Christophoros

Website en Forum => Website => Topic gestart door: CindyV op woensdag 26 augustus 2009 - 13:57:47

Titel: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: CindyV op woensdag 26 augustus 2009 - 13:57:47
Kan er iemand wat informatie verschaffen omtrent het examen voor het bekomen van het brevet voor rijschoolinstructeur?

Waar best op toespitsen? Hoe gaat dit examen in zijn werk?
Tips???

Het zou naar het schijnt een heel moeilijk examen zijn?


Groetjes en alvast bedankt voor de hulp
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op woensdag 26 augustus 2009 - 16:41:49
Beste Cindy,


Bedankt voor je registratie op dit forum, en hartelijk welkom!


Rond deze tijd van het jaar kan je je bij de diverse opleidingscentra aanmelden om deel te nemen aan een bijeenkomst waarop je alles wat je maar wil weten over de opleiding tot rijschoolinstructeur en het beroep kunt vragen en te weten komen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik ga jou alvast enkele links naar dergelijke centra geven:

Vlaams Verkeersopleidingscentrum (http://www.sanderus.be/Loopbaan/loopbaan.html)
De inlichtingsvergaderingen zijn daar al wel voorbij, maar vraag gerust met mijn groeten (Jozef Baum) of Bert of John (de directeur) even tijd voor jou heeft.

Syntra (http://www.syntra-ab.be/opleidingen/Rijschoolinstructeur)


Hier alvast ook een link naar de wettelijke voorwaarden om rijschoolinstucteur te worden (http://www.mobilit.fgov.be/data/route/pdcrbw/inlbrevn.pdf).


De opleiding verloopt als volgt (ik beperk me hier tot rijschoolinstructeur praktijk voor voertuigen van categorie B).

Eerst ga je ongeveer 4 maanden elke zaterdag (de hele dag) les volgen in een dergelijk centrum. De opleiding kun je voor een groot deel betalen met opleidingscheques; de betere rijscholen betalen zelfs de kosten volledig terug nadat je 6 maanden vast in dienst bent. Tijdens die 4 maanden moet je, behalve naar de lessen gaan, in de loop van de week de leerstof thuis ook nog instuderen, anders kom je er niet.

Daarna moet je in Brussel bij de FOD Mobiliteit en Vervoer schriftelijk examen gaan afleggen op een zaterdag over de vakken die je geleerd hebt:

- politie wegverkeer (het uitgebreidste vak, behelst wegverkeerswet, verkeersreglement en rijbewijswetgeving).
- autotechniek.
- pedagogiek.

Als je daarin geslaagd bent, moet je daarna nog eens over dezelfde vakken mondeling examen gaan afleggen.

Ben je ook daarin geslaagd, dan moet je voor een medisch attest zorgen, en kan je aan de slag als stagiair in hoofd- of bijberoep bij een erkende rijschool.

Eerst gaat er iemand van die rijschool eens een uurtje met jou meerijden om te zien of er aan jou rijstijl nog één en ander moet bijgeschaafd worden.

Dan ga je een tijdlang meerijden met een instructeur die les aan het geven is.

Vervolgens ga jij een tijdlang lesgeven, terwijl die instructeur achteraan zit en je in het oog houdt.

Daarna ga je alleen lesgeven, doch heb je nog altijd een gebrevetteerde instructeur die jouw peter is.

Je stage is in principe niet vergoed, maar de betere rijscholen geven desondanks toch ongeveer 8 Euro per uur.

Na je stage komt je laatste examen: je modelles, die je moet geven aan een examinator van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dat houdt onder meer in dat je die man moet wijzen op de fouten die hij (uiteraard moedwillig) maakt. Hij gaat zich bijvoorbeeld langs de achterkant van de wagen naar het bestuurdersportier proberen te begeven, in plaats van langs de voorkant van de wagen, zoals het hoort om het aankomend verkeer te kunnen zien. Of hij gaat zijn binnenspiegel afstellen en daarna zijn bestuurderszetel, wijl het natuurlijk in omgekeerde volgorde moet gebeuren. Ook gaat hij na of jouw schriftelijke lesvoorbereiding volgens de regels van de kunst is.

Voilà: als dit alles gelukt is, krijg je je brevet als rijschoolinstructeur, en kun je het beroep uitoefenen.


Wettelijk ben je niet verplicht hogervermelde theoretische opleiding te volgen, maar dan heb je hooguit 10% kans om te slagen voor de examens. En mocht je dan toch slagen, dan duurt je stage 300 uur in plaats van 75 uur.


Zijn voormelde schriftelijke en mondelinge examens moeilijk? Ik ga eerlijk zijn: ja, dat zijn ze.

Het zijn geen meerkeuzevragen, doch open vragen. Er worden jou dus geen mogelijke antwoorden voorgesteld, je moet de antwoorden correct formuleren. Op het mondeling examen proberen ze bovendien of ze je kunnen misleiden.

Het gebruik van de correcte terminologie is heel belangrijk. Als je het bijvoorbeeld over een voetpad hebt in plaats van over het trottoir, of over een oranje verkeerslicht in plaats van over het oranjegeel verkeerslicht, kost je dat veel punten.

Je hoeft de wetteksten niet letterlijk te kunnen weergeven, maar wel elk element dat er in voorkomt. Een voorbeeld: volgens het verkeersreglement is een voetganger:

Citaat
een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Je hoeft dat dus niet letterlijk zo kunnen weergeven, je mag het met je eigen woorden zeggen, maar in je antwoord moeten wel al de volgende elementen te vinden zijn:
- persoon die zich te voet verplaatst.
- gelijkgesteld: aan de hand leiden van
  - kruiwagen
  - kinderwagen
  - ziekenwagen
  - ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan voor voetgangers vereiste ruimte nodig heeft
  - fiets
  - tweewielige bromfiets

Een ander voorbeeld: de examinator vraagt je of je een vast oranjegeel verkeerslicht mag voorbijrijden.

Zeg je: "Ja, op voorwaarde dat je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende velige wijze kunt stoppen", dan wordt dat fout gerekend. Je moet antwoorden: "Neen, tenzij je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende velige wijze kunt stoppen". Als je daarbij heel sterk de nadruk legt op "zo dicht" (je mag zelfs zeggen: "zó dicht, maar zó dicht, maar dan ook zó dicht"), dan maak je een goede indruk op de examinator.

Komt daar nog bij dat sommige examinatoren zelf het juiste antwoord niet kennen. Een voorbeeld. De condensator van de stroomverdeler moet met de aarding verbonden zijn. Maar er zit er daar ene tussen die bij hoog en bij laag beweert dat dat niet waar is, en die het fout rekent als je op je tekening die condensator wél met de aarding verbindt.

Ik schrijf dit alles niet om je af te schrikken, doch enkel om je de goede raad te geven de theoretische opleiding bij een erkend centrum te volgen. Men zal je daar op alles wat ik hier aanhaal en nog veel meer attent maken (men zal je zelfs zeggen wie die examinator is bij wie je die condensator niet met de aarding mag verbinden).


Het komt er dus eigenlijk op neer dat het, examens inbegrepen, ongeveer een half jaar hard studeren is, en dan lukt het wel.

Mogelijk zal Benny Stinkens, een rijschoolinstructeur theorie en praktijk, hier vanuit zijn ruime ervaring nog wat meer willen toelichten.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

Nog een laatste goede raad: wees voorzichtig met websites waar verkeersvragen beantwoord worden. Er zijn er waar er geregeld nogal eens ferm met de klak naar gesmeten wordt, ook door politieambtenaren. Na je theorieopleiding tot rijschoolinstructeur zul je dat wel merken.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: benny stinkens op woensdag 26 augustus 2009 - 21:42:22
Jozef schreef
Citaat
Mogelijk zal Benny Stinkens, een rijschoolinstructeur theorie en praktijk, hier vanuit zijn ruime ervaring nog wat meer willen toelichten.

