Auteur Topic: Elke dag meer dan 20 ongevallen met fiets  (gelezen 2962 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Elke dag meer dan 20 ongevallen met fiets
« Gepost op: dinsdag 08 april 2008 - 09:03:42 »
Vandaag overal in het nieuws, het aantal fietsongevallen daalt niet ! In De Standaard stelt men zelfs dat het aantal fietsongevallen de laatste 30 jaar niet gedaald is. Men zoekt de verklaring in de slechte staat van de fietspaden. Dit zal voor een aantal van de ongevallen zeker de reden zijn. Ik moet echter vaststellen dat de laatste 10 jaar de fietspaden fel verbeterd zijn. Er zijn natuurlijk nog een aantal probleem wegen maar het zijn er minder dan pakweg midden jaren negentig. Men zoekt naar allerlei oorzaken, tot falende dode hoek camera's toe.
Ik heb vanmorgen in het nieuws echter niemand horen spreken over het gedrag van de fietsers zelf. Responsabilisering van de fietsers mag natuurlijk niet vernoemd worden. Zelfs zonder fietspad is het mogelijk om veilig te fietsen, het vraagt dan wel een andere rijstijl van de fietser. Bovendien is het in Vlaanderen meestal mogelijk om de drukke wegen te vermijden en een rustige landelijke route uit te kiezen.

De fietsers willen dus duidelijk hun verantwoordelijk niet nemen en beschuldigen zowat alle andere weggebruikers. Nochtans weet iedereen dat hun zeer non-chalante gedrag van de laatste jaren nefast is voor hun veiligheid. Wanneer ook zij de verkeersregels respecteren zou het probleem al veel minder zijn.

Ik geef enkele voorbeelden:

- negatie van rode lichten is bij fietsers zeer courant
- niet gebruik van het nochtans aanwezige fietspad
- afdwingen van voorrang op fietsoversteekplaatsen, waar ze geen voorrang hebben
- ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Elke dag meer dan 20 ongevallen met fiets
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 april 2008 - 13:46:46 »
Deze zal ook wel goed zijn voor de statistieken. ;D

http://www.garagetv.be/video-galerij/flitspaal/Crashen_met_de_fiets.aspx

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 april 2008 - 15:47:44 »
De uitzonderingen bevestigen de regel. Maar de overgrote meerderheid van de fietsers zijn in de afgelopen 30 jaar vele malen roekelozer en onverantwoord gaan rijden. Terwijl de meeste automobilisten - noodgedwongen - er veel meer dan vroeger rekening mee houden dat de meeste fietsers op ieder ogenblik tot de gekste dingen in staat zijn.

Als de automobilisten zich tegenover de fietsers nog zouden gedragen zoals 30 jaar geleden, dan verongelukten er nu op zijn minst drie keren zoveel fietsers als 30 jaar geleden.

En dan moet je als automobilist een fietser die straal de elementaire verkeersregels en veiligheid negeert, maar eens verwittigen dat er gevaar voor een ongeval dreigt, met je claxon. Je krijgt dan steevast een scheldtirade te horen, wat duidelijk aangeeft dat ze hoegenaamd niet bereid zijn hun verantwoordelijkheid op te nemen.

Eén keer is het mij eens teveel geworden, en heb ik zo een exemplaar klemgereden. Ik ging tot op een halve meter voor hem staan en vroeg of hij nog wat te zeggen had. Geen woord kwam er nog uit. Hij heeft zelfs gewacht tot ik verder gereden ben, hij durfde me zelfs niet meer voorbijrijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 00:11:39 »
De uitzonderingen bevestigen de regel. Maar de overgrote meerderheid van de automobilisten is in de afgelopen 30 jaar vele malen roekelozer en onverantwoord gaan rijden. Terwijl de meeste fietsers - noodgedwongen - er veel meer dan vroeger rekening mee houden dat de meeste automobilisten op ieder ogenblik tot de gekste dingen in staat zijn.

Alle keren dat ik als fietser in gevaar ben gebracht was het niet door mijn eigen roekeloosheid maar door stommiteiten van automobilisten. Die ene keer dat het resulteerde in een botsing kwam het doordat zo'n idioot op het laatste moment mijn fietspad blokkeerde, alleen al het oprijden van dat fietspad is niet toegestaan wanneer je hiermee de fietsers hindert. Het was met borden aangegeven maar onder de regels van toen was dat nog niet eens nodig (fietspad kruisen = maneuvre).
Dit soort 'automobilisten' horen niet achter het stuur thuis, van eender welk vervoersmiddel.
Geleerd van dit roekeloze gedrag van deze clown heb ik een paar keer kunnen voorkomen dat ik werd doodgereden door een automobilist omdat ik anticipeerde op zijn kuren.
Gelukkig zijn de regels recent dusdanig gewijzigd zodat de automobilst in beginsel aansprakelijk is, al is het helaas nog niet zo streng als in Nederland.

