Auteur Topic: railbike  (gelezen 10292 keer)

Offline e49Memling

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: railbike
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 09 december 2006 - 16:41:42 »
De signalisatie op overwegen wordt geactiveerd wanneer een aankomende trein met zijn borstel over een contactbrug veegt (eigen terminologie). Ik weet echter niet of het om een eenvoudige kortsluiting gaat tussen spoor en contactbrug, of of er een bepaald spanningsverschil wordt aangelegd tussen spoor en contactbrug (eventueel gepulseerd om meer informatie door te geven, zoals de lengte van de trein).

Dit heeft niets te maken met de overweg, het ding tussen de sporen wordt krokodil genoemd, en geeft in de locomotief een signaal in functie van het seinbeeld (vrij spoor of beperkend)
Het rechter en linker spoor zijn van elkaar geïsoleerd voor wisselstroom, en dit in regelmatige secties.
Een aankomende trein verbind deze stukken door zijn assen, dit wordt gededecteerd door een toestel (pedaal) en de overweg gaat dicht.
Als de trein de overweg is gepasseerd, zijn daar de sporen niet meer met mekaar verbonden en de overweg gaat open.
Dit is één van de meerdere systemen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 december 2006 - 16:48:07 door e49Memling »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 09 december 2006 - 19:05:38 »
We mogen ons hier blijkbaar verheugen over een kenner inzake spoorwegen ... treinbestuurder misschien?  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 09 december 2006 - 22:32:27 »
Toevallig heb iik onlangs nog wat gelezen over signalisatie op de spoorwegen; ik wilde weten waarvoor die langwerpige borden met schuine strepen dienen (aankondiging van een sein, het aantal strepen geven de afstand aan). Toen ben ik ook te weten gekomen dat op zo'n krokodil een spanning van +15V staat bij een geel sein en -15V bij een groen sein en dat deze krokodillen inderdaad niet gebruikt worden om bewaakte overwegen in werking te stellen. Aan de hand van zo'n krokodil kan immers niet bepaald worden hoe lang een trein is om te weten wanneer de overweg terug mag geopend worden.
Merk op dat bij een gesloten sein er geen spanning op de krokodil staat en de treinbestuurder dus niet verwittigd wordt en er geen automatische rem wordt geactiveerd. Aangezien elk gesloten sein voorafgegaan wordt door een geel sein en de treinbestuurder daar wel van op de hoogte gesteld wordt (desnoods met een automatische noodrem mocht hij in slaap gevallen zijn), is dit in principe geen probleem. Als een treinbestuurder echter zijn aandacht verliest tussen het geel en het rood sein, is er niets dat een trein verhinderd om door het rood te rijden, de aanstormende tegenligger tegemoet.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 01:07:44 »
Citaat van: Bertje
Merk op dat bij een gesloten sein er geen spanning op de krokodil staat en de treinbestuurder dus niet verwittigd wordt en er geen automatische rem wordt geactiveerd. Aangezien elk gesloten sein voorafgegaan wordt door een geel sein en de treinbestuurder daar wel van op de hoogte gesteld wordt (desnoods met een automatische noodrem mocht hij in slaap gevallen zijn), is dit in principe geen probleem. Als een treinbestuurder echter zijn aandacht verliest tussen het geel en het rood sein, is er niets dat een trein verhinderd om door het rood te rijden, de aanstormende tegenligger tegemoet.

Ik wacht uiteraard in spanning op het antwoord van onze vriend e49Memling. Maar ik dacht dat de treinbestuurder, bij het voorbijrijden van een signaal, een knop dient in te drukken om aan te geven dat hij dit signaal wel degelijk bemerkt heeft.

Als de treinbestuurder in slaap valt, zal hij wellicht het dodemanspedaal niet meer ten gepasten tijde van positie kunnen veranderen, en zal de noodrem in werking treden.

Maar nogmaals: e49Memling zal ons hierover hopelijk uitsluitsel willen bezorgen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 02:25:45 »
Ik zal het eens vragen aan mijn sensei aikido, dat is een gewezen treinbestuurder. Zo niet, zal in het sportcentrum van de NMBS wel iemand kunnen antwoorden op die vraag.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #20 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 09:52:18 »
Bij het voorbijrijden van een gesloten sein staat er geen spanning op de krokodil, bijgevolg 'weet' de trein niet dat hij een sein is gepasseerd en kan er dus ook geen automatische rem geactiveerd worden als de bestuurder nalaat om een bepaalde handeling uit te voeren. Ik weet niet of de bestuurder tijdens het normale rijden ook regelmatig actief moet zijn om te voorkomen dat er een rem wordt ingeschakeld; maar zelfs indien dit zo is, kan dit na het passeren van een rood sein te laat zijn.

Eén van de redenen om geen signaal door te geven bij een gesloten sein zou zijn omdat alle seinen op tegenspoor (als de trein op normaalspoor rijdt) op rood staan; uiteraard mag de treinbestuurder deze seinen negeren.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #21 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 15:36:38 »
De treinen hebben toch een dodemansknop?
Als zo'n machinist in slaap valt zou hij dan ook automatisch te weinig spiertonus genereren om die knop nog ingedrukt te houden of zou hij dan soms toch nog die knop ingedrukt houden?

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 16:14:47 »
We mogen ons hier blijkbaar verheugen over een kenner inzake spoorwegen ... treinbestuurder misschien?  ;)

Inderdaad

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 16:31:24 »
Bertje heeft het inderdaad juist, een "krokodil" bij een rood sein doet de trein niet stoppen, er wordt van de treinbestuurder verwacht te remmen op het ogenblik dat er een 'beperkend' sein (2geel=volgend rood; groengeell H = volgend snelheidsbeperking enz) wordt voorbijgereden.
Oveigens, het krokodil-systeem is achterhaald en aan het verdwijnen, er bestaan nieuwe systemen die nauwgezet al de activiteiten van een treinbestuurder volgen en ingrijpen indien nodig

Op die plaats geeft de 'krokodil' inderdaad een positieve impuls waar op gereageerd moet worden, anders... noodremming.
Treinbestuurders worden -onder meer- getest op hun verantwoordelijkheidsgevoel, wat maakt dat onbezonnen avonturiers weinig kans maken, maar het blijven mensen.

Als ik in het (auto)verkeer zit, en zie hoe iedereen maar zijn gang gaat dan bedenk ik mij, indien treinbestuurders met die mentaliteit zouden rond rijden, dat er binnen de korste keren geen enkele meer over is wegens ingetrokken certificaat (een soort rijbewijs)

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zondag 10 december 2006 - 16:44:21 »
De treinen hebben toch een dodemansknop?
Als zo'n machinist in slaap valt zou hij dan ook automatisch te weinig spiertonus genereren om die knop nog ingedrukt te houden of zou hij dan soms toch nog die knop ingedrukt houden?

Ze noemen het hier :"automatische waakinrichting"
Het is een pedaal met drie standen die door de druk van de voet in de middenstand moet worden gehouden als je treiin in ritstand staat.
Druk je hem helemaal in of laat je ze los hoor je een geluidsignaal, en heb je 3 à 4 seconden om hem weer in de evenwichtsstand te zetten, anders volgt een noodremming.
Om de minuut hoor je een zoemer en moet de pedaal helemaal worden ingedrukt en terug naar de middenstand worden gebracht, doe je dit niet krijg je alweer binnen de 3 à 4  seconden noodremming.