Christophoros

Geregeld gestelde vragen en antwoorden => Verkeersreglement => Topic gestart door: mazda op zondag 20 maart 2011 - 20:09:57

Titel: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op zondag 20 maart 2011 - 20:09:57
Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: jozef op zondag 20 maart 2011 - 20:22:32
Citaat
AR 18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Gedaan dus met op een parking langs de autosnelweg vlak naast elkaar te gaan parkeren op de daartoe bestemde parkeervakken!  ;D
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op zondag 20 maart 2011 - 20:29:29
50 meter is 50 meter maar parkeervakken voor vrachtwagens zijn wegmarkeringen en wegmarkeringen zijn verkeerstekens en verkeerstekens gaan boven de algemene regels.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op zondag 20 maart 2011 - 21:34:12
Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?
Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.

Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: sniper op zondag 20 maart 2011 - 23:40:39
Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.
maar de tweede vrachtwagen moet toch door die 50 mtr breken alvorens hij dichter kan komen
en dat mag niet
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op maandag 21 maart 2011 - 00:00:37
Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.
maar de tweede vrachtwagen moet toch door die 50 mtr breken alvorens hij dichter kan komen
en dat mag niet
Als je artikel 18.2 uit de context (rijdend verkeer) neemt, mag het idd niet.

Maar ik neem het artikel waar het wel mag, en ik neem Art 10.1.1.2.  ;)

In Art 18 ontbreekt hier en daar iets... zoals hier en daar artikels onduidelijk en zelfs foutief zijn in de wegcode.

*(bijgevoegd):
Citaat
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 18. Afstand tussen de *(rijdende) voertuigen

18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

18.4. Het bepaalde in 18.3. geldt niet voor legervoertuigen die in konvooi rijden :

•tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag;
•bij zeer mistig weer.
Deze konvooien worden als volgt gesignaleerd :

•het eerste voertuig voert een blauwe wimpel of, bij nacht, vooraan een blauw licht;
•het laatste voertuig voert een groene wimpel of, bij nacht, vooraan een groen licht.
De wimpels worden aan de linkerzijde van de voertuigen aangebracht.

Bovendien moeten de legervoertuigen die in konvooi rijden, zowel bij dag als bij nacht, met dimlichten rijden, of met grootlichten voor zover het gebruik van deze laatste toegelaten is.

Indien niet haal je boekje maar naar boven.   ;) ;D

(http://www.hln.be/static/FOTO/pe/13/13/6/media_xl_920886.jpg)

Ziet ge die camion 1 helemaal vooraan in die sliert camions (zeggen we een sliert van 100), awel die deed een noodstop om een zware kettingboting te voorkomen.
Dankzij die 50 m onderling konden alle camions nog net op tijd stoppen maar helaas hadden ze alle daarvoor hun veiligheidsafstand opgebruikt; helemaal achteraan van de file staat een auto achter de laatste camion, en nu het strafste: die wil niet 5.001 m achteruit rijden zodat alle 100 camions ook kunnen achteruit rijden en zo hun 50 meter terug kunnen innemen.  :D

Nemen we aan voor het verkeerslicht is het ook zo, 2 camions rijden gezapig met onderlinge afstand van 50 m, op een net nog veilig rembare afstand voor de eerste camion voor het verkeerslicht springt het op oranje, camion 1 remt tot stilstand, camion 2 heeft wat meer reactietijd of reageert eigenlijk meer op de remlichten van camion 1, van de 50 meter blijven nog 15 meter over, maar erachter volgen eveneens nog voertuigen die aansluiten... en net nog kunnen remmen, iedereen achteruit dan maar ?  :D  ;D

En, wslk bedoelde Jozef dit, waar staat in Art 18.2 dat die onderlinge afstand van camions achter mekaar bedoeld is (dezelfde rijstrook) en niet zijdelings (andere rijstrook, schuin), of beide ?  ;D

Citaat
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bibi585 op maandag 21 maart 2011 - 00:42:34
Het liefst zouden ze die logge dingen van de weg willen maar ergens knaagt het dan dat ze daarvoor dan terug moeten naar de oertijd en leven van de jacht en de visvangst met zelfgemaakte werktuigen die ze in of rond een boom vinden. ;D
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op maandag 21 maart 2011 - 06:50:33
Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen.18.2  Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op maandag 21 maart 2011 - 11:04:05
Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen.18.2  Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.
Tiens @ mazda, en dat Artikel 18.1 Artikel 18.2 "tegenwringt" valt je niet op ?
15 meter is toch minder als 50 m ?   :P

Of liggen alle bruggen binnen de bebouwde kom ?  ;D

Citaat
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Trucker : "Aha, daar komt een lange snelwegbrug daar moet ik maar minstens 15 meter afstand houden".  ::) = smiley crazy

Nu weet je waarom ik bij art 10.1.1.2 blijf (voor deze draad), verder lees ik niet.  :D

Die artikels 18 apart is te belachelijk als je het mij vraagt.
Art 18.3:
Als ik met een autoclub in Belgie "in konvooi rij" dan moet ik minstens 50 meter afstand laten buiten de bbkom.  :o
Citaat
18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Waarom zouden we aan ~ 70 kmh buiten de bbk als we met 15-20 clubauto´s achtereen rijden 50 meter tussenafstand laten  :o
Ge gaat nog al wat meemaken, van een clubtocht is dan na een tiental kms al geen sprake meer...

 - - -     - - -

Gaan we hier weer een bijbel opzetten over de interpretatie van (afzonderlijke) onduidelijke (onder)artikels ?  ???

Men moet de wegcode als geheel beschouwen, en ALLE artikels tesamen (proberen) op te volgen in één context, dus rationeel interpreteren van alle verkeersregels; een onderartikeltje eruitpikken uit de interpreteerbare slecht vertaalde lappendeken-verkeersreglement is totaal zinloos.

---   -- -   ---

Betreffend "analoog" artikel in de Duitse wegcode:
 "Belgisch" art 18.2 <=> § 4.(3)
Citaat
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Citaat
§ 4 Abstand  

 (1) Der Abstand von einem vorausfahrenden Fahrzeug muß in der Regel so groß sein, daß auch dann hinter ihm gehalten werden kann, wenn es plötzlich gebremst wird. Der Vorausfahrende darf nicht ohne zwingenden Grund stark bremsen.

 (2) Kraftfahrzeuge, für die eine besondere Geschwindigkeitsbeschränkung gilt, sowie Züge, die länger als 7 m sind, müssen außerhalb geschlossener Ortschaften ständig so großen Abstand von dem vorausfahrenden Kraftfahrzeug halten, daß ein überholendes Kraftfahrzeug einscheren kann. Das gilt nicht,

1.wenn sie zum Überholen ausscheren und dies angekündigt haben,

2.wenn in der Fahrtrichtung mehr als ein Fahrstreifen vorhanden ist oder

3.auf Strecken, auf denen das Überholen verboten ist.

 (3) Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t und Kraftomnibusse müssen auf Autobahnen, wenn ihre Geschwindigkeit mehr als 50 km/h beträgt, von vorausfahrenden Fahrzeugen einen Mindestabstand von 50 m einhalten.

http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_04.php
Ik hoef het zelfs niet te vertalen...  8)
Ik tel 4 verschillen:
1. > 3,5 T
2. enkel autosnelweg (de normale veiligheidsafstandregel (ook halber tachoafstand) geldt altijd)
3. > 50 kmh rijdend
4. niet camions onderling, maar op gewone vooruitrijdende voertuigen ook.

StVO § 4.(2) maakt het afstandplaatje compleet, en nog duidelijker voor algemeen buiten de bebouwde kom.

Euhm... van brug of bruggen is niets te vinden in de StVO (met zoekfunctie alles geprobeerd);
in D zullen die wel steviger gebouwd zijn als in banana.Be zeker ?   ;D ;)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bibi585 op maandag 21 maart 2011 - 15:24:09
Euhm... van brug of bruggen is niets te vinden in de StVO (met zoekfunctie alles geprobeerd);
in D zullen die wel steviger gebouwd zijn als in banana.Be zeker ?   ;D ;)

 ;D ;D
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Inazuma op maandag 21 maart 2011 - 18:14:33
Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?
Het dwaze artikel 18 is een zinloos anachronisme ( het zoveelste) in de wegcode.

