Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jo op dinsdag 26 november 2013 - 18:53:07

Titel: De lijn
Bericht door: jo op dinsdag 26 november 2013 - 18:53:07
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131126_00857384&_section=47235766&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=pm

Citaat
De Lijn heeft zijn excuses aangeboden en zal een onderzoek instellen naar de man.
http://youtu.be/65fsZglQT68
Hoezo een onderzoek?

Nu ja al eens naar de klachtendienst gebeld om het gedrag van hun chauffeurs aan te kaarten? Veel sterkte, veel geluk. >:(
Titel: Re: De lijn
Bericht door: e49Memling op woensdag 27 november 2013 - 16:57:00
Toch duidelijk een persoon die de maturiteit, en mogelijk het verstand, ontbreekt voor het beroep die hij uitoefent. Maar zo'n personen zitten er niet alleen bij de lijn, maar ook in alle andere vervoersmiddelen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op donderdag 28 november 2013 - 21:17:00
Bellen en sms-en achter het stuur is schering en inslag bij De Lijn, allesbehalve een uitzondering.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: JC op vrijdag 29 november 2013 - 08:53:18
Inderdaad, een tijdje geleden zag ik het op zaterdag ook. De centrumpendel van De Lijn rijdt door de binnenstad van Mechelen, door de zeer drukke Bruul en de Grote Markt, waar omwille van de zaterdagsmarkt zeer veel voetgangers aanwezig zijn. Exact op het drukste punt voor het stadhuis was de chauffeur van deze bus ook druk aan het sms-en.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op dinsdag 07 januari 2014 - 17:23:59
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140106_00915416&_section=47235766&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=pm
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op woensdag 08 januari 2014 - 07:53:11
In Mechelen willen ze zekerst niet onderdoen voor die boerekens uit de Vloanders :

http://www.standaard.be/cnt/jm2dqirm
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op donderdag 09 januari 2014 - 11:51:28
De Lijn zal het wel uitleggen.

Ooit namen we op Antwerpen Zuid de tram naar het Sportpaleis. Er gold een speciaal tarief wegens een optreden van Bryan Adams.

De trambestuurster was hiervan niet op de hoogte. Al rijdend las ze de brochure die Leslie haar toonde, maar daarmee wist ze nog niet hoe ze een dergelijk ticket moest afleveren. Onderweg deed ze met een armbeweging uit het zijraam een collega stoppen die uit de tegengestelde richting kwam, doch die wist het ook niet. Dus nam ze haar GSM om, ook al rijdend, naar De Lijn te bellen. Ik zei haar: "Maar blijf dan toch even staan terwijl U belt". "Neen," zei ze, "dat mogen we niet".
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op maandag 24 februari 2014 - 20:22:36
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140224_00995953
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op maandag 24 februari 2014 - 21:02:18
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140224_00995953

Ik snap die keuze voor trams ook niet, eerlijk gezegd.

Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op maandag 24 februari 2014 - 22:05:23
Wel ik ben het volledig eens met dat lijstje, voor mij kun je van de tram alleen maar een metro maken en dan snap ik het nut.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op zaterdag 26 juli 2014 - 12:26:00
Bellen en sms-en achter het stuur is schering en inslag bij De Lijn, allesbehalve een uitzondering.
http://www.hln.be/hln/nl/957/binnenland/article/detail/1963246/2014/6/26/chauffeur-betrapt-terwijl-hij-aan-het-sms-en-is.dhtml
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op donderdag 31 juli 2014 - 07:55:56
De volgendeuh:

http://www.gva.be/cnt/dmf20140731_01198615/buschauffeur-al-rijdend-bezig-met-tablet?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Michel op vrijdag 01 augustus 2014 - 11:12:10
In wiki wordt het internationaal:

http://en.wikipedia.org/wiki/Texting_while_driving  
met enkele vbn van 2007-2012
http://en.wikipedia.org/wiki/Texting_while_driving#Notable_collisions
(3 rechtszaken van 2012 schuldig uitgesproken)

en worden er technische oplossingen gezocht... (om het te vermijden ... of waterdicht te bewijzen)

ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phones_and_driving_safety
http://en.wikipedia.org/wiki/Restrictions_on_cell_phone_use_while_driving_in_the_United_States
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 01 augustus 2014 - 11:53:08
Probleem om het te vermijden is dat een moderne auto zoals onze BMW zelf wel voortdurend gegevens moet kunnen verzenden en ontvangen via GSM (hij heeft trouwens zijn eigen SIM-kaart).
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op vrijdag 01 augustus 2014 - 12:24:50
8 ongevallen op 100,000 km ... iemand nog verrast ?
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Daffodil31LE op vrijdag 01 augustus 2014 - 21:47:19
8 ongevallen op 100,000 km ... iemand nog verrast ?

Verrast dat het er zo weinig zijn, ja.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zaterdag 02 augustus 2014 - 11:39:25
8 ongevallen op 100,000 km ... iemand nog verrast ?

Verrast dat het er zo weinig zijn, ja.

Inderdaad. Het zou interessant zijn om te weten hoe dikwijls op 100.000 km andere weggebruikers zich extra hebben moeten inzetten om te vermijden dat een bus van De Lijn weeral een ongeval veroorzaakt.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zaterdag 02 augustus 2014 - 17:37:08
Wel, voor die sjarels bij De Lijn: >>> deze chauffeur (https://www.facebook.com/photo.php?v=10204452669421381) dacht ook dat hij rijden en bellen kon combineren .....

Blijf vooral kijken tot het einde, dan pas wordt duidelijk hoe grellig de ravage was.

Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op vrijdag 08 augustus 2014 - 11:13:38
Boenk !

http://www.gva.be/cnt/dmf20140807_01208973/lijnbus-rijdt-in-op-vrachtwagen

Volgens streetview heeft de Oosterweelsteenweg voorrang ...

Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 08 augustus 2014 - 17:00:22
Boenk !

http://www.gva.be/cnt/dmf20140807_01208973/lijnbus-rijdt-in-op-vrachtwagen

Volgens streetview heeft de Oosterweelsteenweg voorrang ...

Zelfs voor de aanhangwagen van de vrachtwagen heeft de buschauffeur niet meer kunnen stoppen.

Deze keer is het eens niet goed afgelopen voor de buschauffeur. Tegenover een ander zwaargewicht kun je zelf met een bus maar beter wat opletten.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op dinsdag 12 augustus 2014 - 16:50:26
De lijn blijft goed bezig ...

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140812_01214177
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op dinsdag 12 augustus 2014 - 16:55:21
Nog even, en deze draad neemt de proporties aan van een andere beruchte draad op dit forum.

Citaat
‘Het gaat om een menselijke fout, maar we weten niet waar die gemaakt werd. Iemand heeft een belbus gereserveerd in Kruishoutem en heeft daarbij zijn klantennummer meegedeeld. Vraag is of die persoon zich van nummer heeft vergist of dat een personeelslid van De Lijn het nummer verkeerd genoteerd heeft.

Moet je bij het klantennummer dan je naam vermelden of niet?  

Zo ja, dan had de medewerker toch meteen moeten zien dat naam en klantennummer niet overeenkomen ....
Zo nee, dan deugt het systeem niet.  Dan kan iedereen met een fictieve nummer een nep-oproep doen ....
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zondag 24 augustus 2014 - 11:04:50
http://www.gva.be/cnt/blsva_01230008/buschauffeur-ontslagen-na-geweld-tegen-jonge-vrouw?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Erg is dat, NIEMAND op de bus durft tussenbeide komen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op zondag 24 augustus 2014 - 13:28:38
Erg is dat, NIEMAND op de bus durft tussenbeide komen.

ik pak de bus niet  :P


Het kan overigens nog straffer :

Hier loopt het ganse metrostel leeg omdat er éne flauw valt !
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2000712/2014/08/20/Man-valt-flauw-in-metrostel-en-iedereen-vlucht-weg.dhtml
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zondag 24 augustus 2014 - 20:56:28
http://www.gva.be/cnt/blsva_01230008/buschauffeur-ontslagen-na-geweld-tegen-jonge-vrouw?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Erg is dat, NIEMAND op de bus durft tussenbeide komen.

Durft niemand? Of wil niemand?

Wat een samenleving waar niemand tussenkomt als een woesteling fysiek herhaaldelijk geweld uitoefent tegen een zwangere vrouw met een kind.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op maandag 25 augustus 2014 - 09:38:12
Waarom verschiet ik er niet van? http://www.hln.be/hln/nl/957/binnenland/article/detail/2006907/2014/7/25/de-lijn-negeerde-al-klacht-over-chauffeur.dhtml
Ofwel vinden ze de juiste bus niet (zogezegd) ofwel hebben ze de feiten aan de buschauffeur gevraagd en die zijn neus bloed.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: e49Memling op maandag 25 augustus 2014 - 11:02:25
Een paar dagen geleden; Een weg max 50 km/u, ik respecteer die, toegegeven, op die plaats absurd lage snelheid; bus van de lijn achter mij die die sneller wil en dat duidelijk maakt door op nog geen 4 meter achter mij te komen rijden...
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op woensdag 03 september 2014 - 11:53:56
Whoops .....