Jij hebt dit zo mooi samengevat Jozef dat ik er op dit moment niets aan hoef toe te voegen  8)

Maar als er vragen zijn laat ze maar gerust komen  ;)
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: CindyV op donderdag 27 augustus 2009 - 13:57:00
Jozef,

allereerst enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg.

De tips die je gegeven hebt zijn allezins handig om weten.

Het is zo dat ik me op dit forum heb ingelogd om mijn vriend te helpen.
Hij is momenteel bezig een opleiding tot instructeur te volgen via Cevora.
Hij is er wel enorm enthousiast over en ook na de kijkstage is hij er van overtuigd dat hij dit echt wil doen.
De eigenlijke lessen zijn maandag ll. gestart en het examen is al gepland voor 26/09.
En dat is wat me een beetje zorgen maakt.
Ik heb zelf de lespakketten eens bekeken en om dit in 1 maand te kennen... het zal niet makkelijk zijn.

Zelf heb ik al wat voorbeeldvragen opgesteld en hier komen je tips dan wel handig van pas zodat ik weet waar op te letten.

Stel nu dat mijn vriend niet slaagt voor het examen wat is dan best aan te raden? Opnieuw een cursus volgen of dan voor de zelfstudie gaan met de 300u stage?
Zijn rijscholen wel vlug geneigd iemand als stagiair te nemen die geen cursus volgt bij een erkende instantie?

Nogmaals enorm bedankt hoor.


Groetjes
Cindy
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op donderdag 27 augustus 2009 - 15:07:04
Beste Cindy,


Je vriend heeft het voornaamste dat nodig is om te slagen: de motivatie, hij is enorm enthousiast, hij wil echt rijschoolinstructeur worden (want dat je voor het bescheiden loon geen rijschoolinstructeur moet worden, zal hij intussen al wel weten).

Als hij, gezien de korte duur van de cursus en het examen op 26 september, over voldoende tijd beschikt om te studeren, geef ik hem dan ook goede slaagkansen.

Normaal gezien zou hij tegen het einde van de cursus van de lesgevers vragen moeten krijgen zoals er op het examen gesteld worden, zodat hij kan nagaan of zijn kennis voldoende is.


Wat als hij niet zou slagen?

Dan heeft hij om te beginnen al heel wat tijd om zijn kennis bij te werken, want het volgend examen is pas begin volgend jaar.

Of hij dan al dan niet opnieuw de cursus gaat volgen, hangt van twee factoren af.

Ik heb de cursussen gevolgd bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum. Daar is het zo dat, als je niet voor de examens slaagt, je de cursus gratis opnieuw mag volgen. Als dat bij Cevora ook zo is, dan zou ik alvast aanraden de cursus opnieuw te volgen.

Is dat niet zo, en zou hij opnieuw moeten betalen om de cursus nog eens te volgen, dan raad ik hem aan voor zichzelf eerlijk na te gaan waarom hij niet geslaagd is.

Als hij de lessen goed begrepen heeft, doch ze niet voldoende kunnen instuderen heeft, dan is het niet echt nodig om de cursus opnieuw te volgen, want dan is het eigenlijk gewoon een kwestie van er nog wat meer tijd te kunnen aan besteden. Ik zou hem dan wel aanraden zich op de site van de FOD Mobiliteit en Vervoer (http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm) te abonneren op de gratis newsletter (links onderaan in het menu), zodat hij op de hoogte blijft van wijzigingen aan de verkeersregelgeving, want dergelijke wijzigingen zijn relatief frequent.

Is hij daarentegen niet geslaagd omdat hij een aantal dingen niet begrepen heeft, dan is het natuurlijk wel aangewezen om de cursus nog eens te volgen, zodat hij aan de lesgevers dan vragen kan stellen over wat hij niet begrepen heeft.


Ik kan me niet indenken dat een rijschool iemand die geen opleiding bij een erkend centrum gevolgd heeft, minder graag zou hebben dan iemand die dat wel gedaan heeft. Het slagen voor de examens levert immers hoe dan ook het bewijs van een voldoende kennis. Eigenlijk zou iemand die 300 in plaats van 75 uur stage moet doen, zelfs interessanter zijn voor de rijschool. Tijdens de stage kost de kandidaat aan de rijschool immers minder dan daarna.

Maar hoe dan ook zal dit probleem zich voor jouw vriend niet stellen. Want of hij nu op 26 september of tijdens de volgende zitting slaagt voor de examens, maakt daarbij geen verschil: hij zal in beide gevallen de cursus eens gevolgd hebben, en dus slechts 75 uur stage moeten doen.

Waar een rijschool onder meer belang aan hecht, is dat de kandidaat zowel voor het beroep als voor die bepaalde rijschool enthousiast is. Want een rijschool heeft er natuurlijk een hekel aan als een kandidaat op het einde van de stage of kort daarna het afbolt om bij een andere rijschool te gaan werken.

Ik wens jou, die je vriend steunt, en hem in ieder geval veel succes toe met de studie en de examens, en daarna een fijn beroep als rijschoolinstructeur. En uiteraard altijd welkom hier.  ;)

Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: CindyV op maandag 09 november 2009 - 15:09:09
Beste Jozef,

bij deze nogmaals bedankt voor de tips van een 2-tal maand geleden.
Dit weekend heeft mijn vriend het mondeling examen afgelegd en is hij daarvoor ook geslaagd.
Nu enkel nog de modelles en jullie hebben er een nieuwe collega bij.    :)

Ik wou u dit toch even laten weten.
Nogmaals bedankt.

Groetjes

Cindy
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op maandag 09 november 2009 - 15:24:41
Hartelijk dank voor je bericht, Cindy. En natuurlijk een dikke proficiat voor je vriend.

Ook hij is uiteraard erg welkom op dit forum.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: Magister op zondag 13 december 2009 - 00:56:55
Beste,

Ik zit volop in een cursus voor rijschool-instructeur in een erkende rijschool. Op 30 januari kan ik meedoen aan het examen. Ik moet mij daar dus dringend voor inschrijven (vóór 31 december). Maar ik kan maar niet kiezen of ik nu voor Brevet II dan wel voor Brevet III zou gaan. Mijn voorkeur gaat misschien wel het meest uit naar Brevet III (theorie). Maar wat zou daar het eventuele voor- of nadeel van zijn? Ik ben in elk geval wel van plan om de beide brevetten proberen te behalen.
Kan iemand mij daarover goeie raad geven? ik zou u dankbaar zijn.
Alvast bedankt.

Magister   
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op zondag 13 december 2009 - 13:34:04
Beste Magister,

Hartelijk welkom op dit forum, en bedankt voor je registratie.

Ik denk dat je je bij je keuze voor rijschoolinstructeur theorie of praktijk best laat leiden door jouw prioriteiten.

Sinds het theoretisch examen een onbeperkt aantal keren mag afgelegd worden zonder verplichting om lessen te volgen bij een erkende rijschool, en er een aantal initiatieven op het web ontstaan zijn om de kandidaten te helpen bij hun voorbereiding, is het aantal theorielessen die door de rijscholen gegeven worden, drastisch achteruitgegaan. Als het er voor jou in de eerste plaats op aankomt om zoveel mogelijk uren les te kunnen geven, heb je een betere kans als rijschoolinstructeur praktijk.

Is dit voor jou evenwel geen prioriteit, dan kun je je best laten leiden door wat je het liefste zou doen.

Je kunt natuurlijk ook bijvoorbeeld beginnen als rijschoolinstructeur praktijk, en daarna ook nog het brevet voor theorie behalen (voor dit laatste moet je wel een getuigschrift van hoger middelbaar onderwijs bezitten).

Mijn vriend Benny Stinkens, een ervaren rijschoolinstructeur theorie en praktijk, zal hier wellicht zijn standpunt willen aan toevoegen.

