Christophoros

Forumgemeenschap => Mediatips en discussies => Topic gestart door: JC op dinsdag 25 juli 2017 - 21:48:51

Titel: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: JC op dinsdag 25 juli 2017 - 21:48:51
Wat ik al een tijdje uitleg op het forum, nu uitgelegd door een familie die een Model X bezit. In het engels, maar dat zal voor de meeste wel lukken denk ik.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-S04zSX5Uc (https://www.youtube.com/watch?v=Z-S04zSX5Uc)
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: Michel op woensdag 26 juli 2017 - 09:37:23
Wat ik al een tijdje uitleg op het forum, nu uitgelegd door een familie die een Model X bezit. In het engels, maar dat zal voor de meeste wel lukken denk ik.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-S04zSX5Uc (https://www.youtube.com/watch?v=Z-S04zSX5Uc)
Idd, dat filmpje ken ik ook en is eenvoudig uitgelegd.

Maar toch zal dat filmpje niet aanvaard worden als uitleg.

Alhoewel dat filmpje enkel de misverstanden uitlegt en aantoont, voelen sommige mensen zich altijd aangevallen ik vraag me af waarom? Ik spreek in het algemeen uit mijn ervaring en niet over de forummers hier.

De typische redenen zijn samengevat dat mensen veranderingen slecht kunnen verdragen:

-  aversie voor alles wat plots anders is in "hun mobiliteit".
- "we" kunnen thuis onmogelijk laden, alhoewel iedereen een laadpaal kan laten zetten.
- "we" hebben een hekel eraan onderweg meer dan 5 minuten pauze te maken, alhoewel aanbevolen wordt zelfs om de 2 uur rijden een korte pauze van 15 minuten in te lassen.
- "we" zijn een uitzondering en rijden meerdere 100-den kms per dag en daar zijn nooit laadpunten te vinden.
- "we" parkeren nooit langer dan 30 minuten, en moeten altijd rijden ofzo...
- met een e-wagen moet men altijd zeer traag rijden, en de wagen bepaald rijgedrag en laadgedrag, onze vrijheid is aangetast...
- laadpalen en laadkabels zijn gevaarlijk heb ik ook al gehoord...

Maar natuurlijk zullen er ook terechte uitzonderingen zijn - die rijden van mijn part - nog 50 jaar met hun wagentype.
Maar die hoeven dan ook nooit te klagen dat ze vroeg of laat bepaalde stadscentra niet meer binnenmogen.  :P
 
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: jozef op woensdag 26 juli 2017 - 19:21:33
Alhoewel dat filmpje enkel de misverstanden uitlegt en aantoont, voelen sommige mensen zich altijd aangevallen ik vraag me af waarom?

Als jij aan een discussie deelneemt, verwondert me dat alvast niet. Want dan blijft het niet bij zakelijke argumenten, dan is zelfs niet alleen wat sommige mensen doen dom, maar dan zijn die mensen zelf dom, zoals Jan Modaal. Ik vraag me af waarom je dat doet.

Er bestaan inderdaad vooroordelen tegen elektrische wagens, net zoals tegen wagens met een verbrandingsmotor, en vooral met een dieselmotor. De geloofwaardigheid van elektrische voertuigen wordt vooral gekelderd door lieden die proberen de nadelen die ze nog hebben, onder de mat te vegen.

Citaat
De typische redenen zijn samengevat dat mensen veranderingen slecht kunnen verdragen:

-  aversie voor alles wat plots anders is in "hun mobiliteit".

Dat is geen reden, doch een oorzaak, en dat geldt niet alleen inzake mobiliteit. Komt daarbij dat we in een tijd leven waarin alles sneller en grondiger verandert dan ooit tevoren. Vele mensen kunnen of willen gewoon niet meer volgen. Onlangs was ik in een restaurant met een gezelschap waarvan een dame op de hele avond hooguit 5 minuten niet met haar GSM bezig was. "Gesprekken" van een kwartier met 20 SMSjes, terwijl ze telefonisch op 1 minuut elkaar 10 keren meer hadden kunnen vertellen en dan alvast al auditieve feedback gehad hadden, maar mensen spreken niet graag meer met elkaar. Misschien hooguit 1% van de mensen die ooit een digitale camera hadden, gebruikten zijn mogelijkheden. De anderen maken nu foto's met hun Smartphone, want goede foto's interesseren hen toch niet. Youtube krioelt van erbarmelijke video's.

Citaat
- "we" kunnen thuis onmogelijk laden, alhoewel iedereen een laadpaal kan laten zetten.

O ja? Ik heb in één van die appartementsgebouwen aan de Silvertop op het Kiel in Antwerpen gewoond. Dan moet jij mij maar eens zeggen hoe ik daar ooit een laadpaal had kunnen laten zetten. Er staan daar 3 blokken met elk 19 verdiepingen en 361 appartementen. Jij mag eens uitrekenen hoeveel laadpalen met bijbehorende parkeerplaats daar zouden moeten komen als er alleen nog elektrische voertuigen zullen rijden.

Je mag ook eens uitrekenen hoeveel tijd mensen als JC al met kaarten en websites doorgebracht hebben om hun verplaatsingen in functie van de laadmogelijkheden te plannen. En als Joeri dan van plan is om op de Duitse snelwegen tegen 130 km/h te rijden, mag hem de lust niet bekruipen om eens een half uurtje tegen 180 km/h te rijden, want dan valt zijn hele planning in duigen.

Ik zal de aankoop van een elektrische wagen overwegen zodra elektrische wagens (niet alleen de Tesla's) een volwaardig alternatief zullen zijn. Jammer dat sommigen doen alsof ze dat nu al zouden zijn.

Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: Michel op woensdag 26 juli 2017 - 20:09:02
Alhoewel dat filmpje enkel de misverstanden uitlegt en aantoont, voelen sommige mensen zich altijd aangevallen ik vraag me af waarom?
Als jij aan een discussie deelneemt, verwondert me dat alvast niet. Want dan blijft het niet bij zakelijke argumenten, dan is zelfs niet alleen wat sommige mensen doen dom, maar dan zijn die mensen zelf dom, zoals Jan Modaal. Ik vraag me af waarom je dat doet.
Tiens, waar schreef ik dat dan wel in mijn post hierboven?  ???

