Auteur Topic: Autoverlichting overdag wordt verplicht in Nederland  (gelezen 7739 keer)

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Autoverlichting overdag wordt verplicht in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 21:41:19 »
Wie hier voorstander van is omdat het voor de veiligheid wat zou kunnen opbrengen, - wat helemaal niet bewezen is - wie weet is het tegendeel wel echt bewezen, zie link  - , moet toch zeker voorstander zijn winterbanden te verplichten in de wintermaanden.   ;D
raar maar waar, je zou wel eens de nagel op de kop kunnen slaan met die uitspraak
die kleine minderheid die begaan is met de eigen veiligheid dus ;)

En waarom de autorijder alleen ? Wat met tweewielers ?  Moto´s ?
Wat met bromfietsers, fietsers , voetgangers die ook geregeld op de rijbaan mogen en soms moeten ? Vallen die dan minder op ?
voorbeeld nemen aan finland
daar zijn voetgangers verplicht om reflectoren te dragen na zononder
ze maken er zelfs een sport van (nu ja, de finnen maken van alles een sport :) )
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 23:13:29 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 03:04:07 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 23:18:51 »
Ook niet vergeten dat Moto's en bromfietsen altijd licht moeten aan hebben.
Idd, en die gaan volgens studies* en onderzoek van motorongevallen minder opvallen als alle voertuigen overdag licht aan hebben.
Citaat
Artikel 30bis: Gebruik van de lichten : bromfietsen en motorfietsen die op de openbare weg rijden - bijzondere regel 

Buiten de omstandigheden bedoeld in artikel 30, moeten het dimlicht en het rode achterlicht van de tweewielige bromfietsen en van de motorfietsen bestendig gebruikt worden. Het grootlicht mag dan niet gebruikt worden.
Citaat
According to Dr. Heilig, trying to draw attention to one particular object or vehicle by using daytime lights will cause the inadvertent effect of having the other road users becoming ' invisible ' for a brief period of time but long enough for an accident to occur. This is evidenced by the increase in motorcycle accidents in the USA,...

Danish studies show a clear negative result for pedestrians, the most vulnerable of all road users. It is not
acceptable to increase hazards for pedestrians, cyclists and motorcyclists they have no defences in a
collision with a motor vehicle.
....
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2009 - 23:30:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 23:27:25 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 03:03:14 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 23:34:05 »

Citaat
Buiten de omstandigheden bedoeld in artikel 30, moeten het dimlicht en het rode achterlicht van de tweewielige bromfietsen en van de motorfietsen bestendig gebruikt worden. Het grootlicht mag dan niet gebruikt worden.
Waar je dan ook kunt lezen dat moto's en brommers geen grootlichten mogen gebruiken, nooit niet.
Ik versta bestendig mogen de grootlichten niet gebruikt worden overdag; en bij artikel 30 of na het vallen van de avond tot... mag het wel, binnen de regels vd wegcode natuurlijk.

Als ik de wegcode zo lees, krijg ik twijfels, mag men dan overdag -bij gevaar- niet zeer kort de grootlichten laten flitsen ?
(zoals flitspalen flitsen  ;) ) Op de snelweg helpt dat dikwijls als iemand op punt staat plotse voorrangsnegatie te plegen...

Claxoneren helpt in die gevallen zeker niet... omdat men het geluid niet altijd hoort en een lichtflits is ook sneller  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 maart 2009 - 00:01:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 23:43:42 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 03:02:52 door jo »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 23:45:53 »
Hebben jullie allemaal eerst dit gelezen ?
http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/consultations/drl_20060727/drl_dadrl_uk_2.pdf

Ik ben overtuigd: nu ja, ik was al overtuigd. Voor de sceptici: http://www.michaelbach.de/ot/mot_mib/index.html
Hoe meer aandacht het één trekt hoe minder aandacht er over is voor het ander, daar komt het volgens mij op neer wanneer je het simplistisch vertaalt. Anders gezegd, hoe meer aandacht die andere auto trekt (door de verlichting) hoe minder aandacht er nog over is voor o.a. de fietsers en voetgangers.  

Hopelijk gaan de politici nu niet zo arrogant zijn om hun eigen goesting te doen en beseffen ze dat zij net zo'n grote leken zijn als de meeste mensen in onze samenleving. Laat de deskundigen eerst maar eens oordelen, neurofysiologen zijn de deskundigen bij uitstek voor deze materie.
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2009 - 23:48:34 door BBB »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 00:19:29 »
Bij bestendig lees ik dus ten alle tijden....
Ja, het dimlicht moet bestendig overdag gebruikt worden, en ´s nachts ook natuurlijk.
Citaat
moeten het dimlicht en het rode achterlicht van de tweewielige bromfietsen en van de motorfietsen bestendig gebruikt worden. Het grootlicht mag dan niet gebruikt worden.

