Christophoros

Website en Forum => Website => Topic gestart door: jozef op zaterdag 05 mei 2018 - 04:40:28

Titel: De eerste steen
Bericht door: jozef op zaterdag 05 mei 2018 - 04:40:28
De allereerste steen van de website Christophoros (http://www.christophoros.be) werd eindelijk gelegd.
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: bert.covens op zaterdag 05 mei 2018 - 09:00:35
Ziet er al niet slecht uit.  Proficiat !
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jozef op zondag 06 mei 2018 - 00:37:07
Dank je wel, Bert. Toch nog ene die het werk waardeert.

Intussen staat er al een eerste artikel(tje) op de webiste: Proper! De eerste Euro 6d-Diesels (http://www.christophoros.be/nl/dieselmotor.html).

Zoals destijds de Egyptische president Sadat tegen de Israëlische premier Begin zei: "Alle Begin is moeilijk".
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: bert.covens op zondag 06 mei 2018 - 21:27:50
Bij het artikel over de prijzen die pan uit swingen voor herstellingen aan wagens, blijft voor mij de grote hamvraag: Hoe bescherm je je als consument het beste tegen dergelijke praktijken ?
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jo op zondag 06 mei 2018 - 23:38:25
Door rond te vragen bij vrienden kennissen, door op dat merk specifiek forum te zitten.....

Nu die prijzen van een lamp vervangen zouden ook weer aan het dalen zijn, zou terug makkelijker worden om ze te steken.

Goed bezig Jozef
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jozef op maandag 07 mei 2018 - 00:01:30
Het is een evolutie die de meeste werkplaatsen betreuren. Enerzijds verdienen ze meer geld aan herstellingen dan vroeger, maar anderzijds laten klanten alsmaar meer herstellingen niet meer uitvoeren zolang de wagen nog rijdt en door de keuring geraakt (wat ertoe leidt dat je des te voorzichtiger moet zijn bij de aankoop van een tweedehandswagen, anders geef je het bedrag van de aankoop nog eens uit aan achterstallige herstellingen). Hoe dan ook worden ze dagelijks geconfronteerd met het ongenoegen van klanten. Ook het werk is minder interessant geworden: computer aansluiten - defekte module vervangen - klaar, herstellen is er vaak niet meer bij.

Oorzaak van deze evolutie is de toegenomen concurrentie tussen de merken. Constructeurs besparen op productiekosten door de wagens op de goedkoopst mogelijke manier te bouwen, ook al leidt dat tot auto's waarvan herstellingen duur uitvallen. Er valt amper nog geld te verdienen met de verkoop van nieuwe wagens, dus moet het geld maar van de werkplaatsbezoeken komen. Vandaag bepalen constructeurs hoeveel je zal uitgevan aan werkplaatskosten over pakweg 5 of 10 jaar in functie van de aankoopprijs van de wagen (wie een nieuwe Rolls-Royce kan kopen, heeft geen probleem met werkplaatskosten van gemiddeld ongeveer 1.000 € per maand).

Deze evolutie draagt ertoe bij dat de youngtimer markt (wagens van 20 tot 30 jaar oud) een exponentiële groei kent. Een youngtimer in goede staat is het overwegen waard als alternatief voor de aankoop van een nieuwe auto.

De toestand van een youngtimer wordt bepaald met een cijfer van 1 tot 5. 1 is een wagen die minstens in even goede staat is als toen hij de fabriek verlaten heeft (zeer zeldzaam), 5 is een wagen die enkel nog goed is om er onderdelen voor een andere wagen uit te halen.

Laten we even kijken naar een youngtimer in toestand 2 (zeer goede staat, slechts lichte gebruikssporen, geen roest). We nemen als voorbeeld een Mercedes-Benz 250 D (gebouwd van 1989 tot 1993) van de bouwreeks W124 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W124).

De gemiddelde marktwaarde van deze wagen is momenteel 4.700 € (22% gestegen in de laatste 5 jaar).
Deze wagen heeft nog niet alle moderne snufjes, doch is wel een betrouwbare ruime, zeer veilige en comfortable wagen. Hij dateert uit de periode toen Mercedes-Benz het vermijden van roest nog perfect beheerste (wat later helaas niet meer het geval was). De onderhouds- en herstellingskosten zijn gering in vergelijking met zelfs een kleine moderne wagen. Wie graag zelf het onderhoud en de herstellingen doet, kan dat nog best: de wagen is nog werkplaatsvriendelijk en niet volgepropt met electronica.