Citaat
Jij mag eens uitrekenen hoeveel laadpalen met bijbehorende parkeerplaats daar zouden moeten komen als er alleen nog elektrische voertuigen zullen rijden.
Fijn dat ik dat mag.  :D Alleen e-vtg zal zeker na 2060 zijn ofzo, als de oldtimers ook niet meer in de steden gebruikt worden bij de bewoners. Dus Antwerpen heeft nog een beetje tijd.  ;D

In de verre toekomst dus ? Op elke parkeerplaats, tiens, wat anders? Ik neem aan dat Oslo ook hoge woonblokken heeft:
https://architizer.com/blog/oslos-great-heights/

Hier toont B. Nyland in een filmpje een parking met 102 laadpalen:
Oslo heeft inmiddels 50% E-stekkerwagens bij de nieuwe inschrijvingen:
Citaat
https://cleantechnica.com/2017/03/19/bjorn-nyland-shows-off-worlds-largest-charging-enabled-parking-structure-in-oslo/

Unofficial Tesla evangelist Bjørn Nyland uncovered what is, in all likelihood, the world’s largest EV-charging-enabled parking structure, which features a whopping 102 charging stations. We wrote about the new structure 10 days ago, but Bjørn’s video adds a great deal to the story.

https://www.youtube.com/watch?v=ktNKWLwjQJM

(http://images.hgmsites.net/hug/electric-car-advocate-bjorn-nyland-shows-off-vulkan-parking-garage-oslo-norway-video-mar-2017_100596280_h.jpg)

The new “Charging Enabled Parking Structure” is the product of a partnership between the municipality, the charging system provider, and the property owner. It came about as a result of pure demand, which created the right market signals for the new development to make sense. With Norway leading the world in EV market penetration, the capital city of Oslo (which saw 50% of new cars sold last month including a plug) is experiencing a shortage of EV charging stations.

In response, this structure, with 100 Level 2 charging stations and 2 Level 3 DC Fast Charging stations, was built for the fast-growing market. All 100 Level 2 charging stations can push through 3.7 kW to customers but are supported by circuits with capacity for up to 22 kW each. This was done because the stations were also built with vehicle-to-grid (V2G) functionality in mind.

Dus welk probleem zou Antwerpen dan hebben in de toekomst? Ze zijn alleszins verwittigd langzaam eraan te beginnen... Zo exponentieel groeien als Noorwegen zal het wel nooit worden.
Laadpaal volgt wagen bestaat ook in Be... :
http://pers.infrax.be/eerste-van-2500-nieuwe-laadpalen-voor-elektrische-wagens-ingehuldigd

e-parking Houston, 5 jaar geleden:
(http://images.hgmsites.net/lrg/houstons-tranquility-park-garage-with-gridbot-charging-stations_100365734_l.jpg)
http://www.greencarreports.com/news/1078146_google-adds-clout-to-electric-car-charging-at-work-effort

Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: bert.covens op woensdag 26 juli 2017 - 20:21:07
- "we" hebben een hekel eraan onderweg meer dan 5 minuten pauze te maken, alhoewel aanbevolen wordt zelfs om de 2 uur rijden een korte pauze van 15 minuten in te lassen.

Ja Michel, deze "we" wil héél graag zélf bepalen waar en wanneer ik een rustpauze wil inlassen.  En om eerlijk te zijn, heb ik nog altijd geen enkel rekenmiddeltje gevonden dat mij met enige wiskundige zekerheid vooraf weet te vertellen wanneer ik mij moe, minder fit, ... ga voelen om best een rustpauze in te lassen.

Maak ik een langer traject, dan pas ik een rijtijd van ongeveer 2 uur toe.  Jazeker : "ongeveer".  Het gebeurt dat het 2 u 15 minuten is, als ik mij nog fit genoeg voel en ik op die manier bvb een druk verkeersknooppunt met veel weefbewegingen voorbij ben voordat de ochtendspits op gang komt.  Omgekeerd gebeurt het ook wel 's dat ik al na 1 uur 50 min (of nog vroeger) een rustpauze inlas, afhankelijk van hoe ik mij voel.

Een electrische motor met haar capaciteit en de mogelijke oplaadplaatsen die (onrechtstreeks) ff in mijn plaats gaan bepalen waar en wanneer ik het recht heb om moe genoeg te zijn om te mogen rusten wijl de wagen opgeladen wordt, daar zou ik een bloedhekel aan hebben, ja.  Zoals al eerder aangehaald : mijn huidige tuf vraagt slechts luttele minuten om hem vol te tanken.  En het overkomt mij wel 's, dat ik vervolgens nog ff verder rij, om dààr te rusten.  Rusten wil ik namelijk doen waar IK dat wil, wanneer IK dat wil, en zolang IK nodig heb om weer voldoende fit en fris te zijn om weer verder te rijden.  De wagen met de capaciteit van z'n batterij en de mogelijke laadplaatsen die zulks in mijn plaats onrechtstreeks (mee) zou gaan bepalen, zou niks voor mij zijn.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: Michel op woensdag 26 juli 2017 - 20:35:53
- "we" hebben een hekel eraan onderweg meer dan 5 minuten pauze te maken, alhoewel aanbevolen wordt zelfs om de 2 uur rijden een korte pauze van 15 minuten in te lassen.

Ja Michel, deze "we" wil héél graag zélf bepalen waar en wanneer ik een rustpauze wil inlassen.  En om eerlijk te zijn, heb ik nog altijd geen enkel rekenmiddeltje gevonden dat mij met enige wiskundige zekerheid vooraf weet te vertellen wanneer ik mij moe, minder fit, ... ga voelen om best een rustpauze in te lassen.
Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.

Iedereen mag dat zelf bepalen, maar preventief wat rust nemen is veel minder erg als helemaal niet aankomen, niet?

Wat betekent nu 1 uur later aankomen op een rit van 10 uur? En dat mss 1-2 maal per jaar?
(in een extra-file alleen kan men al één uur "verliezen", en de rest...)
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: jozef op woensdag 26 juli 2017 - 20:48:54
Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.

Iedereen mag dat zelf bepalen, maar preventief wat rust nemen is veel minder erg als helemaal niet aankomen, niet?

Wat betekent nu 1 uur later aankomen op een rit van 10 uur? En dat mss 1-2 maal per jaar?
(in een extra-file alleen kan men al één uur "verliezen", en de rest...)

Preventief kun je volstrekt niets doen tegen microslaap, Michel. Het is mij al overkomen amper een kwartier nadat ik vertrokken was.

Microslaap betekent voor mij onverbiddelijk van de autosnelweg af bij de eerstvolgende parking, rugleuning achterover en een half uur de ogen sluiten. Dan kan ik er weer heel wat uren tegen.

Als ik dan een kwartier later opnieuw de autosnelweg moet verlaten om 3 minuten te gaan voltanken, stoort me dat niet. Maar als ik dan weer een gedwongen pauze van een half uur (of langer als er geen laadpaal vrij is) zou moeten nemen, dan zou de lol er wel af zijn.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: Michel op woensdag 26 juli 2017 - 20:55:28
Preventief kun je volstrekt niets doen tegen microslaap, Michel. Het is mij al overkomen amper een kwartier nadat ik vertrokken was.
Dan was je al voor de rit meer dan normaal vermoeid.

