Auteur Topic: al rijdend in achteruit schakelen  (gelezen 2463 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
al rijdend in achteruit schakelen
« Gepost op: woensdag 06 februari 2008 - 13:30:20 »
Hallo,

Ik zag onlangs op tv een programma waarin ze testten of een auto sneller kan stoppen als je hem plots in achteruit zet ipv te remmen. Nu ontstond er een discussie over de gevolgen daarvan van je auto. Iemand zei dat je koppeling (drukgroep) er eerst aan zal moeten geloven, terwijl ik juist zou denken dat je versnellingsbak het hardste zal afzien (als je de wagen al in achteruit gezet krijgt). Iemand anders zei ook dat de koppeling eerst kapot zal gaan, dus nu begin ik te twijfelen. Ik dacht dat jullie het antwoord wel zouden weten, dus vandaar mijn vraag.

Bedankt,

Scarface

(lang niet meer op het forum geweest wegens tijdsgebrek :p)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: al rijdend in achteruit schakelen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 06 februari 2008 - 13:50:21 »
Probeer het eens met je auto. Ik zal het komen filmen en op youtube zetten  ;D ;D ;D ;D ;D.

Bij mijn weten lukt dit niet eens. Het levert volgens mij een boel gekraak op en als je toch volhard in de boosheid zal je versnellingsbak er zowat onderuit knallen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: al rijdend in achteruit schakelen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 06 februari 2008 - 15:44:52 »
In tegenstelling tot de voorwaartse versnellingen, is de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd, en zolang je vooruit rijdt, kun je de tandwielen uiteraard niet op het juiste toerental brengen om de achteruit te kunnen inschakelen.

Mocht het met geweld toch lukken, dan mag je alvast verzekerd zijn van zware schade aan de versnellingsbak, des te meer als je daarbij sneller vooruit reed dan normaal in achteruit zou mogelijk zijn.

Wat in dit geval de koppeling betreft: deze zal inderdaad zeer zwaar belast worden, des te meer naarmate je sneller vooruit rijdt.

Zou de koppeling er toch in slagen om een slipvrije verbinding met de motor te maken, dan zal deze, als je snel vooruit reed, ook over zijn maximum toegestaan toerental geraken, met mogelijke schade tot gevolg.

Hoe dan ook, als je al zover zou geraken, zal de auto zeker niet sneller stoppen dan door hem gewoon af te remmen. Zodra de aandrijfwielen achteruit zouden gaan draaien, is het immers nog erger dan wanneer ze geblokkeerd zouden zijn: er ontstaat dan een vrij grote slip tussen de banden en het wegdek, waardoor de wagen veel minder zal vertragen dan wanneer ze voorwaarts draaien en net niet blokkeren.

Bedenk daarbij dat er geen remkrachtverdeling plaatsvindt tussen voor- en achteras. Als het een voorwielaangedreven wagen betreft, zal daardoor, zolang de wagen nog vooruit rijdt, de achterkant de voorkant willen inhalen, wat resulteert in het uitbreken van de achterkant naar links of naar rechts.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: al rijdend in achteruit schakelen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 06 februari 2008 - 23:19:36 »
Aangezien de maximale remkracht bereikt wordt bij het net-niet-blokkeren van de wielen, zal in achteruit schakelen geen extra vertraging opleveren.
Bij een noodstop (met ABS) wordt zelfs aangeraden om meteen de koppeling in te trappen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: al rijdend in achteruit schakelen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 07 februari 2008 - 18:17:24 »
oké, bedankt voor de antwoorden =)