Maar het grootlicht mag dan = -in dat geval  - of in plaats van het dimlicht, overdag niet (bestendig) gebruikt worden.
Zo begrijp ik het, de 1e zin geeft een voorwaarde weer. de 2e zin heeft er direct betrekking op, want het is één regel of een artikel.

Citaat
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=dan

1dan bw 1 (van tijd) op die tijd; daarna: eerst ik en ~ jij 2 (van voorwaarde) in dat geval: ~ is het geoorloofd 3 (modaal) ga ~ toch weg; Jan is gezakt, hij heeft ~ ook niet gewerkt immers

voorwaarde-zin: de voorwaarde is wanneer : overdag | wat of in welk geval: moeten... bestendig gebruikt worden.
Citaat
Buiten de omstandigheden bedoeld in artikel 30, moeten het dimlicht en het rode achterlicht van de tweewielige bromfietsen en van de motorfietsen bestendig gebruikt worden.
2e zin met directe betrekking:
Citaat
Het grootlicht mag dan niet gebruikt worden.
of letterlijk zie ref Vandaele: het grootlicht mag (is) in dat geval niet (geoorloofd)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 maart 2009 - 00:36:28 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 11:49:52 »
Vanaf 2011 is België aan de beurt. Alle nieuwe modellen en kleine vrachtwagens, geleverd vanaf 7 februari 2011, moeten uitgerust zijn met lichten voor gebruik overdag. Vanaf augustus 2012 zullen de zware vrachtwagens, autocars en bussen aan de beurt zijn. De lichten moeten verschillen t.o.v. de dimlichten en moeten automatisch aangaan als de motor gestart wordt.

Typisch, tot op vandaag iedereen pesten en zwaar beboeten die niet verblindende (sier)verlichting bijplaatst en tergelijkertijd verkondigen dat het binnenkort zal verplicht zijn. 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 12:39:49 »
[ En wat gaan overdag al die lichten op-en-neer op verkeersdrempels en plateau´s niet allemaal geven.
Is ook niet zo erg als de voetgangers die denken dat ze daar vooorrang hebben dan minder gaan opvallen tussen die dansende lichten.

En dat die drempels en plateaus  ´s nachts af en toe nog eens het tegenverkeer verblinden is ook niet zo erg, allemaal goed voor de zichtbaarheid... die zonder-licht-voetgangers of fietsers met hun zwakke 5W-achterlampjes vallen dan beter op...  ;D ]
[cynisch mode]
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 16:45:04 »
Ik moet zeggen dat ik niet zo'n voorstander was van DRL
Maar als ik tegenwoordig zie hoeveel mensen nalaten hun lichten aan te zetten bij schemering is het de enige oplossing

Als je op een, ondertussen wel zeldzaam geworden  :'( , rechte weg waar je nog 90 mag iemand wil inhalen dan zie je tegenliggers zonder verlichting te laat bij schemering

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 16:54:42 »
Maar als ik tegenwoordig zie hoeveel mensen nalaten hun lichten aan te zetten bij schemering is het de enige oplossing

In België zijn er inderdaad zeer veel bestuurders die hun lichten niet tijdig aansteken (met als koplopers uiteraard de fietsers). Zonder DRL zie ik maar één alternatief: zeer veel controles en zeer zware boetes.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 16:55:38 »
Steeds meer auto's worden uitgerust met automatische lichten, je zal er binnen een paar jaar veel minder tegenkomen zonder lichten. Dit gadget is ondertussen doorgegroeid van de luxewagens naar de middenklassers. Nog even en het is op alle voertuigen beschikbaar.

Gisteren heb ik nog een hardnekkige donker rijder gezien. Rond 19:00 is het al goed donker en toch reed deze auto zonder lichten. Minstens 5 voertuigen hebben door even met hun grootlichten te flitsen hem hierop attent gemaakt, maar het mocht niet baten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 17:01:03 »
Gisteren heb ik nog een hardnekkige donker rijder gezien. Rond 19:00 is het al goed donker en toch reed deze auto zonder lichten. Minstens 5 voertuigen hebben door even met hun grootlichten te flitsen hem hierop attent gemaakt, maar het mocht niet baten.

Ik ben ooit bij een rood verkeerslicht eens uitgestapt om mijn achterligger er vriendelijk op te wijzen dat hij zonder lichten reed, terwijl het al volkomen donker was. Het antwoord dat ik kreeg: "Ik steek mijn lichten aan wanneer ik dat wil."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 17:19:48 »
Als strafalternatief kan men ze verplichten een lichtautomatic-setje te laten inbouwen, zo duur kan dat niet zijn. ;)

Extra laten keuren natuurlijk, attest van de keuring heft de PV op.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 maart 2009 - 17:23:22 door Michel »
© Koning Willem I