In tegenstelling tot de voorwaartse versnellingen, is de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd, en zolang je vooruit rijdt, kun je de tandwielen uiteraard niet op het juiste toerental brengen om de achteruit te kunnen inschakelen.
Mocht het met geweld toch lukken, dan mag je alvast verzekerd zijn van zware schade aan de versnellingsbak, des te meer als je daarbij sneller vooruit reed dan normaal in achteruit zou mogelijk zijn.
Wat in dit geval de koppeling betreft: deze zal inderdaad zeer zwaar belast worden, des te meer naarmate je sneller vooruit rijdt.
Zou de koppeling er toch in slagen om een slipvrije verbinding met de motor te maken, dan zal deze, als je snel vooruit reed, ook over zijn maximum toegestaan toerental geraken, met mogelijke schade tot gevolg.
Hoe dan ook, als je al zover zou geraken, zal de auto zeker niet sneller stoppen dan door hem gewoon af te remmen. Zodra de aandrijfwielen achteruit zouden gaan draaien, is het immers nog erger dan wanneer ze geblokkeerd zouden zijn: er ontstaat dan een vrij grote slip tussen de banden en het wegdek, waardoor de wagen veel minder zal vertragen dan wanneer ze voorwaarts draaien en net niet blokkeren.
Bedenk daarbij dat er geen remkrachtverdeling plaatsvindt tussen voor- en achteras. Als het een voorwielaangedreven wagen betreft, zal daardoor, zolang de wagen nog vooruit rijdt, de achterkant de voorkant willen inhalen, wat resulteert in het uitbreken van de achterkant naar links of naar rechts.