We wensen jou in ieder geval veel succes toe, en hopen dat je toch nog wat tijd zult vinden om dit forum te verrijken met je bijdragen.  ;)
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: benny stinkens op zondag 13 december 2009 - 20:01:11
Ik ben eerst voor Brevet III gegaan (theorie dus)
De reden daarvoor was dat als je (in die tijd 1994) minstens 70% haalde op je examen je vrijgesteld was voor het theorie-examen van Brevet II

Ik heb dus maar 5 examens moeten afleggen i.p.v. 6 omdat ik deze vrijstelling had. ;)

Dus raad ik je aan om je even te informeren of dit nog steeds van toepassing is en zo ja kan je dus overwegen om hetzelfde te doen  8)
70% moet dan wel een haalbare kant zijn  ;)

Veel succes
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: benny stinkens op zondag 13 december 2009 - 20:09:21
Jozef schreef
Citaat
Sinds het theoretisch examen een onbeperkt aantal keren mag afgelegd worden zonder verplichting om lessen te volgen bij een erkende rijschool, en er een aantal initiatieven op het web ontstaan zijn om de kandidaten te helpen bij hun voorbereiding, is het aantal theorielessen die door de rijscholen gegeven worden, drastisch achteruitgegaan. Als het er voor jou in de eerste plaats op aankomt om zoveel mogelijk uren les te kunnen geven, heb je een betere kans als rijschoolinstructeur praktijk.

Dat is maar hoe je het bekijkt ?
Ik geef inderdaad minder theorie in de rijschool, en geef meer theorie op gewone scholen (ROS)
Praktijk word door minister "het land uit" ook minder gegeven (vrije begeleiding) en vervangen door de gewone scholen (STD)
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: Dirk op woensdag 13 januari 2010 - 19:41:00
Ik ben een nieuweling op het forum. Heb het bij toeval ontdekt. Wat ook toevallig is, is het gegeven dat ik in dezelfde groep zat van de vriend van Cindy.
Ik veronderstel dat haar vriend Jurgen heet...?
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op woensdag 13 januari 2010 - 20:19:33
Ik ben een nieuweling op het forum.

Onze beste dank voor je registratie, en hartelijk welkom op dit forum, Dirk.  ;)

Citaat
Heb het bij toeval ontdekt. Wat ook toevallig is, is het gegeven dat ik in dezelfde groep zat van de vriend van Cindy.
Ik veronderstel dat haar vriend Jurgen heet...?

Dat weet ik niet. Ik kan jou in dat verband alleen maar zeggen dat we geen forumlid hebben die onder de naam "Jurgen" geregistreerd is.

We zouden in ieder geval een actieve deelname aan dit forum van jou als gebrevetteerd rijschoolinstructeur op prijs stellen.  ;)
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: Dirk op donderdag 14 januari 2010 - 11:38:26
Ik zal me even voorstellen onder het hoofdstuk Forumleden.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: Magister op dinsdag 23 maart 2010 - 07:34:32
Hallo,

Allereerst toch even zeggen dat ik dit forum een prachtig idee en een schitterend initiatief vind.
Ik heb een vraagje.
Ik heb examen rijschool-instructeur afgelegd voor Brevet II.
Op het schriftelijke examen op 30 januari te Brussel had ik voor de theoretische kennis van de verkeersveiligheid 27,25/30 (= 90,8%) en voor de theoretische kennis automechaniek 6,5/10 (= 65%).
Op het mondeling examen op 6 maart te Deurne had ik voor de theoretische kennis van de verkeersveiligheid 14/30 (= 46,7%) en voor de automechaniek 3,5/10 (= 35%).
In totaal geeft dat voor de kennis van de verkeersveiligheid 68,75% en voor de automechaniek 50%.
Hoe moet het nu verder?
Alvast bedankt voor de informatie.

Magister

Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: benny stinkens op dinsdag 23 maart 2010 - 19:39:49
Ik kan je daar moeilijk op antwoorden omdat het voor mij al van 1994 geleden is.
Toen was het zo dat als je buisde voor je mondeling (wat jij dus blijkbaar gedaan hebt) je helemaal opnieuw kon beginnen, dus ook voor je schriftelijk.

Er is sinds toen een heleboel veranderd dus kan het best zijn dat zoiets nu niet meer moet.
Kan je niet aan deze info geraken op de plaats waar je de opleiding gevolgd heb, of op de plaats waar je de examens afgelegd hebt?
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: Ineke2607 op maandag 05 juli 2010 - 16:35:07
Hallo,

Ik ben net terecht gekomen op jullie forum en vroeg me af of jullie me konden helpen met een paar vragen.
In september start ik met de opleiding om brevet II en III te behalen. Ik vroeg me dan ook af of het mogelijk is om het examen van deze brevetten gelijktijdig af te leggen.
Sommige spreken over een goed loon en andere vertellen dat het niet spectaculair is. Het valt natuurlijk te zien wat je verwachtingen zijn maar wat is nu ongeveer het bruto loon van een beginnende fulltime auto instructeur? Zijn er weekend en avond premies aan verbonden en of klimt je loon door meerdere brevetten te behalen?

Alle sinds hartelijk dank!
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op maandag 05 juli 2010 - 17:10:14
Ik denk niet meteen dat je je aan de wedde van een bisschop moet verwachten.  Eventueel kan het ook in bijberoep, zodat je ook een aardig centje bijverdienen.  Of het loon voor jou bevredigend is, kan ik moeilijk in jouw plaats inschatten.  Is het een opleidingscentrum, verbonden aan een rijschool, dan kunnen ze je daar toch al iets meer vertellen over je latere loon.

Zelf ben ik bezig voor brevet 3, schriftelijke en mondelinge proef inmiddels achter de rug (met succes overigens).  Nu ben ik bezig met mijn stage, als die afgelopen is wacht mij nog de derde en laatste horde, nl. de modelles.

De politie over het wegverkeer, is best haalbaar.  Op voorwaarde dat je er van begin af aan mee bezig bent.  Laat je cursus dus niet liggen tot in januari.  Het is weinigen gegeven om dan ineens die hele cursus knal uit het hoofd te kennen.  Maar wanneer je er tussendoor geregeld voor studeert, is het best te doen vind ik.  Maw: tussen twee cursusdagen in, je boek nog eens vastpakken, je materie stelselmatig bijhouden.

Ik heb de opleiding gevolgd bij VAB, te Sint-Niklaas.  Toffe, aangename lesgever die z'n vak door en door kent.  En tijd kan vrijmaken als je nog ergens mee worstelt.

Bedenk wel dat je nog een hele weg te gaan hebt.  Je volgt je opleiding, waarna je in januari/februari je schriftelijke proef aflegt.  Slaag je daarvoor, dan word je uitgenodigd op je mondelinge examen (ergens in maart denk ik).  Slaag je daar dan ook in, dan krijg je een attest waarmee je naar de rijschool kan gaan voor je stage.  De rijschool moet op haar beurt weer een attest aanvragen dat hun toelaat om jou je stage te laten volbrengen in 1 van hun vestigingen.  Eenmaal dat attest in hun bezit, kan je stage beginnen.  En pas als die stage afgerond is, kan je inschrijven voor je examen modelles.  Dus reken er maar gerust op, dat het makkelijk een jaar duurt vooraleer je je definitieve diploma in je bezit hebt.  Maw, instructeur worden moet een bewuste keuze zijn, of je redt 't niet.  Maar mits de nodige volharding, kan het een fijne stiel worden.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op maandag 05 juli 2010 - 17:42:48
Ik denk niet meteen dat je je aan de wedde van een bisschop moet verwachten.

 ;D

Neen, dat zeker niet. In België bedraagt het maandelijks brutoloon van een bisschop 6.826 Euro, en hier in Bayern krijgt de afgetreden bisschop Mixa nog altijd 7.900 Euro per maand.

Als rijschoolinstructeur val je onder het PC (paritair comité) 218. Meestal wordt voor een instructeur praktijk klasse A van de loonschaal toegepast, en voor een instructeur theorie klasse B. De loonschalen vind je onder meer via deze link (http://www.bbtkmechelen.be/index.php?page=nieuws&action=artikel&id=486).

Meer brevetten leveren niet meer loon op. Bij mijn weten worden er ook geen premies uitgekeerd voor avond- en weekendwerk.