Mij is het meer dan een paarmaal overkomen, telkens veel geluk gehad dat er zeer weinig verkeer was.
Meestal na 2 uur rijden. Of oververmoeid na een voetbalmatch en extra feestje...

Ooit eens 360° gedraaid op sneeuw.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: jozef op woensdag 26 juli 2017 - 21:40:24
Preventief kun je volstrekt niets doen tegen microslaap, Michel. Het is mij al overkomen amper een kwartier nadat ik vertrokken was.
Dan was je al voor de rit meer dan normaal vermoeid.

Dat zeg jij, maar ik weet dat dat niet het geval was.

Citaat
Ooit eens 360° gedraaid op sneeuw.

Geen probleem dus, je stond terug in de gewenste rijrichting.  :D
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: bert.covens op woensdag 26 juli 2017 - 22:35:24
Iedereen mag dat zelf bepalen, maar preventief wat rust nemen is veel minder erg als helemaal niet aankomen, niet?

Waaruit concludeer je nu ineens weer dat ik niet preventief voldoende rust probeer te nemen ? 

Omstandigheden onderweg kunnen de reis altijd vermoeiender maken dan ik vooraf zou kunnen voorzien.  Ik ben ooit teruggekomen van een bezoek aan kameraden die een appartementje gehuurd hadden aan zee.  Grellig dichte mist tot pakweg Gent, maakte dat de rit sowieso al langer duurde.  Daarbovenop was het érg vermoeiend om zo geconcentreerd te blijven, dat ik in Laarne de parking opgereden ben.  Zetel ff achterover, en een dutje gedaan.  Ik weet zelfs niet meer of 't een half uur of drie kwartier (of nog langer) was dat ik daar ingedommeld heb gelegen.  Hoe oncomfortabel zo'n autozetel ook is, je hebt er geen idee van hoe heilzaam verkwikkend dat slaapje toen was om het resterende stukje tot in Hemiksem nog af te leggen.  Mocht je 't mij vooraf gevraagd hebben of ik in Laarne zou stoppen, had ik gegarandeerd neen geantwoord.

Wat betekent nu 1 uur later aankomen op een rit van 10 uur? En dat mss 1-2 maal per jaar?
(in een extra-file alleen kan men al één uur "verliezen", en de rest...)

Net daarom dat ik er een bloedhekel heb om daarbovenop nog 's extra tijd te verliezen aan de laadpaal.

Ik doe m'n job nog altijd graag.  Maar beroepshalve, moet ik geregeld de tijd wat in de gaten houden.  Shit, deze keer ben ik beduidend later aan 'n laatste rit begonnen.  Déze keer dus éérst maar naar boer X rijden, want die begint wel héél vroeg te melken.  Géén zotte toeren uithalen, maar bvb de rit déze keer toch maar in omgekeerde volgorde rijden.  Hmm, déze keer mss maar met de éérste rit naar Moorslede rijden, anders riskeer ik dat de fabriek al stil ligt omdat ik daar te laat aankom.

Als ik dan met vakantie ga, is dat dus het éérste wat ik vooral NIET meer wil doen.  Vooraf plannen wanneer ik waar moet zijn, of tot waar ik ga rijden (bvb om m'n wagen weer bij te laden).   Weliswaar zoek ik her en der (hier op 't forum bvb) wat extra info op welke trajecten interessant, of juist minder interessant zijn.  Maar ik heb nog nooit, jamais vooraf ingepland waar ik om hoe laat precies zou willen stoppen.  Als gemiddelde neem ik pakweg twee uur.  Maar 't gebeurt me wel 's dat ik vroeger dan die twee uur een rustpauze inlas, afhankelijk van hoe ik me op dat moment voel. 

Stoppen, wil ik dus niet pas doen als ik ver genoeg gereden ben, om te stoppen aan een deftige laadpaal.  Soms kan het wenselijk, of zelfs noodzakelijk zijn om wat eerder een rustpauze in te lassen.
Wegrijden na een rustpauze, wil ik pas doen als IK weer fit genoeg ben om verder te kunnen, en niet wanneer de boordcomputer mij aangeeft dat de batterij voldoende opgeladen is. 

In mijn vrije tijd, is het voor mij héérlijk om vooral zélf te kunnen bepalen waar en wanneer en hoe lang ik stop.  En vooral : zonder dat externe personen of factoren mij daar enige verplichting of beperking in opleggen.  Zo ben ik tijdens m'n vakantie vorig jaar op het allerlaatste stukje in extremis nog even gestopt.  Ik moest nog minder dan een uurtje rijden.  Niet omdat ik moe was, niet omdat er één of andere batterij moest opgeladen worden.  Maar gewoon omdat de kids hun energie ff kwijt moesten en het daar een fraai uitzicht was, en het héérlijk verpozen was.  Zalig vind ik dat, om niet af te hangen van enige tijdsdruk of beperkt rijbereik en gewoon kunnen stoppen op momenten en plaatsen dat IK daar 's goesting in (of nood aan) heb.

Als ik moet tanken, sta ik daar hooguit enkele minuutjes.  Als die plek mij niet meteen bevalt, kan ik prompt beslissen om ergens anders een rustiger plekje te zoeken om te verpozen.  Als de plaats waar de wagen bijgeladen kan worden mij niet bevalt daarentegen, sta ik daar minstens de tijd die de batterij nodig heeft om weer ff verder te kunnen.  Ik zou er dan bij voorbaat al de kiekeboebelen van krijgen van 't idee alleen al af te hangen van die externe factor die mij gaat vertellen wanneer ik weer verder kan en mag.

Kunnen stoppen wanneer ik daar zélf nood aan of gewoon goesting in heb = zalig voor mij.
Een externe factor (de capaciteit van de batterij en een beschikbare laadpaal) die mij oplegt waar en wanneer te stoppen = dat hààt ik.  Ik moet beroepshalve al genoeg rekening houden met externe factoren.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op woensdag 26 juli 2017 - 23:38:46
Citaat
Een externe factor (de capaciteit van de batterij en een beschikbare laadpaal) die mij oplegt waar en wanneer te stoppen = dat hààt ik.
Misschien moeten we eens wat meer beseffen hoe verwend we wel zijn en moeten we eens nadenken of we niet anders moeten leren omgaan met beperkingen om het milieu wat te sparen.
OK, dat kan niet van dag op dag maar stilaan moet er toch een mentaliteitsverandering komen.