De waanzin ervan is dat het nergens stelt dat het om voertuigen in beweging gaat.
Alle zinnige bepalingen daarin, staan ook in andere bepalingen (in casu 10.1.2° dat deze afstand wel refereert naar de snelheid)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Inazuma op maandag 21 maart 2011 - 18:15:36
50 meter is 50 meter maar parkeervakken voor vrachtwagens zijn wegmarkeringen en wegmarkeringen zijn verkeerstekens en verkeerstekens gaan boven de algemene regels.
Als de regel en het verkeersteken tegenstrijdig zijn.
Dat is hier niet noodzakelijk zo.  :)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Inazuma op maandag 21 maart 2011 - 18:20:26
Als je artikel 18.2 uit de context (rijdend verkeer) neemt, mag het idd niet.
Dat is niet echt uit de context gehaald.
De context is immers niet noodzakelijk "rijdend".

De oorsprong van 18.1 - ergens in de oertijd - zat in de stevigheid van de bruggen.
Die zijn echter tegenwoordig stevig genoeg om vol vrachtwagens te staan, ze worden zo trouwens getest.

Artikel 18 kan gewoon weg.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bert.covens op maandag 21 maart 2011 - 19:09:57
Artikel 18 kan gewoon weg.

Zolang het nog in de wegcode staat, is al wie er zich niet aan houdt, helaas wel degelijk in overtreding.  Zinvol of niet.  :-[
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op maandag 21 maart 2011 - 20:15:21
Als je artikel 18.2 uit de context (rijdend verkeer) neemt, mag het idd niet.

Dat is niet echt uit de context gehaald.
Niet echt ?  ??? onecht, halfecht, vals, schijnbaar,... ?

Toch wel, ik citeerde sniper´s post ivm mazda´s stelling van 2 stilstaande + 7,5 T aan een verkeerslicht en hun onderlinge afstand:

Citaat van: mazda
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?
Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.
maar de tweede vrachtwagen moet toch door die 50 mtr breken alvorens hij dichter kan komen
en dat mag niet


Citaat van: Inazuma
De context is immers niet noodzakelijk "rijdend".
Wat dan wel ?  ??? Sinds wanneer is de context veiligheidsafstand niet noodzakelijk verbonden met snelheid = "rijdend" ?

"Afstand houden" staat er. Als er geen snelheid is, is de afstand xx- meter, of bedraagt de afstand xx-meter.
Men staat stil op x meter afstand, men stopt op x.meter afstand, men parkeert op...

Men kan ook schrijven: zijn afstand (aan)houden (terwijl men rijdt).

Of nemen we toch Van Dale:  " rechts houden " wilt zeggen : rechts aan de rechterkant vd weg rijden.
Wat denk je wat afstand houden betekent ?  ;)

Citaat
1hou·den hield, h gehouden
...  5 in een toestand (laten) blijven: rechts ~ aan de rechterkant vd weg rijden ...
http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=houden

ook:
Citaat
18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
18.4. Het bepaalde in 18.3. geldt niet voor legervoertuigen die in konvooi rijden :
...
Bovendien moeten de legervoertuigen die in konvooi rijden, ...

    
Citaat van: Inazuma
Alle zinnige bepalingen daarin, staan ook in andere bepalingen (in casu 10.1.2° dat deze afstand wel refereert naar de snelheid)
Dus noodzakelijk "rijdend".  ;)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Inazuma op dinsdag 22 maart 2011 - 18:11:37
In Art 18 ontbreekt hier en daar iets... zoals hier en daar artikels onduidelijk en zelfs foutief zijn in de wegcode.

Sinds wanneer is de context veiligheidsafstand niet noodzakelijk verbonden met snelheid = "rijdend" ?
Jij stelt dat het om een veiligheidsafstand zou gaan.
Maar dat is niet wat Art 18 zegt, dat is wat Art 10 bepaalt.
Artikel 18 is geen reprint van 10.1

Art 10 is duidelijk snelheidsgerelateerd.
Dat houdt in dat er achter art 18 andere, niet snelheidsgerelateerde redenen zitten.
Brugbelasting is daar 1 van.
Het is duidelijk dat zelfs dat argument voorbijgestreefd is als je ziet wat er in Merksem of Vilvoorde tegelijk op de brug staat ...
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op dinsdag 22 maart 2011 - 18:29:34
In Art 18 ontbreekt hier en daar iets... zoals hier en daar artikels onduidelijk en zelfs foutief zijn in de wegcode.

Sinds wanneer is de context veiligheidsafstand niet noodzakelijk verbonden met snelheid = "rijdend" ?
Jij stelt dat het om een veiligheidsafstand zou gaan.
Maar dat is niet wat Art 18 zegt, dat is wat Art 10 bepaalt.
Artikel 18 is geen reprint van 10.1

Art 10 is duidelijk snelheidsgerelateerd.
Dat houdt in dat er achter art 18 andere, niet snelheidsgerelateerde redenen zitten.
Brugbelasting is daar 1 van.
Het is duidelijk dat zelfs dat argument voorbijgestreefd is als je ziet wat er in Merksem of Vilvoorde tegelijk op de brug staat ...

Ik vind niet helemaal.

Als je jouw zin met ook aanvult ga ik akkoord in verband met art 18.1. :
Citaat
Dat houdt in dat er achter art 18 andere, ook niet snelheidsgerelateerde redenen zitten.

Over bruggen rijdt men meestal, die worden niet gemaakt voor stil te staan of te parkeren en als men zou stil staan is het wslk afstand 15 meter proberen te houden art 18.1, maar dan overtreedt men 18.2 moest 18.2 ook niet rijdend bedoeld zijn.
Kies maar.  ;)

Moest 18.1 enkel stilstaan of parkeren zijn zou het beter in het betreffende artilkels stilstaan en parkeren kunen staan, artikel 23 en 24, daar staan de afstanden op welke men daarbij moet achten.  

Alle artikelen in art 18 zijn snelheidsgerelateerde imho, anders spreekt men ook niet van in konvooi rijden, maar in konvooi (stil)staan.
Daarbij is een konvooi automatisch ook rijdend of varend bedoelt: rijden voor een gezamenlijk te maken tocht kan men schrappen in die zinnen over konvooi (afstand houden zegt genoeg)
Citaat
kon·vooi het; o -en 1 bescherming van koopvaardijschepen door oorlogsschepen 2 het geleide 3 groep bij elkaar varende schepen 4 stoet van voertuigen

Daarbij is stilstaan eigenlijk snelheid 0 kmh als het in het verkeer gebeurd. Parkeren en stilstaan volgens Art 23/24 is wat anders.

Citaat
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

De zinsbouw is treffend gelijk.  
Die minstens 50 meter afstand tussen 7,5 T is duidelijk al rijdend bedoelt. En niet stilstaand of parkerend of eenderwat. Anders is er geen verkeer mogelijk.
 
Daarbij is een minimum afstand (aan)houden, steeds rijdend.

nog eens: Bron Van Dale, definitie: rechts houden = aan de rechterkant van de weg rijden. Amen  ;)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Inazuma op dinsdag 22 maart 2011 - 19:16:07
Alle artikelen in art 18 zijn snelheidsgerelateerde imho, anders spreekt men ook niet van in konvooi rijden, maar in konvooi (stil)staan.
Art. 18 heeft het nergens over snelheid.
18.1 en 18.2 hebben het niet eens over rijden ... die voorwaarde staat er eenvoudigweg niet in.

Pas 18.3 heeft het over in konvooi rijden.
En dat men tijdens die gezamelijke tocht nooit zal gestopt staan, is ook twijfelachtig.
Is het dan nog een konvooi ?
Rijdt men dan nog in konvooi ?
Bovendien sluit 18.3 dan weer  18.1 en 18.2  niet uit ...


Art 18 is dermate absurd dat het aan alle kanten wringt om de interpretatie te beperken tot wat de tekst werkelijk stelt , zonder er zelf extra voorwaarden bij te gaan stellen ...
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op dinsdag 22 maart 2011 - 20:17:31
Alle artikelen in art 18 zijn snelheidsgerelateerde imho, anders spreekt men ook niet van in konvooi rijden, maar in konvooi (stil)staan.
Art. 18 heeft het nergens over snelheid.
niet letterlijk, maar ook niet over stoppen stilstaan geimmobil... whatever, noemer: "snelheid 0 kmh".

Citaat
18.1 en 18.2 hebben het niet eens over rijden ... die voorwaarde staat er eenvoudigweg niet in.
idd niet letterlijk, dat heb ik al gezegd.
Maar afstand houden doet men vooral rijdend, anders heeft het geen zin 50 minimumafstand aan te willen houden.

Vind jij van wel ? Welke afstand bedoelen ze dan ? achter elkaar ? langs elkaar ? schuin over meer rijstroken ?
Staat er ook niet letterlijk in... , in Artikel 40ter staat wel zijdelingse afstand van tenminste 1 meter laten.