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2026754/2014/09/03/Busverkeer-in-Hageland-verstoord-door-water-in-brandstoftank.dhtml
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op woensdag 03 september 2014 - 21:40:28
Een paar dagen geleden; Een weg max 50 km/u, ik respecteer die, toegegeven, op die plaats absurd lage snelheid; bus van de lijn achter mij die die sneller wil en dat duidelijk maakt door op nog geen 4 meter achter mij te komen rijden...

Vertragen tot 20 km/h, zodat je niet sterk moet afremmen als er een hindernis opduikt, en er aldus geen ongeval ontstaat doordat de bus je aanrijdt wegens te weinig afstand:

Citaat
AR 10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers [...]
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op woensdag 03 september 2014 - 21:43:45
Whoops .....

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2026754/2014/09/03/Busverkeer-in-Hageland-verstoord-door-water-in-brandstoftank.dhtml

Water in brandstoftank? Heeft er ene in de tank gewaterd?  ;D
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op zaterdag 14 maart 2015 - 18:10:51
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150312_01575842
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op zaterdag 14 maart 2015 - 18:39:53
Subliem

Dit is wat er gebeurt als volslagen idioten aka de lokale potentaten in gemeentebesturen het verkeersbeleid bepalen
Titel: Re: De lijn
Bericht door: JC op zaterdag 14 maart 2015 - 22:05:43
Waanzin! Vooral wat die bus uithaalt, rijbewijs inleveren en einde verhaal voor hem.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Daffodil31LE op zondag 15 maart 2015 - 03:46:39
Christus te paard, wat een puinzooi. Die straat is gewoon niet breed genoeg om verkeer in twee richtingen te verwerken, zeker niet als je de helft dichtzet met parkeerplaatsen.

En ja, wat die buschauffeurs doen is niet netjes, maar toch mijn complimenten aan die ene die zowat de huizen binnenreed, dat hij zonder schade erdoor is gekomen. Je kan zeggen wat je wil, maar hij kent tenminste wel de breedte van zijn voertuig!
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op zondag 15 maart 2015 - 08:30:37
Breedte kennen? Dat is gewoon op de spiegels rijden, volgens mij raakt hij zelfs die elektriciteitskast
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zondag 15 maart 2015 - 14:15:52
Ik hoop dat ik dat nooit moet meemaken. Want als ik aan die kant rijd waar er geen parkeerplaatsen zijn, houd ik me aan de wegcode en weiger ik het trottoir op te rijden. En dan maar zien dat ik genoeg leesvoer bij heb.

Ja, vooral die eerste buschauffeur hangt daar wel fameus het varken uit.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: JC op zondag 15 maart 2015 - 15:26:10
I'm heb zo'n situatie ooit meegemaakt in Zandhoven, maar dan met een vrachtwagen. Hij kwam aan een lange rij geparkeerde auto's, ik was bijna aan het einde van die rij, dus geen geparkeerde auto's aan mijn kant. Volgens hem moest ik maar de borduur op rijden. Motor stil, krantje boven, ... Kerel was natuurlijk woedend, toen ik hem zei dat ik gerust met hem tot aan de politie wou wandelen, zo'n 200 m verder, reed hij uiteindelijk toch achteruit.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zondag 15 maart 2015 - 16:17:20
Dus ... die ene lijnbuschauffeur doet er volgens jullie dan beter aan, om z'n motor stil te leggen, z'n krantje te gaan lezen en zo de ganse rijbaan te blokkeren tot finaal niemand nog vooruit of achteruit kan.  Het zijn immers zijn tegenliggers die de geparkeerde wagens aan hun kant hebben, en hem bijgevolg voorrang moeten verlenen.  Toch ?

Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op zondag 15 maart 2015 - 16:33:15
Hij moet in elk geval van het voetpad afblijven
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op zondag 15 maart 2015 - 16:44:05
Ik krijg de onweerstaanbare drang om me daar eens een morgen te gaan amuseren ...

Ik rij NIET op het trottoir.
Ik rij NIET achteruit

 ;D


101, kom het maar oplossen jongens ...
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zondag 15 maart 2015 - 17:01:30
Ik krijg de onweerstaanbare drang om me daar eens een morgen te gaan amuseren ...

Ik rij NIET op het trottoir.
Ik rij NIET achteruit

 ;D


101, kom het maar oplossen jongens ...

Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden HOE ze de knoop gaan ontwarren, en welk bevel je zal krijgen ....
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op maandag 16 maart 2015 - 04:53:00
Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden HOE ze de knoop gaan ontwarren, en welk bevel je zal krijgen ....

Inderdaad, en dat bevel moet je dan ook opvolgen, voor zover je er niemand mee in gevaar brengt (Inazuma zou bijvoorbeeld voor enkele medewerkers met een brede - zelfs lege - kinderwagen op het trottoir kunnen zorgen).

Maar intussen heb je wel je doel bereikt: er staan monsterlange files in beide richtingen, en hopelijk snapt men dat er dringend naar een reglementaire oplossing moet gezocht worden, ander is het de volgende dag van hetzelfde laken een broek.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Michel op maandag 16 maart 2015 - 10:19:48
"Ze" zoeken een oplossing... ;D
Of is het voor de volgende burgemeester ofzo ?

Citaat
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-overijse/nog-steeds-chaos-aan-schoolpoort-a2250404/

HOEILAART 13/03/2015

(http://hlnregiophotoprovider0.hln-cdn.be/photo/bussen-kunnen-elkaar-amper-kruisen-en-scheren-rakelings-langs-de-huizen-nbsp-nbsp-baert-marc/p1/img-MTI2NTJmMzcvYXQvNzU1NTY4MS82NDB4NjQwL0ZU/7555681.jpeg?v=p6QSspG)

Bussen kunnen elkaar amper kruisen en scheren rakelings langs de huizen. - Baert Marc

"We moeten dringend een oplossing zoeken", klinkt het bij burgemeester Vandenput en De Lijn.

Plannen (of verkeerd plannen) kunnen ze als de beste, het vzw Langzaam Verkeer is alleszins geslaagd, zeker voor het OV De Lijn, zie foto hierboven...  ;D:
Citaat
http://www.hoeilaart.be/productgroep.aspx?pg=1418&id=1023

Een mobiliteitsplan maken is groepswerk

De organisatie van onze mobiliteit is in handen van verschillende instanties. Zo zorgt De Lijn voor busverbindingen, de NMBS voor het treinverkeer en staat de afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest in voor het beheer van de gewestwegen zoals de Terhulpsesteenweg en de Ring. Uiteraard speelt de gemeente een belangrijke rol. Zij zorgt dat het lokale wegennet, dus ook voet- en fietspaden, aan de noden van de bevolking voldoet.

Hoe kan Hoeilaart op vlak van verkeer - op een toekomstgerichte en duurzame manier - veiliger, leefbaarder en bereikbaarder gemaakt worden? Het gemeentebestuur heeft zich over deze vraag gebogen. Dit gebeurde onder leiding van een gespecialiseerd extern studiebureau, de vzw Langzaam Verkeer, en in overleg met de afdelingen Wegen en Verkeer en AROHM van het Vlaamse Gewest, De Lijn, de NMBS, de provincie Vlaams-Brabant, de politie en de plaatselijke scholen. Ook de Hoeilaartse bevolking kreeg de kans om op hoorzittingen haar zeg te doen.

Het resultaat van al dit overleg- en denkwerk was het gemeentelijk mobiliteitsplan (fase 3), goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 november 2003. Het plan beschreef de toenmalige verkeerssituatie, wat de knelpunten waren en hoe ze konden verholpen worden.

Door de beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2012 tot verbreding en verdieping van 5 thema's, nl. de herinrichting en herwaardering van de stationsomgeving van Groenendaal binnen het GEN, de mobiliteitsimpact van de ruimtelijke ontwikkelingen, trage wegen, analyse van het huidig openbaarvervoernet en toekomstige potenties en milieutoetsing van het mobiliteitsplan en de koppeling aan een concreet actieplan, werd het gemeentelijk beleidsplan Mobiliteit definitief goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 juli 2012. Dit mobiliteitsplan is digitaal beschikbaar (zie onderaan deze pagina).

Knuffelzone... (zie link) ??? :P
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op maandag 16 maart 2015 - 15:50:12
en na dat bevel rij je gewoon een rondje rond ...
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op maandag 16 maart 2015 - 16:00:00
en na dat bevel rij je gewoon een rondje rond ...