Een beetje luxe en comfort inleveren ten voordele van het milieu zal hoe dan ook in de toekomst een noodzaak zijn.
We kunnen er alvast nu al een beetje proberen aan te wennen.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: bert.covens op donderdag 27 juli 2017 - 00:25:13
Citaat
Een externe factor (de capaciteit van de batterij en een beschikbare laadpaal) die mij oplegt waar en wanneer te stoppen = dat hààt ik.
Misschien moeten we eens wat meer beseffen hoe verwend we wel zijn en moeten we eens nadenken of we niet anders moeten leren omgaan met beperkingen om het milieu wat te sparen.
OK, dat kan niet van dag op dag maar stilaan moet er toch een mentaliteitsverandering komen.

Een beetje luxe en comfort inleveren ten voordele van het milieu zal hoe dan ook in de toekomst een noodzaak zijn.
We kunnen er alvast nu al een beetje proberen aan te wennen.

Dus als je het milieu wat wil sparen, mss ineens ook je de vraag stellen of het vanuit ecologische overwegingen nog aanvaardbaar is met je diesel tuf te blijven verder rijden ?  Of begrijp ik je postings nu verkeerd ?

Als je mijn quotes goed gelezen had, dan had je trouwens geweten dat het mij niet om luxe en comfort ging.  Doch ondermeer om het feit dat ik ervan gruwel dat een machine mij moet komen vertellen wanneer ik de kans mag krijgen om wat uit te rusten.  Ik bepaal zélf wel wanneer het tijd is om te rusten.  Mijn tuf krijgt drie minuten om hem vol te tanken.  En als het mij daar om welke reden dan ook niet bevalt, neem ik m'n rustpauze wel ergens anders.  Namelijk een plek waar het mij béter lukt om goed genoeg uit te rusten om weer verder te kunnen.   Dat is dus niet zozeer uit luxe en comfort, doch veeleer uit veiligheidsoverwegingen.

Eveneens als je mijn quotes goed gelezen had, dan had je geweten dat ik uit ecologische redenen intussen ook al uitkijk richting hybride modellen of pakweg een voertuig op CNG.

Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: jozef op donderdag 27 juli 2017 - 17:57:36
Bert legt hiet nog eens op een prachtige wijze uit dat het bij rijbereik, de plaatsen waar je kan tanken c.q. laden en hoe lang dat duurt niet gaat over factoren die je louter wiskundig een plaats kunt geven, doch dat ze een ingrijpende invloed hebben op de levenskwaliteit, welke heel wat meer inhoudt dan enkel maar het milieu.

In het verleden heeft men ingezien dat men milieumaatregelen niet mag doordrijven tot waar er geen evenwicht meer is tussen ecologie en economie. Ik meen dat de ecologie ook het welzijn niet dermate mag benadelen, dat een machine gaat bepalen waar je moet tanken c.q. bijladen en even ontspannen als je op reis gaat.

Het is een beetje vergelijkbaar met verzekeringen. Je kunt zoveel verzekeringen nemen, dat je haast voor alles wat zich ooit zou kunnen voordoen gedekt bent. Maar dan ga je niet gelukkig meer leven, want dan gaat je hele inkomen naar de verzekeraars.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op donderdag 27 juli 2017 - 22:11:07
Citaat
Of begrijp ik je postings nu verkeerd ?
Ja, ik vrees van wel. Ik schreef
Citaat
OK, dat kan niet van dag op dag maar stilaan moet er toch een mentaliteitsverandering komen.

Hiermee wil ik zeggen dat we er toch moeten over nadenken en er open voor staan.
Misschien niet direct voor ons, morgen, maar dat zal eerder iets voor jouw kids zijn als ze binnen enkele jaren ook gaan deelnemen aan het verkeer.

Mijn volgende auto zal waarschijnlijk geen diesel meer zijn.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: Daffodil31LE op woensdag 02 augustus 2017 - 22:23:05

[...]
Maar natuurlijk zullen er ook terechte uitzonderingen zijn - die rijden van mijn part - nog 50 jaar met hun wagentype.
Maar die hoeven dan ook nooit te klagen dat ze vroeg of laat bepaalde stadscentra niet meer binnenmogen.  :P
 

Verstandige winkeliers zijn al jaren geleden verhuisd (al dan niet weggepest) uit de stadscentra. Sommige winkels staan al jaren leeg, mensen willen niet in een dode winkelstraat wonen.

En ik? Ik bestel spullen die ik wil hebben wel in een webwinkel. Komt de postbode of een koeriersdienst gratis (vanaf een bepaald aankoopbedrag) aan mijn voordeur afleveren. Met een dieselbus.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: Michel op woensdag 02 augustus 2017 - 22:33:00

[...]
Maar natuurlijk zullen er ook terechte uitzonderingen zijn - die rijden van mijn part - nog 50 jaar met hun wagentype.
Maar die hoeven dan ook nooit te klagen dat ze vroeg of laat bepaalde stadscentra niet meer binnenmogen.  :P
 

Verstandige winkeliers zijn al jaren geleden verhuisd (al dan niet weggepest) uit de stadscentra. Sommige winkels staan al jaren leeg, mensen willen niet in een dode winkelstraat wonen.

En ik? Ik bestel spullen die ik wil hebben wel in een webwinkel. Komt de postbode of een koeriersdienst gratis (vanaf een bepaald aankoopbedrag) aan mijn voordeur afleveren. Met een dieselbus.
Of met de electrische fiets, of electrische driewieler:
https://www.tvl.be/nieuws/bedrijf-gaat-pakjes-verdelen-met-elektrische-fiets-in-limburgse-steden-24818

getest in 2012: http://www.madeinlimburg.be/nieuws/lommelse-postbodes-testen-elektrische-driewieler/
aangekocht in 2016: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2883659/2016/09/22/Bpost-koopt-400-elektrische-driewielscooters.dhtml
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: Daffodil31LE op woensdag 02 augustus 2017 - 23:04:11
Dan wens ik ze veel succes als ik binnenkort een nieuwe wasmachine ga kopen. Dat distributiecentrum staat hier ook al niet in de buurt overigens.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: Michel op donderdag 03 augustus 2017 - 15:13:32
Dan wens ik ze veel succes als ik binnenkort een nieuwe wasmachine ga kopen. Dat distributiecentrum staat hier ook al niet in de buurt overigens.
Mag ook geen probleem zijn:
Citaat
http://www.logistra.de/fachmagazin/nfz-fuhrpark-lagerlogistik-intralogistik/fachartikel-city-check/7160/elektro-lkw-bei-meyer-logistik-der-fluesterleis
(http://www.logistra.de/sites/default/files/logistra/_bilder/fachbeitraege/elektrischer-lkw.jpg)

Meyer Logistik nutzt sie seit November 2014 im regionalen Verteilerverkehr exklusiv für seine Kunden Lidl und Rewe. „Elektrische Lkw in dieser Qualität sind für die regionale Distributionslogistik geradezu optimal geeignet“, sagt Matthias Strehl, Geschäftsführer von Meyer Logistik. Mit einer Batterieladung fahren die 18-Tonner zwischen 300 und 350 Kilometer. Diese überraschend große Reichweite verdanken die E-Force-Lkw unter anderem einer effizienten Fahrstrategie.
En dat in 2014 al, ondertussen zullen die batterijen veel minder zwaar zijn, want de batterijtechniek maakt snel vorderingen, zie Tesla m3 die nauwelijks meer weegt dan een fossiele wagen van zijn grootte.