Jij schreef voordien toch dat het niet ´puur´ over veiligheidsafstand gaat, welke (minimum) afstand is dan wel bedoeld ?
Citaat van: Inazuma
Jij stelt dat het om een veiligheidsafstand zou gaan.
Maar dat is niet wat Art 18 zegt, dat is wat Art 10 bepaalt.


Citaat
Pas 18.3 heeft het over in konvooi rijden.
Idd maar rijden hoeft er niet noodtzakelijk bij te staan, het leest enkel wat vlotter. Je weet wat de bedoeling van een konvooi is.

Citaat
En dat men tijdens die gezamelijke tocht nooit zal gestopt staan, is ook twijfelachtig.
Is het dan nog een konvooi ?
Natuurlijk, een konvooi dat soms op de geplande rijbaan van de geplande route stilstaat, zoals andere voertuigen dat ook soms doen.

Het blijft ook een konvooi als andere voertuigen dat konvooi breken, ttz konvooien kunnen uit mekaar gerukt worden door verkeersregelingen en allerhande. Enkel begeleide konvooien met bepaalde veiligheidsstatus die i.p. niet mogen stoppen (al paar maal als bestuurder meegemaakt op buitenlandse missie) stoppen in feite nooit helemaal. Uitzonderingen zijn er.

Citaat
Rijdt men dan nog in konvooi ?
Ja, een konvooi (samenhorende groep voertuigen die samen een geplande A naar B rijden (roadbook of getekende wegenkaart of -plan) probeert zoveel mogelijk tesamen te blijven - en hebben exact dezelfde route* - ook al rijden er andere voertuigen tussen.
* 1 (of meer) voertuig(en) die verkeerd rijdt en een andere route neemt rijdt(en) zolang apart tot hij weer aan de kopgroep aansluit, dan rijdt hij weer in konvooi.
Een afwijkende *ongeplande route door omstandigheden kan ook gebeuren, na een korte briefing van de bestuurders voor nieuwe consignes (voertuigen blijven meestal aan de rand van rijbaan staan of op vaste berm, begeleider blijft in voertuig), blijft het toch nog een konvooi. Ook al staat het een halfuur stil.  

Citaat
Art 18 is dermate absurd dat het aan alle kanten wringt om de interpretatie te beperken tot wat de tekst werkelijk stelt , zonder er zelf extra voorwaarden bij te gaan stellen ...
Idd. maar die stel ik er ook niet aan. Ik probeer de zin van die rare artikels te begrijpen in de dagelijkse praktijk.
En dan denk ik uiteraard ook aan 10.1.2°.
Ook in "Artikel 10 -  Snelheid" staat men soms stil in alle artikels, in 10.1.3° en 10.3° zelfs letterlijk.

Van afstand houden al rijdend gesproken, waar staat in onderstaande verkeersregel dat dit rijdende auto´s of motorfietsen moeten zijn, of waar staat iets van snelheid > 0 kmh ?

Citaat
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Wat is het verschil tussen ten minste x meter "afstand laten" en "afstand houden" ?
 ;D  :D
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: jozef op woensdag 23 maart 2011 - 03:00:11
Samenvattend gaat het erom dat we allen goed beseffen dat AR 18.2 over de afstand tussen achter elkaar rijdende voertuigen gaat, doch dat het desbetreffende artikel daartoe bijzonder ongelukkig geformuleerd is en heel anders kan geïnterpreteerd worden dan het de bedoeling was.

En zo zijn er helaas wel meer artikels in de wegcode.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: sniper op woensdag 23 maart 2011 - 08:44:06
En dat men tijdens die gezamelijke tocht nooit zal gestopt staan, is ook twijfelachtig.
Is het dan nog een konvooi ?
Rijdt men dan nog in konvooi ?
bij ons (in den troep) bestaat een konvooi van het moment dat het gevormd wordt tot het moment dat het ontbonden wordt
en dat heeft niets met rijden te maken
een konvooi kan evengoed ergens overnachten zonder ontbonden te worden
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Stefto op woensdag 23 maart 2011 - 08:45:38
Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen.18.2  Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.
Tiens @ mazda, en dat Artikel 18.1 Artikel 18.2 "tegenwringt" valt je niet op ?
15 meter is toch minder als 50 m ?   :P

Of liggen alle bruggen binnen de bebouwde kom ?  ;D

Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een  15 meter. Waarom stel je zulke vragen?
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op woensdag 23 maart 2011 - 12:31:00
Waarom stel je zulke vragen?
Tja, waarom zou ik zo´n cynische vraag (=  ;D) stellen ?
Ook om het te weten, tiens.

Heb je dat dan niet begrepen ? Hoe kan men nu voldoen aan art 18.2 buiten de bebouwde kom als men art 18.1 leest ?

Citaat
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter

Serieus, heb je daar een officiële bron van ?

Ik ken nochtans tonnage-borden waar het maximaal toegelaten gewicht van "camions" die over (niet te sterke) bruggen rijden specifiek beperkt wordt.
Dit moet in Be zijn  :D
(http://nieuwsblad.typepad.com/melle/images/2008/10/10/dsc02478.jpg)


Weet je wat, ik vraag nu iets aan jou om het echt te weten.
Want ik heb nog altijd geen antwoord.  

Hoe pas je art 18.1 én 18.2 toe als er een file camions op een autosnelwegbrug staat aan te schuiven.
Nemen we als vb Brussel R0, met foto:  (viaduct = brug )
(http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/9/6/0/media_xl_4031505.jpg?20110128132056)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bert.covens op woensdag 23 maart 2011 - 13:01:48
(http://nieuwsblad.typepad.com/melle/images/2008/10/10/dsc02478.jpg)

Amai, die C43 van 30 km/u staat ook weer goed geplaatst.  Nu zie je het verkeersbord niet meer dat die oversteekplaats voor voetgangers aanduidt.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bibi585 op woensdag 23 maart 2011 - 23:26:14
Hoe pas je art 18.1 én 18.2 toe als er een file camions op een autosnelwegbrug staat aan te schuiven.
Nemen we als vb Brussel R0, met foto:  (viaduct = brug )
(http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/9/6/0/media_xl_4031505.jpg?20110128132056)

De 70km/u beperking + inhaalverbod voor vrachtwagens wegnemen zou op die plaats al helpen.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: wooter op woensdag 23 maart 2011 - 23:27:43
Die 90 ook. Ze claimen dat dat is om te voorkomen dat een vrachtwagen door de vangrail vliegt. Ik zie op het viaduct van Leuven toch niet dezelfde bordjes staan.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Stefto op donderdag 24 maart 2011 - 00:57:07
Die 90 ook. Ze claimen dat dat is om te voorkomen dat een vrachtwagen door de vangrail vliegt. Ik zie op het viaduct van Leuven toch niet dezelfde bordjes staan.
Die (+3,5ton) vrachtwagens mogen toch niet sneller dan 90? Of gaan die vrachtwagens door de vangrail door personenauto's die sneller dan 90 rijden?
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bibi585 op donderdag 24 maart 2011 - 01:12:21
Die 90 ook. Ze claimen dat dat is om te voorkomen dat een vrachtwagen door de vangrail vliegt. Ik zie op het viaduct van Leuven toch niet dezelfde bordjes staan.

Klopt, zeker omdat velen die 70 interpreteren dat 50 of minder ook wel voldoende zal zijn en daarbij nog het liefst over de gehele breedte van het viaduct zwalpen.
Ja, er is blijkbaar ooit eens een lege vrachtwagen, van een ondertussen befaamde firma voor dergelijke dingen die meestal ADR producten vervoerd, op de binnenkoer van de vroegere Renaultfabriek terecht gekomen.
Dit was nog voor de tacho, voor het inhaalverbod, voor de snelheidsbeperking en zelfs voor de snelheidsbegrenzers en ja zelfs nog voor dat die wel heel stevige vangrails, die er nu staan, stonden.

Die 90 ook. Ze claimen dat dat is om te voorkomen dat een vrachtwagen door de vangrail vliegt. Ik zie op het viaduct van Leuven toch niet dezelfde bordjes staan.
Die (+3,5ton) vrachtwagens mogen toch niet sneller dan 90? Of gaan die vrachtwagens door de vangrail door personenauto's die sneller dan 90 rijden?

Op die plaats (viaduct van Vilvoorde richting Groot-Bijgaarden en ook in de andere richting) mogen vrachtwagens niet inhalen en maar max. 70km/u rijden.
Auto's mogen er maar 90km/u rijden.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op donderdag 24 maart 2011 - 11:45:45
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.