Als fietser heb ik nog nooit een automobilist in gevaar gebracht, wel andersom.
Er is geen aan/uit-knopje voor roekeloze verkeersdeelnemer. Een roekeloze automobilst is tevens roekeloos wanneer hij op de fiets zit, een roekeloze fietser is tevens roekeloos wanneer hij in de auto zit. Ik vind dit een goede zaak omdat dit effectief slachtoffers vóórkomt en de kwetsbaardere fietser beschermt moet worden tegen de niet sterkere (eerder zwakkere) automobilist in zijn sterkere auto die het niet zo nauw neemt met de regels en veiligheid.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 april 2008 - 00:17:56 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 01:14:35 »
Gelukkig zijn de regels recent dusdanig gewijzigd zodat de automobilst in beginsel aansprakelijk is, al is het helaas nog niet zo streng als in Nederland.

Deze zijn zeker niet in deze zin gewijzigd, een automobilist is zeker niet in beginsel aansprakelijk. Als je met die mentaliteit de weg op gaat zal je gegarandeert brokken hebben.

Dit is nu net de verkeerde communicatie die indertijd is gegeven. Er is enkel een verschil gekomen inzake verzekering. Een fietser is hoeft zich nog steeds aan de verkeersreglementen te houden en zal bij negatie hiervan aansprakelijk gesteld worden voor het ongeval.

Zoals Jozef al vertelde zijn automobilisten veel voorzichtiger geworden, net omdat veel zwakke weggebruikers met het idee rondlopen/rijden dat de automobilist in beginsel aansprakelijk is. Iedereen dient zich aan de regels te houden, een uitspraak als deze laat uitschijnen dat het bij de zwakke weggebruikers blijkbaar niet het geval is !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 02:05:22 »
Zoals Jozef al vertelde zijn automobilisten veel voorzichtiger geworden, net omdat veel zwakke weggebruikers met het idee rondlopen/rijden dat de automobilist in beginsel aansprakelijk is. Iedereen dient zich aan de regels te houden, een uitspraak als deze laat uitschijnen dat het bij de zwakke weggebruikers blijkbaar niet het geval is !

Dat is het juist, JC. Ik zal als automobilist alles doen wat ik kan om geen fietser aan te rijden, want je delft sowieso toch het onderspit. Maar ik zal niets doen om te vermijden dat een fietser mij aanrijdt, want dan zal hij sowieso toch voor mijn schade mogen opdraaien.

Ik heb zo onlangs nog, terwijl ik op een rotonde reed, 3 in een zijstraat naast elkaar rijdende fietsers ontmoet, die duidelijk niet van plan waren om mij voorrang te verlenen. Ik ben doorgereden, en ze zijn alle 3 op elkaar ingereden en gevallen. Ik ben gestopt, en heb hen gevraagd of één van hen een schadeclaim wenste in te dienen. Geen van hen was daartoe uiteraard bereid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 14:35:49 »

Deze zijn zeker niet in deze zin gewijzigd, een automobilist is zeker niet in beginsel aansprakelijk. Als je met die mentaliteit de weg op gaat zal je gegarandeerd brokken hebben.
Gelukkig deel ik altijd mee aan het verkeer vanuit de verwachting dat anderen fouten maken, dat scheelt brokken. ;)
Na die ene aanrijding agv een uiterst gevaarlijke automobilist (ik heb het verhaal hier al eens verteld) heb ik geleerd dat er hier toch meer idioten achter het stuur zitten dan dat ik voor mogelijk had gehouden en daar houd ik dan ook rekening mee.
Natuurlijk worden deze idioten niet minder idioot wanneer ze fietsen of wandelen maar dan kunnen ze gelukkig wel minder schade aanrichten.

