Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: bert.covens op woensdag 03 april 2013 - 11:09:24

Titel: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: bert.covens op woensdag 03 april 2013 - 11:09:24
http://www.deredactie.be/permalink/2.27583?video=1.1592835

Helaas wil de auto-industrie de bestuurder hier niet echt in bijsturen.  Die technische snufjes zijn namelijk zowat een goudmijn.  En de wetgever?  Die controleert natuurlijk nagenoeg enkel effectief op het gebruik van de niet-handsree GSM.  Alle overige technische brol, die de aandacht minstens even sterk afleiden, en dus volgens mij even gevaarlijk zijn, worden blijkbaar vrolijk getoleerd.  In hoeveel procent van de ongevallen speelt onoplettendheid alweer een rol?

Maar ach: die alerte bestuurder die 's avonds op een lege autosnelweg het aandurft 130 km/u te rijden, die hangt natuurlijk.  Omdat hij gevaarlijker is?  Not quite: omdat ze die lekker knus vanop de middenberm te grazen kunnen nemen.  
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: jozef op woensdag 03 april 2013 - 21:30:47
Alvast wat die 130 km/h betreft, heb je volkomen gelijk, Bert. Want vele bestuurders hebben de neiging om, als ze zich tegen 120 km/h op een verlaten autosnelweg gaan vervelen, aan van alles en nog wat te prutsen.

Autoconstructeurs zijn niet altijd bezorgd om de veiligheid bij het inbouwen van allerlei snufjes. De GPS van onze Touran bijvoorbeeld geeft beknopte informatie op het normale instrumentenpaneel vóór de bestuurder, maar als je wat meer informatie wil, moet je naar een scherm vooraan in het midden van het dashboard kijken, en dat heeft me eens een bijna-ongeval opgeleverd. Een aparte GPS daarentegen, die je tegen de voorruit bevestigd, of de GPS van onze Volvo, die uit de bovenkant van het dashboard omhoog geschoven komt, leiden veel minder de aandacht van de weg af.

Toch voeren vele snufjes een aantal functies automatisch uit, zodat de bestuurder er zich niet meer hoeft mee bezig te houden. Een handbediende choke is al lang voltooid verleden tijd. Een elektronische automatische klimatisatie vereist enkel nog een manuele tussenkomst om de ruiten te ontwasemen. Een regensensor regelt automatisch de snelheid van de ruitenwissers. Een automatische versnellingsbak verhoogt niet alleen het rijcomfort. En dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: bert.covens op woensdag 03 april 2013 - 21:44:06
'k Had iets vollediger moeten zijn.

Ik doelde eigenlijk niet op technische snufjes die een aantal zaken uitvoeren, zodat de bestuurder er zich niet meer mee hoeft bezig te houden.  Wel over het genre technische snufjes die het mogelijk maken om vanuit je wagen te gaan emailen, facebooken, wat weet ik nog allemaal.

En weet je, mijn Berlingootje heeft ook nog een héél leuk snufje, waar veel dikke-nekke bakken mij wellicht om zullen benijden:

(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/c0.0.403.403/p403x403/46653_740441677541_1826018102_n.jpg)
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: Michel op woensdag 03 april 2013 - 22:59:47
Die touchscreens (infotainment) gaan steeds meer te vinden zijn.

http://www.engadget.com/2013/01/08/audi-to-take-nvidia--mib--systems-global/

De Tesla Model S (electro) heeft er eentje van 17" of 17 x 2,54 cm...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Instrument_Panel_and_Touchscreen
maar die zal voorlopig maar zelden te zien zijn...
http://www.elektrischrijden.be/2012/12/prijzen-tesla-model-s-bekend/

ook al ligt het EU distributiecentrum in Tilburg (http://www.tilburg.nl/stad/ep/channelView.do?channelId=-9338&programId=11793&pageTypeId=8371&contentTypeId=1001&displayPage=%2Fep%2Fchannel%2Ftl_channel_related_content.jsp&relCntPage=%2Fep%2Fcontent%2Ftl_ed_ne_content.jsp&contentId=38192)
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: Rafael op donderdag 04 april 2013 - 12:52:16
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: wooter op donderdag 04 april 2013 - 14:53:25
Sprint sneller dan een BMW M5 (http://www.youtube.com/watch?v=vvHTN0Yi1t4), Dodge Viper (http://www.youtube.com/watch?v=VLCdP6sMN9k), Mercedes E63 (http://www.youtube.com/watch?v=xYwSiLTcF0Q), ... Die kosten nog een stukje meer, dus qua 'klasse' (performance) is de prijs niet al te gek.
Sprint inderdaad sneller, maar heeft een naar Duitse normen lage topsnelheid. Heb eens met een Tesla Roadster gereden en dat klinkt inderdaad leuk en gaat hard onder de 160, maar in Duitsland rij je daar mee in de weg, om nog maar te zwijgen dat je elke 200 km een paar uren aan een stopcontact staat te draaien.