Zal ik dan maar klasseren onder:
Citaat
Het is een bewijs van bitter weinig verstand antwoorden te vinden op vragen waarop geen antwoord te geven is.

@ Fontenelle  (1657-1757) Frans schrijver en filosoof

http://frenchphilosophes.weebly.com/fontenelle.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_le_Bovier_de_Fontenelle
http://www.citaten.net/search.asp?auteur=Fontenelle
Dan kun je ~ 100 jaar worden.  ;)

Ik heb er namelijk ook geen zinnig antwoord op.
Zoals bij redelijk veel artikels van ons lappendekenverkeersreglement. (scrabble !  :P )
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Stefto op donderdag 24 maart 2011 - 11:58:21
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.  ;D
Wat is jou probleem toch? Op bruggen binnen bebouwde kom 15m en op bruggen buiten bebouwde kom 50m. Voila, simpel. Is dat zinnig? Niet zo zeker. Is dat te klasseren onder rommel-wegcode? Ja zeker!?
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op donderdag 24 maart 2011 - 12:11:50
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.  ;D
Wat is jou probleem toch? Op bruggen binnen bebouwde kom 15m en op bruggen buiten bebouwde kom 50m. Voila, simpel.

Heerlijk, echt open doel.  :D

Dus bruggen binnen de bebouwde kom (15 m afstand) zijn steviger, ttz jouw zin : "tegen het gewicht beschermd", als bruggen buiten de bebouwde kom (50 m afstand) ?

Waarom schreef je dan het omgekeerde ? :  of bedoelde je dat niet  ;)  
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter.

Citaat
Is dat zinnig? Niet zo zeker.
Je schreef dat het simpel was. (cynisch bedoelt neem ik aan )

Citaat
Is dat te klasseren onder rommel-wegcode? Ja zeker!?
Voila, en rommel is niet simpel maar rommel. OK.  :)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op donderdag 24 maart 2011 - 12:37:27
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Dus als ik het goed begrijp moet je met een voertuig of sleep met een MTM van meer dan 7,5 t op bruggen onderling altijd, dus ook als je stopt, een afstand houden van 15 m, behalve buiten de BBK want daar geldt zowieso 50 meter wel of niet op een brug.
Dat is zeer duidelijk en éénvoudig zou ik zo zeggen.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op donderdag 24 maart 2011 - 14:40:06
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Dus als ik het goed begrijp moet je met een voertuig of sleep met een MTM van meer dan 7,5 t op bruggen onderling altijd, dus ook als je stopt, een afstand houden van 15 m, behalve buiten de BBK want daar geldt zowieso 50 meter wel of niet op een brug.
Dat is zeer duidelijk en éénvoudig zou ik zo zeggen.

Dus zijn elke week duizenden camions in overtreding als ze op bruggen of viaducten op de rechtse vakken staan aan te schuiven tijdens de file en minder dan 50 meter houden (overtreding 2e graad), en als ze daarbij minder als 15 meter houden (overtreding 1e graad) - als ze stoppen en stilstaan - overtreden ze driedubbel ofzo. Proficiat !  :D

En het is onderling tussen camions, wie is er dan in fout de camion die (veel) te dicht aanschuift-stopt (< 15 m) of de camion die het gat van minstens 50 m niet aanschuift en behart op 50 meter afstand tov zijn voorligger terwijl de file sowieso blijft stilstaan.

- Foto´s van die camionsfiles staan in dit topic al genoeg -  

Hoe weten die (ook buitenlandse) camionbestuurders dat ze zich op een brug of viaduct bevinden terwijl ze aan schuiven in de file ? Een verkeersbord ofzo ? En staat daar dan een onderbord met 15 meter afstand houden ofzo ?

Euhm, waar staat nu juist ook als je stopt ? Kan men die bril ergens kopen ?  ;)

En waarom zou "ook als je stopt" enkel bedoelt zijn in Art 18.1 en niet in Art 18.2 ?

Op welke wettelijke basis of referte ?

Enkel het feit dat "op bruggen" geschreven wordt is voor mij niet voldoende want dan zouden bruggen buiten de bebouwde kom niet zo stevig zijn, want daar moet men steeds minstens 50 m "houden".
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: wooter op donderdag 24 maart 2011 - 15:09:57
Michel, Michel, Michel... Nu ben je op zoek naar rationalisering van de regels... We spreken hier over de Belgische wegcode!
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op donderdag 24 maart 2011 - 15:31:15
Michel, Michel, Michel... Nu ben je op zoek naar rationalisering van de regels... We spreken hier over de Belgische wegcode!

Weet ik Wooter, ik begrijp ze ook zo hoe ze mij het beste uitkomen.  (Dit topic past beter in praathoekje)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op donderdag 24 maart 2011 - 15:39:03
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Dus als ik het goed begrijp moet je met een voertuig of sleep met een MTM van meer dan 7,5 t op bruggen onderling altijd, dus ook als je stopt, een afstand houden van 15 m, behalve buiten de BBK want daar geldt zowieso 50 meter wel of niet op een brug.
Dat is zeer duidelijk en éénvoudig zou ik zo zeggen.

Amai ergens kan ik jouw stemmingsverandering niet meer volgen, dat was toch jouw topic ?

Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?

Weet je nu al meer betrefffende jouw vraag als dat "zeer duidelijk en eenvoudig" is ?

@ Mazda, laat ons jouw antwoord op jouw vraag dan ook eens weten aub, als dat zeer duidelijk en eenvoudig blijkt.  ;)

Als je verder maar wat rond de pot draait en niet op de discussie ingaat, mij eender hé.
Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen. 18.2  Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.
  ::)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Inazuma op donderdag 24 maart 2011 - 16:28:51
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.
Niet.

Hoe het moet toegepast worden : zonder bijkomende voorwaarden inzake rijdend / niet rijdend en snelheid ; voorwaarden die immers niet in het artikel staan.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bibi585 op donderdag 24 maart 2011 - 18:32:07
Zoals ik al zo vaak gezegd heb:
Als ze je doen stoppen en je smoel staat hen niet aan of ze moeten hun quota halen dan heb je het zitten.
In orde of niet, ze vinden wel iets als ze willen.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op donderdag 24 maart 2011 - 20:35:12
Beste Michel,

ik moei mij niet in de discussie omdat ik niet weet wat ik met 18.1en 18.2 moet aanvangen.

Duidelijk en eenvoudig in theorie maar wat in de praktijk? Dit is en blijft mijn vraag.
Soms vind ik het antwoord op mijn vragen in jullie discussies, maar deze keer heb ik nog geen plausibele uitleg kunnen verzinnen.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op donderdag 24 maart 2011 - 20:43:32
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.
Niet.

Hoe het moet toegepast worden : zonder bijkomende voorwaarden inzake rijdend / niet rijdend en snelheid ; voorwaarden die immers niet in het artikel staan.
En het antwoord is minstens rara meter.  :D
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op donderdag 24 maart 2011 - 20:49:01
Beste Michel,

ik moei mij niet in de discussie omdat ik niet weet wat ik met 18.1en 18.2 moet aanvangen.

Duidelijk en eenvoudig in theorie maar wat in de praktijk? Dit is en blijft mijn vraag.
Soms vind ik het antwoord op mijn vragen in jullie discussies, maar deze keer heb ik nog geen plausibele uitleg kunnen verzinnen.

Ik heb het antwoord op je startpost al duidelijk gegeven hoe je veiligheidsafstand in de praktijk toepast.

In post 4 al, maar daarop (art 10.1.2°) reageer je niet :  (of ik moet iets gemist hebben)

Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?

Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.

Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Omdat je niet reageerde heb ik onzinartikel 18 aangehaald.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op donderdag 24 maart 2011 - 21:10:17
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Mijn probleem is dat de eerste vrachtwagen wel gestopt is en dus snelheid 0 heeft maar dat de vrachtwagen waar ik mee kom aangereden op het moment dat die 50 m bereikt worden op dat ogenblik nog rijdt en aldus een voldoende veiligheidsafstand moet houden.

Ik ben er niet uit met jou antwoord.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op donderdag 24 maart 2011 - 21:36:47
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Mijn probleem is dat de eerste vrachtwagen wel gestopt is en dus snelheid 0 heeft maar dat de vrachtwagen waar ik mee kom aangereden op het moment dat die 50 m bereikt worden op dat ogenblik nog rijdt en aldus een voldoende veiligheidsafstand moet houden.
Waarom haal je nu die stomme 50 meter erbij als je een vrachtwagen langzaam nadert die gestopt is, of voor je stopt aan een verkeerslicht ?

- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.

