Wanneer er iemand al een hele tijd voor je hangt, aan ongeveer de maximumsnelheid, schommelen die meestal. Ongemerkt versnellen ze wat, dan is het weer paniek, en gas weer los. Als er dus iemand kilometers voor jou rijdt aan 115 <-> 120km/u, kan ik je garanderen dat ook jij het op je zenuwen krijgt.
Dat is waartoe de verhoging van de pakkans als je sneller dan 120 km/h rijdt op een autosnelweg geleid heeft.
Er wordt nu in trosjes op veel te weinig afstand bij elkaar gereden. Want de ene snelheidsmeter heeft een al wat grotere afwijking dan de andere, en de ene bestuurder weet dat er nog een correctie van 6% toegepast wordt, terwijl de andere dat niet weet. Komt daarbij het effect van het reliëf: velen houden het gaspedaal altijd even diep ingedrukt, waardoor ze in bergop vertragen en in bergaf versnellen.
Je moet maar eens proberen op een Belgische autosnelweg op cruise control te rijden. Je zet de naald van de snelheidsmeter pal op 120 km/h, en schakelt de cruise control in. In Vlaanderen, met zijn geringe niveauverschillen, houdt de auto dan ook exact dezelfde snelheid aan. Je wordt ingehaald door iemand die amper 2 km/h sneller dan jij rijdt en vóór jou invoegt. En even later moet je hem alweer inhalen, omdat hij intussen 4 km/h trager rijdt.
Een ramp is het. Je blijft minutenlang achter een vrachtwagen hangen, omdat er op de middenrijstrook iemand aanzienlijk sneller dan jij aankomt om jou te beletten om nog in te halen. Maar zodra hij naast jou hangt, zakt hij naar nagenoeg dezelfde snelheid als jij af.
En dan spreek ik nog niet over Duitsland, waar bijvoorbeeld een hele rij wagens op de linker rijstrook tegen 160 km/h rijden. Tot er plots een bestuurder van een auto met Belgisch, Nederlands of Oostenrijks kenteken het in zijn hoofd haalt om naar die linker rijstrook uit te wijken tegen amper 120 km/h om een vrachtwagen of een personenwagen met een aanhangwagen in te halen. Kilometers verderop veroorzaakt dat enorme files door het accordeoneffect (Oostenrijkers rijden ongeveer even slecht als Belgen).
Het is wat je ook geregeld beleeft op de Nederlandse autosnelwegen: je rijdt er tegen 120 km/h, en op nauwelijks 5 m vóór jou komt er een Nederlander ingevoegd tegen exact dezelfde snelheid. Hé, ome Joop, als je dan toch de maximum toegestane snelheid niet wil overschrijden: achter mij was er ook nog plaats om in te voegen, hoor!
Zoals ik al eerder schreef: in Nederland heerst er een veel grotere tolerantie tegenover elkaars fouten dan in België, doch wordt er zeker niet beter gereden.
Jammer dat vele Belgen, Nederlanders en Oostenrijkers zich totaal niet aanpassen aan het verkeer als ze in Duitsland rijden. Ze hebben blijkbaar niet het besef dat ze te gast zijn in een ander land, met andere zeden en gewoonten.
Op toeristisch vlak ken ik uiteraard al de opvatting van de gastgevers in het Berchtesgadener Land, een streek die van het toerisme leeft, waar miijn vrouw en ik binnenkort gaan wonen: "We mijden Nederlanders als de pest. Het zijn luidruchtige herrieschoppers, en ze consumeren maar zeer weinig." Een reputatie die ze wellicht al op vele plaatsen hebben.

Moet je weten wat we er laatst in een Biergarten beleefd hebben.
Ik vier de lijn van de hond wat te ver, en hij neemt de trui van een Nederlandse, die op de bank lag, in zijn muil.
Mijn hond kennende, geef ik hem een paar zoentjes, waarop hij prompt de trui lost.
De Nederlandse beweert dat haar trui om zeep is. Ik vraag haar hoeveel die trui gekost heeft, en hoe oud hij is. Ze beweert dat die trui 45 Euro gekost heeft (terwijl hij amper 10 Euro waard leek), en ze hem pas nieuw gekocht heeft (wat ik ten zeerste betwijfel). Ik geef haar daarop niettemin een biljet van 50 Euro, zeggende dat die 5 Euro overschot voor haar busticket is.
Al de aanwezigen op de Biergarten hebben gezien wat er gebeurd is, en beginnen die Nederlandse uit te joelen. Als gevolg daarvan wendt ze zich tot ons en geeft ons 25 Euro terug.
Zo zie je maar dat het gezegde van een kameraad van mij een grond van waarheid bevat: "Als een Nederlander je niet gekloot heeft, is het dat hij het vergeten is."