 ;D ;D ;D

Jij vond het misschien ook ooit leuk om met twee man en een hele lange ladder voortdurend de weg over te steken...  :D
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op donderdag 26 maart 2015 - 15:26:29
;D ;D ;D

Jij vond het misschien ook ooit leuk om met twee man en een hele lange ladder voortdurend de weg over te steken...  :D

Die waren tenminste toch geleerd ....
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 27 maart 2015 - 12:33:25
Hoe een woord toch verschillende betekenissen kan hebben. Het is zoals die vrouw die leren pijpen had, al naargelang pijpen een werkwoord of een zelfstandig naamwoord is.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zaterdag 28 maart 2015 - 07:36:51
Doet me denken aan dat grapje van die buitenlander, die een kledingzaak binnenwandelt om een lange jeansbroek te kopen.

- Strakke pijpen, meneer ?
- Jaja, straks.  Eerst broek passen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op woensdag 22 april 2015 - 18:44:37
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2295199/2015/04/22/Bellende-chauffeur-De-Lijn-De-pot-op.dhtml?utm_source=hootsuite&utm_medium=Social&utm_campaign=socialredactie&utm_content=nieuws
Druipt de arrogantie er nog vanaf ook.
Schending van de privacy? Als hem daaraan belang zou hechten moet hem niet met een openbare bus gaan rijden.
Kijk als er ene zot doet met zijne moto dan post je dat op het net en de politie pikt dat direct op om die een boete te geven, misschien kunnen ze eens proberen om hetzelfde te doen bij deze sukkel.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op woensdag 22 april 2015 - 22:14:35
Citaat van: hln
De buschauffeur roept wel verzachtende omstandigheden in. Zo wordt hij naar eigen zeggen al een tijdje gepest door jongeren op de buslijn en reageerde hij daarom zo bot.

Ach zo. Morgen ben ik onbeschoft tegen de eerste de beste chauffeur van De Lijn die ik tegenkom. En als hij mij vraagt waarom ik onbeschoft ben, roep ik als verzachtende omstandigheid in dat ik al een tijdje gepest wordt door chauffeurs van De Lijn die mijn leven in gevaar brengen door te bellen terwijl ze rijden.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op woensdag 22 april 2015 - 22:51:50
En je vergeet nog dat hij een dringend familiaal gesprekje moest voeren.
Sorry agent, ja gsm, familiaal gesprekje.
Die zijn baas heeft al evenveel iq door hem daarmee te willen verdedigen.

Weet je hoe dat bij ons op het werk gaat?
-Jo waarom pak je niet op als ik bel?
-Omdat ik aan het rijden was.
-Ja maar je kunt dat instellen he Jo (Bluetooth)
-Euh wat versta je niet aan "ik was aan het rijden"?

Het is een keuze die je hebt en o zo makkelijk : ik bel nooit eenders hoe als ik aan het rijden ben.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op donderdag 23 april 2015 - 14:45:37
En helaas geen alleenstaand geval:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2296186/2015/04/23/Elke-dag-15-klachten-over-buschauffeurs.dhtml

Dagelijks 15 klachten, jawel !  Tel daar nog de nodige incidentjes bij, waarbij betrokkenen het sop de kool niet waard achten om er stappen mee te ondernemen en je weet het wel....

Maar De Lijn vindt het vooral niet nodig om actie te ondernemen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op donderdag 23 april 2015 - 17:08:59
Dagelijks 15 klachten, jawel !  Tel daar nog de nodige incidentjes bij, waarbij betrokkenen het sop de kool niet waard achten om er stappen mee te ondernemen en je weet het wel....

Juist, die zullen ruimschoots het aantal compenseren van diegenen die klacht indienen en niet helemaal gelijk hebben.

Citaat
Maar De Lijn vindt het vooral niet nodig om actie te ondernemen.

Natuurlijk niet: 64% reizigers zijn tevreden. 64%, dat is toch geslaagd met de hoogste onderscheiding, niet?

We zouden eens slechts 64% van de prijs van een ticket moeten betalen...
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op donderdag 23 april 2015 - 18:03:47
Dagelijks 15 klachten, jawel !  Tel daar nog de nodige incidentjes bij, waarbij betrokkenen het sop de kool niet waard achten om er stappen mee te ondernemen en je weet het wel....

Juist, die zullen ruimschoots het aantal compenseren van diegenen die klacht indienen en niet helemaal gelijk hebben.

Citaat
Maar De Lijn vindt het vooral niet nodig om actie te ondernemen.

Natuurlijk niet: 64% reizigers zijn tevreden. 64%, dat is toch geslaagd met de hoogste onderscheiding, niet?

We zouden eens slechts 64% van de prijs van een ticket moeten betalen...
vanmorgen op de radio : stel dat een restaurant een enquête doet en 64% van de klanten is tevreden .........
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op donderdag 23 april 2015 - 19:43:00
Komt nog bij dat de eventuele OI of MS terugbetaald worden door of de Lijn, of de vakbond ...

Logisch dat het verkeersgedrag van nogal wat busbestuurders bij De Lijn  beneden alles is ...
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op vrijdag 24 april 2015 - 12:11:14
64% reizigers zijn tevreden. 64%, dat is toch geslaagd met de hoogste onderscheiding, niet?

We zouden eens slechts 64% van de prijs van een ticket moeten betalen...
vanmorgen op de radio : stel dat een restaurant een enquête doet en 64% van de klanten is tevreden .........

't Is maar wat ze ons (en vooral: zichzelf) willen wijsmaken.  Moeten we pronken met 64 % tevreden klanten, of moeten we knokken om in de toekomst het grote aantal ontevreden klanten alsnog tevreden te stemmen ?

 36 % ontevreden klanten, is niet niks ....

Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 24 april 2015 - 14:56:27
vanmorgen op de radio : stel dat een restaurant een enquête doet en 64% van de klanten is tevreden .........

De Lijn verdient dan ook geen sterren (tenzij misschien staartsterren).
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 24 april 2015 - 14:58:31
't Is maar wat ze ons (en vooral: zichzelf) willen wijsmaken.

Juist. Ik geloof ook alleen maar de statistieken die ik zelf vervalst heb.

Citaat
36 % ontevreden klanten, is niet niks ....

... die moet je elke dag opnieuw verdienen!
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op donderdag 30 april 2015 - 11:28:12
VOLT undercover: rij- en rusttijden bij De Lijn (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/volt/2.38695?video=1.2322297)
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op donderdag 30 april 2015 - 17:50:37
Je gaat mij niet zeggen dat met een bus rijden minder belastend is als met een vrachtwagen, die 3/4uur pauze is toch echt een minimum
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Inazuma op donderdag 30 april 2015 - 19:19:51
Dat is toch al jàren gekend dat De Lijn de rij/rust tijden niet naleeft ?

Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op donderdag 30 april 2015 - 19:35:25
Dat is toch al jàren gekend dat De Lijn de rij/rust tijden niet naleeft ?

Net zoals het al jàren gekend is, dat de directie belooft er het nodige voor te doen .....
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 01 mei 2015 - 15:23:21
Je gaat mij niet zeggen dat met een bus rijden minder belastend is als met een vrachtwagen, die 3/4uur pauze is toch echt een minimum

Als ik mag kiezen, geef mij dan toch maar een bus, dan moet ik niet laden en lossen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op vrijdag 01 mei 2015 - 15:28:19
Je gaat mij niet zeggen dat met een bus rijden minder belastend is als met een vrachtwagen, die 3/4uur pauze is toch echt een minimum

Als ik mag kiezen, geef mij dan toch maar een bus, dan moet ik niet laden en lossen.
Welke chauffeur mag er zijn vrachtwagen nog laden-lossen? enige dat je meestal nog mag doen is de lading vast maken.
Maar de stress die een bus chauffeur heeft is wel een pak groter daar ben ik van overtuigd.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 01 mei 2015 - 18:59:16
Welke chauffeur mag er zijn vrachtwagen nog laden-lossen?

De meesten  zeker.

Wie lost er bij leveringen aan particulieren? Ik heb nog nooit zelf mijn pakjes uit de vrachtwagen van DHL moeten halen of de slang van de stookolievrachtwagen moeten aankoppelen.

Wie lost er bij leveringen aan winkels, supermarkten, garages, enz.? Of haalt bij jullie de beenhouwer misschien zelf de varkens uit de vachtwagen?

Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op vrijdag 01 mei 2015 - 20:19:05
Welke chauffeur mag er zijn vrachtwagen nog laden-lossen?

De meesten  zeker.

Dat zou ik nog niet durven zeggen.  De chauffeurs die met zeecontainers rijden, komen op veel fabrieken die container alvast niet in van zodra hij tegen de laadkade staat.

Als ik mag kiezen, geef mij dan toch maar een bus, dan moet ik niet laden en lossen.

Niet laden/lossen ?

Wie denk je dat er verantwoordelijk is voor het oordeelkundig laden van bagage als je met een autocar toeristen vertrekt ?  Wat als er onderweg in de laadruimte verboden zaken aangetroffen worden en de euh .... eigenaar is handig genoeg om te zwijgen ?  Wie is er bij een liftbus verantwoordelijk voor, dat alles/iedereen veilig op de autocar geraakt, en de rolstoelen ea. veilig verankerd zijn ?