Weeg deze wagen nu eens af tegen de aankoop van bijvoorbeeld een nieuwe VW Golf, met zijn waardeverlies en over enkele jaren dure herstellingen.
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jozef op maandag 07 mei 2018 - 00:04:36
Door rond te vragen bij vrienden kennissen, door op dat merk specifiek forum te zitten.....

Het probleem is dat die hoge herstellingskosten niet eigen zijn aan bepaalde merken. Bij de ene kost een luchtmassameter een fortuin, bij de andere een waterpomp, enz.

Citaat
Nu die prijzen van een lamp vervangen zouden ook weer aan het dalen zijn, zou terug makkelijker worden om ze te steken.

Inderdaad, de EU heeft de constructeurs daartoe verplicht. Maar dat is dan ook het enige. En een Xenon lamp ga je overigens niet zelf vervangen, ook ik begin daar niet aan.

Citaat
Goed bezig Jozef

Bedankt, jo.
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jo op maandag 07 mei 2018 - 00:41:17
Xenon is anders even makkelijk te vervangen als een halogeen, je moet enkel absoluut van het glas afblijven, bij halogeen trouwens ook maar dat kan minder kwaad.
De Xenon moet ook niet afgesteld te worden, staat 9 op 10 nog juist.
De Xenon's in de C8 koste 130€/stuk in de garage, plus montage. Ik betaalde in een autoshop 130€ voor 2 lampen, dezelfde als Citroën steekt, plaatsen was minuut of 5 voor beide kanten.
Wat me nog het meeste stoorde was dat als ik vertelde dat de lamp soms even dimde, zich terug juist stelde dat je dan een antwoord krijgt van het kan het motortje zijn of de elektronica... terwijl iedereen op het forum schreef, vervang ze maar die is op.
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: JC op maandag 07 mei 2018 - 09:08:33
Ook die werkplaatskosten zullen in hoog tempo gaan dalen wanneer men elektrisch begint te rijden. Natuurlijk zuiver elektrisch, hybrides veroorzaken een extra complexiteit die tot storingen kan leiden. Electromotoren zijn quasi onderhoudsvrij, de 3-fase inductiemotoren in mijn Tesla zijn een volledig uitontwikkelde betrouwbare technologie (de meeste zware electromotoren zijn van dit type, bv. in treinen, industrie, ...). De remmen gaan tot 3x langer mee. Het enige regelmatige onderhoud zijn banden en airco
De halogeentechniek loopt nu ook ten einde. Voor huishoudelijk verbruik zullen ze binnenkort zelfs verboden worden wegens te inefficiënt. Xenon-lampen zijn prachtig, ik had ze op mijn BMW. Ze geven een zee aan licht en gaan veel minder snel stuk. Deze techniek is echter ook al verouderd, de volgende stap is LED (of zelfs Laser). De LED-lampen gaan nog langer mee!
De tijd van de traditionele werkplaats is voorbij.
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jozef op maandag 07 mei 2018 - 18:53:27
Ook die werkplaatskosten zullen in hoog tempo gaan dalen wanneer men elektrisch begint te rijden.

Om te beginnen zijn we daar nog zeer ver af, en twijfelen er alsmaar meer experten aan dat het ooit zo ver zal komen dat er alleen nog elektrisch gereden wordt.

De strijd tegen de diesel is verloren. De Euro 6d voldoet aan de normen. Bestaande diesels kunnen nu al aangepast worden met hardware, maar zeer binnenkort brengt  Bosch een software-oplossing uit.

Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en geen versnellingsbak, maar daar houdt het dan ook mee op. Hij heeft ook een ophanging, een stuurinrichting, een reminrichting, wielen die moeten uitgelijnd worden, comfortelectronica die moet hersteld worden, deuren die kunnen rammelen, enz. enz. De banden verslijten overigens veel sneller.

Dat een complete schijnwerper moet vervangen worden in plaats van enkel een stelmotor, ligt niet aan de verbrandingsmotor, doch aan de modulebouwwijze.
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: JC op dinsdag 08 mei 2018 - 10:08:26
Bestaande diesels kunnen nu al aangepast worden met hardware, maar zeer binnenkort brengt  Bosch een software-oplossing uit.

