Auteur Topic: 30-50-70 gemeenten  (gelezen 3372 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
30-50-70 gemeenten
« Gepost op: dinsdag 25 maart 2008 - 08:53:52 »
Deze gekte is indertijd in Londerzeel begonnen. Ondertussen zijn er zeer veel gemeentes gevolgd die deze idiote maatregel hebben ingevoerd. Op de website die weldra gaat verschijnen zou ik graag een lijst en een kaartje bijhouden met deze gemeentes.

Ik start hier alvast het lijstje, dan kunnen de forumdeelnemers het lijstje aanvullen:

- Londerzeel
- Duffel
- St. Katelijne Waver
- Bonheiden
- Putte

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: 30-50-70 gemeenten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 maart 2008 - 16:33:10 »
Onze Lieve Vrouw Waver
(zie onderaan pagina 7)

Beersel
Opgepast voor de ogen: afschuwelijke website.
Zie bij "Princiepsbeslissing inzake harmonisering snelheidsregimes door invoering eenvormige snelheden 30, 50, 70 km/uur op het grondgebied van de gemeente Beersel."

Diepenbeek
Zie laatste pagina

Rekkem
Zie "Uniformiseren en vereenvoudigen van de snelheidslimieten in Rekkem naar 30-50-70"

Westerlo
Zie "Met de auto 3 zones, 3 snelheden"

Merchtem

Schilde
Zie pagina 5, laatste zin van punt E.

Putte

Kasterlee
Zie pagina 2, punt 4, 2.

Overijse
Zie "Gelet het besluit betreffende de zonering 30, 50, 70"

Kortessem
Zie pagina 8, laatste zin van de eerste paragraaf

Balen
Zie pagina 6, punt 3.10

Nijlen
Zie punt 34
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eugeen

• Gevorderde
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 maart 2008 - 19:31:54 »
Begijnendijk, Baal, Tremelo

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 maart 2008 - 21:48:58 »
Is dat zoiets als het parkeren in Oostende?
Eén bord bij het binnenkomen van de gemeente en maar hopen zoveel mogelijk boetes te kunnen uitdelen want geen mens weet, wie, hoe, wat, waar?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 26 maart 2008 - 01:39:03 »
Wat zijn de pro-zone-argumenten van de beleidsmakers?
Goedkoper omdat ze minder borden hoeven te plaatsen?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 maart 2008 - 09:21:11 »
Minder borden eigenlijk niet. Een goed voorbeeld hiervan is Duffel. Daar plaatsen ze voor een gevaarlijke bocht in een zone 70 een zone 50 bord, later terug gevolgd door een zone 70 bord. Het grootste argument is dat het éénvoudiger zou zijn. Indertijd met Steve Stevaert werd dit argument fel naar voor gebracht. Als de gemiddelde vlaming aan zijn intellect wordt gespiegeld dan was misschien één zone nog beter geweest.
In de praktijk komen er langere wegen in een snelheidsregime terecht waar ze helemaal niet inhoren. Doorgaande wegen, dikwijls met weinig bebouwing en kruispunten, zelfs met een afgelegen fietspad komen dan in een zone 70 te liggen.
Ik weet aardig wat wegen liggen die vroeger 120 km/u waren en nu zijn teruggebracht naar 70 en 50 door deze idiotie.

Het gevolg van deze veralgemeende 70 zal zijn dat wegen die al geruime tijd terecht 70 zijn verlaagd zullen worden naar 50. Men komt immers van een relatief open en brede weg in een doorgaande weg door een dorp. Veel van deze wegen werden indertijd van 50 naar 70 gebracht, ik voorspel dat deze terug 50 worden. En zo kan men natuurlijk doorgaan tot we allemaal stilstaan.
Ik sprak ooit met een verkeersdeskundige van een studiebureau (nu ja, deskundig, pas afgestudeerd en nauwelijks zijn rijbewijs waardig) die er van overtuigd was dat 30 in de bebouwde kom, 50 op secundaire wegen met 70 als uitzondering voor sommige 2x2 en 90 km/u op de snelwegen het ultieme veiligheidsdoel was. Bij mijn weten zit die idioot nog altijd in dat studiebureau en ontwerpt hij er nog steeds nieuwe verkeerssituaties.
Het zijn trouwens deze mensen die gemeenten helpen bij het opstellen van een mobiliteitsplan waar deze maatregelen wel eens in staan vermeld.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 maart 2008 - 17:41:03 »
Een goed voorbeeld hiervan is Duffel. Daar plaatsen ze voor een gevaarlijke bocht in een zone 70 een zone 50 bord, later terug gevolgd door een zone 70 bord. Het grootste argument is dat het éénvoudiger zou zijn. Indertijd met Steve Stevaert werd dit argument fel naar voor gebracht.
Ik weet nog iets veel eenvoudigers (wat jij vast ook zal weten). Gewoon normale borden gebruiken en niet de 70 verlagen in de 50 vóór zo'n bocht maar gewoon een bordje plaatsen dat waarschuwt voor de gevaarlijke bocht zelf.
In de 1ste plaats weten de mensen dan waarvoor ze hun snelheid moeten verlagen (mensen gaan het niet enkel doen omdat de overheid het vraagt ;D), in de 2de plaats scheelt het minstens 1 70-bord.
Weet je wat pijnlijk is? In het buitenland doen ze dit al decennia lang zo, ze hadden maar eventjes over de grenzen hoeven te kijken.