De stage is in principe onbezoldigd, doch heel wat rijscholen keren tijdens je stage toch een vergoeding uit.

Een deel van de kosten van je opleiding kun je met opleidingscheques betalen.

Sommige rijscholen betalen bovendien die kosten integraal terug van zodra je 6 maanden vast in dienst bent.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op dinsdag 06 juli 2010 - 00:07:10
Sommige rijscholen betalen bovendien die kosten integraal terug van zodra je 6 maanden vast in dienst bent.

Of minstens een bepaald aantal uren zelfstandig gewerkt hebt (dwz: zonder begeleiding van een ervaren mentor).  

De rijscholen kennen je soms een bepaalde vergoeding toe voor je stagelessen.  Op dit ogenblik word ik tijdens m'n stage, geruggesteund door een ervaren mentor.  Die staat me bij, met raad en daad.

Maar denk eraan: lesgeven is een persoonlijk iets.  Kant-en klaar pakketjes hoef je zeker niet te verwachten.  Zelf mocht ik gerust mee lessen volgen van meerdere ervaren lesgevers.  Zo kon ik heel wat opsteken inzake lesgeven, en er een beetje m'n weg wat in zoeken.  Je legt tijdens je stage je basis, je kapstok als het ware (om op terug te vallen).  Je stopt er dus een stukje van jezelf in.  Dat maakt het trouwens ook boeiend.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op dinsdag 06 juli 2010 - 01:24:13
Citaat van: bert.covens
Nu ben ik bezig met mijn stage, als die afgelopen is wacht mij nog de derde en laatste horde, nl. de modelles.

Juist. En tijdens die modelles gaat de examinator fouten maken, om na te gaan of je ze merkt en hem er attent op maakt.

Voor een instructeur praktijk gaat hij bijvoorbeeld zich langs achter de auto i.p.v. langs voor (zodat je het aankomend verkeer ziet naderen) naar het bestuurdersportier begeven (hoewel VIP chauffeurs, butlers en bodyguards geleerd wordt om, wanneer de VIP al in de auto zit, niet de onbeleefdheid te begaan om zich langs voor naar het bestuurdersportier te begeven).

De examinator gaat eerst zijn spiegels afstellen, en pas daarna zijn bestuurderszetel, wat natuurlijk verkeerd is.

Hij gaat, waar de maximum toegestane snelheid beperkt is tot 50 km/h, op zijn sloefen proberen om toch iets sneller te rijden, om te zien of je hem daarop attent maakt.

Maar het is naar mijn gevoel wel goed geweest om de modelles te verplaatsen naar het einde van de stage, daar waar ze in het verleden vóór het begin van de stage plaatsvond.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: dirk1967 op donderdag 25 augustus 2016 - 09:27:13
Beste mensen, als nieuw lid wens ik niet direct een nieuw topic te openen maar probeer ik mijn vraag hier te stellen.
Ik ben zelfstandige winkelier en na vele jaren hard werken wens ik mijn carriere een nieuwe wending te geven.
Aangezien ik autofan ben, heel graag in een wagen zit, heel graag kennis overdraag, en reeds ervaring heb met het leren autorijden van jongeren (onofficieel :) ben ik echt gemotiveerd om mijn beroep om te switchen naar instructeur rijbewijs b.
al veel gelezen over examens, lonen, duur van de opleiding en stages...

Wat ik wel nergens lees is het volgende: Ik ben 49 jaar. Is er nog een markt en toekomst voor de ietwat oudere persoon die dit beroep wenst aan te leren en uit te oefenen?
Zijn rijscholen geneigd ook mensen van mijn leeftijd aan te nemen?

groetjes,
dirk
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op donderdag 25 augustus 2016 - 12:34:04
Wat ik wel nergens lees is het volgende: Ik ben 49 jaar. Is er nog een markt en toekomst voor de ietwat oudere persoon die dit beroep wenst aan te leren en uit te oefenen?
Zijn rijscholen geneigd ook mensen van mijn leeftijd aan te nemen?

Op elke vraag: JA .   Je zal zeker kansen krijgen.  Dit weekeind, is er trouwens een jobinfodag. 

Klik >>> hier (http://www.federdrive.eu/jobinfodag-rijschoollesgever/) voor meer info.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: fran dc op zondag 19 maart 2017 - 18:00:31
vraagje....

Ik overweeg om rij-instructeur te worden in bij-beroep. Is het sop de kolen waard?
aangezien de opleiding prijzig is...


Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op zondag 19 maart 2017 - 20:16:23
vraagje....

Ik overweeg om rij-instructeur te worden in bij-beroep. Is het sop de kolen waard?
aangezien de opleiding prijzig is...

Hartelijk welkom op het forum!

Mogelijk kun je alvast een deel van de opleiding betalen met opleidingscheques (https://www.belgium.be/nl/Leren/permanente_vorming/opleidingscheques). Sommige rijscholen betalen jou de opleiding terug als je daarna bij hen een bepaald aantal maanden gewerkt hebt.

Als je het enkel voor het geld zou doen, kan ik het jou niet aanraden. Je zult het beroep dan wellicht met tegenzin uitoefenen, en het loon is niet om van naar huis te schrijven.

Rijschoolinstructeur worden is interessant als het jou voldoening oplevert om (voornamelijk jonge) mensen niet alleen aan een rijbewijs te helpen, maar vooral ze met jouw kennis en vaardigheden alvast een basis mee te geven om een goede (vooral veilige) bestuurder te worden.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op maandag 20 maart 2017 - 15:00:48
Je vindt via >>> deze link (http://www.federdrive.eu/lesgevers/rijschoollesgevers/rijschoollesgever-worden/brevet-ii-praktijklesgever-cat-b/) alvast héél wat nuttige info.

Dergelijke opleidingen, kan je volgen bij een aantal erkende rijscholen die zélf ook nog een erkend opleidingsinstituut voor rijschoollesgevers uitbaten.  Daarnaast ook nog oa bij het Syntra.

* De opleiding zélf, is gespreid over een 5 à 6 maanden
==> althans toch bij mijn huidige werkgever, en de rijschool waar ik destijds m'n opleiding volgde.  Reken van pakweg september tot eind december
* Na de opleiding, schrijft men je in voor het schriftelijke examen in Brussel
* Wie hierin slaagt, wordt een 6 à 8 weken later uitgenodigd voor het mondelinge examen, eveneens in Brussel
* Wie ook hierin slaagt, ontvangt na een tweetal weken een brief met een stagetoelating
* Met deze stagetoelating, ga je naar de rijschool waar je je stage wenst te volbrengen
* De rijschool, dient nu een aanvraag te doen bij de Vlaamse overheid om jou stage te laten doen in hun rijschool
* Je moet als praktijklesgever -mét attest dat je een erkende opleiding gevolgd hebt- X aantal uren stage afleggen
==> voor praktijklesgever auto : bvb 300 uren, indien je een erkende opleiding gevolgd hebt: 225 uren
* Eénmaal je voldoende stage-uren bij elkaar gesprokkeld hebt, en op voorwaarde dat je stagemeester/mentor je voldoende bekwaam acht, schrijft men je in voor de laatste proef : modelles
* Je legt het examen modelles af.  Dit houdt in : lesgeven aan juryleden die de rol van leerling spelen.  Nadien moet je ook nog je manier van lesgeven verantwoorden bij deze juryleden.
* Als je ook hierin slaagt, krijg je na een aantal weken een brief met je uitslag, en je brevet
* Hiermee ga je naar het gemeentehuis, om een code op je rijbewijs te laten aanbrengen
* Ook ga je opnieuw naar de rijschool waar je aan de slag wil gaan
* De rijschool doet een aanvraag bij de Vlaamse overheid om jou bij hen te laten werken
* Zodra de rijschool deze toelating krijgt, kan je definitief aan de slag.  Deeltijds of voltijds (onderling overeen te komen)

Reken dat je voor deze hele, logge procedure toch pakweg een klein jaartje bezig zal zijn.  Hoe lang precies, hangt ondermeer ook af van jouw beschikbaarheid om stage-uren te volbrengen.  En uiteraard ook het aantal stage-uren dat een rijschool je kan aanbieden.  Een stagemeester/mentor, mag per jaar namelijk slechts twéé stagiairs begeleiden.  En stagemeesters/mentoren groeien niet écht aan de bomen.  Niet elke toekomstige collega doet 't even graag.  En daarnaast, kiest de rijschool zorgvuldig haar stagemeester/mentor uit.  Het moet iemand zijn die de stagiair grondig genoeg kan en wil voorbereiden op de laatste proef (modelles).  Per examensessie kan je overigens voor slechts voor 1 type brevet examen afleggen.  Jaarlijks, worden er een vijftal examensessies georganiseerd.

