Vooraleer je aan het verkeer deelneemt moet je toch even je voertuig controleren. Ik weet dat dit één van de stokpaardjes van Jozef is. In de praktijk beperkt zich dat bij mij tot een visuele controle van de bandenspanning, vooraleer de starten controleer ik de positie van de zetel en de spiegels. In de winter controleer ik ook of alle ramen vrij zijn van sneeuw en/of vuil en - niet minder belangrijk - de lichten.
Ik ben ervan overtuigd dat je dit lijstje nog wat kan uitbreiden, maar ik denk toch het noodzakelijke te vatten.
Zaterdag reed ik achter een voertuig van de rijschool. Ik merkte dat de leerling herhaaldelijk naar haar binnenspiegel greep. Dit gebeurde zo dikwijls dat ik er haast zenuwachtig van werd. Door dit gemorrel aan de spiegel reed de leerling traag en kon ik de auto makkelijk inhalen. Aan de verkeerslichten stond die wagen achter mij en zag ik weer de leerling constant naar de spiegel grijpen.
Dit gedrag begrijp ik niet. Is het niet de taak van de instructeur om een checklist af te werken voor het vertrek, waarin het afstellen van de spiegels zeker is opgenomen ? Als de spiegel tijdens de rit toch niet zo goed stond als verwacht kan er toch gestopt worden om het even bij te regelen. Het bijregelen aan het verkeerslicht was in die zin zo slecht nog niet, als het een klein tikje was geweest. De leerling in kwestie was er echter constant mee aan de slag. Ik zag dat de instructeur er relaxed naast zat, een stevige opmerking had hier toch wel op zijn plaats geweest meen ik.