Auteur Topic: Privaatsfeer en Recht...  (gelezen 6447 keer)

Offline eliomys

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
Privaatsfeer en Recht...
« Gepost op: woensdag 02 augustus 2006 - 17:17:41 »
In Duitsland woedt nu (weer) een serieuze discussie omtrend Privaatsfeer en Recht.

Volgende situatie: een prostituee is door meerdere messteken levensgevaarlijk gewond door een vrachtwagenchauffeur. Deze is onbekend en voortvluchtig. De politie stelt nu voor om de gegevens ivm vrachtwagentol te gebruiken, in combinatie met de personeelsgegevens van de firma´s, om de dader op te sporen.

Probleem:
- mogen gegevens die verzameld worden voor een bepaald doel (verkeersveiligheid, tol, ...) gebruikt worden voor een ander doel ?
- zouden wij ons goed voelen als de gegevens van alle verkeerscamera´s worden gebruikt in een onderzoek ?
- hoeveel instanties mogen ´weten´ waar je wanneer was voor je je ´onbehaaglijk´ begint te voelen ?
- is het correct om gegevens van één bevolkingsgroep (hier: vrachtwagenchauffeurs) te gebruiken bij een (moord)onderzoek of worden die dan gestigmatiseerd ?
- hoever in het verleden mogen zulke gegevens worden vrijgesteld ? Komt het ooit nog zover dat de Regering beter weet waar jij 13 november 2003 was dan jijzelf ?

Weet niet of dit was is voor dit forum, zoniet ben ik zeker dat de admin´s dit eruit zullen zwieren, ... en gelijk hebben ze !
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Privaatsfeer en Recht...
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 02 augustus 2006 - 21:36:42 »
Het eerste die in me opkwam was..." weete wel zeker of het een vrachtwagenchauffeur was of is het een vermoeden?"

Als het effektief zeker een vrachtwagenbestuurder was dan kan het me eigenlijk niet zoveel schelen hoe ze aan bewijsmateriaal geraken.
Maar als het weeral zomaar een stigmatisatie is van het beroep, op gevangenissen na zogoed als de enige kategorie mensen die 24/24  7/7 in de gaten wordt gehouden op allerlei manieren, dan zeg ik nee.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 02 augustus 2006 - 21:55:39 »
@ eliomys:

Op dit forum mag je (binnen de wettelijke perken uiteraard) over om het even wat van gedachte wisselen. Als het niet in een andere rubriek thuishoort, dan hebben we daar de rubriek Praatcafé voor. Mensen die elkaar hier ontmoeten vanuit hun interesse voor het wegverkeer, willen immers best ook eens over iets anders praten. Omgekeerd komen aldus mensen die hier alleen maar voor een gezellige babbel komen, wellicht ook met de verkeersmateries in contact.

Bovendien is het een zeer interessant onderwerp dat je aangesneden hebt.

Het gaat hier om een dame die levensgevaarlijk gewond werd, een vrij zwaar misdrijf dus. Zoiets mag niet ongestraft blijven. Persoonlijk vind ik dan ook dat de belangen van het onderzoek hier groter zijn dan die van de privacy.

In de veronderstelling dat de vrachtwagen niet van een valse kentekenplaat voorzien was, had het volstaan dat de dame het kenteken zou memoriseren om vrij gemakkelijk de bestuurder te kunnen opsporen. De betrokkene had zich dus sowieso in een situatie begeven waarin hij niet veel gaf om zijn privacy.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 08:53:34 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 20:22:34 »
@JC: met dat verschil dat in Apeldoorn de privacy permanent geschonden wordt doordat er pro-actief controles gebeuren die niet tot het oorspronkelijke takenpakket van de camera's behoren. Hier gaat het eerder om een eenmalig gebruik van gegevens die zowieso al ergens werden bijgehouden voor andere doeleinden.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 21:00:25 »
Citaat
Volgende situatie: een prostituee is door meerdere messteken levensgevaarlijk gewond door een vrachtwagenchauffeur. Deze is onbekend en voortvluchtig. De politie stelt nu voor om de gegevens ivm vrachtwagentol te gebruiken, in combinatie met de personeelsgegevens van de firma´s, om de dader op te sporen.
Ik zie hier geen enkel ethisch dilemma.
Je weet dat een vrachtwagenchauffeur een zeer ernstig misdrijf heeft gepleegd en in wat voor vrachtwagen hij reed rond wat voor tijdstip. Je zou dan toch gek zijn als je daar geen gebruik van maakt?
Dat tast in geen enkel opzicht de privacy van de noramale burgers aan wanneer je enkel bij zo'n incident gericht zoekt naar die ene vrachtwagen.
Waarom problemen maken als ze er niet zijn? Het argument van de glijdende schaal wat mensen dan al snel boven tafel halen is geen legitiem argument. We'll cross that bridge once we get there zoals ze in de USA mooi zeggen.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 12:59:30 »
Citaat
Het eerste die in me opkwam was..." weete wel zeker of het een vrachtwagenchauffeur was of is het een vermoeden?"

