Auteur Topic: Autoverlichting overdag wordt verplicht in Nederland  (gelezen 7747 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Autoverlichting overdag wordt verplicht in Nederland
« Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 09:38:25 »
Uit De Standaard:

Citaat
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Nog wat interessante achtergrondinformatie:

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/FS_DRL.pdf

http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/consultations/drl_20060727/drl_dadrl_uk_2.pdf
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:10:50 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Autoverlichting overdag wordt verplicht in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 14:25:56 »
Autoverlichting is niet altijd vereist. Maar het probleem is dat in landen zoals België vele bestuurders de verlichting niet inschakelen op een ogenblik dat ze wel degelijk hun zichtbaarheid kan verbeteren.

In Duitsland wordt momenteel aan de bestuurders gevraagd om de lichten aan te steken telkens dat de veiligheid kan verhogen. Als dat lukt, blijft de regelgeving zoals ze nu is; zoniet worden de lichten 24 uur per dag verplicht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 15:08:00 »

Offline FCB is the best

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 15:09:31 »
Bij de nieuwere auto's is het dashboard altijd verlicht ;).

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 15:11:37 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 15:24:37 »
Bij mijn wagen is zijn DRL al ingebouwd, ik moet die activeren via mijn I-drive. Momenteel gebruik ik die niet. Mijn lichten staan wel op de 'intelligente' stand. Telkens wanneer het nodig is gaan ze automatisch aan, bijvoorbeeld bij het inrijden van een tunnel of wanneer het te donker wordt.
Ik merk wel dat die automatische stand de lichten veel sneller inschakeld dan ik zelf zou doen.

DRL veralgemenen vind ik niet zo nuttig. Als het wordt ingevoerd dan liefst enkel tijdens de wintermaanden. Het is dan ook te verkiezen dat er echte DRL's worden gebruikt en niet de dimlichten. Het zou mooi zijn dit in te voeren voor 'alle' bestuurders.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 16:10:50 »
DRL veralgemenen vind ik niet zo nuttig. Als het wordt ingevoerd dan liefst enkel tijdens de wintermaanden. Het is dan ook te verkiezen dat er echte DRL's worden gebruikt en niet de dimlichten. Het zou mooi zijn dit in te voeren voor 'alle' bestuurders.
Wat kosten die lichten extra aan brandstof?
Wie weet is die éénmalige investering in DRL wel minder duur is dan de extra brandstof die je in die vele jaren verbruikt.
Wat mij betref hoeft geen van beiden echter verplicht te zijn. Het kost onnodig geld voor iedereen terwijl slechts een kleine minderheid van de chauffeurs zo zot is dat ze het licht niet goed gebruiken.
Ze kunnen dan toch beter forse boetes uitdelen aan de mensen die de lichten 'vergeten' aan te doen. Dat lijkt mij eerlijker.

Zelf geef ik als voetganger altijd een signaal wanneer ik het zie. Meestal zonder succes, soms met succes.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 16:21:23 »
Bij de nieuwere auto's is het dashboard altijd verlicht ;).

Vreemd, nog niet gezien. De meest recente auto's die ik gezien heb, waaronder een nieuwe Ford Mondeo, had dit toch niet voor zover ik kon zien. Maar ik kan mis zitten, bedankt voor de aanvulling in ieder geval!

Van onze corolla (volgende maand 1 jaar oud) is dit reeds zo.
Wanneer je zonder licht rijd is het dashbord wel feller verlicht dan wanneer de lichten aan zijn.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 16:21:23 »
Het meerverbruik zou tot meer dan 3% zijn op milieuvriendelijke wagens. Bij gebruik van echte DRL's is dit natuurlijk veel minder. Ik zie echter in de zeer nabije toekomst de algemene intrede van LED's in de lichten van auto's. Dat is nu al bij een aantal merken in gebruik voor de achterlichten. Die LED's gaan veel langer mee en verbruiken een fractie van de halogeenlampen.

Het is en blijft echter een extra meerverbruik en ik vind dat we daar dan ernstig over moeten nadenken.

Ik ben natuurlijk volledig akkoord over het controleren van het voeren van lichten wanneer dit nodig is. Eigenlijk vind ik het straf dat dit nog niet geautomatiseerd is. Volgens mij moet dit zelfs makkelijker te doen zijn dan een snelheidscamera.
Hoe dan ook is het nu zo dat je slechts zelden auto's ziet rijden zonder licht (behalve dan gedurende die korte tijd dat het schemert). Ik durf stellen dat in Mechelen 1/3 van de fietsers zonder lichten rijdt. Ik heb hier nog nooit controle op gezien.

