Tijdig vóór een afrit naar de rechter rijstrook gaan is zeer belangrijk. Doch zijn het niet voornamelijk personenwagenbestuurders (het type Natalia) die hiermee onvoldoende rekening houden? Een vrachtwagen kun je immers niet zo maar plots op het laatste nippertje nog in een gaatje wurmen.
Een doorlopende witte streep naast een ononderbroken witte streep komt onder meer in Duitsland alsmaar meer voor, maar dan wel bij het naderen van een oprit, met de doorlopende witte streep aan de rechterkant van de onderbroken witte streep. De bedoeling is dat er een einde komt aan het uit vermeende hoffelijkheid opschuiven van de rechter naar de midden- of linker rijstrook ter hoogte van de opritten, waardoor de capaciteit van de snelweg sterk vermindert.
De adaptieve cruise-control is wellicht interessant. Het kan er evenwel toe leiden dat bestuurders nog minder aandachtig gaan rijden, omdat ze erop vertrouwen. Maar in welke mate is zo een systeem betrouwbaar? Bij recente tests bij Daimler-Benz is het twee keren tot een aanrijding gekomen wegens een op het wegdek aangebrachte olievlek.
Een grotere truck is niet noodzakelijk een zwaardere. Er worden goederen vervoerd die veel volume innemen, doch weinig wegen. In dat geval ben ik wel voorstander van grotere trucks, waardoor het aantal trucks op de weg kan verminderd worden. Maar nog zwaardere combinaties dan nu toelaten, daar sta ik huiverachtig tegenover. Vanwege de ravage bij een aanrijding, maar ook vanwege de schade aan de wegen. Opnieuw aangelegde wegen vertonen hier in België nu al opnieuw beschadigingen na amper een half jaar.
Ik ben er niet van overtuigd dat een grondigere opleiding van de vrachtwagenbestuurders in aanzienlijke mate tot minder ongevallen zou leiden. Er zijn de overdreven hoge werkdruk, slechte en overdreven belading van de voertuigen, en het gefoefel met de rij- en rusttijden. En er is de cowboy-mentaliteit van vele chauffeurs, waar geen kruid tegen gewassen lijkt.
Toezicht op de naleving van de regels is een delicate materie. Gaat men wat strenger optreden, dan is de kans groot op een staking van de vrachtwagenbestuurders die heel het land lamlegt.
Waarom goed gedrag niet belonen? Als een chauffeur een jaar lang niet bij een ongeval betrokken geweest is, kan zijn baas hem daarvoor toch wel een behoorlijke premie geven, want ieder ongeval kost handenvol geld, alleen al wegens tijdsverlies.