De dame in kwestie is in een vrachtwagen gestapt bij het begin van hun ´aanvaring´.

Citaat
De betrokkene had zich dus sowieso in een situatie begeven waarin hij niet veel gaf om zijn privacy.

Het gaat mij ook niet om de betrokkene, wat dat betreft sluit ik mij aan met de algemene menig op dit forum dat die moet opgespoord en gestraft worden, eventueel zelf met een éénmalig gebruik van deze tol-gegevens.

Mij baart de trend naar een consistente vrijgave van deze gegevens aan de politie; evenals een verzameling van deze gegevens in verschillende overheidsinstanties en een onbeperkte bewaring hiervan zorgen. Dát tast de privacy van de vrachtwagenchauffeurs aan. Komt erbij dat het systeem hier is aangelegd om ook gegevens van de auto´s op te slaan, dan begin ik mij écht zorgen te maken.

Het probleem hier is 2ledig:

- het is een instrument dat aan de burgers verkocht geworden is als een ´strickt non-big-brother instrument, net als de flitscamera´s. Het diende enkel om tol te heffen en niet om het doen en laten van individuele burgers na te gaan

- het is een instrument dat één bepaalde doelgroep uit de maatschappij eruit licht (hier: vrachtwagenchauffeurs) en het doen en laten van die doelgroep extra doorlicht. Wat dat betreft krijg je een ongelijk verdeelde monitoring van je burgers, en dus een ongelijke kans in de rechtbank, en dus een ongelijke verdeling van ´recht´ ...

(P.S. hoe weet die camera nu reeds dat de gescande nummerplaat van een vrachtwagen is en niet van een auto ? Eenvoudig: hij scant alles, ook mijn wagen, en vergelijkt het met zijn database ?)
Socrates

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 17:42:53 »
Citaat

De dame in kwestie is in een vrachtwagen gestapt bij het begin van hun ´aanvaring´.

:-X Gelukkig kan ze het nog navertellen. ;)

Het gaat mij ook niet om de betrokkene, wat dat betreft sluit ik mij aan met de algemene menig op dit forum dat die moet opgespoord en gestraft worden, eventueel zelf met een éénmalig gebruik van deze tol-gegevens.

Mij baart de trend naar een consistente vrijgave van deze gegevens aan de politie; evenals een verzameling van deze gegevens in verschillende overheidsinstanties en een onbeperkte bewaring hiervan zorgen. Dát tast de privacy van de vrachtwagenchauffeurs aan. Komt erbij dat het systeem hier is aangelegd om ook gegevens van de auto´s op te slaan, dan begin ik mij écht zorgen te maken.

Het probleem hier is 2ledig:

- het is een instrument dat aan de burgers verkocht geworden is als een ´strickt non-big-brother instrument, net als de flitscamera´s. Het diende enkel om tol te heffen en niet om het doen en laten van individuele burgers na te gaan

- het is een instrument dat één bepaalde doelgroep uit de maatschappij eruit licht (hier: vrachtwagenchauffeurs) en het doen en laten van die doelgroep extra doorlicht. Wat dat betreft krijg je een ongelijk verdeelde monitoring van je burgers, en dus een ongelijke kans in de rechtbank, en dus een ongelijke verdeling van ´recht´ ...

(P.S. hoe weet die camera nu reeds dat de gescande nummerplaat van een vrachtwagen is en niet van een auto ? Eenvoudig: hij scant alles, ook mijn wagen, en vergelijkt het met zijn database ?)