- En wacht tot het groen wordt en vertrek dan kort na je voorligger en naarmate de snelheid groter wordt neem  je meer veiligheidsafstand.

- Er staan nog een paar voertuigen ACHTER je hé die hebben ook heel graag als ze nog door GROEN geraken. Die willen ook naar huis of op hun werk geraken... Of wil je dat per GROENfaze maar een zware vrachtwagen meer kan passeren en de REST kan de pot op en weer voor rood wachten ?

Denk je nu echt dat vrachtwagens onderling (per vrachtwagen minstens 50 m + lengte vrachtwagen) overbodig lange files gaan maken voor verkeerslichten of bij kruispunten of eenderwaar waar gestopt of zeer langzaam gereden wordt, zodat de verkeerstroom overal gehinderd wordt ?  :o :o

Er is zo al veel te weinig hoofdwegcapaciteit in Be en gij gaat het -in theorie- nog verminderen met je hersengekronkel ?  ???

Je kent volgende regel toch ? Die geldt voor alle weggebruikers ook voor vrachtwagenbestuurders.
Citaat
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

Het is enkel jouw naderende snelheid die de VOLDOENDE veiligheidsafstand (= NODIG voor veilige remafstand, soms tot 0 kmh) bepaald.

Citaat
Ik ben er niet uit met jou antwoord.
In de praktijk heb je geen tijd daarover te piekeren of er een paar nachten over te slapen, doe eens normaal hé.  ;)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bibi585 op vrijdag 25 maart 2011 - 03:43:53
Citaat
- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.

Onlangs heb ik in het arbeidsreglement van een transportfirma gelezen dat men moet stoppen op een zodanige afstand dat de remlichten van de voorligger nog makkelijk zichtbaar zijn in normale zitpositie.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bert.covens op vrijdag 25 maart 2011 - 06:33:08
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Mijn probleem is dat de eerste vrachtwagen wel gestopt is en dus snelheid 0 heeft maar dat de vrachtwagen waar ik mee kom aangereden op het moment dat die 50 m bereikt worden op dat ogenblik nog rijdt en aldus een voldoende veiligheidsafstand moet houden.

Ik ben er niet uit met jou antwoord.

Dus, als ik jouw redenering volg, dan moet ik met de vrachtwagen voor het rode licht buiten de bbk al stoppen op 50 m afstand van de vrachtwagen voor mij?  

Jawadde!  Tel eens effe uit.  De lengte van twee vrachtwegens + 50 m.  Da's verdorie een voetbalveld tussen de stopstreep en het eerste voertuig achter mij.

En als ik dan nog iets of wat gewicht bijheb, dan raak ik heus niet op 4 sec van 0 naar .... km/u hé.  Staan er nog niet genoeg files in dit landje, soms?  Trouwens, van files gesproken.  Stel dat ik op de viaduct in Vilvoorde in volle avondspits die 50 m afstand zou bewaren, en er wringen zich daar toch wel twee vrachtwagens vanuit een andere rijstrook tussen, zeker.  Moet ik dan weer achteruit?  (Ha nee, 's waar ook: op een autosnelweg mag ik niet achteruitrijden, Toemme toch: wat nu?)

Welnu: de pot op en de boom in.  Ik ga écht geen onnodige extra files op mijn geweten hebben door die wetteksten op dergelijke manier toe te passen.  En als ik daardoor strafbaar ben, so be it.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op vrijdag 25 maart 2011 - 10:26:50
Ik kan jullie zienswijze volledig begrijpen, maar zo staat het er niet.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: wooter op vrijdag 25 maart 2011 - 11:13:25
Inderdaad. Buiten de bebouwde kom wordt niet bepaald of de voertuigen moeten rijden. Dus ook stilstaand, of wachtend aan een verkeerslicht moeten vrachtwagens onderling 50 meter afstand houden.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op vrijdag 25 maart 2011 - 12:55:49
Inderdaad. Buiten de bebouwde kom wordt niet bepaald of de voertuigen moeten rijden. Dus ook stilstaand, of wachtend aan een verkeerslicht moeten vrachtwagens onderling 50 meter afstand houden.
:D ;D    Maar we moeten ons niet ongerust maken denk ik, of heeft @ mazda wel een rijbewijs C of C-E of D... ?
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op vrijdag 25 maart 2011 - 13:12:00
Citaat
- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.

Onlangs heb ik in het arbeidsreglement van een transportfirma gelezen dat men moet stoppen op een zodanige afstand dat de remlichten van de voorligger nog makkelijk zichtbaar zijn in normale zitpositie.
Oh wist ik niet, dus iemand die van hoger kan kijken, of een lange bestuurder, mag korterbij aansluiten.  :)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bert.covens op vrijdag 25 maart 2011 - 13:42:01
@ Mazda en Wooter.

Stel: je rijdt met een zware camion, trekker oplegger 44 ton MTM.  Voor je een collega, met dito voertuig.  Je bevindt je op de viaduct in Vilvoorde, waar je in een file beland bent wegens de avondspits.  Je houdt keurig 50 meter afstand.  Tot er zich twee camions van de rijstrook links naast je zich tussen jou en je voorligger wringen.  Meteen daarna zit alles weer muurvast, minutenlang.  Tien seconden later snort er een zwaantje voorbij over de pechstrook, om het fileverkeer in de gaten te houden, en dan sta je daar.  Dat jij oorspronkelijk 50 meter afstand hield, heeft het zwaantje niet kunnen vaststellen, want toen was hij er nog niet.

1) Mag hij jou nu meteen beboeten?  Ben je wel weer mooi de pineut.
2) Hoe los je dat op?  Achteruitrijden op een autosnelweg mag namelijk niet, en is in volle avondspits zelfs onmogelijk zonder tegen een voertuig achter je te botsen.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op vrijdag 25 maart 2011 - 13:46:20
Inderdaad. Buiten de bebouwde kom wordt niet bepaald of de voertuigen moeten rijden. Dus ook stilstaand, of wachtend aan een verkeerslicht moeten vrachtwagens onderling 50 meter afstand houden.
:D ;D    Maar we moeten ons niet ongerust maken denk ik, of heeft @ mazda wel een rijbewijs C of C-E of D... ?

Ik ben in het bezit van alle rijbewijzen.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: wooter op vrijdag 25 maart 2011 - 13:59:08
Bert,

Het zwaantje kan enkel vaststellen dat er 3-4 vrachtwagens staan die niet de nodige afstand met mekaar houden. Hij moet vervolgens onderzoeken wie effectief de regel heeft overtreden.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Stefto op vrijdag 25 maart 2011 - 15:02:56
Nog altijd geen antwoord van "menige experten" hier betreffende hoe men 18.1 én 18.2 toepast.  ;D
Wat is jou probleem toch? Op bruggen binnen bebouwde kom 15m en op bruggen buiten bebouwde kom 50m. Voila, simpel.

Heerlijk, echt open doel.  :D

Dus bruggen binnen de bebouwde kom (15 m afstand) zijn steviger, ttz jouw zin : "tegen het gewicht beschermd", als bruggen buiten de bebouwde kom (50 m afstand) ?

Waarom schreef je dan het omgekeerde ? :  of bedoelde je dat niet  ;)  
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter.

Citaat
Is dat zinnig? Niet zo zeker.
Je schreef dat het simpel was. (cynisch bedoelt neem ik aan )

Citaat
Is dat te klasseren onder rommel-wegcode? Ja zeker!?
Voila, en rommel is niet simpel maar rommel. OK.  :)
Als dat een open doel was heb je volledig naast de bal getrapt. Ik heb idd. nergens gezegd dat ik het zinnig vond. Simpel blijft het wel.
Een spits die zo mist mag meteen naar de kleedkamer.
Je vroeg gewoon de artikels te combineren. Dat heb ik gedaan.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bibi585 op vrijdag 25 maart 2011 - 17:33:28
Citaat
- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.

Onlangs heb ik in het arbeidsreglement van een transportfirma gelezen dat men moet stoppen op een zodanige afstand dat de remlichten van de voorligger nog makkelijk zichtbaar zijn in normale zitpositie.
Oh wist ik niet, dus iemand die van hoger kan kijken, of een lange bestuurder, mag korterbij aansluiten.  :)

Wel dat was ook het eerste die door mijn gedachten ging toen ik het las. ;D
Het tweede gedacht was "die geraken er ook niet aan uit aan de specifieke wetgeving en hebben er dan maar zelf iets van gemaakt". :)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op vrijdag 25 maart 2011 - 19:54:24
Als dat een open doel was heb je volledig naast de bal getrapt. Ik heb idd. nergens gezegd dat ik het zinnig vond. Simpel blijft het wel.
Een spits die zo mist mag meteen naar de kleedkamer.

