Auteur Topic: Vlaanderen in overtreding met Europese richtlijn fijn stof  (gelezen 2671 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vlaanderen in overtreding met Europese richtlijn fijn stof
« Gepost op: woensdag 26 maart 2008 - 14:26:02 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Vlaanderen in overtreding met Europese richtlijn fijn stof
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 26 maart 2008 - 17:13:32 »
Citaat

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Hopelijk niet >:(
Normen zijn er om gehaald te worden. België wist van te voren wat de targets waren. Plannen die in uitvoering zijn, daar heb ik in België weinig goede ervaringen mee. Zeker met betrekking tot het verkeer.
De overheid zou eens kunnen beginnen met het diesel wat te ontmoedigen en de andere vormen wat meer te stimuleren. Ook kan de overheid wellicht meer doen om groene stroom te stimuleren.
In Nederland krijg je subsidie wanneer je goede zonnepanelen op jouw dak plaatst, het teveel aan stroom wat je opwekt (gedurende de dag) wordt afgevoerd naar het electriciteitsnetwerk en daar krijgt de klant een bedrag voor. Al met al heeft de consument deze investering binnen 15 jaar terugverdiend (voor de sceptici, de zonnecellen gaan langer mee dan die 15 jaar). Wel moet je het je natuurlijk kunnen veroorloven om die kosten te maken maar voor iedereen die goed in de slappe was zit is dit een aanrader.
Nederland was hier een koploper in maar na een paar rechtse kabinetten (dit kabinet pas weer wat verbeterd door het meedoen van de PvdA) hebben een aantal andere landen ons ingehaald.
Met het oog op de toekomst is het essentieel dat er geinvesteerd wordt in dit soort technologie. De fossiele brandstoffen zullen opgeraken (Rafael, JC en ik gaan waarschijnlijk nog wel meemaken dat er zo weinig over is dat het niet meer de moeite loont om het voor deze doeleinden te gebruiken), wanneer dat gebeurt dan kan je beter maar voorop lopen met alle andere technologieën die je dan bovendien nog gaat kunnen verkopen ook.

Citaat

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Daar hebben zij in ieder geval niets aan.
Citaat

Die roetfilters houden niet de fijnste stofdeeltjes tegen en het zijn juist deze deeltjes die de meeste schade veroorzaken doordat ze doordringen tot in de longalveolen.
Zo'n roetfilter sust misschien het geweten wat maar het helpt juist niets voor deze mensen.

Bovendien word ik er zo langzamerhand schijtziek van dat ze steeds alleen maar de doden noemen. Er zijn nog veel meer dan 10.000 mensen die jaarlijks lijden doordat ze weinig lucht krijgen (zoals ik nu met mijn verkoudheid maar dan elke dag). Dat is minstens zo erg en ook dat kost de economie een hoop schade.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 01:45:41 door jozef »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 26 maart 2008 - 18:35:15 »
Citaat van: BBB
In Nederland krijg je subsidie wanneer je goede zonnepanelen op jouw dak plaatst

In België ook: 10% van de installatiekosten. Maar er is meer.

De Federale Overheid komt vanaf het aanslagjaar 2008 voor 40 % tussen in de investering in een zonneboiler met een maximumbedrag van 3.380 euro netto.

Daarnaast geeft de netwerkbeheerder in 2007 een premie tot 575 euro voor zonneboilers die geschikt zijn voor sanitair warm water en voor 1.500 euro voor zonneboilers geschikt voor ruimteverwarming.

Ook kan je bij je gemeente of provincie aankloppen voor premies tot 1.000 euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 27 maart 2008 - 00:21:29 »
Mijn dak is zuidgericht en ik zal me binnenkort eens ernstig informeren over de praktische kant van de uitvoering hier in de buurd.
Is ook een vorm van pensioensparen, binnen 15 jaar gratis energie (of zogoed als). ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 maart 2008 - 17:49:50 door bibi585 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 27 maart 2008 - 00:55:49 »
Mijn dak is zuidgericht en ik zal me binnenkort eens ernstig over informeren over de praktische kant van de uitvoering hier in de buurd.
Is ook een vorm van pensioensparen, binnen 15 jaar gratis energie (of zogoed als). ;)
Ja, maar op termijn verliezen deze zonnecellen wel rendement. Het is dus niet tot aan jouw dood. ;)

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 27 maart 2008 - 07:40:15 »
Citaat
Uit onderzoek blijkt dat slechts 29 procent van de gemeten concentraties fijn stof kan toegewezen worden aan Vlaamse bronnen.