Auteur Topic: fietsertjes !  (gelezen 7538 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
fietsertjes !
« Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 11:40:08 »
Het gedrag van grote groepen fietsers op de rijbaan is wettelijk geregeld. Misschien houden niet alle groepen wielertoeristen zich eraan, er is tenminste een wettelijke basis. Ik denk echter dat het deelnemen van jonge fietsers aan het verkeer wettelijk beter geregeld kan worden.
Het lijkt mij bv. aangewezen dat wanneer 1 of meerdere fietsertjes worden begeleid door één volwassene, deze volwassene achter die kinderen rijdt. Dit om de groep in de gaten kunnen houden. In het weekend zie ik steeds een kind een beetje over de rijbaan zwalpen achter te ouders.
Ik vraag me af hoeveel kinderen er door deze onachtzaamheid van de ouders worden omver gekegeld. Je kan niet verwachten dat de andere verkeersdeelnemers verantwoordelijk zijn voor deze kinderen, als zelfs de ouders zich er niet verantwoordelijk voor voelen. Als je dergelijke dingen ziet dan vind ik de discussie over fietshelmen voor kinderen ook naast de kwestie. Als ouders hun kinderen op goede manier begeleiden zijn er minder ongevallen en hebben die helmen ook minder functie.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: fietsertjes !
« Reactie #1 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 16:09:06 »
Inderdaad, als je als ouder vóór de kinderen rijdt, kun je er natuurlijk onmogelijk toezicht op houden.

Andere ouders vinden het dan weer aangewezen om naast hun kinderen te rijden op plaatsen waar dit verboden is. Er is daarbij discussie over de eerste zin van AR 43.2:

Citaat

De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is.

Er bestaat een fractie die daaruit afleidt dat fietsers niet langer met twee naast elkaar mogen rijden op het ogenblik dat er voertuigen elkaar moeten kruisen, en dat anders onmogelijk is.

Een andere fractie, waar ik toe behoor, leidt uit deze verkeersregel af dat fietsers niet met twee naast elkaar mogen rijden wanneer het kruisen daardoor niet mogelijk is, ook al zijn er op dat ogenblik geen voertuigen die elkaar moeten kruisen.

In ieder geval matig ik altijd aanzienlijk mijn snelheid bij het naderen van jonge kinderen op de fiets, en probeer ik bij het inhalen meer zijdelingse afstand te houden dan de wettelijke voorgeschreven 1 m.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 16:32:58 »
In ieder geval matig ik altijd aanzienlijk mijn snelheid bij het naderen van jonge kinderen op de fiets, en probeer ik bij het inhalen meer zijdelingse afstand te houden dan de wettelijke voorgeschreven 1 m.

Dit spreekt voor zich natuurlijk. Ik denk echter dat een duidelijke uitleg van de politie aan mensen die niet verantwoord omspringen met hun kinderen op de openbare weg nog meer veiligheid zal opleveren. Ik vrees echter dat dit slechts zeer zelden gebeurd ! Maar ja, liever de snelheid van de auto's nog meer beperken en ze nog wat verder zwart maken. Wat nog het ergste is van allemaal is dat deze ouders nu ook met de auto rond rijden en hun kinderen het later waarschijnlijk ook zullen doen. Het zal de kwaliteit van de chauffeurs niet ten goede komen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 23:25:22 »
Ik ben het met je eens dat de politie ook de ouders wat mag assisteren in dat soort dingen. Als de ouders het zelf niet doorhebben ervan uitgaande dat ze het beste willen voor hun kind, dan moet iemand hun er toch op wijzen.

Citaat
Wat nog het ergste is van allemaal is dat deze ouders nu ook met de auto rond rijden en hun kinderen het later waarschijnlijk ook zullen doen. Het zal de kwaliteit van de chauffeurs niet ten goede komen.
Dat geldt helaas voor nog veel meer slecht gedrag. Één klassiek voorbeeld is obesitas. Vaak, maar niet altijd, leren ouders hun kinderen verkeerde eetgewoonten en wordt het kind net als de ouders dik.
Ander bekend voorbeeld is dat veel ouders die hun kind mishandelen zelf ook mishandeld zijn en dat zo geleerd hebben.
Ik pleit er voor dat er standaard wat professionals op bezoek gaan bij een gezin met een eerste jong kind en daar eens proberen te analyseren ofdat alles goed verloopt. Als er dan problemen zijn kunnen ze vroegtijdig ingrijpen en komen die kinderen goed terecht zodat je de vicieuze circel kan doorbreken. Ongetwijfeld zullen veel ouders dit bemoeizucht vinden maar wat is er mis mee als je wat hulp krijg wanneer dat nodig is? Niemand is perfect, dus waarom je er slecht bij voelen als je wat zwaktes hebt en daar op een correcte manier op gewezen wordt?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 23:34:03 »
Dergelijke begeleidingen bestaan er wel in België, bv. Kind & Gezin. In sommige streken hebben die een prachtige werking, in andere streken zijn ze dan weer te bemoeizuchtig en bestaat de dienst vnl. uit gewezen jaren '60 hippies. Waar ik maar mee wil zeggen dat het moeilijk is om algemeen een grens te stellen qua opvoeding. In het verkeer is dit stukken gemakkelijker. Wat de opvoeding thuis betreft wordt het al heel wat moeilijker.
In Zweden wordt je bv. in de gevangenis gestopt voor het slaan van kinderen, in andere streken is een nu en dan correct geplaatste platte hand op het achterwerk een aanvaarde opvoedingsmethode.