Citaat
Dit is nu net de verkeerde communicatie die indertijd is gegeven. Er is enkel een verschil gekomen inzake verzekering. Een fietser is hoeft zich nog steeds aan de verkeersreglementen te houden en zal bij negatie hiervan aansprakelijk gesteld worden voor het ongeval.
Je hebt gelijk!
Daar zit het verschil met Nederland, daar is de automobilist in beginsel aansprakelijk tenzij word aangetoond dat de fietser/voetganger een ernstige fout heeft gemaakt. Hier is het inderdaad enkel de wetgeving mbt verzekeringen die gewijzigd is.
Het spreekt voor zich dat ik het met je eens ben dat 'ook' fietsers zich aan de verkeersregels moeten houden, alleen vrees ik dat dat 'ook' erg optimistisch is mbt de automobilisten die zich bijna net zo slecht aan de regels houden als de fietsers en voetgangers.

Citaat
Iedereen dient zich aan de regels te houden, een uitspraak als deze laat uitschijnen dat het bij de zwakke weggebruikers blijkbaar niet het geval is !
Ik doe nooit aan voorrangsnegatie. Spijtig genoeg kom ik veel automobilisten tegen die dit niet kunnen zeggen. :'(

Citaat
Ik zal als automobilist alles doen wat ik kan om geen fietser aan te rijden, want je delft sowieso toch het onderspit.
Jij wel, velen helaas niet. Ik zie hier dagelijks zotte kuren van automobilisten: fietspad blokkeren, troitoir blokkeren, doorrijden bij zijstraten op een gelijkwaardige kruising, voetgangers/fietsers (bijna) aanrijden omdat ze niet in de gaten hebben dat ook de voetgangers/fietsers groen hebben, uitwijken naar het fietspad en hierbij de fietser afsnijden en nog veel meer.
Om nog maar te zwijgen over het vele agressieve getoeter (meestal niet naar mij gericht ;)).
Iemand die een kamikaze-fietser of een kamikaze-voetganger is blijft toch echt kamikaze wanneer hij in zijn autotje stapt.

Gisteren ben ik overigens, terwijl ik wandelde op het troitoir nog bijna omver gereden door een scooterbestuurde die uitwijkte naar het troitoir omdat van de andere kant 2 fietsers naast elkaar bleven fietsen op een 2-richtings-fietspad. Gelukkig had ik dit al voorzien waardoor hij nog net naast mij reed.

PS terwijl ik dit typ hoor ik een bromfiets hard slippen ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 april 2008 - 14:44:47 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 09 april 2008 - 17:01:47 »
Citaat van: BBB
De uitzonderingen bevestigen de regel. Maar de overgrote meerderheid van de automobilisten is in de afgelopen 30 jaar vele malen roekelozer en onverantwoord gaan rijden. Terwijl de meeste fietsers - noodgedwongen - er veel meer dan vroeger rekening mee houden dat de meeste automobilisten op ieder ogenblik tot de gekste dingen in staat zijn.

;D ;D ;D

Neen, dat klopt helaas niet. Ik vermoed dat jij nog net iets te jong bent om de Belgische verkeerssituatie van vandaag te kunnen vergelijken met die van 30 jaar geleden.

Toen was er bijvoorbeeld vrijwel geen enkele automobilist die voorrang van rechts verleende aan een fietser. Vandaag de dag krijg ik met de fiets gemakkelijker mijn voorrang van rechts dan met de auto.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 10 april 2008 - 02:12:25 »
Citaat van: BBB

;D ;D ;D

Neen, dat klopt helaas niet. Ik vermoed dat jij nog net iets te jong bent om de Belgische verkeerssituatie van vandaag te kunnen vergelijken met die van 30 jaar geleden.
Uiteraard. ;)

Citaat
Toen was er bijvoorbeeld vrijwel geen enkele automobilist die voorrang van rechts verleende aan een fietser.
vind je dat geen kwalijke zaak? ???

Ter illustratie van de roekeloosheid van menig automobilist.
Vandaag vertelde een vriendin mij dat haar stuur beschadigd was doordat een automobilist, of wat daar voor door gaat, haar inhaalde waar er te weinig ruimte was. Dit was in een 30-km-zone notabene. Had ze gewoon 5 seconden gewacht dan had ze er voorbij gekunnen zonder haar veiligheid in het gedrang te brengen.
Precies om deze reden kies ik er al een lange tijd voor om op dit soort plaatsen mijn ruimte op te eisen zodat ze me niet kunnen inhalen.
Dit is niet schoolmeesterig, het is gewoon nodig om de eigen veiligheid op dat moment te garanderen.
Zo ook voor een onoverzichtelijke bocht of op een rotonde waar geen fietspad aanwezig is.
Merk op dat ik dit slechts zeer sporadisch doe en enkel daar waar er geen alternatief is.
Dat automobilisten met hun leven spelen vind ik prima, maar niet met het mijne.