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 20:03:03 »
Een probleem stelt zich blijkbaar bij wagens met een digitaal dashboard, wat continu verlicht is (bv. Renault Espace,...), waardoor het bij goede buitenverlichting (in de stad, op goed verlichte wegen,...) voor de bestuurder niet meteen opvalt dat zijn lichten niet branden. Buitengewoon gevaarlijk voor de andere weggebruikers, natuurlijk, maar... er bestaat dus een excuus  :-\
Nog erger is het gesteld met mensen die een traditioneel dashboard bezitten, en toch geen verlichting aansteken. Dan durf ik enkel concluderen dat die nooit naar hun klokken kijken (anders zouden ze toch moeten zien dat ze die niet kunnen aflezen...).

Wat betreft de verlichting overdag: voor mij liever niet.
Als motorrijder val je nu tenminste nog een klein beetje op door het voeren van het dimlicht, als iedereen licht gaat aansteken is het effect tenietgedaan.
Dan liever de DRL zoals Audi ze voorstelt: ofwel de traditionele grootlichten laten branden op halve sterkte, zoals op de A6, ofwel met witte led's, zoals op de A5.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline FCB is the best

• Starter
  • *
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 20:15:07 »
Een probleem stelt zich blijkbaar bij wagens met een digitaal dashboard, wat continu verlicht is (bv. Renault Espace,...), waardoor het bij goede buitenverlichting (in de stad, op goed verlichte wegen,...) voor de bestuurder niet meteen opvalt dat zijn lichten niet branden. Buitengewoon gevaarlijk voor de andere weggebruikers, natuurlijk, maar... er bestaat dus een excuus  :-\
Nog erger is het gesteld met mensen die een traditioneel dashboard bezitten, en toch geen verlichting aansteken. Dan durf ik enkel concluderen dat die nooit naar hun klokken kijken (anders zouden ze toch moeten zien dat ze die niet kunnen aflezen...).

Het traditioneel dashboard is bij sommige auto's altijd verlicht, dus dit komt niet enkel voor bij degene met een digitaal dashboard.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 21:33:03 »
Als ik zie hoe snel sommigen wegrijden als ze in de auto stappen, verwondert het me niet dat ze dikwijls zonder lichten rijden als dit nodig is.

De wagen staat geparkeerd in 1ste versnelling met de handrem af. Ontkoppelen, starten en wegwezen. Het overige gebeurt terwijl ze al aan het rijden zijn: de veiligheidsgordel aandoen, de GSM in de carkit steken, een CD in de CD-speler schuiven, enz. Heeft er tevoren iemand anders met de auto gereden, dan moeten al rijdend ook nog de bestuurderstoel en de spiegels afgesteld worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 25 februari 2008 - 19:43:59 »

Geen problemen mee, het heeft bewezen dat het veiliger is.
Het meerverbruik van , zegge 3%, neem ik er graag bij voor de veiligheid, als je gemiddeld 3 km per uur trager rijdt, heb je het al ingewonnen.
Doen!
Bedenking:
Maar in belgië, stel dat het ingevoerd wordt, zal het toch dode letter zijn, de eerste maand wordt het gecontroleerd, en daarna doet iedereen wat hij wil, omdat controle toch niets opbrengt.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 19:48:12 »
Vanaf 2011 is België aan de beurt. Alle nieuwe modellen en kleine vrachtwagens, geleverd vanaf 7 februari 2011, moeten uitgerust zijn met lichten voor gebruik overdag. Vanaf augustus 2012 zullen de zware vrachtwagens, autocars en bussen aan de beurt zijn. De lichten moeten verschillen t.o.v. de dimlichten en moeten automatisch aangaan als de motor gestart wordt.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 20:32:05 »
Hebben jullie allemaal eerst dit gelezen ?
Citaat
http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/consultations/drl_20060727/drl_dadrl_uk_2.pdf

Medical Evidence against Vehicle Daytime Lights

Ik vindt het geen goed idee.
Nog een betutteling meer voor de autorijder, of weer wat afnemen vd verantwoordelijkszin van de bestuurder.
Weer een veralgemenende maatregel omdat een kleine minderheid bestuurders lak hebben aan hun eigen veiligheid.

