Auteur Topic: controle voor te vertrekken  (gelezen 2328 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
controle voor te vertrekken
« Gepost op: maandag 14 april 2008 - 13:14:27 »
Vooraleer je aan het verkeer deelneemt moet je toch even je voertuig controleren. Ik weet dat dit één van de stokpaardjes van Jozef is. In de praktijk beperkt zich dat bij mij tot een visuele controle van de bandenspanning, vooraleer de starten controleer ik de positie van de zetel en de spiegels. In de winter controleer ik ook of alle ramen vrij zijn van sneeuw en/of vuil en - niet minder belangrijk - de lichten.
Ik ben ervan overtuigd dat je dit lijstje nog wat kan uitbreiden, maar ik denk toch het noodzakelijke te vatten.

Zaterdag reed ik achter een voertuig van de rijschool. Ik merkte dat de leerling herhaaldelijk naar haar binnenspiegel greep. Dit gebeurde zo dikwijls dat ik er haast zenuwachtig van werd. Door dit gemorrel aan de spiegel reed de leerling traag en kon ik de auto makkelijk inhalen. Aan de verkeerslichten stond die wagen achter mij en zag ik weer de leerling constant naar de spiegel grijpen.
Dit gedrag begrijp ik niet. Is het niet de taak van de instructeur om een checklist af te werken voor het vertrek, waarin het afstellen van de spiegels zeker is opgenomen ? Als de spiegel tijdens de rit toch niet zo goed stond als verwacht kan er toch gestopt worden om het even bij te regelen. Het bijregelen aan het verkeerslicht was in die zin zo slecht nog niet, als het een klein tikje was geweest. De leerling in kwestie was er echter constant mee aan de slag. Ik zag dat de instructeur er relaxed naast zat, een stevige opmerking had hier toch wel op zijn plaats geweest meen ik.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
Re: controle voor te vertrekken
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 april 2008 - 20:27:47 »
Citaat
Ik zag dat de instructeur er relaxed naast zat, een stevige opmerking had hier toch wel op zijn plaats geweest meen ik.

Als je bedoeld dat die instructeur een stevige opmerking verdiend heeft ben ik het met je eens  ;)
Want zoals je al schreef is het zijn taak om erop te letten.

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 15 april 2008 - 00:48:50 »
Ik loop gewoon naar de auto, kijk of er geen lege band op zit en of de ramen schoon zijn. Stoelpositie en spiegelafstelling controleer ik niet, daar ik toch de enige ben die met deze wagen rijdt.

Starten, lichten aan, even kijken of dat zichtbaar is in de auto voor me en we zijn vertrokken.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 15 april 2008 - 17:22:21 »
Als ik hem ergens geparkeerd heb, kijk ik altijd even of er niemand vooraan of achteraan een kentekenplaat afgehaald heeft. Want rijden zonder kentekenplaat kan een dure zaak worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 15 april 2008 - 18:18:44 »