Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Praatcafé / Re: Uitstap met een EV
« Laatste bericht door jozef Gepost op Vandaag om 15:57 »
Dat koppel en zijn verloop zijn natuurlijk rijgenot puur. Er zijn maar weinig wagens die nog sneller optrekken dan jouw Tesla. Bij een EV lijkt sterk versnellen evenwel in sterkere mate de range te verminderen dan bij een wagen met een ICE (waarom eigenlijk, de benodigde energie is toch dezelfde?). Bij dat sterk optrekken verheugt zich natuurlijk de bandenboer, zeker met zulke grote wielen als de Tesla.

Maar een range van slechts 360 km en alle overwegingen die jij je daarbij dient te maken, neen, dat zou niets voor mij zijn.

Je hebt één voordeel: als je er zonder stroom mee aan de kant staat, kost het jou enkel een takelbeurt (en op de Duitse autosnelwegen een flinke boete). Als mijn BMW zonder diesel valt, kom ik er niet vanaf met een takelbeurt, dan kost een nieuwe injectiepomp me ongeveer 5.000 euro. Die pomp wordt namelijk door de diesel gesmeerd, en draait kapot zodra ze geen diesel meer toegevoerd krijgt.
2
Praatcafé / Uitstap met een EV
« Laatste bericht door JC Gepost op Vandaag om 01:59 »
Sinds Sparky (Model X 90D) terug is na een reparatie die te lang duurde door een verzekeringsflater gebruiken we de auto terug voor weekendtrips.

Vandaag reden we van Mechelen naar Voeren voor een lange boswandeling. De wagen werd de nacht ervoor geladen tot 100%. Op 100% ging er echter nog steeds 1 kW in het batterijpack, misschien moet ik de cellen nog eens balanceren. De rit ging van Mechelen via de snelweg naar Brussel, Leuven, Luik, Visé en dan naar Voeren. Op de snelweg werd gereden aan 125 km/u op autopilot, de laatste km reed ik zelf aan legale snelheden. De terugrit ging via de 'scenic route' in Voeren en door Nederlands Limburg, om dan in Bassenge nog even de snelweg tot Hasselt te nemen. In Hasselt werd er Italiaans gegeten en dan ging de rit verder naar huis. Hier begon de navigatie te klagen dat ik waarschijnlijk niet zou thuis geraken. De navigatie adviseerde om aan de supercharger te laden in Heusden-Zolder. Deze suggestie heb ik genegeerd, gewoon "remove charing stops" aanklikken. De navigatie vertelt me dan om toch niet sneller als 110 km/u te rijden om thuis te geraken, dat negeer ik ook en ik rijd verder aan de klassieke autopilot op 125 km/u. Verder rijd ik nog over Brussel ipv de Leuvensesteenweg te nemen vanuit Leuven richting Mechelen. Indien het echt niet zou lukken heb ik nog de supercharger in Machelen. Gedurende de rit was die meestal ongeveer half bezet, dus geen probleem. De supercharger was niet nodig, na iets meer dan 320 km ben ik thuis gekomen met 10% lading. De meeste km werden op de snelweg gereden en ik nam totaal geen energie-besparende maatregelen, wat een range zou opleveren in deze omstandigheden van ongeveer 350 à 360 km. Een daguitstap met een EV is dus geen probleem.

Enkele bemerkingen:

- ik weet vrij goed hoeveel de auto verbruikt en durf de marges die de navigatie neemt te negeren. Na de nodige km leer je dat wel. Als je je echt eens misrekent kan je de range makkelijk met 25% doen toenemen door gewoon wat trager te rijden, maar hier was dat niet nodig.
- enkele keren per jaar is het aanbevolen om de cellen te balanceren. Li-ion cellen voelen zich het beste ergens rond de 50% lading. Ik laad dan ook meestal maar tot 70 à 80% als ik geen range nodig heb en ontlaad zelden onder de 25%. Na een tijdje verliest het BMS (battery management system) een beetje de draad. Je kan dit eenvoudig corrigeren door de wagen quasi volledig leeg te rijden en dan volledig op te laden tot 100% en te wachten tot het laadvermogen bijna 0 is. Iets wat ik vandaag niet gedaan heb, ik vermoed dat ik anders makkelijk nog een 20 à 30 km range uit de batterij had kunnen halen.
- het rijden met een EV is puur plezier, vooral door het vermogen en het enorme koppel, ik kan het dan ook niet laten om beide regelmatig aan te spreken. Nu en dan max. acceleren blijft puur plezier maar vreet aan de range. Als ik een pet zou opzetten en vrouw paars haar zou hebben komt er gegarandeerd nog een pak meer km vrij.
- ik had meerdere laadoplossingen op deze trip: superchargers in Machelen, Heusden-Zolder en Maastricht lagen op de route of kosten maar een korte omweg. In Hasselt had ik zeker kunnen laden aan een publieke laadpaal, maar dat was niet nodig. Ik had zelfs een paar restaurants op de route die een "destination charger" aanbieden waardoor ik tijdens het eten aan 11 kW had kunnen laden. "Range anxiety" bestaat eigenlijk niet meer!
3
Mediatips en discussies / Re: Nieuw forum
« Laatste bericht door arvidvp Gepost op woensdag 10 oktober 2018 - 19:57:31 »
Goedeavond,

Zag dit berichtje passeren dus mij snel even geregistreerd. Gezien via de DNS al mijn gegevens vrij te raadplegen zijn is het zeker geen groot geheim wie achter het forum van verkeersles.be schuil gaat :-). In de rubriek "stel jezelf voor" na het registeren kun je ook uitgebreid mijn motieven en achtergrond lezen.