Als zelfs electro-bussen 560 km kunnen halen:
https://www.wired.com/2016/09/new-electric-bus-can-drive-350-miles-one-charge/
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: bert.covens op zondag 06 augustus 2017 - 22:10:18
Mijn volgende auto zal waarschijnlijk geen diesel meer zijn.

Mijn huidige tuf, is ook nog een diesel. 

Maar als we 't dan écht over het milieu hebben, hoe ver zijn we bereid te gaan ? 

Wat moeten we dan met onze huidige diesel tuf nadat we hem vervangen hebben ?  De énige juiste oplossing, zou er dan in bestaan om hem meteen naar de schrootpers te rijden en te laten vernietigen.  Of hopen we mss toch nog stiekem iets of wat overnameprijs af te pingelen bij de aanschaf van een milieuvriendelijker alternatief ?  Uiteraard goed wetende dat onze oude tuf daarna ongetwijfeld gewoon in één of ander Afrikaans land z'n schadelijke uitstoot gaat blijven uitdampen.  Hebben we het milieu dan voldoende geholpen, en onze aardbol genoeg gevrijwaard voor de generaties die nà ons komen ?  Of hebben we dan gewoon het probleem verplaatst naar elders ?

Willen we nog steeds bananen of ander uitheems fruit blijven eten ?  Goed wetende dat die per schip naar hier komen ?  En hoe vervuilend zo één schip wel kan zijn ?

Willen we de gezelligheid van de open haard of kachel opgeven ?

enz

Kortom : hoe vér zijn we bereid te gaan ?  En ja, ik schrijf bewust "we" (ik maak voor mezelf géén uitzondering).
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: JC op zondag 06 augustus 2017 - 23:36:41
Ik bekijk dat heel eenvoudig, begin zelf al met je steentje bij te dragen. Waar de mensen in Afrika mee rijden of waar de schepen op varen daar heb je weinig tot geen invloed op. Je kan echter voor jezelf al wel een aantal maatregelen treffen om het milieu te ontzien, zonder daarbij comfort in te boeten. Het rijden met een elektrische wagen kan daar bij horen, voor diegenen waarvoor het nu te duur is kan CNG een oplossing zijn. Ik verwacht op dat vlak binnenkort behoorlijk wat meer modellen nu er in Belziek stilaan een fatsoenlijk CNG-station netwerk beschikbaar is.
Er zijn nog andere dingen die je kan veranderen. Ik vervang momenteel alle lampen door LED lampen wanneer ze stuk gaan. Toen ik in 2001 in Mechelen kwam wonen had ik nog 18 stuks halogeen lampen van 50 W per stuk. In tussentijd heb ik het energieverbruik van deze verlichting in stapjes teruggebracht. De eerste fase was de vervanging door halogeen van 35 W, dat was licht genoeg. De volgende stap waren spaarlampen van 9 W, vergelijkbaar met een halogeenlamp van 40 W. De laatste stap is de vervanging door LED's van 4,5 W. Ik heb nog steeds meer dan voldoende licht, maar wel aan een tiende van het verbruik. De koelkast gaf na 12 jaar zijn geest. In 2001 had ik die aangekocht als een klasse A apparaat, het beste toen. Ondertussen heb ik die vervangen door weer de zuinigste die ik kon krijgen. Ik schat dat deze minder dan de helft verbruikt.
De verwarming is ondertussen ook vervangen door een ketel met een veel hoger rendement. Tegen de muur werd 10 cm extra isolatie geplaatst.
Dit alles heeft er voor gezorgd dat in 15 jaar tijd mijn elektriciteitsrekening eerder gedaald dan gesteken is, zelfs met de veel hogere elektriciteitstarieven van nu.
Moest ik een geschikt dak hebben had ik al lang zonnepanelen gelegd, trouwens niet alleen de photo-voltaïsche maar ook de zonnecollectoren voor warmte. Dit gecombineerd met een aantal kWh aan thuisopslag (type Powerwall) levert heel mooie resultaten. Je kan zelfs je huis afkoppelen van het net als je 10 kW aan zonnepanelen kwijt geraakt op je dak, zonder dat het je een cent meer kost dan elektricieit uit het net te trekken.

Om toch even verder te gaan op die uitstoot door de scheepvaart, momenteel stoten die zo'n 3% van de totale CO2 emissie uit. Maar ook daar wordt men stilaan wakker. Men bekijkt de mogelijkheid om LNG (liquified natural gas) te gebruiken al dan niet in combinatie met diesel. Verder wordt geëxperimenteerd met brandstofcellen. De elektrische aandrijving kan dan ondersteund worden door PV-panelen op het schip in geval van een tanker. Er zijn zelfs ontwerpen van zeilschepen waarbij de zeilen ook fungeren als PV-paneel.

In de luchtvaart kom het elektrische vliegen dichterbij, toch zeker voor de korte afstand. Voor korte verbindingen waar een snelle treinverbinding geen oplossing biedt kan dit een goede oplossing zijn. Ik denk dan aan het typische island-hopping. Het Israëlisch bedrijf Eviation werkt aan een elektrisch vliegtuig met een bereik van 1000 km. Nu nog beperkt tot 9 passagiers, maar men moet ergens starten.

Als iedereen voor zijn eigen deur begint te keren zullen we er wel komen!
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op maandag 07 augustus 2017 - 22:50:08
Citaat
Ik bekijk dat heel eenvoudig, begin zelf al met je steentje bij te dragen.
Volledig akkoord, maar dat men er eerst voor zorgt dat men de mensen de tijd geeft om zich aan te passen zonder dat het hen veel geld kost. De overheid  had hier al veel vroeger mee moeten beginnen en een soort uitdoofscenario voorzien. Nu wil men snel-snel dat mensen hun auto verwisselen voor een milieuvriendelijker exemplaar en dat kost de mensen geld (en extra moeite).

De overheid heeft schromelijk laat gereageerd en nu worden de dieselrijders de dupe.