Om je een idee te geven.  Zelf, ben ik er in 2008 aan begonnen aan m'n opleiding.  Ook met het oog op een job in bijberoep.  Sinds vorig jaar, heb ik mijn derde brevet op zak.  (theorielesgever, praktijklesgever auto, praktijklesgever zwaar vervoer, dus de brevetten 2,3 en 5).  Ikzelf, heb daar dus alles bij elkaar een kleine 9 jaar over gedaan.  Ja, in principe had het ongetwijfeld ook nog iets sneller gekund.  Maar ik moest het lesgeven nog combineren met mijn hoofdberoep, m'n gezin, etc.  En dan daarbovenop nog de studie voor het volgende brevet .... het moest nog menselijk blijven ook.

Zoals eerder al geschreven, zijn sommige rijscholen geneigd je de opleiding terug te betalen van zodra je x aantal maanden bij hen in dienst bent (en x aantal uren voor hen gepresteerd hebt).  Tot die tijd, zit je inderdaad met een stevige inspanning : zowel financieel, als qua tijd. 

Maar éénmaal je een brevet behaald hebt, is het wél een job waar je enorm veel voldoening uit kan halen.  Succes alvast !

Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op maandag 20 maart 2017 - 16:01:42
Zoals eerder al geschreven, zijn sommige rijscholen geneigd je de opleiding terug te betalen van zodra je x aantal maanden bij hen in dienst bent (en x aantal uren voor hen gepresteerd hebt).

Ook zijn er rijscholen waar je tijdens de stage weliswaar nog geen volwaardig loon ontvangt, maar toch al een zekere uitkering.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op maandag 20 maart 2017 - 16:38:30
Zoals eerder al geschreven, zijn sommige rijscholen geneigd je de opleiding terug te betalen van zodra je x aantal maanden bij hen in dienst bent (en x aantal uren voor hen gepresteerd hebt).

Ook zijn er rijscholen waar je tijdens de stage weliswaar nog geen volwaardig loon ontvangt, maar toch al een zekere uitkering.

Mag niet meer .....
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: ON4YVO op vrijdag 26 mei 2017 - 11:24:37
Hoezo, mag niet meer?  Gebeurt nochtans wel, althans bij mij.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op vrijdag 26 mei 2017 - 18:17:27
Hoezo, mag niet meer?  Gebeurt nochtans wel, althans bij mij.

Beste,

vooreerst bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum!

Zoals men zegt: in het park mag je geen drollen achterlaten, maar je moet maar eens gaan kijken...  ;)
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: Cindy op zondag 01 oktober 2017 - 19:08:26
Beste,

In november start ik met mijn opleiding van rijinstructeur en dit in dagopleiding (intensief maar ik denk dat het gemakkelijker studeert).
Nu heb ik vernomen dat dit een moeilijke opleiding is, maar moeilijk gaat ook.
Ik zou al graag beginnen met het instuderen van de wetgeving, maar welke wetgeving moet ik kennen voor het examen ?
Verkeerswet ( is dit niet voor de politie ?) ? wegcode ? rijbewijswetgeving ?
Ik vind nergens info daarover over welke wet ik nu juist moet kennen. Moet ik elke artikel letterlijk kunnen noteren/ beschrijven ?
Welke vragen worden er ongeveer geteld bij schriftelijk en mondeling ? Automechanica moet ik kennen, maar welke wetgeving moet ik van buiten leren ?

Kan iemand bij helpen ?

Bedankt
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: de rijprof op zondag 01 oktober 2017 - 23:32:18
Je verneemt de meeste informatie tijdens de cursus.
Het belangrijkste dat je moet kennen (niet letterlijk, wel duidelijk met eigen woorden) is de wegcode en staat op:
 https://wegcode.be/index.php?option=com_content&view=category&id=48&Itemid=48

Als je de theorie B (in mensentaal) wil opfrissen is www.gratisrijbewijsonline.be een aanrader.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op maandag 02 oktober 2017 - 16:02:25
Beste Cindy,

Bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum. Fijn dat je gekozen hebt om rijschoolinstructeur te worden.

Het omvangrijkste vak is Politie Wegverkeer (Verkeerswet, wegcode, enz.). Automechanica gaat over auto's van kort na de tweede wereldoorlog, die waren nog eenvoudig. En dan leer je ook nog pedagogiek en didactiek.

Het volstaat niet de lessen te volgen, je moet ook thuis regelmatig studeren en herhalen, dan kom je er belist. Wie alles uitstelt tot een paar weken vóór de examens, kan het vergeten.

Je moet de wetteksten niet letterlijk uit het hoofd kennen, je moet ze met eigen woorden kunnen weergeven. Neem bijvoorbeeld de bepaling van een voetganger:

Citaat
2.46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een rolstoel of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets, een gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Je moet al de verschillende personen kennen die hier opgenoemd worden, de volgorde speelt geen belang.

Natuurlijk moet je de juiste termen gebruiken. Op het examen heb je het niet over een zebrapad en een voetpad, doch over een oversteekplaats voor voetgangers en een trottoir.

Let ook op de details, bijvoorbeeld:

- in België bestaat er geen oranje verkeerslicht, het is een oranjegeel verkeerslicht.
- ook de manier waarop het in de wegcode staat, is van belang. Als er jou gevraagd wordt of je een vast oranjegeel verkeerslicht mag voorbijrijden, antwoord dan niet: "Ja, als je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen", want dat rekenen ze fout, je moet antwoorden "Neen, tenzij je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen".

Op het mondeling examen moet je zeker van je stuk zijn, want het gebeurt dat een examinator probeert je te doen twijfelen.

Als je zelf al zou beginnen met bijvoorbeeld de wegcode, is het goed als je schema's maakt met informatie gegroepeerd per thema, want in de wegcode staat die nogal verspreid. Je vindt er bijvoorbeeld algemene bepalingen inzake de snelheid, verderop de maximum snelheid in de bebouwde kom, verderop de minimum en maximum snelheid op de autosnelwegen, enz. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat men op het examen vraagt wat er zoal inzake snelheid in de wegcode staat, en het is gemakkelijker als je dat dan al eens in een overzichtelijk schema gezet hebt.

Veel succes en houdt ons op de hoogte van het verloop!  ;)
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: Cindy op maandag 02 oktober 2017 - 16:14:47
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en tips.

Ik ga hier met volle moed aan beginnen.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op maandag 02 oktober 2017 - 16:43:40
Ik zou zeggen : let toch enigszins op met eigen woorden.  Op zich is daar geen probleem mee, op voorwaarde dat de essentie van hetgeen je met eigen woorden weergeeft, nog klopt met de definitie of wettekst uit het verkeersreglement.

Bij dat laatste, durft al wel 's het schoentje te knellen.  Voordat je 't weet, heb je een cruciaal element weggelaten uit de definitie of bepaling die je antwoordt.  Dat betekent dat de definitie of bepaling die jij weergeeft, ruimomvattender is dan de werkelijke definitie of bepaling uit het verkeersreglement.  Op het mondelinge examen, loop je dan het risico dat een jurylid hierover struikelt, en je erover aanspreekt genre "Ach zo, dus DIT zou volgens u prima beantwoorden aan de bepaling van .... ?".

