Auteur Topic: vluchtmisdrijf  (gelezen 5544 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
vluchtmisdrijf
« Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 22:11:02 »
Toen ik daarstraks op het zusterforum aan het posten was kwam dochterlief, half in paniek het huis binnengestormd met een briefje van de politie in haar handen dat ze gevonden had onder de ruitenwisser van haar eerste auto die ze pas 3 weken heeft.
Zelf heeft ze nog haar rijbewijs niet, ook geen voorlopig nog maar wel de theorie en binnenkort mag ze naar de rijschool voor de eerste les.
Haar moeder had vandaag die auto gebruikt om naar het werk te rijden, kwestie dat ie niet te lang stilstaat, en was nog geen uur thuis.
Op de achterkant van het briefje (voorkant was voorgedrukt ivm. andere zaken maar niet ingevuld) stond dat haar voertuig werdt aangereden en dat ze zich moest melden voor verdere gegevens en pv.

Bleek, toen ze terug thuiskwam, dat het ging om een vluchtmisdrijf en dat een getuige aangifte gaan doen had bij de politie.
Die getuige had een gedetaileerde beschrijving gegeven van voertuig, nummerplaat, bestuurder, inzittenden en omstandigheden van het gebeurde.

Gezien het nog maar pas gebeurd was moesten ze nog chekken of het verhaal klopt en het andere voertuig en eigenaar nog met een bezoekje vereren.
Wie of wat de betrokkenen waren mochten we voorlopig nog niet weten om het onderzoek niet te schaden.

Nu denk ik dat de gevolgen voor die andere bestuurder niet mals zullen zijn en dat ie beter een briefje met enige uitleg onder de ruitenwisser had gestoken.

Het is niet m'n eerste ervaring met vluchtmisdrijf maar de andere keren vond ik gewoon de brokken en kon ik zelf opdraaien voor de schade, maar heeft er iemand ervaring met voornoemd voorval?
Als de rechter besluit dat het vluchtmisdrijf is zal dat toch een dure schram worden vrees ik voor die andere bestuurder, terwijl de auto bijna vlak voor de deur stond en er makkelijk iets onderling kon geregeld worden. :-\

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
Re: vluchtmisdrijf
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 22:34:08 »
Vluchtmidrijf is een zware en ook laffe overtreding.
Ik ben er zelf ook al slachtoffer van geweest en dat heeft me toen 56000 bfr gekost (bijna 1400 euro) dit is al jaren geleden en tot op vandaag (dus nooit meer) is de schuldige gevonden.

Nu dit is maar blikschade (wat ik al erg genoeg vond) maar als je iemand half of helemaal dood rijdt is het nog veel erger. zo iets staat bij mij gelijk aan moord en de straf kan nooit zwaar genoeg zijn.

Nu Bibi wat de straf aangaat zul je moeten afwachten wat de rechter ervan denkt, hij gaat daar rekening houden met verschillende dingen zoals het feit of er een gewonde of dode was al dan niet.
Hij zal ook nagaan of de dader reeds meer van die dingen op zijn naam heeft staan of niet en hier in België is het nu eenmaal een feit dat rechtbanken wel richtlijnen hebben over een minimum en maximumstraf maar dit brengt dan wel met zich mee dat je afhankelijk bent van welke rechter je in welke rechtbank tegenkomt.

Nu voor jou maakt het eigenlijk niet zoveel uit je zult je schade wel op een of andere mannier vergoed krijgen, in mijn geval daartegen heb ik alles zelf mogen betalen en mensen die dan nog lichamelijk de sigaar zijn hebben het nog moeilijker.
tegenwoordig bestaan daar wel hulpkassen voor en maar goed ook (ze worden wel door de brave burger gevuld maar ja het moet toch ergens van komen he.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 22:44:11 »
Ja m'n eerste was ook 50.000 oude bfr., gelukkig was ik omnium verzekerd (auto was splinternieuw) en heb ik maar 10.000fr uit eigen zak moeten betalen.
Sindsdien al meerdere keren vluchtmisdrijf, diefstal en vandalestreken voorgehad en iedere keer uit eigen zak mogen betalen.
Dit voorval is toch nieuw voor me.
We zien wel wat ervan komt.
To be continuet. :D

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 22:52:24 »

Sindsdien al meerdere keren vluchtmisdrijf, diefstal en vandalestreken voorgehad en iedere keer uit eigen zak mogen betalen.