Onderstaande misser vind ik om in te lijsten, en mag je in de kleedkamer hangen.  
Citaat van: Stefto
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter.

Maar het kan ook zijn dat je jouw misser niet door hebt.  ;)

(de tekst hoort bij de respectievelijke quote).
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Stefto op vrijdag 25 maart 2011 - 21:23:30
Als dat een open doel was heb je volledig naast de bal getrapt. Ik heb idd. nergens gezegd dat ik het zinnig vond. Simpel blijft het wel.
Een spits die zo mist mag meteen naar de kleedkamer.

Onderstaande misser vind ik om in te lijsten, en mag je in de kleedkamer hangen.  
Citaat van: Stefto
Buiten bebouwde kom zijn die bruggen al voldoende beschermd hé Michel. Binnen bebouwde kom geeft men ze ook bescherming tegen het gewicht, al is het maar een 15 meter.

Maar het kan ook zijn dat je jouw misser niet door hebt.  ;)

(de tekst hoort bij de respectievelijke quote).
Ik ben dan ook te dom. U bent de allergrootste. Amen.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op vrijdag 25 maart 2011 - 21:40:09
Ik ben dan ook te dom. U bent de allergrootste. Amen.
???
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op vrijdag 25 maart 2011 - 22:15:47
@ Mazda en Wooter.

Stel: je rijdt met een zware camion, trekker oplegger 44 ton MTM.  Voor je een collega, met dito voertuig.  Je bevindt je op de viaduct in Vilvoorde, waar je in een file beland bent wegens de avondspits.  Je houdt keurig 50 meter afstand.  Tot er zich twee camions van de rijstrook links naast je zich tussen jou en je voorligger wringen.  Meteen daarna zit alles weer muurvast, minutenlang.  Tien seconden later snort er een zwaantje voorbij over de pechstrook, om het fileverkeer in de gaten te houden, en dan sta je daar.  Dat jij oorspronkelijk 50 meter afstand hield, heeft het zwaantje niet kunnen vaststellen, want toen was hij er nog niet.

1) Mag hij jou nu meteen beboeten?  Ben je wel weer mooi de pineut.
2) Hoe los je dat op?  Achteruitrijden op een autosnelweg mag namelijk niet, en is in volle avondspits zelfs onmogelijk zonder tegen een voertuig achter je te botsen.

Zoals Wooter reeds opmerkte. Wie is hier de oorzaak van? Agenten die hier een PV willen voor opstellen zouden eerst en vooral duidelijk moeten weten wie de overtreding beging.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op vrijdag 25 maart 2011 - 22:50:29
Zoals Wooter reeds opmerkte. Wie is hier de oorzaak van? Agenten die hier een PV willen voor opstellen zouden eerst en vooral duidelijk moeten weten wie de overtreding beging.
::) Welke overtreding ?

Het is zonneklaar geen overtreding bij fileverkeer bij uw voorligger aan te sluiten, Art 18 is dan niet van toepassing.

EDIT: en jijzelf hebt dat hier geciteerd...  1 augustus 2010.

Dit is een Belgisch wetsvoorstel dat ooit werd ingediend.
Lees ook de belachelijke afstand van 30 meter op snelwegen en 2X2 met middenberm.

WETSVOORSTEL SENAAT 2007/2008
--------------------------------------------------------------------------------
....] . Afgezien van vrachtwagens op bruggen, buiten de bebouwde kommen en voor konvooien (artikel 18.1 tot 18.3 van het koninklijk besluit van 1 december 1975) is de veiligheidsafstand niet specifiek in de wet ingeschreven. Het is de bedoeling van dit wetsvoorstel de veiligheidsafstand in de wet uit te breiden tot alle voertuigen die gebruikmaken van de autosnelwegen. Het is evident dat bij fileverkeer, bij het remmen van de voorligger of bij het invoegen van het eigen voertuig of van een voorligger, de bepaling omtrent de veiligheidsafstand niet van toepassing is.
Een ondubbelzinnig definiëren van de veiligheidsafstand tussen voertuigen — en de controle erop — heeft ook tot gevolg dat de veiligheid en goede doorstroming bij het invoegen van voertuigen op de snelweg gegarandeerd wordt, ook wanneer vrachtwagens verplicht worden het eerste baanvak te gebruiken. De controle op de veiligheidsafstand is technisch mogelijk door vaststaande en mobiele meettoestellen of door vergelijking met op vaste afstand van elkaar staande ijkingspunten op de openbare weg, zoals de witte onderbroken streep en verlichtingspalen.
bronnen Senaat:
http://www.senate.be/www/webdriver?MItabObj=pdf&MIcolObj=pdf&MInamObj=pdfid&MItypeObj=application/pdf&MIvalObj=67109340
http://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPub.html&COLL=S&LEG=3&NR=1239&VOLGNR=1&LANG=nl

Citaat
evi·dent bn, bw duidelijk, zonneklaar

ook:
Citaat
http://www.ibsr-bivv.be/dispatch.wcs?uri=895680637&action=viewStream&language=nl
page 7
VEILIGHEIDSAFSTAND

Hou altijd voldoende afstand tot je voorligger. Zo kun je, indien nodig, op tijd remmen of uitwijken.
Bepaal je veiligheidsafstand met de tweesecondenregel:
- neem een herkenningspunt aan de kant van de weg (brug, verlichtingspaal,…)
en tel twee seconden (“eenentwintig, tweeëntwintig”) vanaf het moment dat
je voorligger dit punt voorbijrijdt;
- kom je zelf binnen die twee seconden voorbij dat punt, dan rij je te dicht;
- op een nat wegdek tel je drie seconden (“eenentwintig, tweeëntwintig, drieëntwintig”).
Vrachtwagens* moeten onderling minstens 50 meter afstand houden.
* Met maximaal toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 m.
Op sommige plaatsen staan er tekens op het wegdek waarmee je je veiligheidsafstand kan bepalen.
Maak er gebruik van.

Citaat
http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=3&t=12204

Bij de uitleg over de volgafstand vind ik in vele handboeken en teksten altijd hetzelfde terug.

Citaat
15 meter op bruggen binnen de bebouwde kom tussen voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7,5 ton

door de afwezigheid van een komma of het verbindingswoordje "en" ga ik ervan uit dat dit dus enkel geldt voor bruggen binnen de bebouwde kom. Welke volgafstand dient dan aangehouden te worden op wegen binnen de bebouwde kom voor voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7,5 ton?

Citaat
http://www.toonsinfo.be/Html/VERKEER/Rijschoollesgever/Examen/Examen_Vragen6_10.htm

07 Welk volgafstand moet een vrachtwagen met een MTM van 15 ton minimaal houden buiten een bebouwde kom op:

a ... een personenwagen                                            ... ... m
b ... een vrachtwagen van 9 m lengte en 7 ton MTM    ... ... m
c ... een vrachtwagen van 10 ton MTM op een brug      ... ... m  
    
Antwoord vraag 07
--------------------------------------------------------------------------------
a. niet bepaald, enkel tussen vrachtwagens van meer dan 7,5 ton;
b. 50 m, meer dan 7 m lang of meer dan 7,5 ton
c. 15 m, op bruggen meer dan 7,5 ton
                                                                                     lees artikel 18
Amen.  :D
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op zaterdag 26 maart 2011 - 10:08:29
Dat wetsvoorstel is er tot op heden niet doorgekomen.
Daarom mijn vraag.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op zaterdag 26 maart 2011 - 12:22:08
Dat wetsvoorstel is er tot op heden niet doorgekomen.
Daarom mijn vraag.
Weet ik, maar in dat wetsvoorstel staat wel een woordje uitleg over de bestaande Art 18.1 en Art 18.2:

1.
Citaat
Het is evident dat bij fileverkeer, bij het remmen van de voorligger of bij het invoegen van het eigen voertuig of van een voorligger, de bepaling omtrent de veiligheidsafstand niet van toepassing is.

2. En in de 3 andere links (ook BIVV) is ook zonneklaar dat met afstand houden al rijdend bedoeld is.

3. Zelfs in de examenvragen staat: volgafstand.

4. Zelfs in het onlinewoordenboek Van Dale betekent het werkwoord houden onder de betekenis 5 in een toestand (laten) blijven ook betrekking op rijden, dat kan ook wegverkeer zijn, want rechts houden = aan de rechterkant vd weg rijden.