Omgekeerd, zou het ook kunnen dat je spontaan een element hebt toegevoegd aan de definitie of bepaling die je als antwoord geeft.  Dat betekent dat de definitie of bepaling die jij weergeeft dan weer te eng begrepen is.  Op het mondelinge examen, loop je dan het risico dat een jurylid hierover struikelt, en je erover aanspreekt genre "Ach zo, dus DIT zou volgens u dus niet beantwoorden aan de bepaling van .... ?".

Op die manier, laat een jurylid je dan aanvoelen "Merk je nu niet, dat je antwoord érgens niet (helemaal) klopt ?", en voordat je 't weet rijd je jezelf muurvast als ze beginnen door te drammen. 

Ik schrijf dit niet om je onnodig schrik aan te jagen.  Iets in eigen woorden vertellen, kan best.  Maar àlle elementen die in de wérkelijke wettekst staan, moeten ook terug te vinden zijn in jouw antwoord.  En je mag uiteraard géén elementen beginnen toevoegen die niet in de wérkelijke wettekst staan.  De essentie moet dus wel blijven kloppen, dat is van cruciaal belang.

De mondelinge examens (voor de verschillende brevetten) die ik gedaan heb, waren eigenlijk opgevat als volgt : hoe grondig kent de kandidaat de materie ?  Een jurylid stelt je een vraag, waarop je best zo kort en bondig mogelijk antwoordt.  Een jurylid gaat dan wat dieper in op de materie, en begint allerhande bijvragen te stellen om te zien hoe vér hij kan gaan voordat je tóch begint te twijfelen.  Dat moment komt tóch vroeg of laat.  Als dat gebeurt op een ogenblik waarop de juryleden je niveau aanvaardbaar genoeg achten, is dat geen drama.  Waarom best kort en bondig antwoorden ?  Juryleden zijn doorgaans niet meteen onder de indruk als je hen probeert te imponeren met ingewikkelde antwoorden.  Vergis je niet, ze kennen de materie zélf zéér goed.  Bij de mondelinge examens die ik gedaan heb, hadden ze zelfs de wetteksten vlak voor hun neus liggen.  Als je dan wil imponeren, gaan ze zélf meteen ook in overdrive, en krijg je meteen de aartsmoeilijke vragen.  De gemakkelijkere vragen waarop je het antwoord zonder problemen zou gekend hebben, heb je jezelf dan ontnomen.  Vindt een jurylid je antwoord correct maar te eenvoudig, dan gaat hij vanzelf wel almaar dieper in op de materie. 

Laat je overigens op het mondelinge examen niet van de wijs brengen als een jurylid meermaals op hetzélfde antwoord aast.  Dat is een beetje part of the game, om te zien of je sterk genoeg in je schoenen staat.  Ben je zeker van je antwoord, durf daar bij te blijven.  En laat je niet van de wijs brengen.  Begin in zo'n geval dan niet te twijfelen.  Men wil vooral kandidaten die zich straks niet laten overdonderen door mondige leerlingen (of hun begeleiders als die een keertje zouden meerijden).
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: Cindy op woensdag 04 oktober 2017 - 19:53:26
Thx voor de info. Kan dan misschien best alles letterlijk overnemen.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op donderdag 05 oktober 2017 - 12:30:31
Zoals Jozef hier al aangekaart heeft.  Hou NU al systematisch de leerstof wat bij.  Dan lukt het wel.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op donderdag 05 oktober 2017 - 17:40:01
Kan dan misschien best alles letterlijk overnemen.

Alles letterlijk uit het hoofd leren, lukt vrijwel geen mens, je zou dan al een olifantengeheugen moeten hebben.

Wat mij persoonlijk geholpen heeft, was het volgende. Neem nu die bepaling van een voetganger:

Citaat
een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een rolstoel of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets, een gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Ik kan zo een roman niet leren, ik heb meer structuur nodig. Dus noteerde ik:

Citaat
Voetganger:

  verplaatst zich te voet

  gelijkgesteld aan voetganger = aan de hand leiden van:

    1. kruiwagen
    2. kinderwagen
    3. rolstoel
    4. ander voertuig:
          - geen motor
          - vereiste ruimte niet breder dan vereiste ruimte voor voetganger
    5. fiets
    6. gemotoriseerd rijwiel
    7. 2-wielige bromfiets

Zo een schema kan ik beter voor mij zien dan een reeks letters en woorden die na elkaar aan één lange zin gespiesd zijn. Het legt de nadruk op het visuele geheugen.

Anderen helpt het om het artikel luidop uit te leggen. Dat is het auditieve geheugen.

Ten slotte helpt het sommigen om het neer te schrijven. Dat is het manuele geheugen.

Daarnaast is geregeld herhalen belangrijk. In de cursus Pedagogiek en Didactiek zul je het herhalingsprincipe leren. Ik ben al wat ouder, en maak daar nu dankbaar gebruik van als iemand me zegt dat ik een zaag ben omdat ik al twee keren hetzelfde verteld heb. Dan zeg ik: "Dat is het herhalingsprincipe".  :D

Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op donderdag 26 oktober 2017 - 11:07:49
Dergelijk schema, kan idd. best helpen.

Je kan zo'n schema bvb neerschrijven op je kladblad.  Maar op je netwerk, uiteraard géén schema's !  Het komt er dus op aan om op je netwerk de juiste wettekst reconstrueren aan de hand van het schema dat je op je kladblad genoteerd hebt.

Hou er rekening mee, dat bij de verbetering van de proefwerken, alle kladbladen er eerst tussenuit gehaald worden en meteen door de papierversnipperaar gaan.  Het is dus zinloos om op je netwerk te verwijzen naar je kladblad(en).

Het systeem van verbeteren, is overigens vrij goed.  Op je netwerk, zit een enveloppe vastgepind.  Daar vul je al je persoonlijke gegevens in (identiteitskaart + oproepingsbrief voor het examen niet vergeten !).  De voorzitter komt die gegevens controleren.  Na controle, kleef je die enveloppe dicht.  Als de juryleden de schriftelijke examens verbeteren, gaan éérst alle kladwerken door de papierversnipperaar.  Alle examens worden op 1 of andere manier genummerd.  Het éérste jurylid leest een examen na, en maakt aparte aantekeningen.  En kent vervolgens punten toe.  Na afloop daarvan, doet ook het tweede jurylid hetzelfde met al deze examens.  Ook hij kent punten toe, evenwel zonder dat hij er op dat moment weet van heeft welke fouten het ander jurylid aangerekend heeft, en welke punten hij toegekend heeft.  Als beiden alle examens verbeterd hebben, zitten ze samen, en is het tijd voor deliberatie.  De toegekende punten worden naast elkaar gelegd.  Is er ergens een verschil dan overleggen beide juryleden daarover.  Komen beiden tot een vergelijk, dan worden de punten definitief toegekend.  Voor de examens waar beide juryleden niet tot een akkoord komen, wordt het advies van de voorzitter van de jury ingeroepen.  Hij kijkt die examens ook na, zonder te weten welke bemerkingen de andere twee juryleden hierover hadden, en zonder te weten welke punten zij toegekend zouden hebben.  En dan kijkt men welke punten hij toekent (dezelfde als het eerste / het tweede jurylid).  Dan zijn ook deze punten definitief.  Pas wanneer aan àlle examens de definitieve punten zijn toegekend, worden de enveloppes die hieraan vastgepind zijn, geopend.  Kortom : een jurylid kan zich niet baseren op iemands naam, adres, .... om in welke zin dan ook bevooroordeeld te zijn.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: reya op zaterdag 04 november 2017 - 21:55:27
Hallo allen,

Ik ben (Yannick) nieuw op het forum en overweeg ook om me in te schrijven om rijschoolinstructeur te worden.

Heb al veel opgezocht en gelezen en zo ook op dit forum terechtgekomen.

