Poll

Is een wetgeving om internetfora te filteren noodzakelijk ?

Ja
1 (10%)
Nee
9 (90%)

Totaal aantal stemmen: 10

Auteur Topic: filtering van internetfora  (gelezen 4563 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
filtering van internetfora
« Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 14:29:06 »
De senators Els Schelfhout en Pol Van Den Driessche (CD&V) roepen op om internetfora te filteren. Op aangeven van het Kif Kif forum wil men rascistische en haatdragende boodschappen van de internetfora halen. Dit blijkt op een aantal fora wel eens een probleem te zijn.

Hoewel ik rascisme niet goedkeur, heb ik toch problemen met filtering. Het is net de kracht van een forum dat iemand met dergelijke gedachte snel door de forumgemeenschap terecht zal geween worden. Hoe trouwens een dergelijke filtering moet werken is me ook niet volledig duidelijk. Dan dringt zich ook nog de vraag op wat men onder de relatief vage omschirjving rascistisch en haatdragend verstaat en of men plannen heeft om dit later uit te breiden naar ook andere ideeën.

Ik ben dus van mening dat een dergelijke filtering niet nodig is en bovendien een gevaarlijk precedent kan scheppen naar de beperking van vrije meningsuiting.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: filtering van internetfora
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 16:52:04 »
Ik vind dit ook een zeer gevaarlijk idee.

Op dit forum, zoals op de meeste andere, wordt geen illegale inhoud toegelaten. Indien er toch op een forum illegale inhoud blijft staan, zijn en voldoende mogelijkheden om hiertegen in rechte op te treden.

Er is dus geen behoefte aan een bijkomend toezicht. Integendeel, de kans is zeer groot dat een dergelijk instrument zal misbruikt worden om inhoud te verwijderen die wél legaal is, maar sommigen niet zint.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: filtering van internetfora
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 17:50:15 »

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: filtering van internetfora
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 19:40:04 »
Ook ik ben hier niet voor te vinden.  ::)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: filtering van internetfora
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 02 mei 2008 - 21:26:48 »
Ik lees het vandaag pas.
Ook ik ben tegen, om dezelfde redenen als die JC geeft.
Censuur is per definitie slecht. Op een forum kan de forumgemeenschap tegenwicht geven aan racistische en haatdragende ideeën, op deze manier kan het bestreden worden in plaats van dat deze gedachten voortwoekeren en mensen zo helemaal ontspoord raken.
Ook ik ben bang voor misbruik van een dergelijke censuur, het argument van de glijdende schaal.
Bovendien, wie is in staat om te beoordelen wat racisme is.
Janmaat (voormalige leider van extreem-rechtse partij Centrum Democraten) is begin/mid-jaren 90 veroordeeld voor 'racistische' uitspraken die nu worden gedaan door 'gematigde' politici (google er maar eens op). Wat racisme is hangt blijkbaar ook van de tijdsgeest af. Zo herinner ik me dat toen ik op de basisschool zat het journaal nog op zijn vingers werd getikt door de politici omdat zij meldde dat 90% van de gevangenen allochtoon is.
Dat is wekenlang of langer een hype geweest.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: filtering van internetfora
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 06 mei 2008 - 00:04:18 »
Ook tegen. ;)