Ik vind dat personen met een voorbeeldfunctie wel harder gestraft moeten worden, toch tijdens hun dienst/werkuren.
Wel, iedereen moet de wetten naleven. Maar politiebeambten hebben bovendien gezworen dat ze die wetten zullen naleven, waardoor het overtreden van die wetten zwaarder zou moeten bestraft worden. Bovendien maken politiemensen niet zelden misbruik van de informatie met betrekking tot alcoholcontroles waarover ze beroepshalve kunnen beschikken om deze controles te ontlopen en ongestoord met teveel alcohol in het bloed te kunnen rijden; dat misbruik zou volgens mij ook moeten bestraft worden.
Niet dat agenten meer waard zijn dan iemand anders, maar ze moeten wel de burgers beschermen en staan in dienst van de maatschappij
Tja, wat is "in dienst van de maatschappij staan"? Is dat niet het geval voor iedereen die goederen en/of diensten produceert of aan de man brengt? Voor mij staan de bakkers en de slagers even goed in dienst van de maatschappij als de flikken.
Die instructeur heeft nog wel altijd de wet overtreden, en daar ligt het probleem. Of die overtreding dan zo'n drama is, is naast de kwestie vind ik. Als de wetten niet goed zijn, moet men de wetten veranderen. Als mensen zelf gaan oordelen wat wetten zijn die nageleefd zouden moeten worden en welke ze naast hen neer kunnen leggen, wordt het helemaal gevaarlijk. Wetten zijn er om nageleefd te worden en om het voor iedereen leefbaar en veilig te houden. Ze zijn niet altijd even nuttig/nodig/praktisch, maar ze moeten desalniettemin nog wel gevolgd worden, en zeker door personen met een voorbeeldfunctie (als ze die functie uitoefenen).
Je redenering getuigt van een mate aan burgerzin die zeldzaam geworden is, en waar ik veel respect voor heb.
Alleen vind ik dat men, voor de strafmaat, zou moeten rekening houden met de hinder, het gevaar en de eventuele lichamelijke en materiële schade waartoe een overtreding leidt. Ik heb geen wapenvergunning, maar toch zal ik bijvoorbeeld minder zwaar gestraft worden als ik een pan van een dak schiet dan als ik een agent zijn klak afschiet.