Hebben jullie enig idee of er een maximum aantal deelnames zijn aan het examen? Je volgt een opleiding, en dan schrijf je je in voor de examens. Maar kan je bv. meerdere malen meedoen aan zo'n examen als je niet van de eerste maal geslaagd bent (zowel schriftelijk als mondeling)?? Hebben jullie een idee welk soort vragen er gesteld worden?

Ik neem aan dat als je een opleiding volgt bij een erkende instelling je je slaagkansen wel verhoogt? Uiteraard met het nodige studeerwerk thuis...

En hebben jullie enig idee of er 'veel werkgelegenheid' is in de sector.

@ Cindy: alvast veel succes!!

Greetz Y
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: jozef op zondag 05 november 2017 - 17:56:38
Dank je voor je registratie, en hartelijk welkom op dit forum, Yannick!

Er zullen weldra één of meer rijschoolinstructeurs jouw bericht beantwoorden.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op maandag 06 november 2017 - 10:24:21
Hebben jullie enig idee of er een maximum aantal deelnames zijn aan het examen? Je volgt een opleiding, en dan schrijf je je in voor de examens. Maar kan je bv. meerdere malen meedoen aan zo'n examen als je niet van de eerste maal geslaagd bent (zowel schriftelijk als mondeling) ?

Op >>> deze site (http://www.federdrive.eu/lesgevers/rijschoollesgevers/rijschoollesgever-worden/), vind je alvast véél nuttige info.  Neem die alvast eens door.  Maar ik heb de indruk dat deze site momenteel nogal druk bezocht wordt.

Het eerste examen, is het schriftelijk examen.
Enkel wie hierin slaagt, mag naar het mondelinge examen.
Enkel wie ook hierin slaagt, krijgt een brief met de behaalde resultaten voor het schriftelijke en mondelinge examen
Je moet dan papieren invullen (en een attest goed zedelijk gedrag model 2) terugsturen
Daarna krijg je je stagetoelating
Daarmee ga je naar de rijschool waar je je stage gaat volbrengen
Ook de rijschool moet een aanvraag indienen om jou een stageplaats te mogen aanbieden (is uiteindelijk slechts een formaliteit, maar moet wel vervuld worden)

In eerste instantie, is er een soort intiatie-fase
==> Je krijgt een tweetal uurtjes uitleg over de werking van de rijschool
Daarna, behelst je stage in eerste instantie een observatie-fase
==> Je volgt rijlessen mee, op de achterbank van je mentor (of collega's die minstens 2 jaar het brevet bezitten waarvoor je examens aflegt)
Daarna is het tijd voor de rollenspelfase
==> Je doet een korte rit met de leswagen, en ook jouw rijstijl, kijktechniek etc. wordt nog bijgeschaafd waar nodig
==> Daarna speelt je mentor leerling.  En hij vraagt je om hem te leren vertrekken, of te leren parkeren.  En hij stuurt jouw manier van lesgeven bij waar nodig
Vervolgens is het tijd voor de applicatiefase
==> Nu ga je lesgeven aan échte leerlingen.  Je mentor volgt je les mee vanop de achterbank.  Na afloop van elke les, geeft hij je feedback (wat deed je goed, wat kon beter)
==> Zodra je mentor vindt dat je op een veilige manier kan lesgeven, geef je zelfstandig les aan échte leerlingen
==> Je mag ook (maximum) 5 x een écht praktijkexamen van een leerling bijwonen
Eénmaal je voldoende stage-uren bij elkaar gesprokkeld hebt, zal de opleidingsverantwoordelijke van je rijschool je nog even volgen, in de aanloop naar de voorbereiding op je modelles
==> de laatste puntjes worden op de i gezet
==> je wordt ingeschreven voor de modelles
Uiteindelijk leg je dan de modelles af

Voor die modelles, loot je een onderwerp waarover je moet lesgeven.  Nadien een rit op de openbare weg.    (zie info op de site die ik je eerder gaf). 

Een jurylid, zal hier telkenmale de rol van leerling op zich nemen.  En natuurlijk zal hij ook de fouten/foutjes maken, die een leerling ook zoal zou kunnen maken.   Op de achterbank, volgen zijn collega's jouw manier van lesgeven.  Was je les wel didactisch/pedagogisch verantwoord ?  Heb je de fouten/foutjes opgemerkt ?  Heb je de leerling daar attent op gemaakt ?  HOE heb je dat gedaan, enz ?  Nadien, moet je bij de drie juryleden jouw manier van lesgeven gaan verdedigen.  Waarom deed je dat op deze manier ? (ik zie daar déze voordelen in).  Waarom niet op die manier ? (ik zie daar die nadelen in).  En kunnen verantwoorden hoe je de didactische principes concreet hebt toegepast bij je les.  Daar komt het zowat op neer.

Eenmaal hierin geslaagd, krijg je je resultaten thuisgestuurd.  Opnieuw moet je een aantal papieren invullen en terugsturen.  En je moet op het gemeentehuis een code op je rb laten aanbrengen.  Ook de rijschool moet een aanvraag insturen om jou te mogen tewerkstellen. 

Het is dus al bij al een redelijk archaïsche bedoening.  Een hele rist aan papieren die per post verstuurd/ontvangen worden.  En neen, voor zover ik weet is het niet mogelijk om electronisch of via mail in te schrijven.  Als die hele boterham aan papieren afgehandeld is, heb je je brevet, en kan je bij je werkgever je arbeidscontract gaan ondertekenen en kan je beginnen.  Reken voor dit alles (van opleiding tot uiteindelijke indienst-treden) toch op gemakkelijk een jaar.  Mits je onderweg nergens struikelt, en examens opnieuw zou moeten doen.

Als ik het goed heb, heb je 2 kansen voor je modelles.  Twee mislukkingen in de modelles, betekent dat je de ganse reutemeteut opnieuw moet afleggen.  Maar voor zover ik weet, is het niet zo, dat wie bvb twee keer mislukt, nooit nog zou mogen herkansen.

Je kan per examen-zittijd slechts voor 1 brevet inschrijven, en er zijn slechts 5 examen-zittijden per jaar.  Wil je meerdere brevetten behalen, is het opnieuw de ganse boterham.  Dit neemt evenwel niet weg, dat je bvb een brevet kan behalen als praktijklesgever voor de auto, en op basis van dit brevet al in dienst kan bij de rijschool.  En éénmaal in actieve dienst, kan je nog altijd bijkomende brevetten behalen. 

Hebben jullie een idee welk soort vragen er gesteld worden?

Schriftelijk examen : ongeveer fifty-fifty zélf wetteksten voluit schrijven, en de andere helft multiple-choice vragen.  Maar bij die multiple-choice vragen, is het niveau natuurlijk wel van een ietsjes ander kaliber dan de multiple choice vragen die leerlingen voorgeschoteld krijgen als hun theorie-examen afleggen.

Mondeling examen : zie mijn vorige posting.

Ik neem aan dat als je een opleiding volgt bij een erkende instelling je je slaagkansen wel verhoogt? Uiteraard met het nodige studeerwerk thuis...

Uiteraard.  Ikzelf heb slechts een middelbare opleiding (tso, secretariaat-talen) gevolgd.  En mét de opleiding, en de nodige studies thuis, is het mij best gelukt.  Dus het is best wel te doen.  Maar ik geef grif toe : zónder die voorafgaandelijke opleiding zou het mij ook niet gelukt zijn.

Vergeet bovendien niet, dat wie een opleiding volgt in een erkend opleidings-instituut, in aanmerking komt voor een vermindering qua aantal stage-uren.

En hebben jullie enig idee of er 'veel werkgelegenheid' is in de sector.

Ja, er is zeker voldoende vraag naar gebrevetteerde lesgevers.

Met een beetje geluk, betaalt de rijschool nadien zelfs je opleiding terug.  Afhankelijk van het regime (fulltime/deeltijds) na X aantal uren in actieve loondienst.  Een tikje uitkijken waar je je opleiding kan volgen, en onder welke voorwaarden je nadien aan de slag kan.
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: reya op maandag 06 november 2017 - 19:32:49
Hallo,

Alvast bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg en info.

