joint is dat goed als zeker ook mijn koppen vervangen moeten worden aangezien het systeem zo is dat die dan ook allicht om zeep zijn.
Uiteraard ook de culasse zelf laten reviseren dus ik had het al door: ik koop beter gelijk een nieuwe.
Nu heb ik een zware voet, ja, maar ik verzorg mijn stalen koets ook als een goede huisvader. Alles wat de wagen nodig heeft, onderhoud, alles in het oog houden, alles proper en netjes houden,… Ik geef hem dus ook niet op zijn staart als hij niet al netjes op de bedrijfstemperatuur staat etc.
Hoe kan dergelijke schade dan verklaard worden? Iemand ervaring of een opinie?
Ik heb ook NOOIT iets gemerkt, nooit te warm, overgekookt, olietekort,…
En volgens de garagist moet hij eens ooit véél te lang véél te heet zijn geweest.
Please help