En verder: ieder zijne stiel.  De chauffeurs die elke zondag met een autocar vol ladderzatte voetbalhooligans rijden .... ze mogen 't wat mij betreft hebben.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op vrijdag 01 mei 2015 - 23:55:44
Welke chauffeur mag er zijn vrachtwagen nog laden-lossen?

De meesten  zeker.

Wie lost er bij leveringen aan particulieren? Ik heb nog nooit zelf mijn pakjes uit de vrachtwagen van DHL moeten halen of de slang van de stookolievrachtwagen moeten aankoppelen.

Wie lost er bij leveringen aan winkels, supermarkten, garages, enz.? Of haalt bij jullie de beenhouwer misschien zelf de varkens uit de vachtwagen?
De DHL aan je huis is amper een vrachtwagen te noemen, de echte DHL vrachtwagen die aan een hub aankomt daar komt de chauffeur echt niet in zijn laadruimte.
En wie aan een winkel levert dat zijn trolleys of paletten die met een BT gelost worden, net achter de vrachtwagen want het magazijn mag je niet in, trouwens bij Carrefour of Delhaize mag je ook niet laden of lossen, dat is eerder LIdl en consoorten.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zaterdag 02 mei 2015 - 17:40:37
Wie denk je dat er verantwoordelijk is voor het oordeelkundig laden van bagage als je met een autocar toeristen vertrekt ?

Ik had het dan ook over een bus (categorie M3 klasse I), niet over een autocar (categorie M3 klasse III).

Citaat
Wat als er onderweg in de laadruimte verboden zaken aangetroffen worden en de euh .... eigenaar is handig genoeg om te zwijgen ?

Dat geldt niet alleen voor de laadruimte. Momenteel wil er hier geen enkele taxichauffeur uit het nabije Oostenrijk nog naar Duitsland rijden. De reden is dat de Duitse Polizei enkele weken geleden een Oostenrijkse taxibestuurder opgepakt heeft omdat zijn klant niet naar Duitsland mocht komen, en de taxibestuurder dus een illegaal het land binnengesmokkeld heeft. De taxibestuurder riskeert tot 10 jaar gevangenisstraf. De illegaal werd door de Polizei terug over de Oostenrijkse grens afgezet, waar hij keurig verzorgd wordt, want hij vraagt asiel, en dat kan hij enkel krijgen in het land langs waar hij de EU binnengekomen is (Oostenrijk mag het uitzoeken).

Citaat
De chauffeurs die elke zondag met een autocar vol ladderzatte voetbalhooligans rijden .... ze mogen 't wat mij betreft hebben.

Dergelijk vervoer zou ik ook niet graag doen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zaterdag 02 mei 2015 - 17:45:59
En wie aan een winkel levert dat zijn trolleys of paletten die met een BT gelost worden, net achter de vrachtwagen want het magazijn mag je niet in, trouwens bij Carrefour of Delhaize mag je ook niet laden of lossen, dat is eerder LIdl en consoorten.

Bij Colruyt heb ik altijd de vrachtwagenbestuurder alles netjes op zijn plaats zien lossen.

Kort geleden zag ik hier een vrachtwagen van VW onderdelen komen leveren aan een VW-dealer. Het was al laat op de avond, er was niemand meer in de garage. De vrachtwagenbestuurder heeft alles naar het magazijn gebracht.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op zaterdag 04 juli 2015 - 10:28:05
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150703_01762389?_section=47235766&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb&M_BT=234764254219&adh_i=f6dec9403c380f84b2af2a95c5210443&imai=a58689c9-7de7-40f0-a35e-8b7107b3b1ba
Nu gaan ze net als de politie voor een verbod om hun te filmen.
Als het te gortig is geworden moet je natuurlijk iets doen.
Ben wel benieuwd wat ze gaan doen als er toch iemand gaat filmen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zaterdag 04 juli 2015 - 10:37:46
De vakbonden natuurlijk. Altijd de eersten om in de bres te springen voor werknemers die het uithangen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zaterdag 04 juli 2015 - 14:52:48
Ach wat, het was toch voor de gesloten overweg dat hij bijna ingedommeld was.  Kan toch geen kwaad, zeker ?  Dat hij daarna nog verder moet met dat gevaarte (een bus voor passagiers),  in het hectische verkeer van vandaag.  Who cares ?  De vakbonden liggen er alvast niet van wakker. 
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op vrijdag 14 augustus 2015 - 21:56:16
Zit hier al een week in Nantes, nog maar 1 keer de wagen gepakt, anders altijd de bus en de tram.
nooit moet je meer dan 5 minuten wachten aan een halt, deftige voertuigen en deftig bestuurd ook.
ja laat de lijn maar op stage komen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op donderdag 07 januari 2016 - 10:42:54
't Was hier een tijdje rustig in deze draad :

http://www.gva.be/cnt/dmf20160107_02053561/snelbus-blokkeert-e313-twee-uur-file-richting-antwerpen?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Wielbouten die afbreken en loskomen, zei u ?  Euh ..... kan volgens mij alleen maar als het onderhoud wel zéér gebrekkig is.  En ik kan mij vergissen, maar iets zegt mij, dat de betrokken chauffeur z'n voertuig ook niet al te grondig gecontroleerd heeft vooraleer hij ermee vertrok.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op donderdag 07 januari 2016 - 17:32:21
Wanneer de wielbouten met teveel kracht aangetrokken worden, hebben ze niet genoeg elasticiteit meer over om schokken op te vangen. Er ontstaan dan eerst microscheurtjes in de wielbouten, die je met het blote oog maar amper kunt waarnemen. Door latere schokken worden deze microscheurtjes barsten, welke uiteindelijk tot een breuk leiden.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op donderdag 07 januari 2016 - 21:54:55
Bert kijk jij elke dag de wielbouten van je vrachtwagen na?
Ik rij vaak dagelijks met een andere vrachtwagen, die een ander vaak heeft geladen, ik loop steeds een rondje, nakijken beschadiging bandflanken, of ze op druk staan (visueel) , of alle verlichting werkt, of er niets kapot is, of de lading goed vast ligt, hoe de lading verdeeld is..... maar wielbouten.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op vrijdag 08 januari 2016 - 07:26:56
Bert kijk jij elke dag de wielbouten van je vrachtwagen na?

Ik kijk toch steeds of ze er nog allemaal zijn en of ze geen zichtbare scheuren vertonen, ja. 

Zo is het nog niet langer dan een week geleden, dat ik van m'n oren gemaakt heb bij zowel m'n diensthoofd als bij de garage.  Spiksplinternieuwe trekker te rijden gekregen.  Onze garagisten zijn daar 3x mee bij de dealer geweest, omwille van de ombouw van PTO leidingen (de motor van de trekker drijft de melkpomp op de oplegger aan).  Bij het inbouwen van onze transics-computer, moet er iets mis gegaan zijn en is er een handvatje van een kastje afgebroken.  Ja, ook een garagist is een mens en kan een fout begaan.  So far no problem.  En bovendien geeft de boordcomputer een foutmelding mbt de weergave van het instrumentenpaneel.  Garagisten wisten daarvan, euvel is al hersteld bij de dealer, maar de dealer had verzuimd ineens ook die foutcode te resetten. 

Stevig gereclameerd: ZO lever je géén vrachtwagen af.  Dat ding is spiksplinternieuw, als je daar wéét van hebt, en je rijdt ermee naar de dealer voor die PTO leidingen ..... vernoem dat dan ineens, en informeer en passant ook eens of dat bestelde handvatje al in voorraad is.  Dan zijn beide euvels opgelost vooraleer je die trekker in dienst neemt.

Hier trouwens nog een beetje leesvoer:

http://www.gva.be/cnt/dmf20160107_02055293/chauffeur-de-lijn-ze-sturen-ons-met-brol-de-straat-op

Citaat
“Ze had de stelplaats niet mogen verlaten”, geeft Eva De Wolf, woordvoerder van De Lijn, toe. “De bus was buiten dienst gesteld. Dat ze toch is ingezet, is het gevolg van een menselijke fout. Wat er precies is gebeurd, moeten we nog onderzoeken. We willen ons verontschuldigen bij de reizigers.”

Ze verontschuldigt zich dus uitsluitend bij de reizigers op die bus.  Géén excuses voor honderden bestuurders die nu door hun schuld dik twee uur in de file gestaan hebben ?  Klasse !  Owee als er 's ergens een lijnbus twee minuten oponthoud heeft omdat er op haar route een ongeval gebeurd is.  De factuur zal wel naar de betrokkenen gestuurd worden. 

En verder: die bus had nooit mogen vertrekken, mààr .....

Citaat
“Met zo’n brol sturen ze ons de straat op”, reageert een Turnhoutse buschauffeur. “

(...)

