Auteur Topic: Kruispunten vaak geblokkeerd door ongeduldige bestuurders  (gelezen 2949 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Kruispunten vaak geblokkeerd door ongeduldige bestuurders
« Gepost op: zaterdag 12 januari 2008 - 14:08:10 »
Uit De Standaard:


Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 00:43:21 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kruispunten vaak geblokkeerd door ongeduldige bestuurders
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 januari 2008 - 21:02:39 »
Eerst even het desbetreffend artikel uit het verkeersreglement:

Citaat
AR 14.2.  Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Er zijn dus twee voorwaarden vereist om dit artikel te overtreden:

  • Het moet waarschijnlijk zijn dat je op het kruispunt zult moeten stoppen.
    EN
  • Het moet bovendien waarschijnlijk zijn dat, indien je op het kruspunt zou moeten stoppen, daardoor het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
.
Op andere sites wordt deze materie soms simplistisch voorgesteld als "je mag geen kruispunt blokkeren". Dat mag je wel degelijk, als niet aan beide voormelde voorwaarden voldaan is.

Het spreekt vanzelf dat het dikwijls zeer moeilijk is om een overtreding te verbaliseren, omdat de inschatting van de waarschijnlijkheid een subjectieve aangelegenheid is. Het kan ieder van ons overkomen dat achteraf blijkt dat we een verkeerde inschatting gemaakt hebben.

Dat neemt niet weg dat vele weggebruikers inderdaad, alhoewel beide voorwaarden vervuld zijn, toch maar een kruispunt oprijden.

Dikwijls gebeurt dit uit egoïsme: "Als ik al op het kruispunt sta, ben ik toch iets eerder weg, ook al blokkeer ik daardoor honderden voertuigen in de dwarsrichting." Een dergelijke ingesteldheid kan dikwijls het verkeer op de kruispunten in een wijde omgeving ontredderen. Helaas ontbreekt het vele bestuurders aan gemeenschapszin en verkeersinzicht: ze bekommeren zich niet om een vlot verloop van het verkeer in het algemeen. Uiteindelijk komen we daardoor allemaal later toe, niet zelden ook diegene die dacht om door zijn egoïstisch gedrag eerder aan te komen.

In een aantal gevallen gebeurt het ook onder druk van de alsmaar toenemende verkeersagressie. Het is niet moeilijk om met een vrachtwagen of een autobus een kruispunt niet op te rijden: laat achter jou de boeren maar dorsen. Het is evenwel stresserender als je in een personenwagen zit, en er achter jou een bestuurder van een vrachtwagen bezig is met een claxon van 90 decibel en verstralers die nog 500 meter verder de vogels uit de bomen doen vallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Kruispunten vaak geblokkeerd door ongeduldige bestuurders
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 12 januari 2008 - 22:17:02 »
Nu, ik ken ook kruispunten waar uit de zijstraten zoveel verkeer komt dat, als ik niét het kruispunt zou oprijden om aan te sluiten, ik nooit tot aan de overkant zou geraken: tijdens mijn roodfase schuift de file enkele meters voorruit, waarna het verkeer uit de zijstraten dit gat opvult en de file terug staat tot aan het kruispunt, waarop ik een groenfase krijg en ik niet "mag" doorrijden omdat ik het kruispunt niet kan vrijhouden.  Vervolgens terug een roodfase voor mij, waarna de file weer vooruit schuift en het verkeer uit de zijstraten natuurlijk geen reden heeft om achter de file aan te schuiven.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Kruispunten vaak geblokkeerd door ongeduldige bestuurders
« Reactie #3 Gepost op: zondag 13 januari 2008 - 10:55:37 »
Het is niet moeilijk om met een vrachtwagen of een autobus een kruispunt niet op te rijden: laat achter jou de boeren maar dorsen. Het is evenwel stresserender als je in een personenwagen zit, en er achter jou een bestuurder van een vrachtwagen bezig is met een claxon van 90 decibel en verstralers die nog 500 meter verder de vogels uit de bomen doen vallen.
Je zegt dit zoal, maar op veel kruispunten zal het met een personenwagen nog wel lukken om het kruispunt op- en af te rijden voor de volgende roodfase, maar voor een vrachtwagen wordt het soms wel een lange lijdensweg... wanneer er telkens wagens uit de dwarsrichting beginnen aanschuiven, schiet er misschien nog wel een ruimte van een meter of 5 à 10 over voor 1 of 2 personenwagens, maar een vrachtwagen is nu eenmaal iets langer...
het voorbeeld van wooter hieronder is duidelijk wat dat betreft...

Nu, ik ken ook kruispunten waar uit de zijstraten zoveel verkeer komt dat, als ik niét het kruispunt zou oprijden om aan te sluiten, ik nooit tot aan de overkant zou geraken: tijdens mijn roodfase schuift de file enkele meters voorruit, waarna het verkeer uit de zijstraten dit gat opvult en de file terug staat tot aan het kruispunt, waarop ik een groenfase krijg en ik niet "mag" doorrijden omdat ik het kruispunt niet kan vrijhouden.  Vervolgens terug een roodfase voor mij, waarna de file weer vooruit schuift en het verkeer uit de zijstraten natuurlijk geen reden heeft om achter de file aan te schuiven.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kruispunten vaak geblokkeerd door ongeduldige bestuurders
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 januari 2008 - 02:04:09 »
... bezig is met een claxon van 90 decibel en verstralers die nog 500 meter verder de vogels uit de bomen doen vallen.

Boink  ;D ;D ;D :P