Wat betreft opladen van elektrische auto's.
Is er al eens aan gedacht om opgeladen batterijen te verwisselen? Bv. huurbatterijen in een tankstation.
Je komt toe met bijna lege batterijen en na een 10 tal minuten kun je weer helemaal opgeladen de baan op.
Dat zou toch een oplossing kunnen zijn voor de lange laaduren via het net.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: jozef op dinsdag 08 augustus 2017 - 13:47:14
Is er al eens aan gedacht om opgeladen batterijen te verwisselen? Bv. huurbatterijen in een tankstation.
Je komt toe met bijna lege batterijen en na een 10 tal minuten kun je weer helemaal opgeladen de baan op.
Dat zou toch een oplossing kunnen zijn voor de lange laaduren via het net.

JC zal daar meer kunnen over zeggen dan ik, maar je moet er van uitgaan dat de batterijen om een elektrische wagen bijvoorbeeld 500 km te laten rijden, wel iets omvangrijker en zwaarder zijn dan de startbatterij die we nu hebben.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: JC op dinsdag 08 augustus 2017 - 16:45:52
Is er al eens aan gedacht om opgeladen batterijen te verwisselen? Bv. huurbatterijen in een tankstation.
Je komt toe met bijna lege batterijen en na een 10 tal minuten kun je weer helemaal opgeladen de baan op.
Dat zou toch een oplossing kunnen zijn voor de lange laaduren via het net.

JC zal daar meer kunnen over zeggen dan ik, maar je moet er van uitgaan dat de batterijen om een elektrische wagen bijvoorbeeld 500 km te laten rijden, wel iets omvangrijker en zwaarder zijn dan de startbatterij die we nu hebben.

Dat conccept is al een aantal keren opgedoken. Zelfs Tesla heeft nog met het idee gespeeld. Ook bij Renault dacht men aan een dergelijk systeem. Ik zie enkele redenen waarom het nooit zal werken. Een batterij vertoont degradatie over zijn levensduur. Als de batterij niet goed behandeld is geweest kan dit omvangrijk zijn. Iemand rijdt bijvoorbeeld de batterij regelmatig helemaal leeg, of laat ze onnodig lang op 100% hangen, of de batterij is lange tijd bij te hoge of te lage temperaturen gestockeerd geweest. Wil jij de batterij die je goed hebt behandeld en met zeer weinig degradatie blindweg verwisselen voor een ander exemplaar? Ik alvast niet!
Het vereist behoorlijk wat engineering om een systeem te maken om de batterijen automatisch te verwisselen. Door de dure werkkrachten is een bemand station niet haalbaar. Het ontwikkelen van deze technologie kost tijd en geld.
Bovendien neemt de capaciteit van de batterijen en het bereik van de EV's snel toe. Ook de laadsnelheden nemen sterk toe. Hierdoor gaat de tijdswinst die je krijgt door een batterijswap alsmaar kleiner worden. Dit is nog eens een reden waarom men er niet gaat in investeren.

Het gaat snel met de toename van het bereik. De Model S had in 2012 een bereik van zo'n 350 km, nu in 2017 is dit 540 km, dat is een toename van zo'n 50% op 5 jaar! Ook bij de andere merken zie je een snelle toename. Ook de Nissan Leaf zag zijn bereik met 50% toenemen in dezelfde periode. Hetzelfde zien we bij de BMW I3, maar deze had slechts 3 jaar nodig om 50% verder te geraken.

De laadpalen worden ook steeds sneller, maar vooral talrijker. Ik heb al dikwijls gesteld dat het bereik niet zo belangrijk is, het is de densiteit aan laadpalen. Bij Tesla is er door de superchargers eigenlijk al geen nood meer aan een batterijswap. De max. 120 kW die een supercharger geeft stelt de Teslarijder in staat zijn laadpauzes te reduceren tot zo'n 30 à 40 min na 2 à 3 u rijden. De andere laadpalen zijn momenteel zeker snel genoeg als destination charger. Een Type 2 laadpaal geeft typisch zo'n 11 à 22 kW. Wat genoeg is als je enkele uren op je bestemming blijft. De CCS standaard geeft al typisch 50 à 100 kW maar kan in de toekomst nog veel sneller tot 350 kW. In de praktijk worden de laadpauzes dan gereduceerd tot zo'n 15 à 20 min. Dat moet in principe volstaan.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op dinsdag 08 augustus 2017 - 22:32:19
Citaat
Wil jij de batterij die je goed hebt behandeld en met zeer weinig degradatie blindweg verwisselen voor een ander exemplaar? Ik alvast niet!
Ach, het zijn slechts huurbatterijen en als het oplaadvermogen wat minder is, is dat niet zo erg. Bij de volgende switch heb je misschien een betere batterij.
Het punt is dat je misschien 1 of 2 batterijen kunt switchen om reeds een eind verder te geraken en de rest laad je thuis of aan een paal op.
Citaat
Door de dure werkkrachten is een bemand station niet haalbaar.
Daar kan ik inkomen, alhoewel er vraag naar zou zijn op plaatsen (snelwegen) waar veel gewisseld kan worden, het misschien wel haalbaar is.

Indien dit concept toch overwogen zou worden, moet men naar een standaard batterij die snel in- en uitgeklikt kan worden.
Het vermogen is meetbaar, dus voor een zwakkere batterij zou je dan minder betalen.

Hoofdbedoeling blijft nog steeds laden aan laadpalen.

ps: hoe veilig zijn laadpalen wanneer een of andere grapjas de stekker uittrekt?
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: JC op woensdag 09 augustus 2017 - 08:39:22
ps: hoe veilig zijn laadpalen wanneer een of andere grapjas de stekker uittrekt?

Enkel bij het laden aan een normaal stopcontact wordt de stekker niet vastgeklikt, maar zelfs dan zijn er systemen met flapjes zodat deze wel beveiligd is. Alle andere kabels worden zowel aan de kant van de laadpaal als aan de kant van de auto vastgeklikt. De kabel losmaken aan de auto vereist de sleutel en aan de laadpaal komt die pas los als je de laadpas scanned aan de laadpaal. Een kabel die door grapjassen wordt losgemaakt is er dus niet mogelijk.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op woensdag 09 augustus 2017 - 23:00:31
OK, geen flauwe grapjassen.

Andere vragen:
Citaat
Wil jij de batterij die je goed hebt behandeld en met zeer weinig degradatie blindweg verwisselen voor een ander exemplaar? Ik alvast niet!
Ach, het zijn slechts huurbatterijen en als het oplaadvermogen wat minder is, is dat niet zo erg. Bij de volgende switch heb je misschien een betere batterij. De verhuurfirma moet wel minstens 80 % garanderen en dat is perfect meetbaar.
Het punt is dat je misschien 1 of 2 batterijen kunt switchen om reeds een eind verder te geraken en de rest laad je thuis of aan een paal op.
Citaat
Door de dure werkkrachten is een bemand station niet haalbaar.
Daar kan ik inkomen, alhoewel er vraag naar zou zijn op plaatsen (snelwegen) waar veel gewisseld kan worden, het misschien wel haalbaar is om werkkrachten in te zetten.