Citaat
Ik sprak ooit met een verkeersdeskundige van een studiebureau (nu ja, deskundig, pas afgestudeerd en nauwelijks zijn rijbewijs waardig) die er van overtuigd was dat 30 in de bebouwde kom, 50 op secundaire wegen met 70 als uitzondering voor sommige 2x2 en 90 km/u op de snelwegen het ultieme veiligheidsdoel was. Bij mijn weten zit die idioot nog altijd in dat studiebureau en ontwerpt hij er nog steeds nieuwe verkeerssituaties.
Het zijn trouwens deze mensen die gemeenten helpen bij het opstellen van een mobiliteitsplan waar deze maatregelen wel eens in staan vermeld.
Ik houd mijn hart vast...
Zelfs al zou het veiliger zijn, wat nog maar de vraag is, dan nog betaal je een erg hoge prijs. De mensen zouden een hoop tijd verspillen binnen de bebouwde kom, tijd die ze niet meer productief kunnen gebruiken.
Ik voorzie dat we nog meer files zouden krijgen doordat het verkeer vaker opstopt buiten de snelwegen en dit doorwerkt op de snelwegen zelf.

Ze zouden beter eens de automobilist enthausiasmeren om voor korte afstandjes uit zijn luie stoel te komen en op de fiets te stappen.
Zoveel mensen als ik hier de auto zien nemen voor afstandjes van minder dan 5-10 km (in Nederland de norm om de fiets te gebruiken), daar ben ik flink van geschrokken. Het is te zot voor woorden maar zelfs onder de volwassen sporters zie je dat velen van hen de auto gebruiken. Wat is er de logica van om voor 6 km. (een kwartier fietsen voor een gezonde man/vrouw die niet op leeftijd is) de auto te nemen terwijl je nb gaat sporten. Wel 1,5 uur sporten maar niet 2 keer een kwartiertje fietsen en dat voor een tijdswinst van maximaal 10-20 minuten. ::)
Missschien zouden ze eens de wet moeten herzien zodat een leasewagen meer uitzondering wordt dan regel, misschien zouden ze de fietsinfrastructuur en de wetgeving mbt fietsers eens moeten verbeteren...
Ik weet, in Nederland hebben ze niet zoveel heuvels als hier maar dat kan toch niet de enige reden zijn.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 27 maart 2008 - 00:10:33 »
Menig fitnescenter heeft parkeerruimte voor auto's tekort.  ::)
Hoeveel zie je er niet met een fiets(en) op, in, aan de wagen om te gaan fietsen. Soms hoor je dan op de radio " er ligt een fiets op de weg".  ::)
Parkings van sportcentra staan barstensvol wagens..........om wa toerkes rond het veld te lopen. ::)

Fit en gezond, de wereld rond. ???

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 27 maart 2008 - 00:52:45 »
Menig fitnescenter heeft parkeerruimte voor auto's tekort.  ::)
Tja :D
Nu moet ik zeggen dat in de meeste finesscentra veel klanten weinig aan sport doen.
Mijn ervaring op de studentenfitness (waar ook een enkelen niet-student komt) is dat nog geen 1/4de van de klanten serieus komt fitnessen. Ze lopen/fietsen/steppen met een, voor hun lichaam, zeer matige intensiteit, ze nemen gewichten die voor hun veel te licht zijn en ze rusten meer dan dat ze werken.

Wat ik spijtig vind is dat de klanten die met de fiets komen wel mee mogen betalen aan de parkeerplaatsen, dit zie je ook bij supermarkten. Zonde van het geld.

Citaat
Hoeveel zie je er niet met een fiets(en) op, in, aan de wagen om te gaan fietsen. Soms hoor je dan op de radio " er ligt een fiets op de weg".  ::)
Als je naar een mooi gebied (de ardennen) gaat dan kan ik dat eigenlijk nog wel begrijpen, wanneer je zelf niet zo'n natuur in de buurt hebt.

Citaat
Parkings van sportcentra staan barstensvol wagens..........om wa toerkes rond het veld te lopen. ::)
Dat vind ik wel zot, zelden is dat verder dan 5-10 kilometer voor de mensen die daar komen lopen.
Enneh, lopen op de piste? Is naar mijn mening maar voor 2 dingen goed, namelijk als je intervaltraining doet of wanneer je je eigen wil timen.
Wanneer je een duurloop(je) doet dan ben je beter af buiten de piste. Dat is minder saai en je ontwikkelt jouw spieren symmetrischer, op de piste maak je namelijk steeds bochten naar links.

Citaat
Fit en gezond, de wereld rond. ???
Ik ben redelijk sportief maar naar mijn mening wordt de gewone arbeid onderschat. Gewoon de fiets en de benen gebruiken ipv auto rijden, klussen, tuinieren enz.
Ook hiermee verbrandt je heel wat caloriën en ook hiermee gaan de spieren en het hart heel wat harder moeten werken.