Opvallend is dat de stijging zich vooral laat gevoelen op één bepaald soort rotondes, namelijk die waar het fietspad net naast de rijweg ligt, de zogenaamde aanliggende fietspaden. Op die rotondes stijgen de letselongevallen met fietsers zelfs met 93 procent.
Typisch.
Hoe kan je anders verwachten wanneer zelfs veel fietspaden niet zijn beschermd.
De Verkeersspecialist ziet twee mogelijke oorzaken voor de toename van het aantal ongevallen. Zo zouden op rotondes fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer rechtstreeks met elkaar in conflcit komen. Op rotondes met een aanliggend fietspad zou vooral de zogenaamde dode hoek een belangrijke rol spelen.
Het zal zeker een rol spelen maar ofdat het de enige reden is?
Ik vrees dat sommige automoibilisten niet eens in de spiegels kijken. Sommigen denken dat ze veel sneller zijn dan alle fietsers en vinden het daarom helemaal niet nodig om te kijken, voor anderen is de wellicht de snelle opeenvolging van handelingen te veel en zij vergeten te kijken.
De ronde vorm lijkt mij weinig bevordelijk voor het kijken in de spiegels.
In België zijn er bovendien ook extreem veel minirotondes.
Wanneer een rotonde geen deftig fietspad heeft dan fiets ik liever wat meer in het midden van de baan zodat het mij niet overkomt dat een automobilist inhaalt en mij vervolgens afsnijdt of aanrijdt. Het is misschien niet reglementair maar wel veiliger.