Wie hier voorstander van is omdat het voor de veiligheid wat zou kunnen opbrengen, - wat helemaal niet bewezen is - wie weet is het tegendeel wel echt bewezen, zie link  - , moet toch zeker voorstander zijn winterbanden te verplichten in de wintermaanden.   ;D

En waarom de autorijder alleen ? Wat met tweewielers ?  Moto´s ?
Wat met bromfietsers, fietsers , voetgangers die ook geregeld op de rijbaan mogen en soms moeten ? Vallen die dan minder op ?

Citaat
Danish studies show a clear negative result for pedestrians, the most vulnerable of all road users. It is not acceptable to increase hazards for pedestrians, cyclists and motorcyclists they have no defences in a collision with a motor vehicle.
This, alone, is a clear reason to not mandate daytime lights on the Hippocratic principle of "First Do No Harm".
The final point is that there is no need of science or statistics:
Daytime Running Lights attract attention thereby putting everybody and everything else at risk.

Zo kan men de snellere auto´s die met licht rijden overdag niet meer zo snel kunnen onderscheiden van de langzame rijders (vooral snelwegen), ook bepaalde tweewielers zal men slechter kunnen inschatten en moeilijker onderscheiden.

Eveneens zijn er zonverlichte dagen en uren waar het totaal nutteloos is.

Voor diegenen die alles willen lezen:
Citaat
Medical Evidence against Vehicle Daytime Lights

The European Commission in their studies to justify the use of headlights in good daylight, have paid scant attention to medical opinion and in particular expert ophthalmic advice about the prolonged effects of glare upon a driver’s eye. As many vehicles are now fitted with the powerful High Intensity Discharge headlamps the problem is exacerbated.
New research in the fields of ophthalmology covers retina, sensory physiology and electrophysiology.
Related phenomena are Change Blindness, Inattentional Blindness, cognition psychology and brain function.
This research is producing evidence that increasing use of vehicle daytime lights is potentially causing accidents.
Dr. Peter Heilig, the world renowned Professor of Ophthalmology at the University of Vienna, is actively researching these negative effects. Visual Short Term Memory loss is a term in frequent use by Dr. Heilig and refers to the fact that we are not as aware of all of the objects in our visual field as we intuitively think we are.
Distracters such as daytime lights exacerbate this phenomenon so that objects can actually vanish from our field of vision for a brief period. According to Dr. Heilig, this is the reason why after an accident, many people say ' I didn't see the other car, person etc'. It is not that they are inattentive in every case, but due to these physiological effects on the Visual Short Term Memory.

The following site will serve to illustrate this effect: www.michaelbach.de/ot/mot_mib/index.html
Such a profusion of light will lead to other conditions variously called change blindness, inattentional blindness and inattentional amnesia.

According to Dr. Heilig, trying to draw attention to one particular object or vehicle by using daytime lights will cause the inadvertent effect of having the other road users becoming ' invisible ' for a brief period of time but long enough for an accident to occur.
This is evidenced by the increase in motorcycle accidents in the USA, cyclist accidents in Britain and pedestrian fatalities in Austria.
When daytime lights were first implemented over 30 years ago, there were no such studies in cognitive behaviour or of the effects of light on the retina. Now however, there is an abundance of medical evidence to show that the use of daytime lights is going to greatly increase the danger of driving on our roads through the mechanisms of these newly described dysfunctions.
Danish studies show a clear negative result for pedestrians, the most vulnerable of all road users. It is not acceptable to increase hazards for pedestrians, cyclists and motorcyclists they have no defences in a collision with a motor vehicle.
This, alone, is a clear reason to not mandate daytime lights on the Hippocratic principle of "First Do No Harm".
The final point is that there is no need of science or statistics:
Daytime Running Lights attract attention thereby putting everybody and everything else at risk.

Further support for false daytime lights regulation against better judgement will have legal implications.
In proposing daytime lights, the European Commission are violating their legal and ethical duty of OBLIGATION OF PROTECTION to the European Community.
Endless claims for compensation can to be expected.

To: EC DIRECTORATE-GENERAL FOR ENERGY AND TRANSPORT        Friday 17 November 2006
TREN-E3-CONSULTATION@cec.eu.int
Copies to all EU Transport, Industry Committee members and UK MEP's
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2009 - 21:00:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I