Voor de chauffeur, die anoniem wil blijven, is dit incident geen verrassing. “De bussen van De Lijn zijn vaak in een hele slechte staat. Vanmorgen zijn er in Turnhout vier of vijf buiten gereden die eigenlijk buiten dienst waren gesteld.”

Plof. 

Wie is de verantwoordelijke garagist bij De lijn ?  Die moet toch op een fatsoenlijke manier die bussen onderhouden en herstellen en aangeven waarmee (veilig) gereden kan en mag worden ?

Wie is het diensthoofd van die chauffeurs en die garage, die zijn werknemers daarmee laat vertrekken ?

Hoe zit dat bij die chauffeurs, waarvan er blijkbaar genoeg rondlopen die goed genoeg wéten dat die bussen buiten dienst gesteld zijn, en waarschijnlijk technisch gezien van geen kanten deugen.  En er blijkbaar desondanks toch geen probleem van maken om met zo'n brol de baan op te gaan.

Waar zitten de vakbonden nu ? Anders leggen ze voor de belachelijkste dingen de boel wel lam, maar nu geven ze blijkbaar niet thuis.  Dit gaat dus over de veiligheid van de chauffeurs, van de reizigers, van alle weggebruikers in de buurt van die bussen.  Of mis ik ergens wat ? 

Eerlijk waar ?  Ik snap er allemaal niks meer van.  Is het dan niet de missie en opdracht van De Lijn om reizigers op een veilige manier van punt A naar punt B te vervoeren ?
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op vrijdag 08 januari 2016 - 10:50:28
Bert ik zal ook wel gezien hebben als er een bout ontbreekt maar of hij scheuren heeft dat niet.
Ben trouwens eentje van de weinige bij ons op het bedrijf die dat doet.
Elk gebrek meld ik tegenwoordig met whatsapp aan de dispatch, gisteren nog een breedtelicht dat het niet meer deed ; foto, deze doet het niet meer.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: JC op vrijdag 08 januari 2016 - 11:24:37
Het is aangewezen dat automobilisten ook eens regelmatig rond hun auto wandelen om deze te inspecteren. Een goed moment hiervoor is natuurlijk wanneer je de auto wast in het weekend. Blijkbaar brengen veel mensen hun auto naar de carwash want ik zie regelmatig gebreken aan wagens die een simpele walk-around aan het licht hadden gebracht.
Een (veel) te platte band valt op die manier toch onmiddellijk op! Ik heb mijn buur er ooit op gewezen dat hij serieuze schade had aan één van de flanken van zijn voorbanden. Blijkbaar was hij tegen iets scherps gereden. Er zat een snee in de flank van die band en er hing zelfs een stuk rubber los. Hij heeft er nog maanden mee rondgereden en dat met een voorband op een voorwielaandrijver! Als die band klapt op de snelweg had hij één en ander meegemaakt!
Titel: dagelijks huilend uit schoolbusje omdat chauffeur snel thuis wil zijn
Bericht door: bert.covens op zondag 21 februari 2016 - 13:24:45
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2622481/2016/02/20/Huilend-op-schoolbus-omdat-chauffeur-snel-thuis-wil-zijn.dhtml

 :o

bumperkleven, slalommen tussen geparkeerde auto's, met dermate onaangepaste snelheid over verhoogde inrichtingen vlammen dat de hoofden van de kindjes alle kanten opvliegen .....  't Is weer dik in orde.  Zijn collega's noemen hem Schumacher.

De Lijn wast haar handjes in onschuld.  Vreemd, want volgens de papieren versie van HLN, heeft de school de Lijn hierover al gecontacteerd, met een heel dossier vol klachten.  Maar zij werd door De Lijn niet ernstig genomen.

En het wordt zo mogelijk NOG degoutanter.  De wijkagent is al gecontacteerd geweest, maar die kon enkel vaststellen dat de bewuste chauffeur achter het stuur zat, en is het héél moeilijk om hem te sanctioneren zonder bewijzen van zijn gevaarlijk rijgedrag.   
WAAAAAAAAAAT  ?  Vergeet die agent weer gemakkelijkheidshalve dat zijn vaststellingen omgekeerde bewijswaarde genieten tot bewijs van het tegendeel ?  Kan niemand hem dan volgen in een anoniem voertuig, en pakweg de voorrangsnegatie al vaststellen, dan ?  Ik zeg u: gewoon te tam om hun job naar behoren uit te voeren, meer is dat niet.  Of te lomp om een deftig PV op te stellen.

Tsja, nu het verhaal de media haalt, gaat de Lijn de zaak onderzoeken.  Onnozelaars, dat hadden ze al véél eerder en deftig kunnen (neen, MOETEN) doen.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op zondag 21 februari 2016 - 14:00:09
De lijn is nooit in fout, leg maar eens klacht neer, meestal weten ze nog niet wie de chauffeur is ook al geef je het juiste uur, plaats en nummer van de bus mee.
Achteraf krijg je misschien nog een uitleg dat het allemaal zo erg niet is en dat ze de chauffeur erover hebben aangesproken.
Laat ze de prijs maar opslagen en het op wat minder mensen verdienen want met hun klantvriendelijkheid gaan ze aan mij geen klant hebben.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zondag 21 februari 2016 - 16:36:44
De degoutantste is inderdaad die wijkagent. Er zullen nu eenmaal altijd onverlaten bestaan zoals die buschauffeur, maar de politie, die de orde en de veiligheid moet handhaven, is er om aan dergelijke misdrijven een einde te stellen.

Die kerel mishandelt gehandicapte kinderen en brengt hun leven in gevaar, evenals dat van heel wat andere weggebruikers. En dat met zo een gevaarte. Moet er dan echt eerst weer een katastrofe gebeuren vooraleer men ingrijpt?
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op vrijdag 20 mei 2016 - 11:03:57
Citaat van: GVA
http://www.gva.be/cnt/dmf20160519_02298114/buschauffeurs-de-lijn-geven-overal-plankgas-want-baas-betaalt-toch-boete?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Chauffeurs van De Lijn hebben het vorig jaar bont gemaakt op de weg. De politie moest 1.332 boetes uitschrijven, het hoogste aantal ooit. Bij 8 op de 10 overtredingen werd te snel gereden. “We moeten zo snel rijden, want onze rijtijden zijn te krap”, reageren de chauffeurs, die de boetes zelden zelf betalen.

Enkele bedenkingen die ik mij hierbij maak.

Eén.  De titel lijkt mij zéér onzorgvuldig gekozen.  "Den baas betaalt toch de boete" .... Alsof hun CEO zijn portefeuille opent en met een gul gebaar zou betalen.  "Den baas", versta: DE BELASTINGBETALER betaalt !

Twee.  "We moeten zo snel rijden, want onze rijtijden zijn te krap".  Juist, ja.  De béste manier om ervoor te zorgen dat ze vooral zo krap zullen blijven, is nu net overdreven snel en roekeloos rijden.  De planner met dienst kan zich eruit lullen: "Zie je wel dat mijn planning niet te krap is, want in X % van de gevallen worden de rijtijden perfect gehaald".  Ik ben dat al làng afgeleerd.  Werk voort (niet treuzelen), maar als ik door op een menselijke manier te rijden de planning niet haal, so be it.  Dan moet de planner met dienst de ritten maar aanpassen.  Zoniet zal hij snel genoeg telefoontjes krijgen van misnoegde boeren die niet op tijd kunnen beginnen melken.  Dan ondervindt hij dat vanzelf wel.  Ja, daar ben ik nogal koppig in.  Bovendien komt het mij voor, dat de chauffeurs de mogelijke gevolgen van hun rijgedrag schromelijk onderschatten.  Een boete kan betaald worden.  Maar rij eens iemand morsdood, of zwaar verminkt ?  Jij als chauffeur bent én blijft in eerste lijn verantwoordelijk voor het voertuig dat je bestuurt, inclusief de lading (of in dit geval passagiers).  Cassatie is daarin zéér duidelijk.  Je gaat er als chauffeur écht niet mee wegkomen door een "tsja, de schuld van mijne planner".  Ook naar het slachtoffer en diens nabestaanden toe, ga je dat écht niet uitgelegd krijgen.  De houding van de chauffeurs komt mij persoonlijk dan ook véél te laks over.  Heren en dames chauffeurs: neem verdorie jullie verantwoordelijkheid !
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 20 mei 2016 - 16:27:10
Zeer waardevolle bedenkingen, Bert.

Een eventuel rijverbod en gevangenisstraf (met vermelding op het bewijs van goed gedrag en zeden, ook als ze slechts voorwaardijk is) kan de baas inderdaad niet overnemen van de bestuurder.

In de mate dat de overtredingen de veiligheid in het gedrang brengen, zijn ze uiteraard totaal onverantwoord.