Eerlijk gezegd kan ik perfect begrijpen dat mensen andere dingen gaan doen dan autorijden, als je exact de snelheidslimieten volgt. Er is aan die snelheden op een doordeweekse dag absoluut geen redenen om 100% je aandacht erbij te houden. De wereld gaat je aan 70 per uur gezapig voorbij, en aan 30 wilt mijn cruise control zelfs niet werken in de bebouwde kom...
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: Rafael op donderdag 04 april 2013 - 15:17:33
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: jozef op donderdag 04 april 2013 - 18:26:55
Maar met de info op het schermpje tussen de tellers, ik vind die zelfs handiger in steden, duidelijkere aftelling en aanduiding.

Jammer genoeg komt die info dan wel in de plaats van andere info, zoals het verbruik, dat je dan niet meer kunt zien.

Citaat
Als je sommigen ziet rijden met de GPS vlak voor hen, of in het midden van het midden, dan denk ik dat zoiets meer zicht blokkeert en gevaarlijker is dan een fractie naar je GPS in de middenconsole kijken.

Het menselijk vernunft is begrensd, de domheid blijkbaar niet.
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: Michel op donderdag 04 april 2013 - 21:35:56
De GPS van onze Touran bijvoorbeeld geeft beknopte informatie op het normale instrumentenpaneel vóór de bestuurder, maar als je wat meer informatie wil, moet je naar een scherm vooraan in het midden van het dashboard kijken, en dat heeft me eens een bijna-ongeval opgeleverd. Een aparte GPS daarentegen, die je tegen de voorruit bevestigd, of de GPS van onze Volvo, die uit de bovenkant van het dashboard omhoog geschoven komt, leiden veel minder de aandacht van de weg af.

De GPS is inderdaad vrij ongelukkig geplaatst in een Touran, bij een Leon was dat ook, Polo ook, ... Een of andere ingenieur bij VAG vond een clima belangrijker dan GPS en plaatste die er boven.

Ik zat eens in een ruime Mercedes B klasse (taxi in Keulen) die had een redelijk kleine ( bijna vierkantig scherm) GPS gemonteerd (zonder zichtbare montagedelen) voor zijn brede A-stijl aan de linkerkant, men moet natuurlijk het gepaste dashboard hebben en dito GPS vinden. Zo slecht leek dat niet tijdens die korte taxirit, in elk geval was het zicht door de voorruit niet gestoord. Belangrijk is natuurlijk een vriendelijke vrouwenstem.  ;)
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: jozef op donderdag 04 april 2013 - 22:00:54
Belangrijk is natuurlijk een vriendelijke vrouwenstem.  ;)

En nog belangrijker: die vrouw blijft vriendelijk, ook als je niet doet wat ze wil.  :D
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: Michel op vrijdag 05 april 2013 - 01:12:56
De Tesla S haalt theoretisch 480 km op batterij, met een korrel zout natuurlijk.

Zal in de beste omstandigheden zijn en zeer zuinige rijwijze (toch voor een ervaren E-auto-bestuurder incl redelijk veel E-pedaal lossen voor regeneratie) aan matige snelheden tot 90-100 kmh, is bij een klassieke auto ook niet anders als ze "reklame" maken van hun maximum rijbereik.

Ondertussen is die 480 km zelfs 500 km geworden in de laatste links (voor de zwaarste 85 kW versie* ), wie weet zijn de accu´s ondertussen een tikje beter, of de regeneratietechniek (remmen), of het hele E- powersysteem, of zeer zuinige banden, of geen tegenwind... . Qua aerodynamica is de CW-waarde van 0,24 in elk geval zeer goed.

Citaat
De basisversie met 85kWh batterij (360pk, 440 Nm, bereik vlgs Tesla: 500km*) kost 83.150€ incl BTW (68.719€ exBTW).

Autobild.de heeft een logbook van ritten gekregen en daar halen ze toch zowat 200 miles of 322 km van 90 % oplading tot leeg of 2e zaagtand:
2e tekening/foto van 6 link: http://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-streit-um-testfahrt---update-3871417.html

(http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/6/1/2/2/6/Tesla-veroeffentlicht-Fahrtenbuch-729x486-c22751f93311c75b.jpg)
ook de luchttemperatuur was zowat ideaal in elk geval niet te koud..:
Citaat
Die Temperatur fiel laut Logbuch jedoch nie unter 17,8 Grad Celsius.


