Eerst even het desbetreffend artikel uit het verkeersreglement:
AR 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Er zijn dus twee voorwaarden vereist om dit artikel te overtreden:
- Het moet waarschijnlijk zijn dat je op het kruispunt zult moeten stoppen.
EN
- Het moet bovendien waarschijnlijk zijn dat, indien je op het kruspunt zou moeten stoppen, daardoor het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
.
Op andere sites wordt deze materie soms simplistisch voorgesteld als "je mag geen kruispunt blokkeren". Dat mag je wel degelijk, als niet aan beide voormelde voorwaarden voldaan is.
Het spreekt vanzelf dat het dikwijls zeer moeilijk is om een overtreding te verbaliseren, omdat de inschatting van de waarschijnlijkheid een subjectieve aangelegenheid is. Het kan ieder van ons overkomen dat achteraf blijkt dat we een verkeerde inschatting gemaakt hebben.
Dat neemt niet weg dat vele weggebruikers inderdaad, alhoewel beide voorwaarden vervuld zijn, toch maar een kruispunt oprijden.
Dikwijls gebeurt dit uit egoïsme: "Als ik al op het kruispunt sta, ben ik toch iets eerder weg, ook al blokkeer ik daardoor honderden voertuigen in de dwarsrichting." Een dergelijke ingesteldheid kan dikwijls het verkeer op de kruispunten in een wijde omgeving ontredderen. Helaas ontbreekt het vele bestuurders aan gemeenschapszin en verkeersinzicht: ze bekommeren zich niet om een vlot verloop van het verkeer in het algemeen. Uiteindelijk komen we daardoor allemaal later toe, niet zelden ook diegene die dacht om door zijn egoïstisch gedrag eerder aan te komen.
In een aantal gevallen gebeurt het ook onder druk van de alsmaar toenemende verkeersagressie. Het is niet moeilijk om met een vrachtwagen of een autobus een kruispunt niet op te rijden: laat achter jou de boeren maar dorsen. Het is evenwel stresserender als je in een personenwagen zit, en er achter jou een bestuurder van een vrachtwagen bezig is met een claxon van 90 decibel en verstralers die nog 500 meter verder de vogels uit de bomen doen vallen.