Citaat
http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=houden

1hou·den hield, h gehouden 1 blijvend bezitten; behouden: je mag het boek ~ 2 vasthouden 3 gestand doen: zijn woord ~ 4 (met aan) verplichten na te komen: iem ~ aan de gemaakte afspraken 5 in een toestand (laten) blijven: rechts ~ aan de rechterkant vd weg rijden; 6 ...]

Moet er nog meer zand zijn ?

Aja, ik ben er zeker van dat Anke Vandermeersch (wetsvoorstel) het Nederlands perfect machtig moet zijn, en de rechtspraak heel zeker.

Citaat
http://www.ankevandermeersch.be/7/
Universitaire opleidingen:

Universitair Onderwijs: UFSIA (2 kandidaturen)- UIA (3 licenties), Antwerpen: 5 jaar Rechten (’92-’97)
Universitaire specialisatie na licentiaatsdiploma (master na master): UIA, Antwerpen: 2 specialisatiejaren Master in Tax Law (‘97-‘99)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: wooter op zaterdag 26 maart 2011 - 18:17:50
Michel,

De wetteksten moet je lezen zonder de commentaren, en zonder de bedoeling van de wetgever die je er tussen de lijnen kan terugvinden. 15 of 50 meter afstand houden heeft niets met veiligheidsafstand te maken; het is een arbitrair vastgestelde afstand, en de wetgever heeft niet gespecifieerd of deze afstand enkel moet aangehouden worden tijdens het rijden of tijdens het stilstaan.

Concreet gaat geen enkele agent je erop beboeten, want velen zullen het bestaan van de regel nog niet eens kennen. Maar als je eens op een Belgische brug staat, het zaakje door nalatig onderhoud inzakt en na onderzoek blijkt dat je vrachtwagen op minder dan 15 of 50 meter van je vrachtwagen-voorligger staat, heeft men toch weer gevonden wie er verantwoordelijk is voor het inzakken van de brug.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op zaterdag 26 maart 2011 - 19:24:50
Michel,

De wetteksten moet je lezen zonder de commentaren, en zonder de bedoeling van de wetgever die je er tussen de lijnen kan terugvinden. 15 of 50 meter afstand houden heeft niets met veiligheidsafstand te maken; het is een arbitrair vastgestelde afstand, en de wetgever heeft niet gespecifieerd of deze afstand enkel moet aangehouden worden tijdens het rijden of tijdens het stilstaan.

Wat begrijp je niet uit de link van de Van Dale, Wooter ?  :-\

Ik vind zeker van niet Wooter, de BIVV heeft het in zijn link (in een adem) met veiligheidsafstand en de tweesecondenregel geschreven en naar die hulppijlen voor de camions op de snelweg gewezen.

Vrachtwagens rijden daar doorgaans max 90 kmh en zijn ~ begrenst op die snelheid.
Awel met minstens 50 meter zitten ze exact op minstens 2 seconden. 90 kmh = 25 m/sec x 2 secondenregel = 50 m.
Dus die 50 meter is veiligheidsafstand. En een stilstaande camion heeft geen 50 meter veiligheid(rem)afstand nodig, want die staat al stil.

Citaat
Concreet gaat geen enkele agent je erop beboeten, want velen zullen het bestaan van de regel nog niet eens kennen. Maar als je eens op een Belgische brug staat, het zaakje door nalatig onderhoud inzakt en na onderzoek blijkt dat je vrachtwagen op minder dan 15 of 50 meter van je vrachtwagen-voorligger staat, heeft men toch weer gevonden wie er verantwoordelijk is voor het inzakken van de brug.
Daar zijn tonnageborden voor. Of heb je een bron over draagkracht van bruggen, en daarom die 15 m of 50 m ?
Ik heb gezocht maar niets gevonden.

Rare redenering want dan zou een brug buiten de bebouwde kom veel minder stevig zijn als een brug binnen de bebouwde kom, want met maar 15 meter tussenafstand staat er quasi 3,3 x meer gewicht op die brug.

En zeg nu zelf op welke bruggen wordt het meest aangeschoven in fileverkeer, toch wel die lange snelwegbruggen of viaducten buiten bebouwde kom... en die zijn zo zwak dat de camions 50 meter afstand moeten houden. Y´re kidding.

De eerste camionneur die dat riskeert buiten de bebouwde kom het meeste doorstroomverkeer in de spits en ook het afdraaiverkeer (die korte stroken zijn ook geblokkeerd) zodanig te hinderen met 50 meter extra te houden aan elk verkeerslicht, die sleuren ze na een 3-tal rode-verkeerslichten uit zijn camion. Best op een 1+1 met vele opeenvolgende verkeerslichten doen waar door het druk tegenverkeer geen inhalen mogelijk is. Ik neem de camion die vooraan rijdt. Mazda mag mij volgen aan elk verkeerslicht dat rood wordt en netjes 50 meter houden.  ;D ;)
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: wooter op zaterdag 26 maart 2011 - 19:27:59
Michel, nu doe je het weer! Jij tracht de regel te rationaliseren, terwijl dat niet van jou, noch van de rechterlijke macht gevraagd wordt!

Natuurlijk is de regel onzin. Maar zo vind ik de regel van 120 km/u op de snelweg ook onzin. Maar in de verkeerswetgeving is geen ruimte voor persoonlijke meningen en het al dan niet rationeel zijn van een regel.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op zaterdag 26 maart 2011 - 19:44:09
Michel, nu doe je het weer! Jij tracht de regel te rationaliseren
Doe ik dat ? Ik neem Van Dale online en ziedaar.

Wat begrijp je niet van het werkwoord "houden" in de betekenis  "in een toestand (laten) blijven " ?

Nikske rationaliseren.  ;)

En regels mag je niet apart nemen, anders mag ik bij het inhalen pakweg 130 kmh rijden op een 90 kmh weg.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op zaterdag 26 maart 2011 - 21:01:41
@Michel  "Vrachtwagens rijden daar doorgaans max 90 kmh en zijn ~ begrenst op die snelheid.
Awel met minstens 50 meter zitten ze exact op minstens 2 seconden. 90 kmh = 25 m/sec x 2 secondenregel = 50 m.
Dus die 50 meter is veiligheidsafstand. En een stilstaande camion heeft geen 50 meter veiligheid(rem)afstand nodig, want die staat al stil."

Stel dat jou redenering over afstand houden klopt dat die niet zou gelden bij stoppen of wachten maar alleen tijdens het rijden, en inderdaad tegen 90 is 50m 2 seconden.
Maar een vrachtwagen rijdt niet altijd tegen 90 en toch blijft die 50 m van toepassing, wat dus meer is dan 2 seconden.

Dan zou je kunnen stellen dat in de vraag waar ik dit topic mee gestart ben de tweede vrachtwagen waarmee ikzelf  rij geen 50 m moet tussenlaten tijdens het wachten voor het rode licht maar op het moment dat het groen wordt toch even zal moeten wachten tot de eerste vrachtwagen 50 m verwijderd zit alvorens zelf te vertrekken?
Want beide al rijdend aan welke snelheid dan ook moet je 50m laten.
Of hoe zie jij dat dan?


Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op zaterdag 26 maart 2011 - 21:31:55
@Michel  "Vrachtwagens rijden daar doorgaans max 90 kmh en zijn ~ begrenst op die snelheid.
Awel met minstens 50 meter zitten ze exact op minstens 2 seconden. 90 kmh = 25 m/sec x 2 secondenregel = 50 m.
Dus die 50 meter is veiligheidsafstand. En een stilstaande camion heeft geen 50 meter veiligheid(rem)afstand nodig, want die staat al stil."

Stel dat jou redenering over afstand houden klopt dat die niet zou gelden bij stoppen of wachten maar alleen tijdens het rijden, en inderdaad tegen 90 is 50m 2 seconden.
Maar een vrachtwagen rijdt niet altijd tegen 90 en toch blijft die 50 m van toepassing, wat dus meer is dan 2 seconden.
Art 18.2 en Art 10.1.2° en Art 7.2° zijn altijd ~ gelijktijdig van toepassing, of niet ? Dan neem je die regels die van toepassing zijn.
Ik geef de voorkeur aan Art 10.1.2° en Art 7.2° als de snelheid echt te laag wordt dat men Art 7.2° overtreedt.
Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.2°  De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers,..

