Christophoros
Geregeld gestelde vragen en antwoorden => Verkeersreglement => Topic gestart door: Jari op dinsdag 24 mei 2011 - 23:31:42
-
Gesloten koetswerk voor een examen rijbewijs B... wat is dat precies? Wordt een lichte vracht mét achterruiten, maar zonder zijruiten achteraan beschouwd als gesloten koetswerk? (ik hoop van niet)
-
Ik vrees van wel; je kan immers niets zien als je over de schouder moet kijken. Er moet dan een bijkomende spiegel aan de buitenkant rechts geplaatst worden. Best stel je voorafgaandelijk aan het examen de vraag aan het examencentrum alwaar je het examen zal afleggen. Zij bepalen immers in eerste instantie of je voertuig aan de normen beantwoordt. Daardoor zal je dan ook geen gedoe hebben over het al dan niet comform zijn op het ogenblik dat het examen begint.
-
Aangezien er geen extra spiegel was, daar ook nooit mee geoefend was en de winkels nog niet open waren, is het examen is uiteindelijk afgelegd zonder extra spiegel. Was toegelaten... Maar ik vroeg het me dus ook even af :) Het was een twijfelgevalletje vond ik omdat er wel achterruiten zijn! (het was niet voor mij trouwens)
-
Met achterruiten kan je een binnenspiegel gebruiken hé.
Hoewel daarmee eigenlijk niet aan de voorwaarden voldaan is, want er is voldoende zicht achteruit EN naar links vereist, en dat kan niet met enkel een achterrruit en geen zijruiten.
Er is voor zover ik kan zien, nergens bepaald wat een gesloten koetswerk precies is.
-
Gesloten koetswerk voor een examen rijbewijs B... wat is dat precies? Wordt een lichte vracht mét achterruiten, maar zonder zijruiten achteraan beschouwd als gesloten koetswerk? (ik hoop van niet)
Gesloten koetswerk is volgens mij toch een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)
Dus die lichte vracht is een gesloten koetwerk neem ik aan.
Een cabrio of roadster heeft meestal een open koetswerk.
Maar het gaat wslk enkel om de definitie zichtbaarheid naar achter of zijdelings, dus of er (extra) buitenspiegels verplicht zijn... :-\
-
Gesloten koetswerk is volgens mij toch een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)
Nope.
Je kan uit de teksten afleiden dat het eigenlijk om de ruiten in dat koetswerk gaat ...
Anders spreekt men van een gesloten passagiersruimte of -kooi :-\
-
Gesloten koetswerk is volgens mij toch een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)
Dus die lichte vracht is een gesloten koetwerk neem ik aan.
Een cabrio of roadster heeft meestal een open koetswerk.
(http://images.forum-auto.com/mesimages/451336/baur2.jpg)
-
Anders spreekt men van een gesloten passagiersruimte of -kooi :-\
Neen, gesloten koetswerk.
uit de oude doos: open koetswerk:
(http://2.bp.blogspot.com/_k2854X9e26M/TQp3IkGU5SI/AAAAAAAALH0/Fhw5anUIg74/s1600/isotta+fraschim.JPG)
open en gesloten koetswerken:
http://www.a-ford.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=51
Alle A-Fords hadden hetzelfde chassis, maar waren verkrijgbaar met verschillende open en gesloten koetswerken
-
Gesloten koetswerk is volgens mij toch een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)
Dus die lichte vracht is een gesloten koetwerk neem ik aan.
Een cabrio of roadster heeft meestal een open koetswerk.
(http://images.forum-auto.com/mesimages/451336/baur2.jpg)
Idd, die kende ik al, was een specialleke.
Dat noem ik dan een half-cabrio met (bijna) gesloten koetswerk (vaste A,B,en C-stijl).
Daarom schreef ik overigens meestal. Want (Porsche) Targa´s bestaan ook (zijn ook geen full-cabrio´s).
Porsche Targa (http://images.google.be/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&hl=de&rlz=1T4GPEA_deBE432BE433&q=Porsche+Targa&biw=1020&bih=637)
Of auto´s met afneembaar dak (of 2 dakhelften) en vaste achterstijl/achterruit.
Een cabrio of roadster heeft meestal een open koetswerk
Maar blijkbaar is dit off topic, het gaat om zichtbaarheid...
-
f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :
* als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;
* als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk of een voertuig van de categorie B+E, C, C+E, D, D+E of van de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E, van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;
Als je stelt dat het bij een auto met gesloten koetswerk gaat om "een auto met een vast dak verbonden met de carosserie (door vaste A (B) en C stijlen)" , dan zou de 2de voorwaarde hierboven van toepassing zijn voor een examenvoertuig voor rijbewijs B, en zou men er geen extra binnenspiegel in moeten plaatsen, maar een extra rechtse buitenspiegel ...
Dat is dus niet het geval ... de stelling waar van uit gegaan werd, klopt dus niet.