Mogelijk is een gebrek aan solidariteit onder de chauffeurs een probleem. Zolang de baas wel een andere chauffeur vindt die bereid is de regelgeving te overtreden, riskeren sommige chauffeurs wellicht hun job als ze dat weigeren. En in tegenstelling tot jou, vrees ik dat er heel wat chauffeurs zijn die voor niet veel ander werk geschikt zijn.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op vrijdag 20 mei 2016 - 18:04:17
Ik denk dat geen enkele werkgever, ook De Lijn niet, het ooit uitgelegd gaat krijgen dat er een chauffeur ontslagen wordt omdat die het vertikt(e) de verkeersregels aan z'n laars te lappen. 

Idem dito voor die chauffeur: die gaat er écht niet mee wegkomen in een rechtbank door de schuld in de schoenen van z'n planner te willen schuiven.  Wedden dat een werkgever die z'n personeel probeert te intimideren om toch maar onverantwoorde risico's te nemen, daarom ineens aan geheugenverlies lijdt en zich ineens hard genoeg zal haasten om de fout uitsluitend bij die chauffeur te leggen als het een keer écht stevig mis gaat ?  Wedden ?  Ik zou daar als chauffeur niet al té lichtzinnig mee omspringen.  In het beste geval, zal de werkgever deels méé in de klappen delen.  Maar zoals je terecht opmerkt: die planner, of de baas, kan niet in plaats van die chauffeur in de gevangenis gaan zitten.  En het zal die chauffeur zijn die met de gebakken peren zit als hij zijn rijbewijs kwijt is en desgevallend opnieuw examens moet afleggen om het terug te krijgen.

En ja, er zullen mss aardig wat chauffeurs rondrijden die niet meteen in aanmerking komen voor een andere job.  Mij lijkt dat dan alleen maar een reden des te meer om zéér zuinig om te springen met het behaalde rijbewijs.  Met een rijbewijs in handen, kan je als chauffeur nog altijd uitkijken naar een andere -betere- werkgever.  Maarreuhm, een attest van goed gedrag en zeden, waar een veroordeling na een zwaar ongeval op prijkt, is niet meteen erg handig als je bij een fatsoenlijke werkgever wil gaan solliciteren....
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zaterdag 21 mei 2016 - 11:05:52
Ik denk dat geen enkele werkgever, ook De Lijn niet, het ooit uitgelegd gaat krijgen dat er een chauffeur ontslagen wordt omdat die het vertikt(e) de verkeersregels aan z'n laars te lappen.

Dat gaan ze natuurlijk niet opgeven als reden. Ze zullen de chauffeur verwijten dat hij de uurroosters niet kan naleven, wijl andere chauffeurs dat wél kunnen (zonder er natuurlijk bij te zeggen dat die dat maar kunnen omdat ze de verkeersregels niet naleven).

En dat is dan nog alleen maar om niet in de clinch te geraken met de vakbonden. Want wettelijk moet een werkgever uiteraard geen reden opgeven waarom hij je ontslaat als hij een voldoende vooropzegtermijn naleeft.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op zaterdag 21 mei 2016 - 12:06:36
vanaf april 2014 bestaat de ontslagmotivering
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zaterdag 21 mei 2016 - 12:22:07
Dat gaan ze natuurlijk niet opgeven als reden. Ze zullen de chauffeur verwijten dat hij de uurroosters niet kan naleven, wijl andere chauffeurs dat wél kunnen (zonder er natuurlijk bij te zeggen dat die dat maar kunnen omdat ze de verkeersregels niet naleven).
Dus doe je er als chauffeur goed aan, om bewijzen te verzamelen dat de opgelegde uurroosters onrealistisch zijn als je de verkeersregels in acht neemt.  En vooral: dat je daar melding van gemaakt hebt.  Hoe meer, hoe beter.

Eender welke lijnbuschauffeur, zal je overigens wel weten te vertellen dat wanneer hun controleur vaststelt dat hij te vroeg aan een halte is, hij z'n beste dagje niet zal hebben als die controleur daar een verslag van opmaakt.


vanaf april 2014 bestaat de ontslagmotivering

Juist: http://www.vacature.com/carriere/ontslag/Moet-de-werkgever-voortaan-elk-ontslag-motiveren


Langs de andere kant : als de werkgever je een correcte opzegtermijn uitbetaalt, ga je hem bitter weinig kunnen maken.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zondag 22 mei 2016 - 13:41:16
vanaf april 2014 bestaat de ontslagmotivering

Oei sorry, daar was ik niet van op de hoogte.

Nu ja: bij de bank waar ik vroeger werkte, bestond dat al langer tegenover de vakbonden. Op de personeelsafdeling hadden ze een Excel-bestand met de personeelsvooruitzichten (geplande aanwervingen, voorziene pensioneringen, enz.) Eén van de kolommen had als opschrift "dans le colimateur" (= in het vizier).

Op een dag vernam ik dat Marc, een collega van mij, in die kolom opgenomen was: binnen de 6 maanden zou hij ontslagen worden.

Hij was een uitstekende PC informaticus, maar hij kwam nooit naar de vergaderingen, daar had hij een hekel aan, dat vond hij tijdverlies, dan ging hij liever eindgebruikers helpen. Tegenover de vakbonden zou dat nogal een zwakke reden voor een ontslag geweest zijn, dus hielden ze hem enkele maanden in de gaten. En ja: op een dag hadden ze een goede reden gevonden. Hij stond namelijk 3 maanden achter met de afbetaling van zijn financiering voor zijn auto, en ergens in het arbeidsreglement stond zwart op wit dat we geen niet-toegestane debetstand op onze rekening mochten hebben en geen achterstand op de terugbetaling van leningen. Voor Marc was het louter een kwestie van nalatigheid geweest, niet van geldgebrek.

Zoals gebruikelijk, werd Marc in de late namiddag bij de personeelschef geroepen, en vernam hij dat hij niet meer moest komen werken, en hij de keuze had . Ofwel gaf hij zelf zijn ontslag; dan kreeg hij desondanks zijn vooropzeg uitbetaald, stond hij voor de bank niet in de statistieken van door de bank ontslagen werknemers, en kreeg hij onmiddellijk een tegenopzeg van de bank, zodat hij kon gaan stempelen. Ofwel ging hij met niets naar huis, en zouden ze wel zien hoeveel het kostte als Marc naar de arbeidsrechtbank zou trekken. Hij mocht wel niet meer naar zijn bureau terugkeren, zijn privéspullen werden naar hem thuis gestuurd, en in de ondergrondse parking van de bank stond er een wielklem aan zijn auto. De volgende dag is hij met het achterstallige geld gekomen om zijn wagen terug te krijgen.

Wat ze vergeten waren, was dat Marc een programma aan het schrijven was dat ze absoluut nodig hadden en dringend klaar moest zijn. Omdat ze wisten dat hij na kantoortijd ook als zelfstandige werkte, belden ze hem op met de vraag of hij als zelfstandige het programma wilde komen afwerken.

Marc wist dat er nog ongeveer 3 dagen werk aan het programma was, en ze het uiterlijk een week nadien absoluut nodig hadden, doch een andere informaticus die het programma niet kende, het onmogelijk binnen een week kon afwerken. Marc stelde voor: "70.000 BEF, daarmee kan ik dan ineens mijn financiering volledig terugbetalen". In 1990 vond de bank dat uiteraard zwaar overdreven, doch Marc hield voet bij stuk: 70.000 BEF of geen programma. Hij heeft dat bedrag gekregen, ook al heeft hij het programma uiteraard niet meer bijzonder zorgvuldig op 2 dagen afgewerkt.

Ik heb Marc kort daarna ontmoet, en zei hem dat ik het spijtig vond wat de bank hem aangedaan had. Marc glimlachte, legde zijn hand op mijn schouder, en antwoordde mij: "Maak je geen zorgen om mij, ik heb elders al een beter betaalde job. Jij en je collega's zijn de sukkelaars, want jullie zitten nog bij de bank." En eigenlijk had hij nog gelijk ook.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op zondag 22 mei 2016 - 15:06:57
Van de week nog van een collega (ingehuurde zelfstandige) gehoord. Beste van de groep,3 maand voordien nog gelauwerd wegens zijn mateloze inzet, hoogste premie gekregen, van de ene op de andere dag buiten. Bleek dat er klachten waren over een "dikke", hij was toen ook nog dik maar het was een andere.
Voor de rechtbank en daar bleek dat "dik" en nog andere woorden in het personeelsdossier stonden, hij heeft toen een "dikke" vergoeding weten los te peuteren :) en heeft het zich nog nooit beklaagd dat hij vanaf dan zelfstandig is geworden, hij heeft nu een dikke pré, een dikke wagen maar zelf is hij niet meer dik.... ;D

Weet je ik sta ook op de officieuze nominatie lijst omdat ik al eens iets wijger uit te voeren wat een meestergast aangeeft wegens gevaarlijk of compleet zinloos. Ik heb er dus een paar tegen hun kar gereden..... Probleem is dat ik mijn werk altijd afmaak, helemaal in orde en dat ik één van de weinige ben die alle kwaliteiten heeft die bij ons nodig zijn : CE rijbewijs, spreek Nederlands-Frans-Duits-Engels, ben elektrieker-mechanieker, rigger, lasser, ......, ben ook één van de weinige die laat blijft om voor te laden.  Ach we zien het wel, heb al genoeg bewijzen verzameld, denk dat ik jaren achterstallig loon ga claimen op dat moment, doe namelijk meestergast werk maar ben het niet. Voorts begin ik dan ook op zelfstandige basis, niet in dezelfde stiel, ben er al volop mee bezig....
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zondag 22 mei 2016 - 21:16:22
Voorts begin ik dan ook op zelfstandige basis, niet in dezelfde stiel, ben er al volop mee bezig....