Het is een uitdaging die me staat te wachten, je boeken lezen, surfen op het internet, er zijn duizend en één methodes, en toch zal je er onvoorbereid aan beginnen. Nog 17 weken en de klok tikt, prachtige tijden !

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: maandag 31 juli 2006 - 23:58:51 »
Het lijkt mij prachtig om vader te worden. Ik hoop dat ik dat ook ooit nog wordt.
Ik zou zeggen; gebruik je gezonde verstand, wees kritisch, houd van het kind en volg jouw gevoel en dan komt het wel goed.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 01 augustus 2006 - 09:28:55 »
Dat zal wel lukken, bovendien mijn vrouw is daar enorm mee bezig. De chinezen pakken dit serieuzer aan dan een gemiddeld gezin in het westen.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 01 augustus 2006 - 22:02:13 »
Dat zal wel lukken, bovendien mijn vrouw is daar enorm mee bezig. De chinezen pakken dit serieuzer aan dan een gemiddeld gezin in het westen.
Misschien oa een restvershijnsel van het feit dat ze in het verleden maar maximaal 2 kinderen per gezin mochten hebben?
Als je op bent gegroeid met het feit dat gezinnen met 7 kinderen volstrekt normaal is en dat je er dan zelf 'maar' 2 mag hebben dan kan ik me voorstellen dat je extra zorgvuldig bent.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 01 augustus 2006 - 23:19:12 »
Citaat van: BBB
Als je op bent gegroeid met het feit dat gezinnen met 7 kinderen volstrekt normaal is

Hoe kan je nu in godsnaam met 7 kinderen nog voldoende tijd en aandacht aan elk kind besteden?

Het is nu al een drama in gezinnen met minder kinderen. Vader en moeder moeten allebei gaan werken, anders kunnen ze hun spruiten niet gunnen wat hun schoolkameraadjes wel hebben.

Ik had op de middelbare school een klasgenoot die zeer begaafd was. Hij wilde burgerlijk ingenieur worden, maar moest bij het leger als officier in dienst treden om hoger onderwijs te kunnen volgen, want zijn ouders konden het niet betalen omdat ze 4 kinderen hadden. Maar eens je op kosten van het leger gestudeerd hebt en er beroepsofficier bent, geraak je er niet zomaar meer weg. Nadat een vorige huisarts van mij als beroepsofficier het leger verlaten had en een praktijk opgestart had, heeft hij die een jaar moeten onderbreken om in de gevangenis te gaan zitten.

Ik ken een vloerlegger die 4 dochters aan de universiteit heeft. Die man werkt 7 dagen per week van 7:00 u. 's morgens tot 7:00 u. 's avonds (grotendeels in het zwart uiteraard) om dat te kunnen bekostigen; of het nu om het betegelen van een balkon of van een zwembad gaat, alles neemt hij aan en doet hij alleen. Maar zijn dochters ziet hij bijna niet.

Maar het zijn niet alleen mensen met een bescheiden inkomen die onvoldoende tijd voor hun kinderen hebben.

Ik ken een gezin waarin de man anesthesist is en de vrouw arbeidsgeneesheer. Hij rijdt met een tweedehands fiets naar het nabijgelegen ziekenhuis en werkt onvoorstelbaar vele uren; overdag, 's nachts, tijdens het week-end: altijd is hij beschikbaar. Als beloning gunt hij zich dan enkele keren per jaar 3 weken vakantie met een zeewaardig zeilyacht dat hem telkens 7.500 Euro kost, maar voor de kinderen is elke Euro er één teveel, en op de rolluiken van zijn villa met zwembad staat al jaren geen verf meer. Als hij al eens thuis is, wil hij alleen maar op de sofa liggen en de krant lezen, maar geen contact met zijn kinderen, omdat hij te moe is. Uiteraard mogen de kinderen ook niet mee op vakantie. Zijn vrouw is ook moe als ze 's avonds thuiskomt, want ze geeft heel wat voordrachten na haar werkdagen, en wil daarna nog gaan joggen; als ze dan eindelijk thuiskomt, wil ze dat de kinderen door de oppas al naar bed gebracht zijn.

Ik ken een ander gezin waarin de man radioloog is en de vrouw gynecologe. Het geld stroomt er uiteraard binnen, als je weet dat zij, naast bevallingen in het ziekenhuis, gemiddeld maar liefst 25 (!) raadplegingen per dag doet (en een gynecologische raadpleging duurt meestal wel wat langer dan 10 minuten). Tijd voor de kinderen blijft er dan uiteraard niet meer over. Ook niet voor hem, want hij gaat elke avond op stap. Hij is immers, in tegenstelling tot zijn vrouw, die alleen maar wil werken, een levensgenieter, en hij vindt dat de taken moeten verdeeld worden: hij zorgt ervoor dat het geld dat binnenstroomt, ook weer uitgegeven geraakt.