Het zal idd een gans proces zijn dat je moet doorlopen, maar als ik het zo lees is het allemaal wel mogelijk. Zelf heb ik ook secretariaat-talen gevolgd... ;-) Je kiest er uiteindelijk zelf voor, dus de motivatie is er wel.

Momenteel heb ik zelf een full-time job. Het zou voor mij dus leuk zijn mocht ik snel kunnen overswitches indien ik mijn diploma heb; Zijn er volgens jullie mogelijkheden om nu al bij een rijschool te solliciteren en afspraken te maken voor indiensttreding bij het behalen van het diploma? Of zijn er rijscholen die je naast de lessen extra willen-kunnen begeleiden?

Zo kan ik, in mijn persoonlijke situatie, mijn huidige job blijven uitoefenen en ondertussen volop voor het diploma gaan. Eens behaald zou ik dan kunnen switchen.

Tot slot had ik graag nog eens geweten hoe jullie uurrooster eruit ziet. Ik weet dat het redelijk gevarieerd zal zijn, maar kunnen jullie zeggen of een combinatie mogelijk is met kinderen en een werkende partner in shiften? Kan je zelf mee inspraak krijgen in je uren? En werken jullie vast verbonden aan een rijschool of als zelfstandige?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!!

Greetz Y
Titel: Re: examen rijschoolinstructeur
Bericht door: bert.covens op woensdag 08 november 2017 - 09:38:55
Hallo,

Alvast bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg en info.

Het zal idd een gans proces zijn dat je moet doorlopen, maar als ik het zo lees is het allemaal wel mogelijk. Zelf heb ik ook secretariaat-talen gevolgd... ;-) Je kiest er uiteindelijk zelf voor, dus de motivatie is er wel.

Motivatie is eigenlijk de beste drijfveer.  Geïnteresseerden die ff snel op zoek zijn naar een alternatieve job, vallen snel genoeg door de mand.  Alleen al het behalen van een brevet, duurt zowat een jaartje.  Er is geen weg naast, je MOET door die appel heen bijten.

Momenteel heb ik zelf een full-time job. Het zou voor mij dus leuk zijn mocht ik snel kunnen overswitches indien ik mijn diploma heb; Zijn er volgens jullie mogelijkheden om nu al bij een rijschool te solliciteren en afspraken te maken voor indiensttreding bij het behalen van het diploma? Of zijn er rijscholen die je naast de lessen extra willen-kunnen begeleiden?

Er zijn rijscholen die een erkend opleidings-instituut voor instructeurs uitbaten.  Klik even op de link die ik je hierboven meegaf.  Daar vind je de lijst.  Je moet trouwens sowieso bij een erkende rijschool je stage volbrengen.

Zo kan ik, in mijn persoonlijke situatie, mijn huidige job blijven uitoefenen en ondertussen volop voor het diploma gaan. Eens behaald zou ik dan kunnen switchen.

Hou er wel rekening mee, dat je nogal wat (onbezoldigde) stage uren moet doorlopen. 

Dit houdt in,

dat je vrij moet zijn bij je huidige werkgever,
dat er een leerling moet zijn aan wie je les kan geven (of een les kan meevolgen)
en voor de uren dat je nog niet zelfstandig lesgeeft (of dat je een les meevolgt) : dat er ook een mentor is

Je geeft aan, dat je via een erkend opleidingsinstituut zou willen gaan.  In dat geval, reken ik je even voor (voor het behalen van brevet II, praktijklesgever auto) :

je opleiding politie over het wegverkeer : 60 uren
je opleiding mechanica : 30 uren
je opleiding vakdidactiek : 30 uren

schriftelijk examen : op een zaterdag (je wordt uitgenodigd nadat je bent ingeschreven en de uiterste inschrijvingsdatum verstreken is)
mondeling examen : op een zaterdag (je wordt hiervoor uitgenodigd enkele weken nadat je geslaagd bent voor je schriftelijk examen)

je stage : (mits op regelmatige basis je opleiding gevolgd) : ipv 300 uren, moet jij er dan 225 volbrengen.  Met een maximum van 35 uren per week.

je modelles : op een zaterdag (je wordt hiervoor uitgenodigd na inschrijving na volbrengen van je stage)

Bij bovenstaande berekening, hou ik uiteraard nog géén rekening met de uren studie thuis.  Voor mezelf, hield hogerstaande in, dat ik voor zowel de brevetten 2 als 5 een sabatjaar gehouden heb qua vakantie.  Ik ben dus 2x een jaar lang niet op vakantie gegaan met het gezinnetje.  Een enkel verlengd weekendje en een dagje pretpark niet te na gesproken, gingen mijn verlofdagen integraal op aan m'n studie-uurtjes, stage en examendagen.

Tot slot had ik graag nog eens geweten hoe jullie uurrooster eruit ziet. Ik weet dat het redelijk gevarieerd zal zijn, maar kunnen jullie zeggen of een combinatie mogelijk is met kinderen en een werkende partner in shiften? Kan je zelf mee inspraak krijgen in je uren? En werken jullie vast verbonden aan een rijschool of als zelfstandige?

Ik werk zelf deeltijds in loondienst bij een rijschool.  Bij mijn huidige werkgever waar ik fulltime als vrachtwagenchauffeur werk, wordt er nooit op woensdag gereden.  Die dag, wordt (nu nog) ingevuld met rijbewijs op school.  Maar dat zal het laatste jaar zijn, want de minister heeft dit afgeschaft.

Hierover kunnen ongetwijfeld wel afspraken gemaakt worden. 

Maar probeer wel realistisch te blijven als je een fulltime job ambieert.  Aan de ene kant, is het niet onmogelijk dat je toekomstige werkgever iets of wat rekening probeert te houden met je wensen qua uurrooster.  Anderzijds zal enige flexibiliteit van jouw kant onontbeerlijk zijn (toch zeker als je fulltime aan de slag wil).  Werk je slechts deeltijds, dan is het niet onmogelijk dat je je werkgever kan meegeven op wélke tijdstippen hij een beroep kan doen op jou.  Maar ook daarmee moet je realistisch blijven.  Niks of niemand kan je dan garanderen dat je élke week op die bewuste tijdstippen ook effectief werk zal hebben.

Als je fulltime aan de slag wil, zou je géén goede beurt maken als je bij de eerste kennismaking je toekomstige werkgever de indruk geeft iemand te zijn die alleen maar komt werken als het hem 's goed uitkomt.  Niet persoonlijk bedoeld uiteraard.  Maar 'k weet dat er al rijscholen dergelijke sollicaties meegemaakt hebben. 

Of pakweg anciens die al jàren op een bepaalde dag vrij zijn.  En nu tot de vaststelling gekomen zijn dat iets of wat flexibliteit vereist is.  bvb : de filiaalverantwoordelijke kan niet altijd garanderen dat betrokkene de overige dagen aan voldoende uren komt.  En op die éne vrije dag van betrokken werknemer, is er mss wél vraag van leerlingen (werk voor betrokkene dus).  Neem ik als simpel voorbeeldje : een woensdagnamiddag is zo'n gegeerde vrije (halve) dag voor lesgevers die schoolgaande kinderen hebben.  "Ik wil een fulltime job, maar woensdagnamiddag wil ik altijd vrij zijn".  Oeps .... de tijd dat leerlingen in lange rijen staan aan te schuiven aan het loket van de rijschool, is nu wel voorbij.  Dus zal betrokkene mss gevraagd worden om toch af en toe ook 's op woensdagnamiddag te werken.  Want diezélfde woensdagnamiddag, is immers ook nét de meest felbegeerde dag onder de schoolgaande jongeren en studenten die willen leren autorijden.  "Ik wil een fulltime job, maar 's avonds wil ik altijd thuis zijn".  Nice, maar ook hier geldt : die avonduren zijn de meest gevraagde uren door scholieren, studenten en zelfs jongvolwassenen die overdag al werken.  En als je ooit theorie wil geven : héél vaak beslaat een theorie-cursus 4 weekavonden .....