1. Rijbewijs met strafpunten´Sec´? : vind ik niet goed. Het is een oneerlijke strafmaat, vermits dit cumulerend werkt. D.w.z. iemand die veel op de baan is, bvb voor zijn werk, kan in de loop der tijd ook vele klein prutsovertredinkjes verzamelen en ´gelijk´ bestraft worden (verlies rijbewijs) als een zondagsrijder die een grove overtreding maakt.
Begrijp me niet verkeerd: hier is normaal dat als iemand meer overtredingen maakt, hij meer beboet wordt. Da´s in orde. Echter, met het puntensysteem tracht men ´herhalingen´ van overtredingen te ontraden. Herhalingen in de tijd gezien zijn daarvoor niet echt representatief, beter is, zoals bibi aanhaalt per km.
2. Verplicht medisch attestTsja, ... klinkt okee, maar... het hangt ervanaf wat er in dit medisch attest moet komen te staan.
Een collega bij mij op ´t unif was zo blind als een mol, had tunnel-vision van ´t kan nie meer. Gaat naar de oogarts en hop, hij heeft zo´n attest. Weet trouwens iemand wat dat attest juist inhoudt ?
Als het weer zo´n uitgeholt attestje is om de artsen een beetje meer werk te geven ben ik ertegen (no offense
).
Als het anderzijds zo streng is dat mijn grootvader zaliger niet meer mag rijden ben ik er ook tegen
Als je je beperkingen kent, kan je als oudje best nog wel mobiel blijven. Met een boemelvaartje over landweggetjes naar je kinderen, naar de kerk en naar de markt kan je met 85 nog!
Ik erger mij ook soms aan een beetje onzeker bibberende mensen in het verkeer, maar dat zijn over ´t algemeen niet de mensen die levens kosten. Om een paar seconden te winnen op weg naar je werk een ganse groep van de bevolking de mobiliteit ontzeggen vind ik een beetje drastisch (misschien een max. 25 autootje ?).
Een 100% voor krijg je hier van mij dus niet voor ik de inhoud ken, eerder een voorzichtige neen.
3. Geldigheid rijbewijs beperkt in de tijdDaar zie ik niet direct graten in. Ik zoek nog
Tot dan: mee eens.
4. Verplichte registratie bij bepaald geneesmiddelengebruikWablieft ? Toch niet serieus zeker
Net zoals punt 2 is dit waarschijnlijk goed bedoeld: onder de invloed van drugs (in de brede zin van het woord) mag je niet rijden. Maar je moet erbij vertellen dat op 99% van die witte-frommelpapierkes-die-toch-geen-kat-leest staat dat je er niet mee mag rijden, al was het maar om van de aansprakelijkheid bij een eventueel verkeersongeval af te zijn. Ik wet dat er zelfs een massa antibiotica zijn waar dat op staat, om nog maar te zwijgen van hoestsiroopjes en dergelijke.
Komt de wet op de privacy er nog eens bij. Stel je voor: een agent houdt je aan, venstertje naar onder, papieren afgeven en de agent murmelt dingen als prostatectomie, hihihi, urineverlies, ... en zegt dat je impotent bent om met een wagen te rijden (dát is nu net het woordje dat je dan niet wilt horen
)
Wat heb ik gedaan om iedereen zomaar vrije toegang te geven op mijn medisch dossier ? Want als je weet wat ik slik, weet je al snel wat ik heb...
Komt er nog eens bij dat als ik pilletjes bij de apotheek afhaal voor mijn vrouw en het op mijn SIS kaart zet, ik ineens niet meer naar huis mag rijden ? Wie zegt trouwens dat zelfs als die pilletjes voor mij zijn, ik die op dié specifieke dag genomen heb ? Misschien moet er dan weer een bloedproef bij te pas komen
Ik vrees dat dan iedere controle op een bloedproef zal uitaarden: ik heb twee weken geleden fel rode pilletjes gekocht, maar ben er nog niet toe gekomen die serie van een week beginnen in te nemen. Dus 3 weken na de aankoop moet ik ook nog steeds getest worden. Hoe lang na een behandeling mag ik dan eigenlijk niet rijden ?
Geldt die registratie ook als ik een tubeke pattex aankoop ? Want bouw maar eens een spoor 0 wagonnetje weer in elkaar, dán kan je pas niemeer rijden ! Ik zie de agent al over zijn PDA uitkijken: " is mijnheer een fervente knutselaar ?"
5. Centrale bevoegdheid inzake snelheidsbeperkingenWaarom niet. In ons apelandje zijn we alles aan het decentraliseren, dus gaan we daarmee maar in de tegenrichting. Ik ben niet zo overtiugd van de werking van onze overheid dat ik dat 100% zeker als een verbetering zie. Maar goed, slechter kan ´t misschiens ook niet worden ?
6. Max. snelheid snelwegen 130/110 naar Frans model´blief ? Ikke die aan 180, 190 gewoon is ? Echt jongens, en da´s gene zever: ik vind mijzelf en waarschijnlijk nog andere Duitsers een gevaar op de Belgische autostrades want met 120 op een lege autostraat val ik gewoon in slaap. Dás gevaarlijk ! Hier in Duitsland lukt ´t toch ook ? Een beetje ambitie, astublieft !
7. Controle op afstand houdenOch, ja, ... midden- en linksrijders komen als je iedere 5 jaar ´t oppenief moet leren misschien minder veel voor. Vele ´aangehoudenen´ hadden überhaupt geen idee wat ze de laatste 25 km op de middenberm mis hadden gedaan. Controle daarop is niet verkeerd, maar of het veel meer zal brengen als nu weet ik nog niet.
Een voorzichtige ´och ja´ hierop ?
Had Bertje hier op ´t forum trouwens niet een prentje gepost van een autostradebord waaronder we rechts mochten voorbijsteken ?
Overzicht:
1: neh
2. voorzichtige neen
3. ja, maar ik zoek nog
4. duidelijke NEEN
5. zie ik weinig verbetering
6. neje, let´s reach 4 the sky
7. zie ik weinig verbetering
Natuurlijk moet ik hier bekennen dat ik de meeste hierbovenvernoemde stellingen niet zó kritisch zie, maar de mensen die mij kennen weten dat ik per definitie tegen JC´s ideeen en voorstellingen ben, en omgekeerd
Ook al zijn dat soms onhoudbare posities, dan hebben we tenminste weer wat om over te discussieren...