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Citaat
Dan zou je kunnen stellen dat in de vraag waar ik dit topic mee gestart ben de tweede vrachtwagen waarmee ikzelf  rij geen 50 m moet tussenlaten tijdens het wachten voor het rode licht maar op het moment dat het groen wordt toch even zal moeten wachten tot de eerste vrachtwagen 50 m verwijderd zit alvorens zelf te vertrekken?
Want beide al rijdend aan welke snelheid dan ook moet je 50m laten.
Of hoe zie jij dat dan?
Idem hierboven, ik hou "voldoende" veiligheidsafstand. En 5 meter kan ook voldoende zijn bij zeer lage snelheid.
Naargelang de snelheid hoger oploopt des te meer, "de 2-secondenregel " quasi.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: mazda op zondag 27 maart 2011 - 19:09:38
Mijn conclusie : er is nood aan en minimumsnelheid bij geviseerde artikels.
Vanaf X km/uur moeten voertuigen en slepen.....
Onmogelijk om in de gegeven omstandigheden een plausibel en wettelijk antwoord te geven.
Dank voor jullie medewerking en tijd.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Inazuma op maandag 28 maart 2011 - 01:19:29
Dus, als ik jouw redenering volg, dan moet ik met de vrachtwagen voor het rode licht buiten de bbk al stoppen op 50 m afstand van de vrachtwagen voor mij? 
Art 18.1 noch .2 bepalen dat die afstand enkel al rijdend na te leven is ...

Dat is net de waanzin ervan.


Michel : rechts houden betekent dan wel (volgens van dale) rechts rijden, dat wil nog niet zeggen dat "houden" ook "rijden" betekent   ;)
9.3.1.  geldt net zo goed als je gestopt staat ...
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op maandag 28 maart 2011 - 12:16:04
Michel : rechts houden betekent dan wel (volgens van dale) rechts rijden, dat wil nog niet zeggen dat "houden" ook "rijden" betekent   ;)
Schreef ik ook niet.

Citaat
9.3.1.  geldt net zo goed als je gestopt staat ...
Maar als je al gestopt staat en je staat niet volgens 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven...  dan zul je toch altijd een redelijk stukje moeten rijden om aan 9.3.1 te voldoen.  ;)

Nu nog weten of de zijdelingse afstand van 1 meter in Art 40ter ook geldt als je al gestopt staat, ik vraag me af waar die voertuigen hun hulpwieltjes hebben om zich dwars te verplaatsen als er een fietser te kort rechts naast je komt te staan, of passeert.   ;)

Citaat
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Ik neem aan dat " >1 meter afstand laten" naar analogie van "> 50 m afstand houden" in hun resp. artikelcontexten - *evident - altijd rijdend bedoeld is. Ik gebruik liever het woord *vanzelfsprekend.

Of hebben we nog een waanzinnig artikel meer in het "verkeer"sreglement ?  ;)
Citaat
Dat is net de waanzin ervan.

Citaat
ver·keer het; o 1 omgang in de persoonlijke of zakelijke sfeer: het maatschappelijk ~ tussen en met mensen als lid vh bestuurlijke, economische enz. leven 2 het zich bewegen of het vervoer van personen, voertuigen en goederen
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Kunde op maandag 28 maart 2011 - 12:30:04
Citaat
Dus die 50 meter is veiligheidsafstand.
De regel bestaat al zeer lang. De redenering was als volgt:
-voertuigen met een MTM boven 7.5 ton mogen op wegen buiten de bebouwde kom slechts 60 km/u rijden
-de andere voertuigen mogen op die wegen 90 km/u rijden
-tussen de voertuigen + 7.5 ton moet er dus minstens 50 meter plaats zijn omdat de andere zullen inhalen maar die ruimte nodig hebben om terug te kunnen invoegen en te vertragen naar 60 km/u.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op maandag 28 maart 2011 - 12:59:24
Citaat
Dus die 50 meter is veiligheidsafstand.
De regel bestaat al zeer lang. De redenering was als volgt:
-voertuigen met een MTM boven 7.5 ton mogen op wegen buiten de bebouwde kom slechts 60 km/u rijden
-de andere voertuigen mogen op die wegen 90 km/u rijden
-tussen de voertuigen + 7.5 ton moet er dus minstens 50 meter plaats zijn omdat de andere zullen inhalen maar die ruimte nodig hebben om terug te kunnen invoegen en te vertragen naar 60 km/u.

Idd, ook een logische redenering. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. (toch op die 1+1-wegen waar 60 kmh voor hun geldt).
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bibi585 op dinsdag 29 maart 2011 - 03:45:06
Tegenwoordig is inhalen in BE toch wel een probleem geworden op dergelijke wegen.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: wooter op dinsdag 29 maart 2011 - 08:21:39
Als je nog kan en mag inhalen... Ik ken wegen waar de laatste jaren tussen twee dorpskernen het onmogelijk gemaakt wordt om in te halen (volle lijnen, verkeerseilanden, ...), en in de dorpskernen mag je natuurlijk maar 50 en 30. En dit zijn dan verbindings-N-wegen met doorgaand verkeer tussen steden.

Ik zie meer en meer dat gemeenten proberen hun verkeer tussen steden (<25km) te verschuiven naar de snelweg, wat natuurlijk in de weg rijdt van verkeer op lange afstand (>75km). En als je natuurlijk over de snelweg moet, moet je vaak meer dan die 25 km rijden (makkelijk al 35km) om op je bestemming te geraken.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op dinsdag 29 maart 2011 - 13:23:29
Ik zie meer en meer dat gemeenten proberen hun verkeer tussen steden (<25km) te verschuiven naar de snelweg, wat natuurlijk in de weg rijdt van verkeer op lange afstand (>75km). En als je natuurlijk over de snelweg moet, moet je vaak meer dan die 25 km rijden (makkelijk al 35km) om op je bestemming te geraken.

Idd, en "veel" mensen hebben gelezen en zelf ontdekt (ook met dieselvtg) dat pakweg een 10%-omweg maken op een vlotte weg pakweg de auto 10 % minder verbruikt... en slechter voor de motor/reinigen roetfilter is het zeker niet, en ook niet voor de rest als het betere wegen zijn. En men is sneller op zijn bestemming...

Men heeft enkel meer kms op de teller staan op het einde van het jaar.

Op "snel"wegen met fileverkeer gaat dat natuurlijk niet op.
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: bert.covens op dinsdag 29 maart 2011 - 13:50:13
Nu nog weten of de zijdelingse afstand van 1 meter in Art 40ter ook geldt als je al gestopt staat, ik vraag me af waar die voertuigen hun hulpwieltjes hebben om zich dwars te verplaatsen als er een fietser te kort rechts naast je komt te staan, of passeert.   ;)

Citaat
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Ik neem aan dat " >1 meter afstand laten" naar analogie van "> 50 m afstand houden" in hun resp. artikelcontexten - *evident - altijd rijdend bedoeld is. Ik gebruik liever het woord *vanzelfsprekend.

Die regel is anders minder eivdent dan je op het eerste zicht zou denken.  Over artikel 40.6, kreeg ik bij de mondelinge verdediging achteraf voor de jury de vraag: "Die 1m, is dat die voeganger inbegrepen, of niet?  En pas op: uw examen kan hier van afhangen."  ::)

Naar analogie daarmee, zou je je die vraag ook kunnen stellen over artikel 40 ter, niet?
Titel: Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
Bericht door: Michel op dinsdag 29 maart 2011 - 14:07:29
Die regel is anders minder eivdent dan je op het eerste zicht zou denken.  Over artikel 40.6, kreeg ik bij de mondelinge verdediging achteraf voor de jury de vraag: "Die 1m, is dat die voeganger inbegrepen, of niet?  En pas op: uw examen kan hier van afhangen."  ::)

Naar analogie daarmee, zou je je die vraag ook kunnen stellen over artikel 40 ter, niet?

In 40ter staat toch duidelijk 1 meter tov de fietser.
Citaat
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets

40.6 is idd wat raar en langlezig op het eerste zicht, maar daarvoor moet men ook 40.7 erbij denken.
Citaat
40.6. Bij het voorbijrijden van een hindernis waar de voetgangers omheen moeten gaan op de rijbaan, moeten de bestuurders langs die hindernis een vrije ruimte laten van ten minste één meter. Kan dit voorschrift niet nageleefd worden en loopt een voetganger ter hoogte van de hindernis, dan mag de bestuurder die hindernis niet sneller dan stapvoets voorbijrijden.

40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.

De Jury zou hier moeten vragen : "die 1 meter zijdelingse afstand ,en desnoods stoppen, geldt dat ook voor fietsers tov voetgangers, moeten die fietsers - ook fietsende kinderen en bejaarden - dan echt van hun fiets afstappen voor die 1 meter tov een volwassen jonge voetganger ? En pas op: uw examen kan hier van afhangen ? "  ;D    ::)

Citaat
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Zie ook artikel 8 (De bestuurders)
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler
.