Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Praatcafé / Re: Uitstap met een EV
« Laatste bericht door jozef Gepost op Vandaag om 16:59 »
Er is echter ook nog een reden eigen aan de gebruikte batterijen. Als deze hoge stroomsterktes moeten leveren ontladen ze minder efficiënt en wordt er meer warmte in het batterijpak geproduceerd. Deze energie verlies je natuurlijk ook.

Aha, dat is de oorzaak.

Als je met een wagen met een verbrandingsmotor bij dezelfde toerentallen opschakelt, verbruik je minder als je snel optrekt dan als je langzaam optrekt. In beide gevallen is de hoeveelheid energie die vereist is om de wagen bij voorbeeld van 0 naar 100 km/h te versnellen immers dezelfde, maar bij sneller optrekken rijd je minder lang in de lage versnellingen, waar de wagen meer verbruikt dan in de hogere versnellingen.
2
Praatcafé / Re: Uitstap met een EV
« Laatste bericht door jozef Gepost op Vandaag om 16:59 »
Er is echter ook nog een reden eigen aan de gebruikte batterijen. Als deze hoge stroomsterktes moeten leveren ontladen ze minder efficiënt en wordt er meer warmte in het batterijpak geproduceerd. Deze energie verlies je natuurlijk ook.

Aha, dat is de reden.

Als je met een wagen met een verbrandingsmotor bij dezelfde toerentallen opschakelt, verbruik je minder als je snel optrekt dan als je langzaam optrekt. In beide gevallen is de hoeveelheid energie die vereist is om de wagen bij voorbeeld van 0 naar 100 km/h te versnellen immers dezelfde, maar bij sneller optrekken rijd je minder lang in de lage versnellingen, waar de wagen meer verbruikt dan in de hogere versnellingen.
3
Verkeer en Recht / Re: suggestiestrook en BEV
« Laatste bericht door jozef Gepost op Vandaag om 16:42 »
De wegcode voorziet dat je bij het links afslaan uit een éénrichtingsstraat zo veel als mogelijk tegen de linkerrand van de weg moet gaan rijden.

Alvast de Belgische wegcode niet. Artikel 19.3 schrijft voor:

Citaat
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

Je moet dus zo dicht mogelijk bij de linkerrand blijven, maar zonder er zo veel als mogelijk tegen te gaan rijden! Niet gezond voor de wagen! Bovendien wekt het de indruk dat je onder invloed van alcohol of drugs bent.

Fietssugestiestroken hebben geen enkele juridische waarde. Geen enkele bestuurder hoeft er ook maar enigszins rekening mee te houden, en ze verlenen ook geen enkel recht.

Om in een fietsstraat naar links of naar rechts af te slaan, zijn er geen andere regels dan deze met betrekking tot een richtingsverandering vervat in artikel 19.
4
Praatcafé / Re: Uitstap met een EV
« Laatste bericht door JC Gepost op Gisteren om 22:57 »
Om een Tesla volledig leeg te rijden moet je een complete idioot zijn. Ten eerste waarschuwt de wagen zelf ver op voorhand en zal die je via een supercharger willen sturen. Je moet die waarschuwing al bewust negeren. De navigatie neemt daarbij een zeer ruime marge. Stel dat ik toch in de problemen kom en op ongeveer 10% lading niet meer aan een supercharger geraak. Bij een zeer zuinige rijstijl krijg ik nog makkelijk zo'n 40 à 45 km uit de batterij.
Bijna alle gemeentes hebben tegenwoordig wel een laadpaal, dus ik ga nooit zover moeten rijden om een laadpaal te vinden. Deze laadpalen zijn eerder traag (11 tot 22 kW), maar na een uurtje laden geraak ik weer zo'n 50 à 75 km verder en vind ik waarschijnlijk een supercharger of geraak ik thuis.

Mits een kleine aanpassing van mijn plannen had ik zowel in Voeren als in Hasselt kunnen laden aan een trage paal. Ik wist echter dat dit niet nodig was. De prijs van de elektriciteit uit een paal is duurder als thuis, waardoor ik die oplossing niet altijd gebruik. Ben je wat voorzichtiger van aard dan kan het natuurlijk wel. Weerom, range anxiety is iets van een aantal jaren geleden, de laadinfrastructuur is ondertussen ver genoeg uitgebouwd! Er zijn meer laadpalen als tankstations! In Duitsland hebben alle tankstations langs de snelweg ondertussen een snelle laadpaal, meestal tot 50 kW. De stroom is er duur, maar als noodoplossing kan het gebruikt worden. Een half uurtje laden levert je al snel 100 km bereik op, genoeg om een supercharger te halen.

Wat betreft het zeer snel acceleren met een EV. Dit kost meer energie om een aantal redenen. Ik merk dat ik met een dergelijke rijstijl toch nog regelmatig de conventionele remmen gebruik en de kinetische energie verkwist in warmte. Er is echter ook nog een reden eigen aan de gebruikte batterijen. Als deze hoge stroomsterktes moeten leveren ontladen ze minder efficiënt en wordt er meer warmte in het batterijpak geproduceerd. Deze energie verlies je natuurlijk ook.
5
Verkeer en Recht / suggestiestrook en BEV
« Laatste bericht door mazda Gepost op Gisteren om 22:55 »
Hallo,

De wegcode voorziet dat je bij het links afslaan uit een éénrichtingsstraat zo veel als mogelijk tegen de linkerrand van de weg moet gaan rijden. Hoe zit dat juridisch in een fietsstraat met beperkt éénrichtingsvekeer in combinatie met suggestiestroken aan beide kanten van de weg?
Bij druk verkeer vormen de auto's twee files in deze straat voor de lichten op de suggestiestroken. Is dit toegelaten? Volgens welk artikel wel of niet? De auto's in de linkerfile slaan links af en de auto's in de rechterfile rechts.
Het gaat hier niet om gezond verstand, of hoffelijkheid maar zuiver juridisch ingeval van aanrijding.

Dank voor spoedig antwoord


6
Praatcafé / Re: Uitstap met een EV
« Laatste bericht door jozef Gepost op Gisteren om 15:57 »
Dat koppel en zijn verloop zijn natuurlijk rijgenot puur. Er zijn maar weinig wagens die nog sneller optrekken dan jouw Tesla. Bij een EV lijkt sterk versnellen evenwel in sterkere mate de range te verminderen dan bij een wagen met een ICE (waarom eigenlijk, de benodigde energie is toch dezelfde?). Bij dat sterk optrekken verheugt zich natuurlijk de bandenboer, zeker met zulke grote wielen als de Tesla.

Maar een range van slechts 360 km en alle overwegingen die jij je daarbij dient te maken, neen, dat zou niets voor mij zijn.

Je hebt één voordeel: als je er zonder stroom mee aan de kant staat, kost het jou enkel een takelbeurt (en op de Duitse autosnelwegen een flinke boete). Als mijn BMW zonder diesel valt, kom ik er niet vanaf met een takelbeurt, dan kost een nieuwe injectiepomp me ongeveer 5.000 euro. Die pomp wordt namelijk door de diesel gesmeerd, en draait kapot zodra ze geen diesel meer toegevoerd krijgt.
7
Praatcafé / Uitstap met een EV
« Laatste bericht door JC Gepost op Gisteren om 01:59 »
Sinds Sparky (Model X 90D) terug is na een reparatie die te lang duurde door een verzekeringsflater gebruiken we de auto terug voor weekendtrips.

Vandaag reden we van Mechelen naar Voeren voor een lange boswandeling. De wagen werd de nacht ervoor geladen tot 100%. Op 100% ging er echter nog steeds 1 kW in het batterijpack, misschien moet ik de cellen nog eens balanceren. De rit ging van Mechelen via de snelweg naar Brussel, Leuven, Luik, Visé en dan naar Voeren. Op de snelweg werd gereden aan 125 km/u op autopilot, de laatste km reed ik zelf aan legale snelheden. De terugrit ging via de 'scenic route' in Voeren en door Nederlands Limburg, om dan in Bassenge nog even de snelweg tot Hasselt te nemen. In Hasselt werd er Italiaans gegeten en dan ging de rit verder naar huis. Hier begon de navigatie te klagen dat ik waarschijnlijk niet zou thuis geraken. De navigatie adviseerde om aan de supercharger te laden in Heusden-Zolder. Deze suggestie heb ik genegeerd, gewoon "remove charing stops" aanklikken. De navigatie vertelt me dan om toch niet sneller als 110 km/u te rijden om thuis te geraken, dat negeer ik ook en ik rijd verder aan de klassieke autopilot op 125 km/u. Verder rijd ik nog over Brussel ipv de Leuvensesteenweg te nemen vanuit Leuven richting Mechelen. Indien het echt niet zou lukken heb ik nog de supercharger in Machelen. Gedurende de rit was die meestal ongeveer half bezet, dus geen probleem. De supercharger was niet nodig, na iets meer dan 320 km ben ik thuis gekomen met 10% lading. De meeste km werden op de snelweg gereden en ik nam totaal geen energie-besparende maatregelen, wat een range zou opleveren in deze omstandigheden van ongeveer 350 à 360 km. Een daguitstap met een EV is dus geen probleem.

Enkele bemerkingen:

- ik weet vrij goed hoeveel de auto verbruikt en durf de marges die de navigatie neemt te negeren. Na de nodige km leer je dat wel. Als je je echt eens misrekent kan je de range makkelijk met 25% doen toenemen door gewoon wat trager te rijden, maar hier was dat niet nodig.
- enkele keren per jaar is het aanbevolen om de cellen te balanceren. Li-ion cellen voelen zich het beste ergens rond de 50% lading. Ik laad dan ook meestal maar tot 70 à 80% als ik geen range nodig heb en ontlaad zelden onder de 25%. Na een tijdje verliest het BMS (battery management system) een beetje de draad. Je kan dit eenvoudig corrigeren door de wagen quasi volledig leeg te rijden en dan volledig op te laden tot 100% en te wachten tot het laadvermogen bijna 0 is. Iets wat ik vandaag niet gedaan heb, ik vermoed dat ik anders makkelijk nog een 20 à 30 km range uit de batterij had kunnen halen.
- het rijden met een EV is puur plezier, vooral door het vermogen en het enorme koppel, ik kan het dan ook niet laten om beide regelmatig aan te spreken. Nu en dan max. acceleren blijft puur plezier maar vreet aan de range. Als ik een pet zou opzetten en vrouw paars haar zou hebben komt er gegarandeerd nog een pak meer km vrij.
- ik had meerdere laadoplossingen op deze trip: superchargers in Machelen, Heusden-Zolder en Maastricht lagen op de route of kosten maar een korte omweg. In Hasselt had ik zeker kunnen laden aan een publieke laadpaal, maar dat was niet nodig. Ik had zelfs een paar restaurants op de route die een "destination charger" aanbieden waardoor ik tijdens het eten aan 11 kW had kunnen laden. "Range anxiety" bestaat eigenlijk niet meer!
8
Mediatips en discussies / Re: Nieuw forum
« Laatste bericht door arvidvp Gepost op woensdag 10 oktober 2018 - 19:57:31 »
Goedeavond,

Zag dit berichtje passeren dus mij snel even geregistreerd. Gezien via de DNS al mijn gegevens vrij te raadplegen zijn is het zeker geen groot geheim wie achter het forum van verkeersles.be schuil gaat :-). In de rubriek "stel jezelf voor" na het registeren kun je ook uitgebreid mijn motieven en achtergrond lezen.

Ik heb inderdaad een nieuw forum betreffende de Wegcode geregistreerd en opgemaakt ten behoeve van rijschoolinstructeurs (en iedereen die les geeft of volgt inzake Wegcode). Bedoeling is om een gemeenschap op te richten van de rijschoolinstructeurs en de mensen die er de opleiding en examens toe volgen om zo tips en moeilijkheden met elkaar te bespreken, alsook om ervaringen met de examens en met het lesgeven zelf te delen. Er is inderdaad een functie voor gasten om vragen te stellen, maar dit is om onze eigen kennis scherp te houden en er verder van te leren. Ik heb geen grootste verwachtingen of plannen met het forum want gezien het beperkt aantal leden blijft het vermoedelijk kleinschalig en voor een nichepubliek.


Zonder reclame te maken is iedereen altijd welkom uiteraard, al moet je wel registeren en zou ik het forum wel willen voorbehouden aan mensen die lessen geven of volgen inzake Wegcode.

Bij deze wat verduidelijking.

Groeten,

Arvid
9
Mediatips en discussies / Re: Nieuw forum
« Laatste bericht door jozef Gepost op woensdag 10 oktober 2018 - 17:44:00 »
Je vind er zelfs niet van wie het initiatief uitgaat. Bij dns.be zie je dat de titularis van de domeinnaam een illustere onbekende Van Parys Arvid, Wielewalenstraat 1, 8450 Bredene is.

Eens kijken wat het wordt.

10
Verkeersbeleid / Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Laatste bericht door jozef Gepost op woensdag 10 oktober 2018 - 17:38:18 »
Hier blijven ze echter ervan overtuigd dat men de automobilist moet wegpesten.

Dat betwijfel ik, want het automobielpark brengt fortuinen op voor de staat. Rijd dus maar veel. Maar: alleen wanneer en waar de overheid het wil, zodat ze niet teveel gezaag krijgt over een gebrek aan mobiliteit. En verkoop die al 5 jaar oude diesel nu eindelijk eens, zodat de overheid weer BTW en BIV voor de nieuwe wagen ontvangt.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10