Auteur Topic: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg  (gelezen 2741 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Gepost op: maandag 17 maart 2008 - 15:23:26 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Reactie #1 Gepost op: maandag 17 maart 2008 - 16:48:37 »
 ;D ook gehoord op de radio vandaag (nog maar eens).

Tien procent was bij de test op de E313 overladen. Wanneer ze het uitzonderlijk vervoer (met toelating), diegenen met slechte lading (machines ofzo die niet anders kunnen dan overbelading geven op 1 of 2 assen door de vorm en gewichtverdeling) eruit laten dan hebben ze, met wat geluk, nog 2 a 3% over.
Verwaarloosbaar als je weet dat bovendien 90% van die effektieve overdtreders niet eens weet dat ze in overtreding zijn want vaak weet de chauffeur op geen 3ton na wat z'n lading weegt.

Wanneer het dan echt nog om diegenen gaat die bewust overladen dan heb je nog (ruim genomen) 0,5% over en gaat het meestal nog om minder dan 10% overlading.

Hier spreek ik wel over de Transportsector, eigen vervoer (meestal bestelwagens enzo) is andere koek.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Reactie #2 Gepost op: maandag 17 maart 2008 - 23:41:07 »
Ik begrijp dat toch ook niet goed van al die schade door overladen vrachtwagens.

Ik heb er daarstraks nog eens op gelet op de E17 van Antwerpen naar Gent, die nauwelijks enkele jaren geleden heraangelegd werd. Het blijkt dat vooral de linker van de 3 rijstroken in erbarmelijke staat is. Daar rijden geen vrachtwagens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 maart 2008 - 00:05:25 »
Ik begrijp dat toch ook niet goed van al die schade door overladen vrachtwagens.

Ik heb er daarstraks nog eens op gelet op de E17 van Antwerpen naar Gent, die nauwelijks enkele jaren geleden heraangelegd werd. Het blijkt dat vooral de linker van de 3 rijstroken in erbarmelijke staat is. Daar rijden geen vrachtwagens.

Voila, ik ben blij dat je er ook eens op gelet hebt.
Ook op de E17 in de buurd van Waregem-Deerlijk.
Enkele kilometers waar de rechterrijstrook vernieuwd is.
Op dat stuk heb je 2x een stuk van enkele honderden meters waar zowel op de rechter- als middenrijstrook reeds diepe spoorvorming is.
Ik vraag me af waar die overladen vrachtwagens dan reden op de plaatsen waar geen spoorvorming is want er is geen oprit of afrit. ::)

Een vliegende auto hebben ze al maar vliegende vrachtwagens zie ik nog niet direkt op de autosnelweg.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 maart 2008 - 00:26:16 »
Ik begrijp dat toch ook niet goed van al die schade door overladen vrachtwagens.

Ik heb er daarstraks nog eens op gelet op de E17 van Antwerpen naar Gent, die nauwelijks enkele jaren geleden heraangelegd werd. Het blijkt dat vooral de linker van de 3 rijstroken in erbarmelijke staat is. Daar rijden geen vrachtwagens.
Ik heb op het wegcodeforum wel eens gelezen dat het amateurisme troef is met de aanleg van de wegen in België (slechte fundering, enkel een toplaagje vervangen, verkeerde samenstelling asfalt enz.). Vergelijk de kwaliteit van de wegen in Nederland en Duitsland maar eens met die in België. Ook in Nederland zal je heus wel slechte wegen vinden, wij hadden in de buurt 1 zo'n slechte weg door de ouderdom. Hier in Leuven is echter elke weg en elk troitoir vol scheuren, putten en scheef.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 maart 2008 - 01:34:29 »
Natuurlijk vallen overladen vrachtwagens niet niet goed te keuren.

Maar die rijden inderdaad ook in Nederland en in Duitsland, en daar lijden de autosnelwegen er blijkbaar niet onder.

Het lijkt mij toch maar normaal dat er enige marge dient ingebouwd te worden bij de aanleg van een weg. Het minste hobbeltje, en een vrachtwagen komt daar voorbij al met een zwaardere kracht dan het maximum toegestane gewicht per as op het wegdek terecht.