Proficiat, jo, en veel succes met alles wat je onderneemt! Hou ons op de hoogte hé.

Tijdens mijn legerdienst zag ik op een dag René, een bevriende beroepsonderofficier, misnoegd rondlopen. Ik vroeg hem wat er was. Waarop René mij antwoordde: "Ik ben het hier beu bij het leger. Ik ga een geweer kopen en op mijn eigen beginnen."
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zaterdag 16 juli 2016 - 16:58:27
Oeps .... nu botsen ze zelfs al tegen mekaar:

http://www.gva.be/cnt/dmf20160715_02386617/zeven-gewonden-bij-botsing-tussen-twee-bussen-van-de-lijn?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zaterdag 16 juli 2016 - 21:51:56
Word een dure zaak, want geen schade aan derden.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zaterdag 26 november 2016 - 21:12:13
http://www.gva.be/cnt/dmf20161126_02593503/buschauffeur-de-lijn-vertrekt-met-kinderwagen-in-bus-terwijl-moeder-nog-op-perron-staat
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op zaterdag 26 november 2016 - 22:39:37
http://www.gva.be/cnt/dmf20161126_02593503/buschauffeur-de-lijn-vertrekt-met-kinderwagen-in-bus-terwijl-moeder-nog-op-perron-staat

Ongelooflijk.

Dat die kerel vertrokken is zonder te zien dat de moeder nog niet op de bus was, is al moeilijk te begrijpen. Maar dat hij dan, als hij erop gewezen wordt, haltes overslaat en nog 2 km verder rijdt, daarvoor moet je echt toch wel uitschot zijn.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: e49Memling op maandag 28 november 2016 - 11:09:08
http://www.gva.be/cnt/dmf20161126_02593503/buschauffeur-de-lijn-vertrekt-met-kinderwagen-in-bus-terwijl-moeder-nog-op-perron-staat

Ongelooflijk.

Dat die kerel vertrokken is zonder te zien dat de moeder nog niet op de bus was, is al moeilijk te begrijpen. Maar dat hij dan, als hij erop gewezen wordt, haltes overslaat en nog 2 km verder rijdt, daarvoor moet je echt toch wel uitschot zijn.

Duidelijk verkeerd beroep gekozen, als dat je kwalificatie is... ;)
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op dinsdag 29 november 2016 - 14:38:31
De Lijn biedt aan de mama haar excuses aan.  De chauffeur krijgt een sanctie, maar wordt niet ontslagen :

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3011875/2016/11/29/Buschauffeur-die-mama-liet-staan-biedt-excuses-aan-Excuses-Ik-pik-het-niet-dat-hij-niet-ontslagen-wordt.dhtml
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op woensdag 30 november 2016 - 07:35:37
Hopla, de volgende :

http://www.gva.be/cnt/blbpr_02598374/chauffeur-zet-17-jarig-meisje-kilometers-voor-laatste-halte-uit-de-bus
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op woensdag 30 november 2016 - 10:36:49
De Lijn biedt aan de mama haar excuses aan.  De chauffeur krijgt een sanctie, maar wordt niet ontslagen

Meer zelfs: hij mag buschauffeur blijven. Ze hebben er bij de Lijn nochtans ook nodig om de bussen uit te keren.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op woensdag 30 november 2016 - 10:42:05
Hopla, de volgende :

http://www.gva.be/cnt/blbpr_02598374/chauffeur-zet-17-jarig-meisje-kilometers-voor-laatste-halte-uit-de-bus

Hier is verleden week nog het omgekeerde gebeurd. Het was de laatste rit van de dag, daarna reed de bus naar de stelplaats. Iemand wilde uitstappen aan de eindhalte. "Moet je nog ver gaan?" vroeg de chauffeur. "Nog 2 km" zei de man. "Ach, die kunnen er nog wel bij, ik breng je tot thuis" zei de buschauffeur.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op maandag 27 februari 2017 - 10:22:56
Citaat van: GVA
Peperdure trams worden enkel gebruikt voor onderdelen

http://www.gva.be/cnt/dmf20170226_02752634/peperdure-trams-worden-enkel-gebruikt-voor-onderdelen?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

ANTWERPEN - In de stelplaats Punt aan de Lijn in Antwerpen staan twee spiksplinternieuwe Albatrossen die momenteel alleen worden gebruikt om te worden ontmanteld voor de onderdelen. Een van die nieuwe trams vervoerde zelfs nog geen enkele passagier. Prijskaartje van zo’n Albatros: 3,15 miljoen euro.

 ::)

- Trams van 3,15 miljoen euro
- Een kwart van die peperdure trams staat al aan de kant voor herstelling
- Eén van de trams raakte zelfs al tijdens de eerste proefrit zwaar beschadigd, en heeft nog niet één passagier vervoert.  En dient samen met een andere tram als veredeld magazijn van spare parts om andere kapotte trams mee te herstellen.

Stelt dan niemand van de directie van De Lijn zich daar vragen over ?  Aanvaarden zij dat botweg of hoe zit dat ?  Wordt de fabrikant dan niet in gebreke gesteld ?  Wordt die Albatros de Fyra van de trams misschien ?  Ontgaat het de directie misschien, dat als je binnen een tweetal jaar die nieuwe Noorderlijn in gebruik wil nemen, er naast het nodige personeel ook nog betrouwbare trams nodig zijn ?  Of moet de reiziger maar blijven voortsjokkelen met tot op de draad versleten PCC tramstellen waar je met een kinderwagen, rolstoel, of rollater niet eens (deftig) op kan ?  In het andere geval: overvolle en laattijdige trams omdat er voortdurend tramritten geanulleerd moeten worden doordat de pannes stomweg niet bij te houden zijn aan de nieuwe stellen ?  Neen, ZO ga je de mensen écht de overstap niet laten maken van de auto naar het openbaar vervoer me dunkt.

Toch plezant als je met belastinggeld kan smossen dat het gene naam meer heeft, en je je blijkbaar zelden of nooit moet verantwoorden.  >:(

Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op maandag 27 februari 2017 - 21:44:17
Toch plezant als je met belastinggeld kan smossen dat het gene naam meer heeft, en je je blijkbaar zelden of nooit moet verantwoorden.  >:(

En dan nog te bedenken dat ze de tarieven verhogen met de regelmaat van de klok... wellicht om meer door deuren en vensters te kunnen smijten.

Tot op de draad versleten tramstellen? Waarom is er geen verplichte periodieke technische keuring van de trams? Omdat de NMBS met treinstellen mag rondrijden waar vensters uitvallen tijdens de rit? http://www.gva.be/cnt/dmf20170227_02753900/drama-nipt-vermeden-nadat-raam-uit-rijdende-trein-dondert
Titel: Re: De lijn
Bericht door: e49Memling op dinsdag 28 februari 2017 - 11:33:59
Toch plezant als je met belastinggeld kan smossen dat het gene naam meer heeft, en je je blijkbaar zelden of nooit moet verantwoorden.  >:(

En dan nog te bedenken dat ze de tarieven verhogen met de regelmaat van de klok... wellicht om meer door deuren en vensters te kunnen smijten.

Tot op de draad versleten tramstellen? Waarom is er geen verplichte periodieke technische keuring van de trams? Omdat de NMBS met treinstellen mag rondrijden waar vensters uitvallen tijdens de rit? http://www.gva.be/cnt/dmf20170227_02753900/drama-nipt-vermeden-nadat-raam-uit-rijdende-trein-dondert

Even corrigeren Jozef. Het materieel van de Beneluxtreinen is Nederlands (NS) en niet Belgisch. Alleen de loc kan een Belgische zijn.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op dinsdag 28 februari 2017 - 22:14:19
Even corrigeren Jozef. Het materieel van de Beneluxtreinen is Nederlands (NS) en niet Belgisch. Alleen de loc kan een Belgische zijn.

Bedankt voor de correctie. Maar dan begrijp ik het niet meer.

Citaat
“Het incident gebeurde tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord”, bevestigt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS.

Wat heeft de NMBS ermee te maken? Waarom geen verklaring van Infrabel of de NS?

Citaat
De begeleider is poolshoogte gaan nemen en besloot daarop om alle reizigers aan te manen het stel te verlaten en elders plaats te nemen.