Indien dit concept toch overwogen zou worden, moet men naar een standaard batterij die snel in- en uitgeklikt kan worden.
Het vermogen is meetbaar, dus voor een zwakkere batterij zou je dan minder betalen.

Hoofdbedoeling blijft nog steeds laden aan laadpalen en verwisselbare batterijen een optie voor als je bijna leeg zit en toch snel verder wil.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: JC op donderdag 10 augustus 2017 - 01:21:32
Hoofdbedoeling blijft nog steeds laden aan laadpalen en verwisselbare batterijen een optie voor als je bijna leeg zit en toch snel verder wil.

Stel je de vraag, wat is er mis aan 30 à 40 min wachten na 3u of meer rijden! Waarom zou je onmiddellijk verder willen terwijl we allemaal weten dat dit niet veilig is. Met de nieuwe laders die er aankomen zal het slechts 10 à 20 min zijn. Bovendien maak je dergelijke lange ritten slechts enkele keren per jaar!
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op donderdag 10 augustus 2017 - 22:33:56
Dat hoeft niet na 3 uur rijden te zijn. Het kan dat de batterijen bijna leeg zijn net voordat je bijna thuis bent.
Als de nieuwe laders er zullen zijn, is het inderdaad interessanter.

Hebben die supersnelladers dan geen nadelige invloed op de slijtage van de batterij?
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: JC op vrijdag 11 augustus 2017 - 08:27:15
Dat hoeft niet na 3 uur rijden te zijn. Het kan dat de batterijen bijna leeg zijn net voordat je bijna thuis bent.
Als de nieuwe laders er zullen zijn, is het inderdaad interessanter.

Hebben die supersnelladers dan geen nadelige invloed op de slijtage van de batterij?

Het kan inderdaad gebeuren dat je batterijen bijna leeg zijn voordat je thuis bent. Met een beetje planning los je dat op! Als je lange afstand hebt gereden dan waren een paar minuten langer aan de supercharger al een oplossing geweest. Als je de navigatie gebruikt zal de auto je melden wanneer er voldoende is geladen om op je bestemming, in dit geval thuis, te geraken. Hij geeft ook een melding op de app op je smartphone. Na een tijdje leer je je auto kennen en weet je perfect hoeveel energie je nodig hebt om thuis te geraken. Ik ben al enkele keren thuisgekomen met minder dan 5% batterijlading (ongeveer 15 à 20 km). Dat was op een terugrit van enkele honderden km. Ik wist dat ik thuis ging geraken en had er ook geen problemen mee. Als je dan thuiskomt gaat hij onmiddellijk aan de lader.

De invloed van het snelladen op een batterij is nog niet volledig gekend. Bij Tesla zijn er wel gegevens beschikbaar over het superchargen. Superchargen heeft blijkbaar geen invloed op de degradatie van de batterij. Er zijn voorlopige gegevens waaruit blijkt dat regelmatig superchargen zelfs gunstig is voor de batterij. Blijkbaar is de degradatie van de batterij bij auto's die minstens wekelijks superchargen minder dan bij auto's die nooit superchargen.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op vrijdag 11 augustus 2017 - 22:32:23
Bedankt voor de info  ;)
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: bert.covens op vrijdag 11 augustus 2017 - 22:38:16
Stel je de vraag, wat is er mis aan 30 à 40 min wachten na 3u of meer rijden! Waarom zou je onmiddellijk verder willen terwijl we allemaal weten dat dit niet veilig is. Met de nieuwe laders die er aankomen zal het slechts 10 à 20 min zijn. Bovendien maak je dergelijke lange ritten slechts enkele keren per jaar!

Dat het de laadcapaciteit van mijn batterij, en de mogelijk nog bereikbare oplaadpunten zijn die teveel gaan bepalen wanneer ik moe mag zijn of waar ik wil rusten !

Mijn auto voltanken, luttele minuten later ben ik weer mobiel.  Rusten doe ik liever op rustigere plekken.  Men houdt pakweg 2 uur rijtijd als iets of wat aanvaardbaar maximum aan.  Wel, op een lange rit, is het mij al overkomen dat er een stuk bij was dat ik al na 1 uur 40 besliste om toch maar even die parking op te rijden en een powernapke te doen, beentjes strekken, bakske troost erbij.  En pas wanneer ik mij weer fit genoeg voelde, ben ik terug willen verder rijden. 

Wat dan als de vermoeidheid z'n tol begint te eisen, maar die volgende (noodzakelijke !) laadpaal is nog amper een half uurtje rijden ?  Laten we eerlijk zijn.  Hoe groot zou de verleiding dan niet zijn voor velen, om toch maar een half uurtje tegen die slaap te vechten, en door te rijden naar die laadpaal ?
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op zaterdag 12 augustus 2017 - 10:41:05
Bert, als we het milieu willen redden, gaan we toch anders moeten leren leven en onze levenswijze aanpassen, denk ik.
Elektrisch rijden geeft vooral beperkingen op langere afstanden maar met de superchargers kun je volladen op minder dan een half uur.

Akkoord, dat is niet meteen voor vandaag voor de gemiddelde burger, maar binnen enkele jaren zal de technologie en de infrastructuur zodanig geëvolueerd zijn dat het perfect haalbaar is om elektrisch lange afstanden te rijden.

Ik denk ook dat men tegen dan ook de randinfrastructuur wat zal aanpassen waarbij het een half uurtje aangenaam vertoeven is. (koffietje, snackje, speeltuintje)
Ik denk dat het goed is dat we er ons nu reeds mentaal op voorbereiden. Intussen tuffen we nog even verder met onze fossiele motoren.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: JC op zaterdag 12 augustus 2017 - 11:59:40
Nu de Model 3 van Tesla is gelanceerd kan iemand met een gemiddeld inkomen ook elektrisch rijden, zelfs over lange afstand. De kostprijs van de Model 3 zal in Belziek eerder naar de 50 000 euro gaan. Dit is natuurlijk niet weinig voor een auto. Er zijn echter nu al behoorlijk wat mensen die met een dergelijk duur voertuig rijden. De kostprijs is echter niet alles. Je moet de totale kostprijs over de volledige levensduur van het voertuig bekijken. Vrijwel onmiddellijk krijg je al enkele voordelen. Je betaalt nu geen BIV en nauwelijks wegentaks. Als je met een wagen 8 jaar rijdt gaat de besparing op wegentaks al enkele duizenden euro's zijn. De verzekering komt ook een stuk lager uit.
Dan komt er natuurlijk nog het voordeel van de goedkopere brandstof. Als je voornamelijk thuis laadt en je kiest een goedkope leverancier met nachtstroom is het mogelijk om 1 kWh aan 0,2 euro te vinden. Een Model 3 zal ongeveer 18 kWh per 100 km verbruiken, dat is dan 3,6 euro/100 km. Dat is aan de huidige prijzen ongeveer 3 l diesel. Een vergelijkbare ICE-wagen gaat alleszins meer verbruiken. Laat ons uitgaan van een diesel die 4,5 l diesel verbruikt, dan is het verschil 1,8 euro per 100 km. Ook daar bespaar je al snel 1000 euro op de levensduur van de wagen.
Ook aan technisch onderhoud zal je veel minder uitgeven. Geen verplichte oliewissel na 20 000 à 30 000 km, remmen die veel langer meegaan (ongeveer dubbel zo lang), geen luchtfilters, ...

