Auteur Topic: vertrekken op gladde, modderige ondergrond  (gelezen 2777 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
vertrekken op gladde, modderige ondergrond
« Gepost op: zondag 04 mei 2008 - 10:57:58 »
Dit weekend heb ik meerdere mensen zien sukkelen om te vertrekken om een modderige en gladde ondergrond. De grond was een mengeling van mos, gras en kleiïge grond en natuurlijk goed nat. Bijna niemand was in staat daar weg te komen daarom nog even de goede methode, er vanuit gaande dat de ondergrond vlak is tot zeer licht hellend.
Ze je auto in eerste en laat zeer voorzichtig de ontkoppeling opkomen. Zorg ervoor dat je absoluut geen wielspin krijgt en vanaf de wagen in beweging komt laat je de ontkoppeling voorzichtig verder opkomen. Bij benzinewagens kan het nodig zijn om een tikkeltje gas te geven, maar pas hiermee zeer erg op.

Ik stond op een camping dit weekend waar deze omstandigheden heersten. Ik heb niet één chauffeur zien vertrekken zonder wielspin en heb er vele gezien die niet weggeraakten. Ik ben er telkens zonder enig probleem weggeraakt, zelfs op een licht hellend vlak. Veel mensen denken dat ze in dergelijke omstandigheden met veel gas nog weggeraken. Je hoort ze starten, veel gas geven en dan hoor je de wielspin. En nee, dergelijke mensen help ik niet met duwen en wel om twee redenen. De eerste is dat ze hun onkunde maar eens moeten voelen en de tweede is dat je tot achter je oren vol modder hangt als die mensen gas geven.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
Re: vertrekken op gladde, modderige ondergrond
« Reactie #1 Gepost op: zondag 04 mei 2008 - 16:15:41 »
Een stuk hout onder de aangedreven wielen leggen helpt ook...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: zondag 04 mei 2008 - 20:33:50 »
Ik stond op een camping dit weekend waar deze omstandigheden heersten. Ik heb niet één chauffeur zien vertrekken zonder wielspin en heb er vele gezien die niet weggeraakten. Ik ben er telkens zonder enig probleem weggeraakt, zelfs op een licht hellend vlak. Veel mensen denken dat ze in dergelijke omstandigheden met veel gas nog weggeraken.
Je hoort ze starten, veel gas geven en dan hoor je de wielspin.
Kras, het is nochtans logisch dat je juist niet al te veel gas moet geven om te voorkomen dat je jezelf ingraaft.

Citaat

En nee, dergelijke mensen help ik niet met duwen en wel om twee redenen. De eerste is dat ze hun onkunde maar eens moeten voelen en de tweede is dat je tot achter je oren vol modder hangt als die mensen gas geven.
Gelijk heb je maar geef je ze wel advies wanneer ze er om vragen (buiten het advies om eens wat beter na te denken over het hoe en wat van autorijden)?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 04 mei 2008 - 21:28:07 »
Gelijk heb je maar geef je ze wel advies wanneer ze er om vragen (buiten het advies om eens wat beter na te denken over het hoe en wat van autorijden)?

Meestal zijn dergelijke mensen zo overtuigd van hun rijkunsten dat ze geen advies aanvaarden. Ze doen maar, ik kijk wel toe vanuit mijn campingstoeltje met een frisse pint of een goed glas wijn.

Het helpt inderdaad om een stuk hout onder de wielen te leggen. Als dat dit niet voorhanden is, werken sparretakjes ook zeer goed.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 07 mei 2008 - 01:58:36 »
Als de aandrijfwielen van een wagen met automatische versnellingsbak wat in de ondergrond gezakt zijn, kun je hem eruit schommelen door beurtelings vooruit en achteruit in te schakelen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 07 mei 2008 - 09:06:46 »
Mijn laatste wagen met automatische versnelling had een doorslipbeveiliging, daar kon je vrijwel overal mee vertrekken. Dit is echt wel noodzakelijk om met een automaat vlot op gladde wegen te rijden.