De begeleider, dus een personeelslid van de NMBS, want in Nederland hebben ze geen treinbegeleiders, daar zijn dat conducteurs.

Citaat
In de namiddag is de trein teruggekeerd naar Brussel. Daar is het stel dan in herstelling gegaan.

Een trein waarvan ze weten dat er ramen uitvallen, wordt niet in Nederland hersteld, doch mag voor herstelling nog terugkeren naar Brussel... vreemd.

Citaat
De Franstalige socialistische spoorvakbond spreekt intussen schande [...] "Wij vervoeren mensen. We zijn verantwoordelijk voor hun leven".

"Wij", dat zijn dus Belgen. Zijn Belgen dan verantwoordelijk voor een trein van de NS waar een raam uitvalt?

Citaat
Onze technici zoeken uit hoe dit precies is kunnen gebeuren.[/b]

Dat zegt Bart Crols van de NMBS. Belgische technici moeten uitzoeken waarom er een raam uit een wrak van de NS valt (hebben ze dan niet gezien dat er onderweg een Belgische olifant met zijn slurf tegen dat raam gemept heeft?).
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op dinsdag 20 februari 2018 - 13:58:27
Amai, als ze bij De Lijn iets doen, dan doen ze 't ineens ook goed.  Een lijnbus die frontaal op een tram knalt, en amper een kilometer daarvandaan ontspoort én kantelt een rijtuig van een gekoppelde PCC tram :


Citaat van: GVA
Bus botst frontaal op tram op kruispunt: twintig gewonden

DEURNE - Op het kruispunt van de August Van de Wielelei en de Ruggeveldlaan in Deurne zijn dinsdagochtend een bus en een tram frontaal op elkaar gereden. Een twintigtal personen raakten gewond. De weg was er een hele tijd volledig versperd.

http://www.gva.be/cnt/dmf20180220_03367128/bus-en-tram-botsen-tegen-elkaar-op-kruispunt

Citaat van: GVA
Tram ontspoort en kantelt aan rotonde Wommelgem: vier gewonden

WOMMELGEM - Op de keerlus aan de rotonde van het op- en afrittencomplex van de E313 in Wommelgem is dinsdag rond 9 uur een tram gekanteld. De hulpdiensten zijn momenteel bezig met het wegtakelen van het treinstel. Eerder op de ochtend vond er ook al een zwaar ongeval tussen een tram en een bus plaats in Deurne.

http://www.gva.be/cnt/dmf20180220_03367177/tram-ontspoort-en-kantelt-aan-rotonde-wommelgem?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding


En dan nog een even stom als tragisch ongeluk :

Citaat van: GVA
Oudere dame in levensgevaar na aanrijding door bus

DEURNE - Op de Turnhoutsebaan in Deurne is dinsdagvoormiddag een oudere dame aangereden door een bus.

http://www.gva.be/cnt/dmf20180220_03367279/oudere-dame-in-levensgevaar-na-aanrijding-door-tram?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Alleen heb ik hier enigszins moeite met de manier waarop de krantenkop geformuleerd is.  Het kan aan mij liggen, maar de titel lijkt te suggereren dat de lijnbus de dame omver gereden heeft.  Maar als ik dan het artikel lees, dan lees ik dat de bewuste dame in al haar haast en spoed om de bus nog nét te halen, van het halteplatform gevallen is en zodoende onder de bus (die net vertrok) beland is.

En de dame heeft het ongeval helaas niet overleefd :

Citaat van: GVA
Vrouw (86) bezweken aan verwondingen na aanrijding door bus

DEURNE - Op de Turnhoutsebaan in Deurne is dinsdagvoormiddag een oudere dame aangereden door een bus. Ze werd in levensgevaar afgevoerd naar het ziekenhuis waar ze aan haar verwondingen is bezweken. Het gaat om een 86-jarige buurtbewoonster.

http://www.gva.be/cnt/dmf20180220_03367279/oudere-dame-in-levensgevaar-na-aanrijding-door-tram
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op dinsdag 20 februari 2018 - 19:38:35
Dat van die bus en die tram die op elkaar gebotst zijn, kan ik begrijpen. Tram 10 is daar plots linksaf gedraaid waar hij het normaal nooit doet, dat had de buschauffeur dus niet verwacht. Moedwillig trambestuurderke: gewoon doorrijden, ook al ziet hij dat de bus niet meer kan stoppen. Zo snel zal hij immers niet gereden hebben bij het linksaf draaien, anders was hij omgekipt zoals zijn collega.
Titel: Chauffeur van gekantelde tram ontslagen: “Onaangepaste snelheid”
Bericht door: bert.covens op dinsdag 20 maart 2018 - 11:47:44
Citaat van: Nieuwsblad
Chauffeur van gekantelde tram ontslagen: “Onaangepaste snelheid”

WOMMELGEM / DEURNE - De chauffeur van De Lijn die een maand geleden de gekantelde tram in Wommelgem bestuurde, is ontslagen. De chauffeur reed volgens de vervoersmaatschappij te snel in de keerlus.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180320_03419256?utm_source=twitter&utm_medium=dlvr&utm_campaign=twitterfeed
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op dinsdag 20 maart 2018 - 18:10:58
Nu het De Lijn een pak geld gekost heeft om die man de gevolgen van te snel rijden te leren, gooien ze hem buiten...  :D
Titel: Re: De lijn
Bericht door: jo op dinsdag 10 april 2018 - 22:24:35
https://www.hln.be/geld/consument/de-lijn-stopt-met-omstreden-reizigerstellingen~af194d9a/
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op donderdag 22 augustus 2019 - 20:47:20
Ook een fraaie:

https://www.tvoost.be/nieuws/lijnbus-trekt-spoor-van-vernieling-tussen-eksaarde-en-sint-niklaas-83531?fbclid=IwAR04-uRd7flcF49CVkcKn7-Qg7yZyjoLDZ-SqFDY4Vo58hvcb9y9EvGTEAc


Diverse ongevallen, waaronder een fietser die wellicht zijn heup gebroken heeft na een valpartij.
Hopelijk worden alle ongevallen goed en nauwkeurig in kaart gebracht,
anders komen ze er nog mee weg, wegens geen bewezen oorzakelijk verband tussen de mazoutlek en de ongevallen.

Titel: Re: De lijn
Bericht door: jozef op vrijdag 23 augustus 2019 - 14:18:50
Hopelijk worden alle ongevallen goed en nauwkeurig in kaart gebracht,
anders komen ze er nog mee weg, wegens geen bewezen oorzakelijk verband tussen de mazoutlek en de ongevallen.

En dan nog... het volstaat dat er daar ergens ene van De Lijn "stoemelings" een gevaarsdriehoek, een A15 of een  A51 neergepoot heeft...
Titel: Re: De lijn
Bericht door: bert.covens op zaterdag 24 oktober 2020 - 20:26:35
Citaat van: GVA
Vastgereden Lijnbus zorgt tijdlang voor hinder in centrum Deurne

DEURNE - In het centrum van Deurne is zaterdag verkeershinder ontstaan door een bus van De Lijn die zich had vastgereden op een verkeerseiland. Intussen is het kruispunt weer vrijgemaakt.
https://www.gva.be/cnt/dmf20201024_95044904?utm_campaign=seeding&utm_content=article&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_term=gva&fbclid=IwAR0gIxQjR7J7p87aNCEqXoY7es7LhYIUcrDwf9wbcMAMEneYVHi6Bx9dh6I

In ben er vrij zeker van, dat het hier zal zijn :
https://www.google.com/maps/@51.220197,4.4552873,3a,75y,140.12h,91.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVPIxD69lVQMDtASZwIAtUQ!2e0!7i13312!8i6656

Komende vanuit de het Rodekruisplein (= verlengde van de Lakborslei) in Deurne,
en dan links de Turnhoutsebaan willen oprijden.

Ik ken dat kruispuntje daar tamelijk goed.
Dat is een tamelijk vies kruispuntje.
Onze vaste vrachtwagen, is 9m40 lang.  En zelfs daarmee moet ik m'n leerlingen al aardig voldoende rechts laten rijden, of we halen dat bochtje nooit heelhuids.
Een lijnbus zal zowat 12 meter zijn, nog een kleine 3 meter langer dus.

De aspirant moet alles nog leren. 
Dit is niet het type bochtje, waar je de leerling kan laten begaan en in de fout kan laten gaan.
Dus bij de minste twijfel of de aspirant tijdig en correct àlle ruimte zal benutten, moet je ingrijpen.
Hier wil je dat écht niet te laat doen, dan rij je ofwel schade, ofwel leg je de halve buurt daar lam (en neem je andere onnodige risico's) om er weer weg te geraken.
Titel: Re: De lijn
Bericht door: Thomas Claes op dinsdag 27 april 2021 - 10:16:39
Dag,
Misschien is de reden het gebrek aan een gevoel van veiligheid, lees hier https://www.wearetravellers.nl/reistips/inbraakpreventie-tips-vakantie/ >:D