Gelukkig zijn de regels recent dusdanig gewijzigd zodat de automobilst in beginsel aansprakelijk is, al is het helaas nog niet zo streng als in Nederland.
Deze zijn zeker niet in deze zin gewijzigd, een automobilist is zeker niet in beginsel aansprakelijk. Als je met die mentaliteit de weg op gaat zal je gegarandeerd brokken hebben.
Gelukkig deel ik altijd mee aan het verkeer vanuit de verwachting dat anderen fouten maken, dat scheelt brokken.

Na die ene aanrijding agv een uiterst gevaarlijke automobilist (ik heb het verhaal hier al eens verteld) heb ik geleerd dat er hier toch meer idioten achter het stuur zitten dan dat ik voor mogelijk had gehouden en daar houd ik dan ook rekening mee.
Natuurlijk worden deze idioten niet minder idioot wanneer ze fietsen of wandelen maar dan kunnen ze gelukkig wel minder schade aanrichten.
Dit is nu net de verkeerde communicatie die indertijd is gegeven. Er is enkel een verschil gekomen inzake verzekering. Een fietser is hoeft zich nog steeds aan de verkeersreglementen te houden en zal bij negatie hiervan aansprakelijk gesteld worden voor het ongeval.
Je hebt gelijk!
Daar zit het verschil met Nederland, daar is de automobilist in beginsel aansprakelijk tenzij word aangetoond dat de fietser/voetganger een ernstige fout heeft gemaakt. Hier is het inderdaad enkel de wetgeving mbt verzekeringen die gewijzigd is.
Het spreekt voor zich dat ik het met je eens ben dat 'ook' fietsers zich aan de verkeersregels moeten houden, alleen vrees ik dat dat 'ook' erg optimistisch is mbt de automobilisten die zich bijna net zo slecht aan de regels houden als de fietsers en voetgangers.
Iedereen dient zich aan de regels te houden, een uitspraak als deze laat uitschijnen dat het bij de zwakke weggebruikers blijkbaar niet het geval is !
Ik doe nooit aan voorrangsnegatie. Spijtig genoeg kom ik veel automobilisten tegen die dit niet kunnen zeggen.

Ik zal als automobilist alles doen wat ik kan om geen fietser aan te rijden, want je delft sowieso toch het onderspit.
Jij wel, velen helaas niet. Ik zie hier dagelijks zotte kuren van automobilisten: fietspad blokkeren, troitoir blokkeren, doorrijden bij zijstraten op een gelijkwaardige kruising, voetgangers/fietsers (bijna) aanrijden omdat ze niet in de gaten hebben dat ook de voetgangers/fietsers groen hebben, uitwijken naar het fietspad en hierbij de fietser afsnijden en nog veel meer.
Om nog maar te zwijgen over het vele agressieve getoeter (meestal niet naar mij gericht

).
Iemand die een kamikaze-fietser of een kamikaze-voetganger is blijft toch echt kamikaze wanneer hij in zijn autotje stapt.
Gisteren ben ik overigens, terwijl ik wandelde op het troitoir nog bijna omver gereden door een scooterbestuurde die uitwijkte naar het troitoir omdat van de andere kant 2 fietsers naast elkaar bleven fietsen op een 2-richtings-fietspad. Gelukkig had ik dit al voorzien waardoor hij nog net naast mij reed.
PS terwijl ik dit typ hoor ik een bromfiets hard slippen