Ik heb inderdaad een nieuw forum betreffende de Wegcode geregistreerd en opgemaakt ten behoeve van rijschoolinstructeurs (en iedereen die les geeft of volgt inzake Wegcode). Bedoeling is om een gemeenschap op te richten van de rijschoolinstructeurs en de mensen die er de opleiding en examens toe volgen om zo tips en moeilijkheden met elkaar te bespreken, alsook om ervaringen met de examens en met het lesgeven zelf te delen. Er is inderdaad een functie voor gasten om vragen te stellen, maar dit is om onze eigen kennis scherp te houden en er verder van te leren. Ik heb geen grootste verwachtingen of plannen met het forum want gezien het beperkt aantal leden blijft het vermoedelijk kleinschalig en voor een nichepubliek.


Zonder reclame te maken is iedereen altijd welkom uiteraard, al moet je wel registeren en zou ik het forum wel willen voorbehouden aan mensen die lessen geven of volgen inzake Wegcode.

Bij deze wat verduidelijking.

Groeten,

Arvid
4
Mediatips en discussies / Re: Nieuw forum
« Laatste bericht door jozef Gepost op woensdag 10 oktober 2018 - 17:44:00 »
Je vind er zelfs niet van wie het initiatief uitgaat. Bij dns.be zie je dat de titularis van de domeinnaam een illustere onbekende Van Parys Arvid, Wielewalenstraat 1, 8450 Bredene is.

Eens kijken wat het wordt.

5
Verkeersbeleid / Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Laatste bericht door jozef Gepost op woensdag 10 oktober 2018 - 17:38:18 »
Hier blijven ze echter ervan overtuigd dat men de automobilist moet wegpesten.

Dat betwijfel ik, want het automobielpark brengt fortuinen op voor de staat. Rijd dus maar veel. Maar: alleen wanneer en waar de overheid het wil, zodat ze niet teveel gezaag krijgt over een gebrek aan mobiliteit. En verkoop die al 5 jaar oude diesel nu eindelijk eens, zodat de overheid weer BTW en BIV voor de nieuwe wagen ontvangt.
6
Mediatips en discussies / Nieuw forum
« Laatste bericht door Paprieka Gepost op woensdag 10 oktober 2018 - 15:03:45 »
Wat is dit, een nieuw forum om vragen te stellen over de wegcode?! :o
http://www.verkeersles.be/
7
Verkeersbeleid / Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Laatste bericht door KV Gepost op dinsdag 09 oktober 2018 - 11:44:03 »
Nochtans hebben ze het in NL bewezen dat het anders kan, als je de groene dogma's laat varen.
Door het aanleggen van extra bruggen en wegen, het verhogen van snelheidslimieten waar het kan (en verlagen waar het moet), hebben ze op 15 jaar tijd hun gigantische files drastisch verminderd.

ik herinner me nog de tijd dat je een half uur gewoon stil kon staan op hun snelwegen, en ook de tijd dat je slechts 100 mocht op het hele snelwegennet.

Nu op veel plaatsen 130 op de snelweg, soms alleen 's nachts, maar ik weet ook al plaatsen waar het eerst alleen 's nachts was maar ondertussen de hele dag door.  Buiten bbk 80 en soms 100 ipv de belachelijke 70 in Vlaanderen.

Hier blijven ze echter ervan overtuigd dat men de automobilist moet wegpesten.  Nu ja, misschiens slagen ze er ooit wel in; helaas gaat er dan ook veel miserie en armoede zijn
8
Verkeersbeleid / Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Laatste bericht door jo Gepost op dinsdag 09 oktober 2018 - 06:35:23 »
Je mag gerust zijn, ik doe dat 2-3 keer in de week.
9
Verkeersbeleid / Re: Sluipverkeer tijdens spits kost je voortaan 55 euro
« Laatste bericht door jozef Gepost op dinsdag 09 oktober 2018 - 06:17:01 »
En het was wellicht nog aangenamer ook dan via de autosnelweg.
10
Voertuig- en rijtechnieken / Re: Opgelet als u gaat tanken: de namen en symbolen van de brandstoffen veranderen
« Laatste bericht door jozef Gepost op dinsdag 09 oktober 2018 - 06:15:38 »
Wist je trouwens dat een pompeigenaar niet zomaar zelf stickers mag laten drukken maar dat ze die verplicht moeten afnemen aan 3€?

Ja, dat heb ik ook gelezen. Zoals men in het Frans zegt: "Il n'y a pas de petits profits".
Pagina's: [1] 2 3 ... 10