Sorry, hé BBB en rozeke, ik wil hiermee zeker niet de doktersgezinnen in een ongunstig daglicht stellen. Het zijn toevallig twee gezinnen die ik ken, maar een gelijkaardige situatie vind je ongetwijfeld in vele gezinnen met beoefenaars van een vrij beroep.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 augustus 2006 - 23:37:24 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 01 augustus 2006 - 23:29:54 »
Dat is dan ook één van de redenen dat ik van werk ben veranderd. Hiervoor werkte ik in de IT-sector, de laatste maanden vertrok ik thuis om 7u en was ik pas om 8u thuis, blijkbaar nog niet genoeg voor de baas. Als ik eens om 9:30 binnenkwam was hij niet content. Nu werk ik mooi mijn uurtjes en mag ik mijn overuren recupereren, ipv 20 dagen wettelijk verlof heb ik er nu 35, die nog door een aantal dagen worden aangevuld die we extra krijgen.

Tijdens de projectmeeting daarstraks werd mij al duidelijk gemaakt dat ik vanaf 20 nov. tot begin volgend jaar niet hoefde te komen, ik had dan toch genoeg verlof en kon nog wat vakantie bijnemen om voor mijn vrouw en mijn kind te zorgen na de bevalling. Het spreekt voor zich dat dit geen job in de privésector is. Bovendien is thuiswerk ook heel vlot mogelijk, op die manier kan je nog een gezin opbouwen. In dit geval helpt het natuurlijk dat je baas een vrouw is (kunnen we in het praatcafé ook ooit wel eens een draadje over opzetten :-) ).

Het leuke eraan is dat ik nu nog steeds hetzelfde doe, nl. project management voor IT projecten met de nadruk op GIS (geografische informatie systemen).

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 augustus 2006 - 14:39:39 »
Dat is dan ook één van de redenen dat ik van werk ben veranderd. Hiervoor werkte ik in de IT-sector, de laatste maanden vertrok ik thuis om 7u en was ik pas om 8u thuis, blijkbaar nog niet genoeg voor de baas. Als ik eens om 9:30 binnenkwam was hij niet content. Nu werk ik mooi mijn uurtjes en mag ik mijn overuren recupereren, ipv 20 dagen wettelijk verlof heb ik er nu 35, die nog door een aantal dagen worden aangevuld die we extra krijgen.

Tijdens de projectmeeting daarstraks werd mij al duidelijk gemaakt dat ik vanaf 20 nov. tot begin volgend jaar niet hoefde te komen, ik had dan toch genoeg verlof en kon nog wat vakantie bijnemen om voor mijn vrouw en mijn kind te zorgen na de bevalling. Het spreekt voor zich dat dit geen job in de privésector is. Bovendien is thuiswerk ook heel vlot mogelijk, op die manier kan je nog een gezin opbouwen. In dit geval helpt het natuurlijk dat je baas een vrouw is (kunnen we in het praatcafé ook ooit wel eens een draadje over opzetten :-) ).

Had ik nogal snel door dat dit niet in de privé kon zijn.
M'n vriendin is boekhoudster en kan haar inkomen verdubbellen zoniet verdriedubbellen of meer zelfs met in de privé te gaan werken maar wil dit niet net voor die uren en verlofregelingen.

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 06 december 2006 - 19:54:46 »
Citaat
De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is.
Er bestaat een fractie die daaruit afleidt dat fietsers niet langer met twee naast elkaar mogen rijden op het ogenblik dat er voertuigen elkaar moeten kruisen, en dat anders onmogelijk is.
Een andere fractie, waar ik toe behoor, leidt uit deze verkeersregel af dat fietsers niet met twee naast elkaar mogen rijden wanneer het kruisen daardoor niet mogelijk is, ook al zijn er op dat ogenblik geen voertuigen die elkaar moeten kruisen.

Ik ben er tot nu toe altijd van uitgegaan dat ze met 2 naast elkaar mogen rijden, behalve wanneer de fietsers zelf dan niet meer kunnen kruisen met tegenliggers... ???

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 06 december 2006 - 20:01:08 »
"Het kruisen" in het algemeen. Er staat niet over welk type voertuig het moet gaan.

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 06 december 2006 - 22:00:29 »

Oké.

Maar een auto bvb moet toch niet kunnen kruisen met een andere auto terwijl hij die fietsers inhaalt, dacht ik?

Is dit niet net de bedoeling van" het met 2 naast elkaar fietsen" toelaten in de bebouwde kom... de tegenliggende auto moet kunnen kruisen met de fietsers en de achteropkomende auto moet vertragen en kan niet inhalen tot er geen tegenligger meer is.

Veiliger voor de fietser. Anders halen de auto's in als er weinig plaats is...?

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 06 december 2006 - 22:13:44 »
Die gedachtengang getuigt van weinig realiteitszin. De meeste autobestuurders zullen toch proberen te kruisen, ook al betekent dit dat ze minder dan één meter ruimte open laten tussen hun voertuig en fietsers die ze tegelijk inhalen.