Als je dit allemaal optelt gaat die Model 3 je over zijn volledige levensduur evenveel kosten als een typische betere middenklasser zoals een BMW 3, Audi A4, VW Passat, ... Daarenboven rijd je dan wel met een sportieve middenklasser. Ik vergeleek hierboven met een typische diesel die zo'n 150 à 200 pk levert, die dingen zijn traag vergeleken met een elektrische wagen. Als je een ICE-wagen met vergelijkbare prestaties wil komt elektrisch nog goedkoper uit.

De levering van de Model 3 in Belziek zal nog even op zich laten wachten. Ergens einde 2018 zullen de eerste hier te zien zijn.

De andere merken zullen dan ook wel elektrische wagens hebben met een deftige range. De eerste zijn nu al beschikbaar, bv. Renault Zoe. Met de 40 kWh batterij komt die meer dan 350 km ver. De prijs is voor velen bereikbaar, zo'n 25 000 euro. Dit is veel voor een kleine wagen, maar weer moet je naar de totale gebruikskost kijken.

Tesla heeft ingezien dat een netwerk aan superchargers zeer belangrijk om de elektrische auto praktisch te maken. De uitbreiding van het netwerk is gigantisch. Toen ik mijn Model X bestelde in november 2016 waren er slechts 4 superchargers in Belziek, ondertussen zijn dat er 8 geworden (Kortrijk, Gent, Antwerpen, Machelen, Heusden-Zolder, Verviers en Aarlen) en er zijn er nog enkele gepland (Doornik, Brugge, 2de in Antwerpen, 2de in Gent en Luik). Het aantal destination chargers is ook toegenomen.
De andere merken hebben hier een probleem. Een dicht netwerk zoals de superchargers heb je niet op een jaartje uitgerold, dat neemt tijd. Bovendien is de supercharger heel eenvoudig in het gebruik. Je moet gewoon je wagen inpluggen en klaar. Bij de Model 3 is er geen gratis superchargen meer, de geladen stroom wordt automatisch afgerekend. Je hebt dus geen gedoe met laadpassen, tokens of app's om te kunnen laden. Het probleem met de huidige laadinfrastructuur is de veelheid aan systemen om je aan te melden aan de paal. Eigenlijk zou dit gewoon met de bankkaart of kredietkaart moeten kunnen, zoals aan een tankstation. Misschien kan de (europese) wetgever hier een oplossing voor vinden.
Het supercharger netwerk blijft dus nog enkele jaren een groot voordeel voor de Tesla-rijder. De andere merken zijn gewoon te laat en dat gaat hen veel marktaandeel kosten. Mercedes heeft zijn 'wake-up call' al gekregen: https://electrek.co/2017/08/10/mercedes-benz-tesla-owners-electric-cars/ (https://electrek.co/2017/08/10/mercedes-benz-tesla-owners-electric-cars/).
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op zaterdag 12 augustus 2017 - 17:09:35
Citaat
Het aantal destination chargers is ook toegenomen. De andere merken hebben hier een probleem.
Waarom werkt men niet samen naar een soort standaard waarbij superchargers voor iedereen toegankelijk zijn?

Citaat
bv. Renault Zoe. Met de 40 kWh batterij komt die meer dan 350 km ver. De prijs is voor velen bereikbaar, zo'n 25 000 euro.
Bij Renault moet je de batterij huren aan een kostprijs van ongeveer 125 €/maand.
Ik ben het aan het overwegen voor binnen enkele jaren. (Nissan Leaf, Californische versie Fiat 500 E) Lijkt mij interessant voor kleinere budgetten. Ik heb geen grote auto nodig.

Ondertussen wat sparen en verder tuffen met mijn oudere, stinkende diesel  ;D
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: jozef op zaterdag 12 augustus 2017 - 19:11:42
Nu de Model 3 van Tesla is gelanceerd kan iemand met een gemiddeld inkomen ook elektrisch rijden, zelfs over lange afstand. De kostprijs van de Model 3 zal in Belziek eerder naar de 50 000 euro gaan.

Dat is een wagen die iemand met een gemiddeld inkomen zich niet kan veroorloven. Je zou moeten weten hoeveel mensen enkel de overname van de oude wagen kunnen aanbieden als voorschot bij de aankoop van een nieuwe wagen. En met een gemiddeld inkomen kun je geen financiering van 40.000 euro krijgen bij de bank.

Citaat
Daarenboven rijd je dan wel met een sportieve middenklasser. Ik vergeleek hierboven met een typische diesel die zo'n 150 à 200 pk levert, die dingen zijn traag vergeleken met een elektrische wagen.

Je minimaliseert voortdurend de nadelen welke de elektrische wagens nu nog hebben. Wel, de 2 liter dieselmotor in mijn BMW X3 is de lichtste motorisatie met 183 PK. Niettegenstaande het een SUV is (hoog, dus veel luchtweerstand, en 1800 kg leeggewicht), gaat hij van 0 tot 100 km/h in 8,0 seconden. Dat is enkele seconden meer dan de Tesla model 3, doch meer moet dat niet zijn voor mij. Bij 180 km/h draait hij precies 3.000 toeren per minuut, dat kan hij dus probleemloos urenlang aanhouden, en zijn top is 210 km/h. Waarbij het verbruik bij hoge snelheden dan niet zo drastisch stijgt als bij een Tesla. Wel, meer moet dat voor mij niet zijn.
Titel: Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
Bericht door: de rijprof op zaterdag 12 augustus 2017 - 21:16:16
Citaat van: Jozef
Waarbij het verbruik bij hoge snelheden dan niet zo drastisch stijgt als bij een Tesla.
Je geraakt met een Renault ZOE ongeveer 350 km ver. Maar met welke rijstijl? Bestaan hierover grafieken?
Stijgt het verbruik 'drastisch' aan hogere snelheden?