Beetje bij beetje wordt de hele wereld en omgeving 1 big-brother gedoe.
Daar zijn de vrachtwagenbestuurders inderdaad 1 van de eersten aan onderworpen wat inderdaad een ongelijke behandeling met zich meebrengt. :'(

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 01:55:53 »
Ik ondervind toch echt nog geen last van big brother. Ik denk dat wij Europeanen hier overgevoelig voor zijn als nawee van WO2.
Waar hebben we het nu over, het zoeken naar een vrachtwagen zonder dat je ook maar enige aandacht besteedt aan alle andere auto's. Er is toch helemaal geen dilemma of probleem?

PS, eens eventjes jullie kennis van literatuur testen  ;)
In welk boek werd de term big brother voor het eerst gebruikt?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 augustus 2006 - 02:20:01 door BBB »

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 11:38:47 »
Citaat
Ik denk dat wij Europeanen hier overgevoelig voor zijn als nawee van WO2.

Gevoelig, klopt, vooral ivm teveel persoonlijke gegevens in de handen van de staat.
De Stazi heeft hier in Duitsland die data niet steeds even mensenlievend gebruikt.
Vraag is of dat overgevoelig is ... of niet een beetje voorzichtig... ?

Citaat
het zoeken naar een vrachtwagen zonder dat je ook maar enige aandacht besteedt aan alle andere auto's.

Neen, in een enkel, geisoleerd geval, niet, neen.
Een continue doorstroming van deze gegevens naar de politiediensten en vooral het bewaren daarvan, daarvan krijg ik koude rilligen.

Citaat
Geen idee, ...  :-[

Ik heb als allereerste van deze term gehoord in Orwell´s 1984...
Lááááng voor het op den TV al modewoord gebruikt werd.

Ik moet een toegeven, het lijkt me een beetje macaber hoe gemakkelijk jongeren en mensen in het algemeen met deze term omspringen. Voor mij staat deze term vrijwel gelijk aan woorden als concentratiekamp, ethnische zuivering en dergelijke (toegegeven, het is een boek en het is niet écht gebeurt- daat is nog een groot verschil, gelukkig)... Echter, een spelprogrammaatje daarvan maken lijkt mij een beetje luguber. Misschien heeft 1984 mij een beetje teveel aangegrepen...

Socrates

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 18:36:15 »
Ik ondervind toch echt nog geen last van big brother. Ik denk dat wij Europeanen hier overgevoelig voor zijn als nawee van WO2.
Waar hebben we het nu over, het zoeken naar een vrachtwagen zonder dat je ook maar enige aandacht besteedt aan alle andere auto's. Er is toch helemaal geen dilemma of probleem?

PS, eens eventjes jullie kennis van literatuur testen  ;)

Echt last niet maar ik vind het toch wat luguber als je baas je opbeld terwijl je ergens in zuid-Spanje op het toilet zit met de vraag..."zit je opt wc?" :-\ ::)

Waar en wanneer en hoeveel keer ik het woord big brother gehoord heb, kan ik me tot mijn spijt echt niet meer herinneren hoor. :-[

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 23:55:38 »
Echt last niet maar ik vind het toch wat luguber als je baas je opbeld terwijl je ergens in zuid-Spanje op het toilet zit met de vraag..."zit je opt wc?" :-\ ::)

Je was waarschijnlijk net aan het persen, en je baas hoorde dat aan je stem.  :D

Het is zoals Roodkapje die aan de boze wolf vroeg waarom hij zulke spleetoogjes had. De boze wolf antwoordde: "Zie je niet dat ik aan het kakken ben?"  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zondag 06 augustus 2006 - 00:05:45 »
Je was waarschijnlijk net aan het persen, en je baas hoorde dat aan je stem.  :D

Nee die had via sateliet gezien dat ik na 7 uur nonstop rijden al 10 minuten stilstond aan een wegrestaurant. ??? ::) :o :-\

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #13 Gepost op: maandag 07 augustus 2006 - 00:04:19 »
Ge hebt dan toch reductie aan uwen baas gegeven van uwe werktijd voor die 10 minuten  ;D
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen