Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Mediatips en discussies / Re: 4 januari 2022 factcheckers : hoeveel Vlamingen zouden slagen in hun rij-examens
« Laatste bericht door bert.covens Gepost op woensdag 03 augustus 2022 - 21:39:51 »
Beste Mazda,

Ik kan je grotendeels wel volgen in je zienswijze.

Ik heb een aantal jaren examens BE, C, CE en héél af en toe B begeleid in Deurne en Kontich.  Nu begeleid ik dezelfde categorieën, en daarbovenop ook nog D in Asse. (ik ben veranderd van werkgever, doch dit eventjes terzijde).

Ja, er zijn inderdaad examinatoren die zo hun favoriete plekjes hadden om welbepaalde vaardigheden te toetsen.  Namen ga ik zeker niet noemen.  Maar idd, als we als lesgever examinator X zagen buitenkomen voor bvb een rit C voor iemand die C+code 95 wenste te behalen, dan wisten wij het al.  "Je zal naar gemeente X rijden, en dààr ga je een verkeersbordje tegenkomen mbt een hoogtebeperking van 2,5 meter.  Rij daar niet voorbij, maar sla spontaan linksaf". Voor examinator Y, wisten we bvb al op voorhand dat we voor een ritje BE in Wijnegem de kandidaat aan de gekende "banaanbrug" in Wijnegem aan het sas naar links zou gestuurd worden, waar hij moest opletten dat hij vervolgens spontaan opnieuw linksaf reed.  Rechtdoor was er namelijk een bordje met een tonnagebeperking van 2,5 ton.

Dit zijn natuurlijk slechts 2 voorbeeldjes. 

En ja, als lesgever kon ik er moeiteloos de examinatoren uithalen die zélf relevante ervaring hebben (hadden) met het rijden met zware voertuigen.  Het vademecum is idd. hetzélfde, maar je merkt toch aan de manier waarop een beoordeling opgemaakt wordt, welk vlees iemand in de kuip heeft. Ik geef een eenvoudig voorbeeldje. 
* Een kandidaat CE 1 komt aan een asverschuiving, gevolgd door een verhoogde inrichting toch akelig dicht bij het verkeersbord die deze verhoogde inrichting aangeeft.  Maar heeft z'n stuurfoutje zélf ook (weliswaar tamelijk laat) in de gaten, en rijdt er nog behoedzaam voorbij.  Daarna maakt hij dezélfde fout niet meer.
* Kandidaat CE 2, maakt dezélfde stuurfout, maar heeft het zelfs nog niet door hoe akelig dicht hij bij dat verkeersbord gereden is. 
Puur objectief gezien, hebben ze allebei te dicht bij het verkeersbord gereden.  Bij een beginnende examinator, met bovendien weinig relevante rij-ervaring, zal je dan vaak merken dat hij hier 2x dezélfde beoordeling aan toekent.  De -naar mijn mening- beteren, en die zijn er zeer zeker ook, zal je dan toch het gehele plaatje in rekening zien brengen.  Ik bedoel hier zeker niet dat de fout die kandidaat 1 gemaakt heeft, totaal niet meegenomen werd in de beoordeling.  Maar toch zie je dan dat de rij-skills en vaardigheden veel correcter ingeschat worden.  En wanneer dan een noodzakelijke beslissing tot mislukken genomen wordt, merk ik soms toch ook een verschil qua meegegeven feedback achteraf.

Niettemin, meen ik dat we niet alle zonden van Israël in de schoenen van examencentra en (sommige) examinatoren mogen schuiven.  Ik ben er zeker van, dat als je nu zou terugkomen in de regio's waar je zoveel jaren examens gereden hebt, je steil achterover zou vallen.  Ik spreek nu even voor het zwaar vervoer.  Héél veel plaatsen waar je bepaalde vaardigheden prima kon aftoetsen, zijn intussen een no-go zone geworden.   Het is dan écht al zoeken naar mogelijkheden om binnen de je gegunde examen-tijd toch nog een goeie evenwichte rit te kunnen rijden waarbij je écht iemands vaardigheden nog écht adequaat kan inschatten.  Voor een code 95 rit, ga je voor 90 minuten de baan op, dus dan kan je nog "iets" testen.  Maar voor een rit die slechts om en bij de 45 minuten mag duren, is het geen sinecure meer. 

En tot slot, weet je ongetwijfeld ook wel, dat sommige dingen in het vademecum hoogstwaarschijnlijk opgesteld zijn door mensen met bitter weinig relevante kennis terzake.  Ik geef twee simpele voorbeelden.  Om een trekker met oplegger af te koppelen en weer aan te koppelen, moet een kandidaat aardig wat méér handelingen uitvoeren dan een kandidaat die examen komt afleggen met een vrachtwagen met een middenas-aanhangwagen.  Toch krijgen beiden exact evenvéél tijd.  Tweede voorbeeldje.  Om het maneuver "opstellen langsheen de boordsteen" uit te voeren, krijgt een kandidaat CE 3 minuten en 30 seconden.  Om de combinatie in de 45° bocht te rijden en correct op te stellen aan de laadkade, krijgt hij 6 minuten en 30 seconden.  Maar iemand die met een BE examen komt afleggen, krijgt godbetert maar liefst 8 minuten en 30 seconden om achterwaarts in te pakeren !  Ja, ik heb al examens gezien waarbij een kandidaat binnen de hem gegunde tijd z'n combinatie ingeparkeerd kreeg.  Dicht genoeg aan de laadkade + evenwijdig en dicht genoeg bij de boordsteen.  Het geknoei was niet om aan te zien, maar objectief gezien had hij geen enkele fout tegen het vademecum gemaakt.  En eigenlijk had hij er totaal geen idee van hoe hij er uiteindelijk dan toch geraakt was.  Maar toch hééft de examinator in zo'n geval écht niks om de kandidaat uit te stellen.  Een blinde kan zien je deze kandidaat best niet tegenkomt met z'n aanhangwagen, maar tenzij hij op een half uurtje tijd openbare weg nog flatert, keert hij vrolijk huiswaarts mét het aanvraagformulier op zak.  Lelijk om te zeggen, maar in zo'n geval moet je als examinator dan al bijna stiekem hopen dat er tóch een fout gemaakt wordt die zwaar genoeg doorweegt om de kandidaat uit te stellen.  Laadkade wegkegelen of op de boordsteen rijden bvb.  Tenenkrullend is dat.  Maar neen, niet de fout van de examinator.  Hij moet zich in zo'n geval immers ook houden aan wat het vademecum hem oplegt. 

 
2
Mediatips en discussies / Re: 4 januari 2022 factcheckers : hoeveel Vlamingen zouden slagen in hun rij-examens
« Laatste bericht door mazda Gepost op woensdag 03 augustus 2022 - 12:30:01 »
Beste forumleden,

Vroeger ongeveer 10 jaar geleden was ik zeer aktief op christophoros. Daarna ben ik naar Frankrijk verhuisd. Sommigen onder jullie zullen zich dit nog herinneren.
Gedurende ongeveer 20 jaar ben ik examinator geweest in Kontich en Deurne. Het slagen op het praktijkexamen is geen garantie voor een goed verkeersinzicht.
Er worden alleen basiszaken gecontroleerd zoals de bediening van de auto en het naleven van de wegcodeen dit volgens de norm die de overheid vooropstelt.

Elk jaar kregen we een opleiding van Caelen EriK, verkeersdeskundige.  Gezien de Vlaamse wegbeheerder er in het algemeen een zootje van heeft gemaakt was het werk als examinator geen lachertje.  Sommige wegbeheerders maakten er een zodanige knoeiboel van dat geen enkele jurist, ook niet Caelen Erik antwoord kon geven op de door ons gestelde vragen.  Een examinator die de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens of de code van de wegbeheerder niet onder de knie had nam onterechte beslissingen. Caelen Erik heeft ooit gezegd dat hij niet in onze plaats zou willen zijn gezien het slagen van de kandidaat grotendeels afhing van het naleven van de wegcode. En net daar wrong het schoentje. Slecht ingerichte kruispunten, fouten markeringen ( dwarsmarkeringen verwarren met overlangse markeringen) doorgtrokken fietspaden waar het niet mocht, oversteekplaatsen voor fietsers op de verkeerde plaats, slecht geplaatste borden voor snelheidbeperkingen enz. enz. 
Steeds heb ik geprobeerd om de kandidaten niet te laten opdraaien voor een fout wegbeheer maar deze kennis is niet elke examinator gegeven.
Een examinator die van de rijschool kwam had in ieder geval een beter inzicht dan de examinatoren die uit een andere branche kwamen.
Ook zijn jonge, nieuwe examinatoren die zelf geen verkeersinzicht hadden.  Het was al te gemakkelijk om iemand te buizen gezien de inrichting van de weg.
Bijkomend hadden sommige examinatoren hun favoriete plekjes die dan moesten uitmaken of iemand geslaagd was of niet.
Meestal zouden deze examinatoren op deze "plekjes" als ze de plaatsgesteld niet op voorhand kenden zelf in de fout gaan.
Machtsmisbruik noem ik dat.
Dat hele rijexamen stelt niets voor als de examinatoren net zoals vele politie agenten de wegcode en de code voor de wegbeheerder niet doorgronden.
Daarom schrijft Erik Caelen nu boeken voor de wegbeheerder in de hoop dat de wegen in Vlaanderen juridisch correct worden ingericht.
Ik schrijf Vlaanderen want Wallonië doet daar niet aan mee. In Wallonië is de weg ingericht om de weggebruikers te begeleiden en niet om hen te misleiden.
Zie uitzonderingen Wallonië in de nieuwe wegcode en in de nieuwe code voor de wegbeheerder.
Vlamingen zijn ZOT.

Groetjes
3
Mediatips en discussies / Re: 4 januari 2022 factcheckers : hoeveel Vlamingen zouden slagen in hun rij-examens
« Laatste bericht door JC Gepost op donderdag 20 januari 2022 - 09:06:58 »
Ik weet dat in mijn kenissenkring vrijwel niemand zou slagen voor een praktijkexamen. Een slechte kennis van de wegcode zal één van de hoofdoorzaken zijn. Verder zal de wagenbeheersing slecht zijn, verkeerd schakelen, remmen, ... Bovendien is het slagen op een praktijkexamen helemaal geen garantie voor je bekwaamheid om te rijden, helaas!
4
Mediatips en discussies / 4 januari 2022 factcheckers : hoeveel Vlamingen zouden slagen in hun rij-examens
« Laatste bericht door bert.covens Gepost op dinsdag 04 januari 2022 - 10:23:40 »
4 januari 2022, op één om 20u35, programma factcheckers.

In de allereerste aflevering gaan Jan, Britt en Thomas uitzoeken hoeveel Vlamingen op de 100 vandaag nog zouden slagen in hun theorie-examen en hun praktijkexamen.

5
Forumleden / Re: Motorbear verjaart
« Laatste bericht door e49Memling Gepost op donderdag 30 september 2021 - 22:23:46 »
Gelukkige verjaardag Motorbear.
6
Praatcafé / Re: De laatste fossielenbrander?
« Laatste bericht door bert.covens Gepost op dinsdag 20 juli 2021 - 17:50:01 »
Veel rijplezier, maar bovenal : veilige kilometers toegewenst.
7
Praatcafé / De laatste fossielenbrander?
« Laatste bericht door JC Gepost op vrijdag 16 juli 2021 - 09:41:17 »
Ik kon het niet laten en heb toch nog een fossielenbrander gekocht. Het zal wellicht de laatste zijn en hij gaat vooral door mijn vrouw gebruikt worden om enkele dagen per week naar haar werk te rijden.

Er staat dus nu ook een Jaguar XF 3.0 V6 voor de deur.

Ik heb die voor een schappelijke prijs tweedehands kunnen kopen met zeer weinig kilometers op de teller. Als elektrisch rijder moet ik zeggen dat die V6 toch heel mooi klinkt als je even op de gas trapt. Koppel en vermogen zijn alvast geen probleem met die 3.0 l en het interieur is fantastisch.
8
Praatcafé / Re: Verregaande verkeersagressie R2 Beveren ...
« Laatste bericht door JC Gepost op donderdag 15 juli 2021 - 11:54:42 »
Ik ben op dezelfde plek bijna betrokken geraakt in een ongeval, zo'n 4 jaar geleden. Ik reed met de moto de Beveren-tunnel in toen er plots voor mij een grote stofwolk hing en ik een harde knal hoorde. Blijkbaar waren 2 vrachtwagens op elkaar gereden. Ik heb enkele tientallen meter zonder enig zicht door het stof moeten rijden.
De opluchting was groot toen ik die locatie voorbij was. De motorrijder voor mij was duidelijk aangedaan, hij zat net na de tunnel op de vangrail te bekomen van het voorval.
9
Praatcafé / Re: Verregaande verkeersagressie R2 Beveren ...
« Laatste bericht door bert.covens Gepost op maandag 12 juli 2021 - 21:31:39 »
Los daarvan :
die kerels zijn er zich niet half van bewust
dat de naam en toenaam van de werkgever op de vrachtwagen staat.

Geweldig goede reclame moet dat zijn, not !

En, zie daar.
Hun werkgevers zijn er zich wél van bewust.
De éne werkgever heeft de betrokken werknemer ontslagen.
De àndere werkgever heeft de betrokken werknemer een schriftelijke waarschuwing gegeven, een volgende misstap betekent ook zijn ontslag.

Gaat niet écht fraai op z'n cv staan.

Citaat van: Nieuwsblad
Trucker ontslagen na extreme verkeersagressie aan Beverentunnel

ANTWERPEN - De chauffeur die twee weken geleden betrokken was bij een extreem geval van verkeersagressie op de Antwerpse Ring is ontslagen door S’Jegers Transport. Bij de tegenpartij kreeg de trucker een geschreven verwittiging omdat hij geen gas terugnam. Het gerecht onderzoekt de zaak ook nog.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210712_96048067?utm_source=twitter&utm_medium=dlvr&utm_campaign=twitterfeed
10
Praatcafé / Re: Verregaande verkeersagressie R2 Beveren ...
« Laatste bericht door bert.covens Gepost op woensdag 30 juni 2021 - 21:58:10 »
Ik snap er niks van.

Zo te zien, is er toch plaats genoeg om àchter de ander in te voegen ?
Anderzijds, als 1 iemand de ezel uithangt,
kan de ander toch maar beter z'n verstand voor 2 gebruiken
in plaats van zich te laten verleiden tot zulke levensgevaarlijke capriolen om 's uit te maken wie er den dikste heeft.

Los daarvan,
tenzij de beelden mij bedriegen
rijden er daar wel meerderen op een véél te korte volgafstand achter elkaar.

En dan verwonderd zijn dat het 's een keer gruwelijk misgaat.

Los daarvan :
die kerels zijn er zich niet half van bewust
dat de naam en toenaam van de werkgever op de vrachtwagen staat.
Geweldig goede reclame moet dat zijn, not !

Pagina's: [1] 2 3 ... 10