Was dit sarcastisch bedoeld? Bosch is een zeer betrouwbare partner als het over software-oplossingen gaat. Ze hebben daar zeer veel ervaring mee bij VW!  >:D
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jozef op dinsdag 08 mei 2018 - 14:46:32
Bosch heeft bij het Dieselschandaal niet het minste juridisch probleem gehad, want ze hadden er VW bij de aflevering van de software op gewezen dat deze in geen geval op de openbare weg mocht ingezet worden.  :)
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: JC op dinsdag 08 mei 2018 - 14:58:48
Die praktijken ken ik maar al te goed! Even een parapluutje trekken en klaar. Eerste les in project management, zorg dat je alles op papier (of email) hebt. Zelfs telefoongesprekken worden later samengevat op een email geploft. Ik ga ondertussen al zo ver dat ik al mijn professionele telefoongesprekken opneem!
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: bert.covens op zondag 13 mei 2018 - 10:03:47
Die praktijken ken ik maar al te goed! Even een parapluutje trekken en klaar. Eerste les in project management, zorg dat je alles op papier (of email) hebt. Zelfs telefoongesprekken worden later samengevat op een email geploft. Ik ga ondertussen al zo ver dat ik al mijn professionele telefoongesprekken opneem!

Op die manier heeft Bosch zichzelf bij voorbaat passend ingedekt.  En ik zou eerlijk gezegd niet weten wat daar mis mee zou zijn. 

Ik kan nu nog niet direct verdere details geven, maar ik dek mezelf ook altijd in op m'n werk.  Ik meld dingen via de geijkte weg (een bericht versturen via de transics boordcomputer).  Maar de ervaring leert me dat de werkgever in 1 vingerknip het geheugen kan leeg maken en zodoende de sporen kan wissen mocht het wat te warm worden onder z'n voetjes.  Helaas voor hem, ben ik zo'n "moeilijke mens".  Ik fotografeer nog wel 's dergelijk verstuurd bericht (inclusief datum en uur) met m'n digitaal cameraatje.  Je had z'n gezicht moeten zien toen ik de eerste keer m'n usb stick bovenhaalde, met een duidelijke foto van m'n verstuurde berichtje.  Die mond viel héél wijd open, en gedurende meerdere minuten kwam er géén klank uit.  Soms zet ik het van thuis uit ook nog 's ff op mail.  Kwestie van hem een handje te helpen in geval hij nog 's aan een acute aanval van geheugenverlies lijdt.

Als hij een reden heeft om achteraf niet op z'n eigen woorden te worden aangesproken, dan probeert hij het gewoonlijk via een telefoontje.  En dan zijn er zo van die momenten dat de verbinding ineens héél slecht is.  Dan MOET hij het wel via een achteraf bewijsbare manier communiceren (lastig) .....  Again, ik kan een héél ambetant manneke worden als iemand het mij onnodig moeilijk maakt.

Zelf, bedient hij zich overigens ook van identiek dezélfde handelswijze die hij me kwalijk neemt.  Hij zit op minder dan 1 meter van de bediende die onze werkplanningen opmaakt.  En toch .... gaat élke (belangrijke) communicatie tussen hen beiden niet mondeling, doch via .... mail, jawel !

Kortom : wie van beiden is er het ergste ?  Diegene die niet bepaald te vertrouwen is, of de tegenpartij die zich daar terdege van bewust is en zichzelf indekt ?

Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jo op zondag 13 mei 2018 - 13:03:42
Daarom doe ik belangrijke vragen of meldingen enkel via Whatsapp naar het werk toe. Mijn uitleg is dat een berichtje korter en duidelijker is dan even bellen, tot hiertoe werkt het super. ;D
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: jozef op maandag 14 mei 2018 - 16:34:58
Bij de bank hadden we ooit een regioverantwoordelijke die zijn beslissingen op papier schreef met potlood. Ooit heeft hij achteraf een gom gebruikt en zijn beslissing gewijzigd. Vanaf dan plakten we doorzichtige kleefband over zijn beslissingen.
Titel: Re: De eerste steen
Bericht door: svenn op donderdag 17 mei 2018 - 19:27:30
@ Jozef,

Ik klikte in het eerste bericht op "Christophoros" en kreeg deze vermelding

"""
Contao Open Source CMS
Er is een fout opgetreden
Wat is er aan de hand?

Er is een fout opgetreden tijdens het uitvoeren van het script. Iets werkt niet helemaal correct.
Hoe kan ik het probleem verhelpen?

Open het system/logs/error.log bestand en zoek naar de bijbehorende foutmelding (meestal de laatste). U kunt ook de volgende regel toevoegen aan het lokale configuratiebestand en de pagina herladen:

$GLOBALS['TL_CONFIG']['displayErrors'] = true;

Bedenk echter, dat iedereen in staat zal zijn om foutmeldingen te bekijken op uw website!
Vertel me meer

De uitvoering van het script is gestopt, omdat er iets niet correct werkt. De eigenlijke foutmelding is om veiligheidsredenen verborgen door deze mededeling en kan worden gevonden in het systeem/logs/error.logbestand (zie hierboven). Als u de foutmelding niet begrijpt of hoe het probleem op te lossen, bezoek dan Contao FAQs of Contao support pagina .

"""