Wow in jou buurt zou ik dus niet willen wonen :'( ik vind éénmaal reeds meer als genoeg.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 00:04:26 »
Ik ben helaas ook slachtoffer geweest van een vluchtmisdrijf :'( Je kan er helaas weinig tegen doen. Tragisch genoeg zijn veel mensen niet integer. Misschien zouden we toch eens wat meer aandacht moeten besteden aan de opvoeding, dan voorkomen we dat soort problemen.

Benny, in elke democratische rechtstaat die ik ken zijn er minimum en maximum straffen. Het 'probleem' is dat de minimunstraffen in België wel heel erg laag zijn. Ik typ 'probleem' omdat ik niet geloof dat die gevangenisstraf enig ander nut hebben dan vergelding.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 augustus 2006 - 00:09:20 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 01:41:48 »
Citaat
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer

Artikel 33

§ 1.
Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft :

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

§ 2. Heeft het ongeval voor een ander slagen, verwondingen of de dood tot gevolg gehad, dan wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaren of voorgoed.

Deze boetebedragen moeten met 5,5 vermenigvuldigd worden voor de opdeciemen. Lees dus: "met geldboete van 8.198 Euro tot 11.000 Euro".

Een deel van de straf kan met uitstel uitgesproken worden.

Indien de betrokkene effectief tot 6 maanden gevangenisstraf zou veroordeeld worden, heeft dit voor hem wel dramatische gevolgen. Hij verliest daardoor ongetwijfeld zijn werk, en zijn levenspartner moet het maar met de eventuele kinderen met haar inkomen zien te redden (lees: ze zoekt meestal wel een andere sponsor).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 02:11:10 »
Allemaal goed en wel Jozef maar vergelijk deze straffen eens met die in Nederland en het door jouw geliefkoose Duitsland. In vergelijking daarmee zijn de straffen in België toch nog een lachertje.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 10:33:36 »
Allemaal goed en wel Jozef maar vergelijk deze straffen eens met die in Nederland en het door jouw geliefkoose Duitsland. In vergelijking daarmee zijn de straffen in België toch nog een lachertje.

Juist.

Om te beginnen moet het al tot een veroordeling wegens vluchmisdrijf komen. Zoals in de wettekst staat, moet daartoe bewezen geacht worden dat de bestuurder er wetend van was (er zijn er die een halve auto kunnen opplooien zonder iets gezien, gehoord of gevoeld te hebben), en dat de bestuurder de bedoeling had zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken.

Zelfs dan wordt dikwijls alleen maar de minimum geldboete uitgesproken, niet zelden ook nog gedeeltelijk met uitstel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 23:21:58 »

Wow in jou buurt zou ik dus niet willen wonen :'( ik vind éénmaal reeds meer als genoeg.

Dat was niet allemaal thuis voor de deur ook niet he.
Ieper ligt ook niet zover van de franse grens en Rijsel.
Grenskriminaliteit enzo, burgerwachten remember oa. Dadizele ligt ook in de buurd.

In die 2 jaar dat ik in Blankenberge kom is het al het derde voorval.
1x die van m'n vriendin, 1x de mijne en nu die van de dochter.
Hebben in die 2 jaar ook al 3x eerste hulp moeten bieden bij een ongeval die pas gebeurd is en wij blijkbaar tot de weinigen behoren die effektief hulp bieden.
De meesten staan gewoon te kijken of lopen gewoon door.
We zijn al behoorlijk gekend op het politiebureel en bij de hulpdiensten en dit zonder strafbare feiten te plegen.
Steeds zelf slachtoffer (oa. zware co-vergiftiging ook al met gerechterlijk staartje tegen de eigenaar :-\) of hulp biedend aan anderen.