In Car and driver halen ze 211 miles of 340 km, dat met snelwegsnelheden 120 à 130 kmh:
Citaat
http://www.caranddriver.com/reviews/2013-tesla-model-s-test-review

Optimized for high mileage ratings, current electric cars are small and slow. Even worse, none has sufficient range to be truly useful, unless your duty cycle consists of driving no farther than the nearest grocery store. It’s no surprise that electric cars are selling like stale cowpies.

Then along comes the Tesla Model S from Elon Musk, he of PayPal and SpaceX, to change our perceptions about cars powered by electrons. For example, in one day, our photographer drove the fully charged car for 30 to 40 miles—already half the range of a Nissan Leaf. Then I drove it 30 miles to dinner and to a friend’s home another 40 miles away before taking the long way back to Ann Arbor. After gallivanting all over Detroit’s sprawling metro area, I returned to Car and Driver headquarters to polish off the last few miles. Our measured range was 211 miles—not quite the EPA-predicted 265—but impressive, given our 75-to-80-mph highway speeds.

EPA een federale milieu-organisatie haalde 265 miles of 426 km op haar nieuwe testcyclus ipv de toen 480 km (300 miles) volgens TESLA (anno mei 2012), 300 miles of 480 km zou enkel te halen zijn bij snelheden tot 90 kmh of achter de vrachtwagens blijven... (hieronder te lezen)
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Environmental_Protection_Agency

http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-57431388-48/epa-rates-range-of-300-mile-tesla-model-s-at-265-miles/

EPA rates range of 300-mile Tesla Model S at 265 miles

In a blog post today, Tesla revealed that that under the EPA's new five-cycle testing procedure, the top-end Model S achieved a range of 265 miles.

Today, in a somewhat technical and involved blog post from Tesla founder Elon Musk and CTO JB Straubel, the company revealed that the 85-kilowatt-hour Model S only achieved a range of 265 miles.
Related stories
Detroit Electric launches SP:01: A Tesla rival
Tesla guarantees resale value of Model S
Tesla's Elon Musk tweets about big announcement for Thursday
The post initially points out that computer models, using parameters such as constant speed, flat ground, no AC or heat, and 300 pounds of people and/or cargo, showed the Model S achieving just over 300 miles at 55 mph. At 30 mph, that range goes up to 425 miles. If nothing else, those figures demonstrate the effect of higher speeds on electric range.
Further, Tesla's post points out that the Model S hits 320 miles from a full battery under the EPA's former two-cycle test. The two-cycle test covers city and highway driving, with a maximum speed of 60 mph.
Meer stadverkeer - snelheden tot 50 kmh doet het verbruik wel eerder fel dalen (theorie tot 680 km) als stijgen; bij een klassieke auto is dat eerder omgekeerd, ook bijkomende snelwegstukken tot 95-100 kmh dus bijna fileverkeer doen geen kwaad aan het rijbereik, in elk geval voor Be-taffel-afstanden toereikend.  ;D
In de oude EPA 2 cycle test dus stadsverkeer en snelweg tot max 96 kmh haalde de Tesla 514 km of 320 miles, zal wel bij ideale buitentemperaturen geweest zijn (niet te heet of te koud)
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: Michel op vrijdag 05 april 2013 - 02:11:47
Belangrijk is natuurlijk een vriendelijke vrouwenstem.  ;)

En nog belangrijker: die vrouw blijft vriendelijk, ook als je niet doet wat ze wil.  :D

Idd, je hebt het direct door.  ;)
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: sniper op zondag 07 april 2013 - 21:24:28
als ik soms zie waar de mensen hun gps plaatsen
die zien de helft van de weg niet meer
dan ben je natuurlijk afgeleid
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: KV op vrijdag 12 april 2013 - 18:46:46
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1613596/2013/04/12/Moeder-publiceert-foto-van-sms-die-zoon-fataal-werd.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1613596/2013/04/12/Moeder-publiceert-foto-van-sms-die-zoon-fataal-werd.dhtml)
Maar hij reed niet te snel !
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: Michel op vrijdag 12 april 2013 - 19:00:50
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1613596/2013/04/12/Moeder-publiceert-foto-van-sms-die-zoon-fataal-werd.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1613596/2013/04/12/Moeder-publiceert-foto-van-sms-die-zoon-fataal-werd.dhtml)
Maar hij reed niet te snel !

Niet te geloven die snelheidsfobie.

Die student had beter wat te snel gereden dan was hij niet op het idee gekomen te smsen ...  :-X
Titel: Re: steeds meer technische snufjes leiden de aandacht af
Bericht door: jo op vrijdag 12 april 2013 - 19:03:25
Hij zal wel gedronken hebben..... sorry kon het niet laten.