Maar zoals ik al schreef: op de E17 tussen Gent en Antwerpen, die nauwelijks enkele jaren geleden heraangelegd werd, verkeert de linker rijstrook op sommige plaatsen al in erbarmelijke staat, en daar komen geen vrachtwagens.

Het is inmiddels voor de overheid duidelijk dat deze autosnelweg weldra weeral heraangelegd zal moeten worden.

Dit zal niet alleen een enorme verkeerschaos veroorzaken. Ik had bijvoorbeeld vanavond een afspraak bij mijn huisdokter in Aalter om 18:15 u. Normaal doe ik over dat trajekt van 80 km ongeveer 1 uur. Ik had uit voorzorg maar liefst 0:45 u. extra gerekend, en ben om 16:30 u. thuis vertrokken. Uiteindelijk ben ik bij mijn huisarts aangekomen om 19:00 u. Ik heb er dus maar liefst 2:30 u. over gedaan om 80 km af te leggen, hetzij een gemiddelde snelheid van 32 km/h. Als geoefende fietser was ik er vrijwel even snel geweest. Dat is wat er overblijft van de mobiliteit op de autosnelwegen in België, dat zich een beschaafd land meent te mogen noemen.

Een dergelijk beleid van de overheid verlamt niet alleen de economie, doch getuigt tevens van kortzichtigheid: "Die snelweg zal het wel volhouden tot de volgende regering, na ons de zondvloed."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 18 maart 2008 - 02:01:18 »
Over 'mobiliteit in België' gesproken: ik had het genoegen om vorige week op een ritje van 1,5 uur misselijk te worden doordat er nogal wat kasseienwegen lagen. Ik dacht dat ik volledig van mijn wagenziekte af was maar nu scheelde het toch weinig of ik moest weer teruk overgeven.

Kijk, dat er vroeger bij gebrek aan beter kasseienwegen werden aangelegd, dat kan ik nog enigzins begrijpen maar waarom in godsnaam wordt deze troep nu nog steeds gebruikt voor de aanleg van wegen?
Is dat om de mensen te pesten zodat ze vooral zo weinig mogelijk daar rijden/fietsen?
Is het omdat er aan vriendjespolitiek wordt gedaan, bijvoorbeeld omdat een politici vriendjes zijn met mensen die zo'n kasseienbedrijfje hebben?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 18 maart 2008 - 02:23:24 »
@ BBB:

Wat zou je pakweg 50 jaar geleden geaan hebben?

Toen lagen er in België nog vrijwel uitsluitend kasseiwegen, en de auto's hadden nog lang niet zo een comfortabel veersysteem als vandaag.

Ik herinner me 50 jaar geleden de tijd toen de nationale weg van Brussel naar Antwerpen via Mechelen een kasseiweg was, diie vanzelfsprekend bol aanglegd was, waardoor het kruisen uiterst oncomfortabel verliep

 De auto's moesten toen om de 1.500 km op onderhoud, en een auto was toen ofwel afgeschreven omdat hij 100.000 km had afgelegd en versleten was, ofwel omdat hij 5 jaar oud was en begon te roesten.

Nu is een auto die 300.000 km afgelegd heeft en 15 jaar oud is, geen uitzondering meer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Overbeladen vrachtwagens kosten 15,5 mio aan slijtage weg
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 18 maart 2008 - 02:30:01 »
Voor de liefhebbers, een zeer leuk stukje kassei:

http://maps.google.be/?ie=UTF8&ll=51.203119,4.677&spn=0.010917,0.029182&t=h&z=15

Het betreft hier de verbinding van Nederviersel naar Pulderbos via de Voort en Draaiboom. Dit is een oude kasseiweg, bol aangelegd, die zwaar te heeft geleden onder de tractoren. Dit stukje is zeer bekend bij wielertoeristen. Elk jaar worden er wel enkele lokale koersen overgestuurd. Als je het comfort van je auto wil testen is dit de weg !


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519